Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

rcdol schreef: wo 28 april 2021, 10:50 Afgelopen zondag ook mijn eerste ronde gedaan hier! Vanuit huis gestart dus een lekkere warmup van +- 25km. Vooraf even hier ingelezen om te checken of ik ergens op moet letten en dat was wel duidelijk. :-) De drops in de afdaling vanaf het uitkijkpunt maar ontweken en een beetje behouden bij de stukken met los grind. Na een halve ronde kreeg ik al wat meer feeling en ging het best lekker moet ik zeggen. Lekker technische stukken en pittige klimmetjes. Hartslag ging goed omhoog. :-D Vooral op lage snelheid (omhoog) en los grind had ik nog wat moeite en helaas een paar keer moeten cheaten door even af te stappen. Besloten om het bij 1 ronde te houden om niet door vermoeidheid in de volgende ronde op mn plaat te gaan. Ik had al wat kilometers in de benen en moest nog terug ;-)
Volgende keer een ronde extra :-q

Wat voor bandjes zijn er nu het best geschikt voor deze route? Ik ben wel benieuwd!

ps: Iemand toevallig een sleutelbosje (3sleutels) gevonden. Deze slimmerik had zn rits niet goed dicht.. :roll:
EVen MTB-noordwest contacten
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

rcdol schreef: wo 28 april 2021, 10:50
Wat voor bandjes zijn er nu het best geschikt voor deze route? Ik ben wel benieuwd!
Bandjes met niet al te veel druk er in, zodat je op een groot oppervlak contact hebt met de grond.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

twowheeler schreef: wo 28 april 2021, 11:26

EVen MTB-noordwest contacten
Jes, al gedaan :-q
Willem Altes schreef: wo 28 april 2021, 12:15
rcdol schreef: wo 28 april 2021, 10:50
Wat voor bandjes zijn er nu het best geschikt voor deze route? Ik ben wel benieuwd!
Bandjes met niet al te veel druk er in, zodat je op een groot oppervlak contact hebt met de grond.
Dat sowieso! Een beetje serieuze noppen lijkt me ook wel lekker hier op veel secties maar ik heb nog weinig ervaring met verschillende banden ;-)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Qua banden die het goed doen op Spaarnwoude ben ik er nog niet uit. Achter heb ik nu een Schwalbe Rock Razor. Dat werkt best goed nu het droog en stoffig is. Al slipt hij af en toe door bij het klimmen op de echt stoffige stukken. Hij herpakt zich dan wel snel maar je krijgt dan toch even zo’n klap op je benen. En dan natuurlijk vooral op de steilere klimmetjes. Ik weet niet of dat met andere banden nu ook gebeurt want het parcours is op sommige stukken echt al behoorlijk stoffig. Voor had ik een Hans Dampf maar dat werkte helemaal niet. Geen grip, mega rolweerstand en nerveus stuurgedrag. Dus heb ik m’n Conti Der Baron Projekt Apex Protection er weer op gezet. Dat stuurt heerlijk en heeft mega grip. Is volgens de meesten zwaar overkill voor Nederland maar ik merk dat ik met deze combo met meer vertrouwen rij op losse ondergrond. Als iemand een suggestie heeft voor een andere combinatie die op Spaarnwoude goed werkt, heel blijft op een fiets met lange veerweg maar minder lomp is ben ik heel benieuwd.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Oli4k schreef: wo 28 april 2021, 15:39 Qua banden die het goed doen op Spaarnwoude ben ik er nog niet uit. Achter heb ik nu een Schwalbe Rock Razor. Dat werkt best goed nu het droog en stoffig is. Al slipt hij af en toe door bij het klimmen op de echt stoffige stukken. Hij herpakt zich dan wel snel maar je krijgt dan toch even zo’n klap op je benen. En dan natuurlijk vooral op de steilere klimmetjes. Ik weet niet of dat met andere banden nu ook gebeurt want het parcours is op sommige stukken echt al behoorlijk stoffig. Voor had ik een Hans Dampf maar dat werkte helemaal niet. Geen grip, mega rolweerstand en nerveus stuurgedrag. Dus heb ik m’n Conti Der Baron Projekt Apex Protection er weer op gezet. Dat stuurt heerlijk en heeft mega grip. Is volgens de meesten zwaar overkill voor Nederland maar ik merk dat ik met deze combo met meer vertrouwen rij op losse ondergrond. Als iemand een suggestie heeft voor een andere combinatie die op Spaarnwoude goed werkt, heel blijft op een fiets met lange veerweg maar minder lomp is ben ik heel benieuwd.
Kom met mijn Mezcal's 2.25 op de ene fiets en de WP Speed's 2.4 op de andere niets tekort moet ik eerlijk zeggen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Oli4k schreef: wo 28 april 2021, 15:39 Qua banden die het goed doen op Spaarnwoude ben ik er nog niet uit. Achter heb ik nu een Schwalbe Rock Razor. Dat werkt best goed nu het droog en stoffig is. Al slipt hij af en toe door bij het klimmen op de echt stoffige stukken. Hij herpakt zich dan wel snel maar je krijgt dan toch even zo’n klap op je benen. En dan natuurlijk vooral op de steilere klimmetjes. Ik weet niet of dat met andere banden nu ook gebeurt want het parcours is op sommige stukken echt al behoorlijk stoffig. Voor had ik een Hans Dampf maar dat werkte helemaal niet. Geen grip, mega rolweerstand en nerveus stuurgedrag. Dus heb ik m’n Conti Der Baron Projekt Apex Protection er weer op gezet. Dat stuurt heerlijk en heeft mega grip. Is volgens de meesten zwaar overkill voor Nederland maar ik merk dat ik met deze combo met meer vertrouwen rij op losse ondergrond. Als iemand een suggestie heeft voor een andere combinatie die op Spaarnwoude goed werkt, heel blijft op een fiets met lange veerweg maar minder lomp is ben ik heel benieuwd.
Heb maandag met WP cross/race gereden, 2,25 breed. Achter geen serieuze problemen met doorslippen gehad. Voorzijde wel een paar keer een beetje glijden wat met wat lagere druk (1,3 bar) iets beter werd. Vind de cross niet super met dat losse spul. Binnenkort een trail voor proberen.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Degene die de vraag stelde had een aanrijroute van 25 km.
Daarvoor lijken mij die Mezcals of Speeds een stuk aangenamer dan Hans Dampfs of Trails.
De vraag is of grote noppen zich ergens in kunnen vastbijten. Als al dat grind los ligt, weet ik dat nog zo net niet. Er liggen geen rotsen onder.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Trail/race 2.4 werkt goed voor mij met de Ripmo, maar de bandenspanning is key. met teveel druk ga je stuiteren en glijden en wordt het er niet beter op.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

8 mei Mudmasters op Spaarnwoude!
Ben benieuwd wat er dan met het parcours gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Rayb81 schreef: wo 28 april 2021, 22:53 8 mei Mudmasters op Spaarnwoude!
Ben benieuwd wat er dan met het parcours gaat gebeuren.
Volgens de website is het fieldlab in de gemeente Haarlemmermeer. De route van Spaarnwoude ligt in Velsen.
Dus ik vermoed dat het in de Houtrak (bij Halfweg) is.

https://haarlemmermeergemeente.nl/nieuw ... b-op-8-mei
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Het zal toch een stunt zijn als het nu weer over het parcours gaat.
Tim_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 18 april 2021, 11:05

Willem Altes schreef: wo 28 april 2021, 23:04
Rayb81 schreef: wo 28 april 2021, 22:53 8 mei Mudmasters op Spaarnwoude!
Ben benieuwd wat er dan met het parcours gaat gebeuren.
Volgens de website is het fieldlab in de gemeente Haarlemmermeer. De route van Spaarnwoude ligt in Velsen.
Dus ik vermoed dat het in de Houtrak (bij Halfweg) is.

https://haarlemmermeergemeente.nl/nieuw ... b-op-8-mei
De Mudmasters in Haarlemmermeer zijn bij het Haarlemmermeerse Bos, bij de 'Expo Haarlemmermeer', niet in Spaarnwoude. :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Was even in de war denk.
Aankondiging stond namelijk op de website van Spaarnwoude maar is dus idd in de Haarlemmermeer. Gelukkig maar :-q
Tim_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 18 april 2021, 11:05

Ah ik zie het nu ook. Blijkbaar hoort het Haarlemmermeerse Bos ook bij Spaarnwoude. Dat is een mooi recept voor verwarring. :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: wo 28 april 2021, 22:26 Trail/race 2.4 werkt goed voor mij met de Ripmo, maar de bandenspanning is key. met teveel druk ga je stuiteren en glijden en wordt het er niet beter op.
Dat losse grind is vooral kwestie van lichaamshouding en lijnkeuze .... en een beetje durven te glijden :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie