Vaste MTB-route Ermelo/Harderwijk

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gesloten
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb gister klein stukje tegen de richting in gereden, ik heb er maar een paar paaltjes gezien.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Marijn Havelaar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 00:17
Mijn mountainbike: BeOne karma hardtail 2011

vandaag en gister weer een rondje gereden. en super goed nieuws de beheerder heeft weer paaltjes geplaatst :-q :D super kan niet wachten tot die modder poelen opgedroogt/bevroren zijn
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Deze route is nog niet geplaatst op wwww.mtbroutes.nl om dat de gemeente Harderwijk daar nog graag even mee wil wachten ( ze willen eerst ervaren hoe het loopt). Wel zijn we informatie aan het verzamelen. Wie kan ons helpen met het beantwoorden van onderstaande vragen.

Op welke manier is de route gemarkeerd? Soort bebording en kleurstelling?
Wil iemand een korte stukje schrijven over de aard van de route?
Is er iemand in het bezit van een GPS track startend bij hij P-Veluwe Transferium?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Zodra we de route plaatsen zullen we dat ook hier even melden!
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
archie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 3 augustus 2011, 11:15
Mijn mountainbike: Pedaleur frame met XT afmontage

Hierbij een eerste opzet:
De route is gemarkeerd met houten palen met daarop het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes WIT).

Aard van de route:
De 17 kilometer lange route begint bij het P-Veluwe Transferium en wordt gekenmerkt door de bosrijke omgeving waarin vele single tracks lopen. Na vertrek ga je over het viaduct en steek je de weg over om vervolgens het bos in te rijden. Je rijdt langs een aantal sportvelden richting het strokelbos waar je wandelaars zult treffen. Daarna volgen er een aantal zeer snelle paden waarin een aantal kleine heuvels voor een verrassende uitdaging zorgen. De route vervolgt zich door een onverharde verbindingsweg richting het leuvenumsebos waar een lange single track volgt. Na een korte verbindingsweg over het ruiterpad rijd je richting Ermelo en kom je wederom in lang circuit van single tracks met een klein hoogteverschil. De prachtige bosrijke omgeving brengt je naar het laatste gedeelte van de route en zorgt voor een mooie finale. Vanaf de Staringslaan neem je een zeer smalle, lange en afwisselende single track richting de crossbaan, waarna je het bos uit gaat en via het asfalt de Ganzenveld en Strokelweg het rondje compleet maakt.
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

archie schreef:Hierbij een eerste opzet:
De route is gemarkeerd met houten palen met daarop het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes WIT).
Betekent dit dat de palen wit zijn of is het mtb-teken wit???? :-{
Bedankt voor je info!
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Afbeelding
DieLie
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 26 juni 2011, 19:29
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29er

Jeannette schreef:Is er iemand in het bezit van een GPS track startend bij hij P-Veluwe Transferium?
http://www.everytrail.com/downloadGPX.p ... id=1288904
DieLie
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 26 juni 2011, 19:29
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29er

Zojuist uit betrouwbare bron (boswachter) begrepen dat de route weer verwijderd wordt na divere protesten van oa wandelaars en hondenbezitters. Mogelijk wordt hij verplaatst naar een ander deel van de Harderwijkse bossen.

Doordat honden hier los mogen lopen is het ook wel begrijpelijk dat je niet een snelle MTB track kris-kras door dit bos wilt hebben lopen.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb toch nooit begrepen waarom de MTB-route nou door de hondenbos loopt en niet aan de andere kant van de N302(wat mij betreft ook leuker is). Ik kan ook wel begrijpen dat de hondenbezitters klagen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik kan bevestigen dat inderdaad het gedeelte rond Ermelo verdwenen is. Heel erg jammer. Ik heb de route zo'n 10 keer gereden in zijn oude vorm, en ik was er heel erg blij mee. Lekker stuk om me in een uurtje flink in het zweet te rijden.

Nu is de route verlegd meer richting de N302, en zitten er lange lange lange stukken in, die net aangelegd zijn, kriskras door het bos, over die veenbodem, stompen en boomwortels. Dat is echt kruipen door het bos heen. Totaal oninteressant...

gelukkig weet ik uit mijn hoofd hoe de oude route liep, en die zal ik nog wel een tijdje blijven rijden..
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Is ie ook korter geworden?
Mijn buurman beweerde dat ie 14km is, nu snap ik hoe dat zou kunnen.
Rollie71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 14 september 2010, 11:46
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010

Inderdaad korter geworden, de "klimmetjes" zijn eruit. Zal wel komen doordat dat stuk door losloopgebied voor honden ging en klagende wandelaars. Dieptepunt vond ik vorig weekend zelfs een boze reactie van een kudde wandelaars die notabene breeduit op de verharde asfaltweg (richting de snackkeet) liepen en kennelijk vonden dat ik zelfs niet op de openbare weg mocht fietsen. Gekker moet het toch niet worden. Ik probeer maar inwendig te lachen om zoveel onbenulligheid. Op de nieuwe stukken stuiter je trouwens alle kanten op, je zou haast gaan sparen voor een fully :-D. Ben benieuwd hoe het is als het een keer goed nat is. Leuker vind ik het niet geworden maar het zal wel schelen in de conflicten tussen wandelaars, hondenbezitters en mountainbikers. Voor een bosbeheerder lijkt het me trouwens lastig om met iedereen rekening te houden. Kennelijk zijn we een minderheidsgroepering :wink:. Wel in korte tijd veel werk verzet om de route te verleggen.
jeroen van o
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 28 november 2011, 01:35

ik ben gek op het gedeelte tegen ermelo aan! veel single tracks en 'klimmetjes' maar mag je daar, ondanks dat de route daar weg is, nog wel fietsen? Is het legaal?
De route heb ik op GPS dus de bordjes heb ik niet nodig.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

volgens mij wel, bordjes: wandelen en fietsen op wegen en paden kom ik vrij vaak tegen. Paarden mogen er ook in zelfs
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
jeroen van o
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 28 november 2011, 01:35

hoi allemaal,

Ik ben er uit!
Ik heb vanmiddag de gemeente ermelo aan de lijn gehad.
Het werd idd te druk met de diverse gebrukers van het bos zodat ze de route hebben verlegd maar het bos blijft te gebruiken door iedereen!
Dus zolang je op de paden en wegen blijft en rekening houdt met de andere gebruikers van het bos, honden met hun baasjes, kinderen en dergelijke, mag je de oude route gewoon blijven fietsen.
Laten we het niet voor elkaar verpesten en op de oude track niet voluit gaan racen maar rekening houden met elkaar. Dan kunnen we de oude, gave, route ook nog lang fietsen.
Ik ga dat vandaag dan ook weer doen!
Gesloten