Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

chrisscross schreef: di 26 november 2019, 08:42 Ik vind die steile stukjes altijd het mooiste van Spaarwoude. Dat maakt het parcours zo uniek. Het zal echt zonde zijn als deze delen komen te vervallen. Dan wordt het zo een duizend en één parcours waar heel Nederland al vol mee ligt.
Helemaal mee een!!!
Ik denk dat de winst in Spaarnwoude vooral kan zitten in het verlengen van de route en periode waarin er gereden kan worden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

chrisscross schreef: di 26 november 2019, 08:42 Ik vind die steile stukjes altijd het mooiste van Spaarwoude. Dat maakt het parcours zo uniek. Het zal echt zonde zijn als deze delen komen te vervallen. Dan wordt het zo een duizend en één parcours waar heel Nederland al vol mee ligt.
Eens. Spaarnwoude, Zoetermeer en Bergschenhoek zijn de echte vuilnisbelt-klimmers in NL. :winkie:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

mooie ontwikkelingen natuurlijk maar ik hoop wel dat het technische karakter van zowel de beklimmingen maar zeker ook die paar korte afdalingen erin blijven. Wanneer ze het hebben over "voor iedereen geschikt" dan schrik ik er wel een beetje van.

Voor mij is dat ook net aan te fietsen (45min vanuit Amsterdam)dus ook ik ben benieuwd
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het huidige parcours is toch ook voor iedereen geschikt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Lars TB schreef: di 26 november 2019, 11:11 Het huidige parcours is toch ook voor iedereen geschikt?
Ik vind van wel en waarschijnlijk de meesten hier ook, maar blijkbaar vind iemand van niet anders zet je niet neer dat het voor een breder publiek toegangkelijk moet zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Victor1977 schreef: di 26 november 2019, 12:52
Lars TB schreef: di 26 november 2019, 11:11 Het huidige parcours is toch ook voor iedereen geschikt?
Ik vind van wel en waarschijnlijk de meesten hier ook, maar blijkbaar vind iemand van niet anders zet je niet neer dat het voor een breder publiek toegangkelijk moet zijn.
Nee hoor, ik denk dat hier onnodig paniek gemaakt wordt!

Het betekent alleen dat er geen jumps, drops of north-shore secties in het parcours komen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Lars TB schreef: di 26 november 2019, 13:27
Victor1977 schreef: di 26 november 2019, 12:52

Ik vind van wel en waarschijnlijk de meesten hier ook, maar blijkbaar vind iemand van niet anders zet je niet neer dat het voor een breder publiek toegangkelijk moet zijn.
Nee hoor, ik denk dat hier onnodig paniek gemaakt wordt!

Het betekent alleen dat er geen jumps, drops of north-shore secties in het parcours komen.
Als dat zo is dan heb ik niks gezegd. Als ze het maar niet gaan "gladstrijken"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Van mij mogen die steile klimmen op de grote uitzichttoren heuvel wel wat langer en minder steil gemaakt worden. Gewoon wat meer zigzaggend omhoog zoals de zig-zag klim op Schoorl bijv.

Met de afdalingen etc is weinig mis, maar het zou leuk zijn als het wat beter berijdbaar wordt.

Ik snap ook niet waarom ze keer op keer die vikingen weer over het parcours laten rennen en er dan weer achter komen dat het parcours gemold is.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: di 26 november 2019, 11:11 Het huidige parcours is toch ook voor iedereen geschikt?
Vergis je daar niet in er zitten een paar klimmen en singletrack in die lang niet iedereen fietsend door komt.

Wat vooral een probleem is is de ondergrond, in de natte maanden spekglad en in de zomer zo hard als beton en ook glad daardoor.
Tien jaar geleden heb ik met een aantal mensen waaronder wicked DJ (waar is die gebleven?) aantal nieuwe trails aangelegd.
Probleem waar je tegen aanloopt is dat de leeflaag slechts 50cm is en je hier eigenlijk niet in mag graven. Waterputten en verkantingen etc zal dus een lastig verhaal worden.
Enige wat je kan doen is een strook met gravel/leemzand op de bestaande ondergrond gooien. Alleen is dit erg kostbaar en ben je het technische karakter van de route kwijt. Dit gebeurt nu ook al deels met meng granulaat.
Andere optie is north shores bouwen op de plekken waar het echt te modderig is.

Wat mij betreft hoeft er aan het karakter van spaarnwouden niet veel te veranderen, de route heeft nu namelijk features die je niet snel in andere routes tegenkomt.
- Aantal drops
- Steile afdaling met switchbacks
- lange echt steile klimmen
- krappe slow speed singletracks
- ondergrond met veel geulen, kuilen en wortels.
- stukken los meng granulaat in afdalingen, (wat zeker in de zomer beetje aanvoelt als een alpen afdaling )

Zelf kom ik er niet meer zo heel veel omdat de route slechts 6km lang is waarvan de helft van de zomer slechts nog 3km te rijden is door festivals.
Zouden ze de route langer maken denk ik dat hij ook weer aantrekkelijk is voor een grotere groep die nu liever in de auto stap om naar een route op de UHR te rijden.
Schoorl zie ik niet meer snel iets gebeuren en Zandvoort is ook einde verhaal, willen we in NH een mooie (lange) route is Spaarnwoude de enige plek waar dit zonder al te veel problemen kan.
Die vierkante heuvel richting westpoort zou je natuurlijk heel mooi bij de route kunnen betrekken, neem het vlakke stuk recreatie schap er tussen ook mee en je kan er makkelijk een route van 20km kwijt.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: di 26 november 2019, 21:21
Lars TB schreef: di 26 november 2019, 11:11 Het huidige parcours is toch ook voor iedereen geschikt?
Vergis je daar niet in er zitten een paar klimmen en singletrack in die lang niet iedereen fietsend door komt.
Theoretisch kan iedereen er fietsen... .


Geen afgronden waar je in kunt vallen, ook geen features waar je af kunt vallen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lars TB schreef: di 26 november 2019, 21:44
funride schreef: di 26 november 2019, 21:21

Vergis je daar niet in er zitten een paar klimmen en singletrack in die lang niet iedereen fietsend door komt.
Theoretisch kan iedereen er fietsen... .


Geen afgronden waar je in kunt vallen, ook geen features waar je af kunt vallen.
Zeker wel..
De bruggetjes over het water.
Wanneer je verkeerd op de bruggetjes aan komt gereden (lees mul zand in de zomer voor de bruggen of grind/sporen etc) dan kun je zomaar in het water belanden :P

Zonder gekheid, de switchbacks omhoog vergat funride nog op te noemen.

Probleem is ook altijd het onkruid waardoor alles snel dichtgroeit.
Ik vraag me af hoe diep je moet graven om bij het oude afval te komen wat eronder ligt.
Wat is eigenlijk het nut van afvalbergen als deze? Waarom is het afval niet verbrand vroeger? Wat ligt er voor afval onder, chemisch?
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: di 26 november 2019, 21:44 Geen afgronden waar je in kunt vallen, ook geen features waar je af kunt vallen.
zelfs dat zit er al in ;)
Maar daar gaat het ook niet om, het is niet echt een rondje waar je als beginner even een lekker stukje gaat fietsen.
De huurfietsers die je bijvoorbeeld in Schoorl en op de UHR ziet ziet je hier niet. Is niet erg? nee ik denk van niet.
Het is een beetje zelfde als kwintelooijen maar dan met gladde ondergrond.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Rayb81 schreef: di 26 november 2019, 22:03 Ik vraag me af hoe diep je moet graven om bij het oude afval te komen wat eronder ligt.
Wat is eigenlijk het nut van afvalbergen als deze? Waarom is het afval niet verbrand vroeger? Wat ligt er voor afval onder, chemisch?
50cm dan kom je op het afval terecht, wat het allemaal is weet ik niet, kwam vooral veel bouwafval tegen, maar zijn ook wel vuilniszakken tegen gekomen en veel plastic.
Die heuvel met al die brokstukken beton waar ze altijd met de 3 nationscup over rijden is denk ik ook nog uit de tijd.
Zou wel mooi zijn als ze die in de vaste route verwerken :)
Laatst gewijzigd door funride op di 26 november 2019, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Geen afgronden waar je in kunt vallen, ook geen features waar je af kunt vallen.
Die modderige planken over het water, vind ik wel features waar je af kunt vallen. Ik ben wel eens glibberend bijna de plomp ingegaan en volgens mij ( zie ook het recente MVMVML-filmpje bij dit topic) ben ik niet de enige. In dat filmpje zag je ook modder in vlakke stukjes. Daar gaat echt niets aan verloren (behalve voor de verstokte moddercrosser) als daar wat aan wordt gedaan. Op meer plekken kan dat. Dat vraagt echt wel om investeringen.

De steile klimmen vind ik juist een pre. Die moet je vooral niet gaan afzwakken. Wel is op bijvoorbeeld de kleine uitzichtheuvel het pad zo ver uitgesleten dat je met je pedaal nauwelijks nog kan ronddraaien zonder de kant te raken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Die rotsblokken zullen echt niet in de vaste route komen als deze geschikt gemaakt wordt voor een grotere doelgroep.
Een 2e Beringen zie ik hier niet ontstaan (wel gaaf maar ook boven mijn kunnen zeg ik eerlijk).

Ik ben benieuwd wat Patrick Jansen met deze ondergrond kan aanvangen.
Ik weet niet of hij eerder met dit soort grond heeft gewerkt, ik ken hem alleen maar van de bosparcoursen.
Plaats reactie