MTB Route Lelystad.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Gisteren ook voor het eerst Lelystad gefietst, gestart bij het Gelders Hout. 1e stuk wat meer asfalt en rechttoe/rechtaan paadjes. Hierbij moest ik van de gps (bestand van mtbroutes.nl gehaald) links een singletrack op, maar bordjes leidden rechtdoor. Bij Bergse Bos (?) volgens mij een lusje gemist. Aan einde van klimmetje zag ik bordje rechtdoor, maar zag later op routeoverzichtje dat er een lusje linksom gegaan was. Bordjes daar wat onduidelijk dus. net als soms dat de route 2 kanten op was, dus delen van smaller pad...
Verder was de route keihard, echt prima te rijden. Weinig onkruid, klein stukje maar maar daar was ook iemand bezig met maaien. Kan me voorstellen dat dit vanaf juni niet bihj te houden is.... Grootste deel van route dus goed aangegeven, paar puntjes wat onduidelijk, maar wel te doen. Route was niet technisch, maar plekjes met een bruggetje, trapje af, maar dat was het dan ook. Vooral snel trappen, best wat flow. Ik haalde 18 km/h gemiddeld, is voor mij een vrij hoog tempo (met m'n 140mm fully).

Kortom, prima route om nu te rijden. Anderhalf uur trappen, keihard. Ik heb me wel geamuseerd.
IanMoone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 10:10

Track ligt er in tegenstelling tot UHR ed perfect bij, de droger de beter lijkt het hier wel. Lekker knallen. Sommige stukjes lekker een paar keer opnieuw doen (dat stukje in het Bergbos!) en de rode bordjes volgen waar mogelijk, op meerdere plekken heb je de optie tussen simpel en wat uitdagender. Wel uitkijken dat je niet op een man met bosmaaier knalt (dank aan het onderhoudsteam!) en in het Paardenbos kan het zijn dat er een kudde Konikspaarden op het pad staat. Het water staat laag dus beide doorwadingen op de route zijn momenteel goed te doen en zorgen voor wat verkoeling (kan je ook omheen overigens). Zitten nog best wat verassende stukken en leuke man made obstakels tussen!

Natuurlijk, het is geen technisch uitdagend geheel (op punten) en qua hoogte verschil valt het ook mee, maar het is een leuke fietstocht geschikt voor jong en oud waarbij het soms net is alsof verschillende routes dmv een paar fietspaden en rechttoe-rechtaan stukjes tot één grote route van ongeveer dertig KM zijn gemaakt.

Bewegwijzering is over het algemeen uitstekend, wel goed je ogen openhouden, bordjes zijn niet overal goed te zien, maar zonder gpstrack prima te doen.

Hoewel hier in dit draadje bijzonder rustig is het zeker in het weekend toch nog best druk op de track.

Ik ben fan.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Ik lees op mtbroutes dat deze route tot nadere order gesloten is.
Is er iemand op het forum die hiervan de reden kan vertellen?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

peter246 schreef: do 8 juli 2021, 18:32 Ik lees op mtbroutes dat deze route tot nadere order gesloten is.
Is er iemand op het forum die hiervan de reden kan vertellen?
Volgens mij is dat verouderde informatie. Zie ook: https://m.facebook.com/StichtingMTBLely ... ale2=nl_NL
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

peter246 schreef: do 8 juli 2021, 18:32 Ik lees op mtbroutes dat deze route tot nadere order gesloten is.
Is er iemand op het forum die hiervan de reden kan vertellen?
Zoals al aangegeven is het verouderde informatie. Week of 2 geleden met een tocht in Lelystad sprak ik iemand die onderhoud doet, hij gaf aan dat de route zoals getoond op mtbroutes.nl ook niet meer klopte. Ik reed toen met de tocht over enkele vernieuwde delen van de route, je kan zien dat het niet zo lang geleden is aangelegd.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Ik heb nu 101 routes van mtb routes gereden en lelystad staat nog steeds op mijn toride list. Wacht vooral op droogte, dat is niet echt geweest aflopen tijd haha. Is het de moeite waard om een uur voor te rijden of kan ik hem beter voor volgend jaar zomer bewaren ;)
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

erikvlugt schreef: vr 3 september 2021, 19:24 Ik heb nu 101 routes van mtb routes gereden en lelystad staat nog steeds op mijn toride list. Wacht vooral op droogte, dat is niet echt geweest aflopen tijd haha. Is het de moeite waard om een uur voor te rijden of kan ik hem beter voor volgend jaar zomer bewaren ;)
Ik denk dat je m nu wel kunt rijden. Of hij het waard is om een uur voor in de auto te zitten moet je zelf bepalen. Ik zou persoonlijk in die hoek voor Dronten kiezen. Vele malen leuker :-q
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

vibemaker schreef: vr 3 september 2021, 21:35
erikvlugt schreef: vr 3 september 2021, 19:24 Ik heb nu 101 routes van mtb routes gereden en lelystad staat nog steeds op mijn toride list. Wacht vooral op droogte, dat is niet echt geweest aflopen tijd haha. Is het de moeite waard om een uur voor te rijden of kan ik hem beter voor volgend jaar zomer bewaren ;)
Ik denk dat je m nu wel kunt rijden. Of hij het waard is om een uur voor in de auto te zitten moet je zelf bepalen. Ik zou persoonlijk in die hoek voor Dronten kiezen. Vele malen leuker :-q
Tnx voor de reply, Dronten heb ik al is gereden, die vond ik echt tof! heel vet al die speeltuin :) ik ga het is proberen in Lelystad. Moet er toch een keer van komen haha
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

erikvlugt schreef: vr 3 september 2021, 23:10
vibemaker schreef: vr 3 september 2021, 21:35
Ik denk dat je m nu wel kunt rijden. Of hij het waard is om een uur voor in de auto te zitten moet je zelf bepalen. Ik zou persoonlijk in die hoek voor Dronten kiezen. Vele malen leuker :-q
Tnx voor de reply, Dronten heb ik al is gereden, die vond ik echt tof! heel vet al die speeltuin :) ik ga het is proberen in Lelystad. Moet er toch een keer van komen haha
Have Fun! :-q
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

vibemaker schreef: za 4 september 2021, 00:09
erikvlugt schreef: vr 3 september 2021, 23:10

Tnx voor de reply, Dronten heb ik al is gereden, die vond ik echt tof! heel vet al die speeltuin :) ik ga het is proberen in Lelystad. Moet er toch een keer van komen haha
Have Fun! :-q
Net geweest, hier en daar nog wat modder, je proeft wel de liefde van de vrijwilligers in de route haha. Leuke ttfs onderweg. Verder een leuke bosroute. Hele mooie omgeving, je hebt niet door dat je vlak bij een stad bent. Volgens mij is alles uit het terrein gehaald dat erin zat. Leuk om een keer gereden te hebben, maar hij komt niet in mn top 20 ;)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zo deze mag ook weer is afgestoft worden en gelijk ook maar weer eens omhoog :-q
Afgelopen zondag naar Lelystad gereden en zo op de heen en terugweg ook stukjes Kotterbos, Kemphaan, Cirkelbos meegepakt :-D maar Lelystad is echt veel veel beter en leuker om te rijden dan in 2017 :-q super goed werk verricht in Lelystad :-q hopelijk volgende week als het lukt nog maar keertje Lelystad en daarna door naar Dronten :-q Ik ben benieuwd :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb het omgedraaid vanuit de Stichtse brug naar Zeewolde via Biddinghuizen door naar de route Dronten en van daar uit door naar Lelystad :-q en deze ging vandaag stukken beter :D dan vorige week :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

Ik moest in de buurt zijn en de gravelbike (45mm banden) meegenomen. Eerst de strade bianchi lelystad gereden (lange versie) en daarna nog een groot deel vd mtb route lelystad, startend bij de noordwest kant.
Ik werd, itt de strade bianchi die grotendeels leuk/mooi was, niet echt enthousiast vd route. Veel modderstukken, glijden, plassen etc. Ik zou hem in deze omstandigheden niet snel nog een keer rijden.
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Vrijdag voor het eerst de route gereden. Het is vrij vlak en veel 'verbindingsstukken' maar ook wel grappige stukjes. Na de regen wel heel erg glibberig in de polderklei, ik ben dan toch echt zandige ondergrond gewend.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Deze is het geworden vandaag :-q Ik had bike gezelschap vandaag :D dus een route moeten bedenken die voor iedereen goed is te rijden en niet te kort :-q .....Lelystad en inderdaad overal kunnen doorrijden op 2 ttf's na :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie