Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Filthy Phil
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 24 oktober 2004, 14:03
Mijn mountainbike: Klein Palomino/Giant Anthem X29/Giant Anthem 27,5 2017/Trance 2021
Contacteer:

Vandaag voor het eerst de vernieuwde route gereden (best wel een verschil met 25 :o jaar geleden toen ik er voor het eerst reed ongeveerd en met cantilevers), maar hulde aan de bouwers!

Natuurlijk zijn alle eerder genoemde opmerkingen terecht, ben vooral benieuwd hoe het over een half jaartje is, maar heb me toch goed vermaakt op een terrein dat ik voorheen blind kon rijden. Wel af en toe gekke hobbeltjes heuvelop en stukken waar naar mijn gevoel weinig flow in zat, maar zal waarschijnlijk na intensief gebruik nog wel veranderen. Maar zeker de moeite waard, toch een paar verrassende stukjes tegengekomen, heb me niet verveeld.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik lees net in de app dat er vandaag alweer mensen zijn bezig geweest om de losse klimmen beter vast te leggen. :-D
Het gedoe met de bochten vd "zwarte" afdaling herken ik eerlijk gezegd ook niet zo, ik heb donderdag ff een avondrondje gedaan en als je gewoon hoog pakt eigenlijk nergens last van.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

:-q

Voor de zwarte afdaling :wink:
Eerst een steil stuk en dan twee losse bochten, is me slechts één keer gelukt hier zonder lopen door heen te komen.
Have fun!
Rinse.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Toproute, niks meer aan doen, en dat meen ik. Granulaat is glad, en dat is mooi, want je weet meteen of je techniek op orde is. Beginners gaan vanzelf rustig aan en gevorderden kunnen de grens opzoeken.

Heeft ook nog steeds dat beetje rauwe spaarnwoude gevoel, totaal anders dan de andere NLse routes. Straks als het bikeparkje weer open is heb je gewoon een prima plek om allerlei skills te trainen.

Mis eigenlijk maar 1 ding, een echt steile switchback afdaling om de endo’s te oefenen. Hoeven maar een paar bochtjes te zijn.

Top gedaan en blij dat mn bijdrage hiervoor gebruikt is :-q
nrs3bikes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 16:14
Mijn mountainbike: is mooi

Top rondje, 2 uurtjes spelen is genoeg om mak te worden. :-q
Hoe duidelijk moet er aan gegeven worden dat je een mtb route loopt. (er stonden 2 bordjes) :~
Een gezin, vrouw met peuk in der hoofd, man in camping smoking, een clubje kleine kinderen op electrische quats
vriendelijk aangesproken dat ze op een mtb route waren en dat het best gevaarlijk was wat ze deden. Het antwoord was dat ze daar niks mee te maken hadden...... :o
Tja dit volk is niet meer te redden vrees ik. :((
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Familie Flodder was er ook?
◼︎ Go round the outside.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

nrs3bikes schreef: za 3 april 2021, 21:24 Top rondje, 2 uurtjes spelen is genoeg om mak te worden. :-q
Hoe duidelijk moet er aan gegeven worden dat je een mtb route loopt. (er stonden 2 bordjes) :~
Een gezin, vrouw met peuk in der hoofd, man in camping smoking, een clubje kleine kinderen op electrische quats
vriendelijk aangesproken dat ze op een mtb route waren en dat het best gevaarlijk was wat ze deden. Het antwoord was dat ze daar niks mee te maken hadden...... :o
Tja dit volk is niet meer te redden vrees ik. :((
wtf kansloos, maar die hebben wel stemrecht ;)
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

erikvlugt schreef: za 3 april 2021, 22:16
nrs3bikes schreef: za 3 april 2021, 21:24 Top rondje, 2 uurtjes spelen is genoeg om mak te worden. :-q
Hoe duidelijk moet er aan gegeven worden dat je een mtb route loopt. (er stonden 2 bordjes) :~
Een gezin, vrouw met peuk in der hoofd, man in camping smoking, een clubje kleine kinderen op electrische quats
vriendelijk aangesproken dat ze op een mtb route waren en dat het best gevaarlijk was wat ze deden. Het antwoord was dat ze daar niks mee te maken hadden...... :o
Tja dit volk is niet meer te redden vrees ik. :((
wtf kansloos, maar die hebben wel stemrecht ;)
Het sneuste vind ik het voor die kinderen. Om even een quote van oma aan te halen;’ Die groeien op voor galg en rat’.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

*Rad

Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En hoe zal het erbij liggen morgen na de regen en hagel van vandaag en gisteren? :wink:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Is het nu echt helemaal veranderd of is het de ondergrond die aangepakt is? Of beide?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ga zo kijken. Rapport volgt later. :tong
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

MVMVML schreef: do 8 april 2021, 08:53 Is het nu echt helemaal veranderd of is het de ondergrond die aangepakt is? Of beide?
Beide.

Er zijn een aantal nieuwe lusjes gemaakt. Er is heel veel granulaat uitgereden, op sommige stukken was het hiervoor gewoon grond/klei.

Veel stukken bestonden al uit granulaat, daar is dus alleen opgehoogd. Wel een losse toplaag momenteel, dit was altijd al een beetje zo in spaarnwoude maar niet zo extreem.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bij deze nog even mijn bevindingen van de update. Ik vind het mooi geworden. Als je de oude situatie kent is het hier en daar even kijken wat is het idee? Maar dat is alleen het eerste rondje. De hele route loopt wel beter zo. Mooi een beetje aan de buitenkant zodat je van de zomer niet om de mensen hoeft te slalommen bij de klimmuur. Zitten een paar heerlijke smerige bochten omhoog in. (goed voor de buitenland techniek) Na de start gelijk een mooie afdaling met een paar switchbacks. Je ziet hier toch ook wel dat er mensen zijn die 'm compleet verkeerd nemen. Maar de lekkere lijn (en dus goede lijn) wordt al mooi ingereden. :D

Hier en daar een kleine drift van het achterwiel maar niks om je zorgen over te maken. Zoals gezegd het raakt al lekker ingereden. De klim en afdaling naast het kanaal bij de skiheuvel is gewoon nog lekker kapot gaan. De bocht waar je geen foutje moet maken ging ik er af, ook de klim terug naar de uitkijk moest ik mij gewonnen geven. Maar dat is altijd op het eerste rondje. Frustrerend als je 'm niet haalt, maar daardoor juist extra lekker als je het wel haalt. Vandaag lukte mij het niet zo (geen Spaarnwoude conditie) Maar de 2ᵉ afdaling vanaf de uitkijk is gewoon lekker. Even doorhalen langs de compactor en dan weer naar beneden. Voor je het weet ben je het rondje als weer rond.

Wat ik eigenlijk nog mis is een paar mooie drops, en een rotsentuintje. Niet zo'n lullig stukje, maar het echte werk. Andere speledingetjes zoals op GMA is denk ik ook wel op zijn plek. En wat mij verbaasde is dat het stuk langs het fietspad niet semi verhard is. Maar wat niet is kan nog komen. Geen idee of het idee van het NK nog in de koelkast zit, want dan mogen wij nog wel wat verwachten denk ik. Hoe dan ook al mooi dat dit nu gefixt is. :-q

Omstandigheden waren gewoon top. Alleen het stuk langs het fietspad is dus wat nat. Dus wat houd je tegen? Gewoon gaan. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat GMA nou niet echt het goede voorbeeld is :lol: daar liggen wel wat dingen maar merendeel op een plek waar je er helemaal niks mee kan. (of dat komt gewoon door het gebrek aan hoogte verschil)
Maar je hebt gelijk, route als Spaanwoude vraagt om meer TTF's.
liefst zou ik op een steil stuk nog een switchback zien, daar is het gebied ideaal voor en zie je nog weinig in nederland.

Er ligt nog een stuk wat niet af is (denk ik) en daar zitten wel maar lastige bochtjes in.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie