Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De Schotten hebben een paal als deze inderdaad staan aan het beging van een trail voordat je in dit geval aan een afdaling begint. (onderweg heb je echt geen tijd om naar bordjes te kijken) In het geval van Spaarnwoude zou je deze dus boven bij de uitkijk zetten. Daar is nu een lekker krap bochtje. Maar wil je het zo doen is het beter om de klim trail door te trekken naar de uitkijk. (kan je daar gelijk even rust pakken indien nodig) En een paal als deze neer te zetten voor je de afdaling in rolt. Want in een bocht zoals er nu ligt gaat natuurlijk nog steeds niemand lezen wat er op staat.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik heb hem eerste keer ook blind gereden, had alleen vanaf boven bij de uitkijktoren gezien dat het een dubbel was.
Mountainbiken is ook vooruitkijken en inschatting maken.
Als je tijdens de sprong er achter komt dat het een dubbel is heb je alleen maar naar je voorwiel zitten kijken 😂
Zou natuurlijk schelen om er een echte dubbel van te maken die je ook kan rollen en het niet zo erg is als je hem net niet haalt
Nu is het meer een soort gap en door alleen de tussen ruimte iets vloeiender verloop te geven maakt hem al wat veiliger maar blijft het dezelfde sprong.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Staat in Schotland ook alleen in het trailpark.
Waar ik was lag het daar omheen ramvol dikke trails zonder bordje.

Die "dubbel" op Spaarnwoude is nou ook weer niet zodanig dat je er meteen af ligt als je hem niet haalt.
Of ik ben een meester in het niet halen van jumps 8)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Spaarnwoude is in dat opzicht ook een trail park. Dus zo'n paal is compleet op zijn plaats. En ja, alle goden hebben zo'n paal niet nodig. (je hoeft er niet naar te kijken hè) Voor de nieuwe aanwas is het toch wel handig. Daarnaast je voorkomt de "het staat nergens" discussie. (aansprakelijkheid en dat soort gelul)

Aangaande de trails in Schotland buiten de trailparks zonder bordjes, ik ken ze super gaaf. (als het kon pakte ik vanmiddag nog het vliegtuig) Maar tegen de tijd dat je daar gaat rijden kan je heus wel een beetje fietsen. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vanmiddag heb ik ook een rondje gedaan. Ik heb het nog nooit zo druk op Spaarnwoude gezien. Voor veel van de mensen was het echt een uitdaging. Veel uitpuffende bikers langs de kant zien staan.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Singletrack Sundays schreef: do 8 april 2021, 21:32 Ik denk dat GMA nou niet echt het goede voorbeeld is :lol: daar liggen wel wat dingen maar merendeel op een plek waar je er helemaal niks mee kan. (of dat komt gewoon door het gebrek aan hoogte verschil)
Maar je hebt gelijk, route als Spaanwoude vraagt om meer TTF's.
liefst zou ik op een steil stuk nog een switchback zien, daar is het gebied ideaal voor en zie je nog weinig in nederland.

Er ligt nog een stuk wat niet af is (denk ik) en daar zitten wel maar lastige bochtjes in.
Ik ben benieuwd welke TTF's je dan bedoeld. Wellicht is jouw idee wat je er mee zou moeten kunnen wel anders dan de bedoeling waarvoor hij is aangelegd? Suggesties zijn welkom in het GMA topic op per PB.
Momenteel is het we lastig om op een zuigende ondergrond voldoende snelheid te halen waardoor het lastig kan zijn.

Spaarnwoude leent zich wat dat betreft beter voor jumps en drops omdat je daar hogere snelheden kunt bereiken.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Singletrack Sundays schreef: za 10 april 2021, 15:35 Zo ben ik ooit bij een clinic op Schoorl geweest waar de instructeur ging vertellen dat je in een afdaling het beste je frame met beiden benen kon vastklemmen... of op Amerongen een die ging vertellen dat je het beste het stuur kom inkorten tot 600mm want dan stuurt het beter.
is dat niet zo dan ? :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Zowel gister als vandaag 3 rondjes gereden. Beginnen zich bijna Schoorl achtige taferelen zich voor te doen op Spaarnwoude. In de 10 jaar dat ik er rijd, heb ik het nog nooit zo druk gezien. Sommige nieuwkomers met goed materiaal en prima voorbereid. Andere wat minder :lol: Nog een paar mensen geholpen na een valpartij. Al met al, een leuke dag.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Vanwege tijdgebrek maar 1 rondje gedaan maar echt een leuke route, beetje technisch, stijl klimmen en een paar leuke drops en de dubbel meegepakt. We waren met zijn 4en, eerst de dames en daarna de heren en afwisselen wie er op de kleintjes passen.

Het gravel was even wennen in het begin maar later ging het prima. Mijn vrouw wil asap weer met haar nieuwe bike 😍
The Pwep
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 SL

Vanmorgen voor de eerste x Spaarnwoude 4.0 gereden en blij verrast. Het losse gravel is uiteraard even wennen en voor de beginnellingen ietwat moeilijk. Moet eerlijk zeggen dat ik de knie-en elleboogbescherming uit voorzorg aan had. Alle klimmen leken wel iets steiler te zijn maar dit kan komen door dat er een top laag overheen is gelegd. Het eerste rondje, op de 2e afdaling van het uitzichtpunt, nam ik het 2e sprongetje mee en vervolgens het jumpie er vlak achter. Schrok me een hoedje van het gat wat er achter lag :o .Had gelukkig genoeg snelheid :-q maar zag in een flits een paar Friday Fails voorbij komen. Mijn eerste gap(je) was een feit. Het 2e rondje ging het allemaal een stuk makkelijker. Al met al een toffe upgrade. Ga hier zeker vaker te vinden zijn.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Ik vond het zelfs voor de maandag druk vandaag of had iedereen een lang weekend?

Groet, Jan
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Jan F. schreef: ma 26 april 2021, 18:55 Ik vond het zelfs voor de maandag druk vandaag of had iedereen een lang weekend?

Groet, Jan
Het schijnt dat de scholen weer eens vakantie hebben. (op internet staat 1mei voor het hele land, maar dat is blijkbaar niet zo)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bij ons in de IJmond deze week nog school maar Amsterdam heeft wel al vakantie hoorde ik.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Op koningsdag even lekker wezen fietsen op Spaarnwoude. Het parcours zelf is stevig gebruikt de afgelopen 2 weken. Op alle plekken waar je lekker door kunt rollen, is er een mooie schone lijn ontstaan. In de wat lastigere afdalingen zie je vrij forse remkuilen. Al het verzette werk van het onderhoudsteam valt schijnbaar in de smaak. Het is nog nooit zo druk geweest op Spaarnwoude.

Het was gister natuurlijk wat drukker op en rondom Spaarnwoude. Her en der groepjes met een drankje en een hapje, maar nergens te druk. Had wel mijn hart in mijn keel toen ik op deel 1 keihard de bocht om kwam en er een paar kinderen op de route aan spelen waren en bovendien tijdens het spelen wat takken hadden achtergelaten op de route. Gelukkig kinderen als andere obstakels kunnen ontwijken. Daarna maar even naar de ouders gefietst om aan te geven dat, dat wel een hele slechte plek is om te spelen. Dat werd gelukkig erkend.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Afgelopen zondag ook mijn eerste ronde gedaan hier! Vanuit huis gestart dus een lekkere warmup van +- 25km. Vooraf even hier ingelezen om te checken of ik ergens op moet letten en dat was wel duidelijk. :-) De drops in de afdaling vanaf het uitkijkpunt maar ontweken en een beetje behouden bij de stukken met los grind. Na een halve ronde kreeg ik al wat meer feeling en ging het best lekker moet ik zeggen. Lekker technische stukken en pittige klimmetjes. Hartslag ging goed omhoog. :-D Vooral op lage snelheid (omhoog) en los grind had ik nog wat moeite en helaas een paar keer moeten cheaten door even af te stappen. Besloten om het bij 1 ronde te houden om niet door vermoeidheid in de volgende ronde op mn plaat te gaan. Ik had al wat kilometers in de benen en moest nog terug ;-)
Volgende keer een ronde extra :-q

Wat voor bandjes zijn er nu het best geschikt voor deze route? Ik ben wel benieuwd!

ps: Iemand toevallig een sleutelbosje (3sleutels) gevonden. Deze slimmerik had zn rits niet goed dicht.. :roll:
Plaats reactie