Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Misschien dan ff van het weekend gaan kijken.
En Spaarnwoude heeft heel veel TTFs waaronder echt een brute rockgarden, maar ja die is nu gesloten 🙄
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Singletrack Sundays schreef: do 8 april 2021, 21:32 Ik denk dat GMA nou niet echt het goede voorbeeld is :lol: daar liggen wel wat dingen maar merendeel op een plek waar je er helemaal niks mee kan. (of dat komt gewoon door het gebrek aan hoogte verschil)
Maar je hebt gelijk, route als Spaanwoude vraagt om meer TTF's.
liefst zou ik op een steil stuk nog een switchback zien, daar is het gebied ideaal voor en zie je nog weinig in nederland.

Er ligt nog een stuk wat niet af is (denk ik) en daar zitten wel maar lastige bochtjes in.
Lunteren en Rheden(1 van de rode lussen) hebben hele gave switchbacks
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

erikvlugt schreef: do 8 april 2021, 23:16
Singletrack Sundays schreef: do 8 april 2021, 21:32 Ik denk dat GMA nou niet echt het goede voorbeeld is :lol: daar liggen wel wat dingen maar merendeel op een plek waar je er helemaal niks mee kan. (of dat komt gewoon door het gebrek aan hoogte verschil)
Maar je hebt gelijk, route als Spaanwoude vraagt om meer TTF's.
liefst zou ik op een steil stuk nog een switchback zien, daar is het gebied ideaal voor en zie je nog weinig in nederland.

Er ligt nog een stuk wat niet af is (denk ik) en daar zitten wel maar lastige bochtjes in.
Lunteren en Rheden(1 van de rode lussen) hebben hele gave switchbacks
Zelfs op 2 lussen van Rheden zijn switchbacks aangebracht :-q

Mooie review Tijgerhaai.
Zo te lezen is het enige zaad stuk dat gedeelte langs de sloot / fietspad nog steeds :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ga daar toch zoiezo over het fietspad.
Of ze moeten daar een pumptrack met jumps en zo aan leggen :)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het is wel weer mooie buitenland training voor bijvoorbeeld Schotland. Daar kom je ook wel eens een sompig stuk tegen. :lol:
◼︎ Go round the outside.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Rayb81 schreef: do 8 april 2021, 23:46
erikvlugt schreef: do 8 april 2021, 23:16

Lunteren en Rheden(1 van de rode lussen) hebben hele gave switchbacks
Zelfs op 2 lussen van Rheden zijn switchbacks aangebracht :-q

Mooie review Tijgerhaai.
Zo te lezen is het enige zaad stuk dat gedeelte langs de sloot / fietspad nog steeds :D

Dat stukje langs de sloot is nog goed uitkijken ook :D. Als je daar met je voorwiel in één van de groeven terecht komt, kan het wel eens vervelend worden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

En die mulle bocht bij het dijkje voor je het lycrapad op gaat is er ook nog steeds. Vind ik wel grappig dat van alle dingen die ik dacht dat aangepakt zouden worden dat stukje niet veranderd is.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor de nostalgie. :tong
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Oli4k schreef: vr 9 april 2021, 13:48 En die mulle bocht bij het dijkje voor je het lycrapad op gaat is er ook nog steeds. Vind ik wel grappig dat van alle dingen die ik dacht dat aangepakt zouden worden dat stukje niet veranderd is.
Net als die lange rechte afdaling naar dat bochtje toe.

Ik denk dat de strong Viking run hier niet komt ;)
Have fun!
Rinse.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de bramenstruiken de route weer hebben overgenomen, voor het nostalgische gevoel :D
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb al een stukje gesnoeid voor je. Wachte even op wat clinic gasten voor mij. Dook vervolgens de afdaling in en nam een stuk mee in mijn achterbrug. :-{ Maar je bent natuurlijk geen echte mountainbiker als je niet af en toe een bramenstruik mee neemt. Vooral die jonge scheuten zijn lekker. En dan druipend van het bloed een terrasje pakken. (Je wordt een beetje raar aangekeken) :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat als je NU zo op een terrasje gaat zitten wachten op een biertje voorbijgangers zich afvragen onder welke struik jij de laatste 6maanden hebt gelegen? :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3878
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gewoon volhouden dat het een epische tocht was. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik vraag me van die lui die clinics geven ook af waar ze de afgelopen tijd gezeten hebben. Staan gewoon met groepen van 20 man op het parcours.

Er was ook nog iemand die hard over de kop ging omdat ze de double op de uitzichtheuvel voor een single had aangezien en de landing ging mis. Andere rijder die erbij was zei nog “het is hier ook geen UHR” of iets van die strekking. Toch zonde als mensen helemaal naar Spaarnwoude komen en dan lopend met een blessure het parcours af gaan.

Dat soort features mogen er van mij best zijn maar dan over de volle breedte en goed aangelegd met een nette chicken run, of beter helemaal niet. Scheelde niet veel of ze had iets gebroken, of erger. Op zich past er op dat uitzichtpunt wel mooi een helipad.

Verder begint het al behoorlijk ingereden te raken. En het lijkt redelijk ongevoelig voor regen. Er zijn wel een paar plekken waar het nog glad is door losliggend grind maar ook een paar plekken waar het nu echt sketchy is. Je ziet er remgeulen en dan meerdere sporen rechtdoor de struiken in. Mensen gaan naar die geul kijken en worden dan bang, remmen, kunnen daardoor niet meer kunnen sturen en dus hoppekee, rechtdoor de struiken in. En die geul wordt alsmaar dieper. Terwijl er een prima lijn ligt als je wat hoger/ruimer stuurt. Maar dan moet je wel met wat meer snelheid doorheen durven. Vraag me af of die instructeur vanochtend dat alle 20 deelnemers heeft kunnen bijbrengen 🙃
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Nou ligt dat dubbeltje niet echt in een doorgaande lijn, per ongeluk er tegen aanrijden lukt niet.
Als mensen er dan toch blind op af rijden en crashen is dat hun eigen fout en niet van de route...
Dat ding is ook lastiger om niet te halen dan wel ;) take off is een stuk hoger dan de landing en met de juiste snelheid heb je nauwelijks door dat je loskomt.

Als het weer morgen meezit ga ik misschien morgen even een rondje doen, al staat er ook wel lekker windje om even een middag te windsurfen..
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie