Rheden en overlast...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Mountainbikeroute voorlopig gered

Karst Zijlstra, RHEDEN - De vijftig kilometer lange mountainbikeroute in het bosgebied tussen Velp, Dieren en Loenen is voorlopig gered. De Vereniging Natuurmonumenten en Nationaal Park Veluwezoom dreigden met sluiting omdat een deel van de gebruikers voor overlast zorgde. Met name wandelaars hadden hinder van de scheurende en overal opduikende mountainbikers.

Na overleg met enkele ervaren, lokale mountainbikers is de VerenigingNatuurmonumenten bereid gevonden tot een compromis in de vorm van aanpassing van de route. Het gaat met name om een druk punt in de omgeving van de Valkenbergerweg.

"Een gedeelte waar ook de wandelaar, de hondenuitlater en de ruiter gebruik van maken", geeft boswachter Dick van Kooi van Nationaal Park Veluwezoom aan. "Eigenlijk zouden we de extra kosten, die deze aanpassing met zich meebrengt, niet moeten maken. Vooral als je bedenkt dat het een kleine groep is, die overlast veroorzaakt."

Een definitieve oplossing ziet Van Kooi in een gedragsverandering. "Als de mountainbikers meer rekening zouden houden met andere recreanten en bij het passeren van wandelaars en ruiters hun snelheid zouden aanpassen, is de kwestie opgelost. Maar asociaal gedrag van een kleine groep is een maatschappelijk probleem, waarmee ook het Nationaal Park Veluwezoom te maken heeft."

De verandering van de route zal na verloop van tijd worden geëvalueerd. Van Kooi: "Als we geen verbetering zien, zullen we ons opnieuw beraden."
uuuh.. heb ook meegemaakt dat mensen hun kinderwagen mét kind erin onderaan een afdaling laten staan terwijl ze een paar meter verder een sjaggie aan het rollen zijn... maar ik kan me het probleem voorstellen, hoewel, het zijn altijd de grote boze mtb'ers, vraag ik me wel af, of er iets is wat wij collectief kunnen doen om ons image te verbeteren.

moeten we samen met sbb gaan opruimen? moeten we in roulatie burgerwacht gaan spelen (ik weet het hoor mij... de heilige zelve ...)

maar op deze manier worden we natuurlijk overal heel snel gebanned...


:-{
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Het eeuwige conflict tussen biker en wandelaar. Heb wel het gevoel dat de mtb'er altijd het zwarte schaap is. ERG jammer dat er toch eikels tussen zitten die het verpesten voor de rest. De vraag is idd, wat doe je eraan? :-{

Eén van de voorgangers: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=5352
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

ajjj... mag ik nog 'ns daar komen biken in m'n zwarte mtb-shirt met de rood/groene tekst "Don't Walk Bikers Only" op de rug ?? :lol:
Het zal wel al genoemd zijn, maar vantevoren even tringelen met je fietsbelletje lijkt me voldoende om de wandelaar ervan op de hoogte te stellen dat jij aan komt stormen; want een geschrokken wandelaar telt voor een boze wandelaar, niettan? :wink:

~Mike
:: Fear is your only god ::
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Hoewel ik ook voor vrede op aarde (en dus tussen wandelaars en bikers) ben, vind ik de parafrasering
Van Kooi schreef:Als de mountainbikers meer rekening zouden houden met andere recreanten
erg stigmatiserend. De onderlinge ergernis wordt veelal niet alleen verzorgd door (een zeer beperkte groep) mountainbikers, maar ook door (een eveneens zeer beperkte groep) wandelaars die meent dat het bos voor hen alleen is en zich daar ook naar gedraagt, zowel fysiek (door breeduit op de paden te wandelen en totaal niet te letten op wat er zo nog rondom hen gebeurt) als mentaal en verbaal.

Het doet mij deugd dat er voor een andere oplossing dan het sluiten van de route is gekozen, maar ik hoop eveneens dat dit door een bepaalde kleine groep andere recreanten niet wordt gezien als een eerste stap naar de uiteindelijke definitieve verbanning van een grote groep mountainbikende recreanten die het zo kwaad echt niet meent.

Verder zou een meer definitieve oplossing liggen in andere maatregelen, zoals participatie in het onderhoud door mountainbikers, meer "awareness" onder andere bosgebruikers en het wellicht scheiden van de verschillende gebruikersgroepen op potentieel gevaarlijke/conflictpunten.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Tanja schreef:uuuh.. heb ook meegemaakt dat mensen hun kinderwagen mét kind erin onderaan een afdaling laten staan terwijl ze een paar meter verder een sjaggie aan het rollen zijn...
Ja, ik snapte er niks van, ik kwam redelijk snel als laatste aan en ging aan de andere kant dan de rest er toch ruim langs en ik ken mijn eigen rijcapaciteiten. Ik had aan 10cm ook wel voldoende gehad. En toch werden ze een beetje boos :~

Wie is er nou idioot dan :roll:

Maarja zoals vaker onbekend maakt onbemind, maar kunnen we niet een klein stukje land afzetten. Daar stoppen we de kleine groep asociale bikers en de kleine groep halsstarrige-wandelaars en dan mogen ze elkaar afmaken en dan kunnen de andere bikers en wandelaars gewoon vreedzaam naast elkaar leven in het bos. Eind goed al goed.

Of is dit te utopisch? :roll:
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Goeie analyse jf :-q
Misshien moeten we open dagen gaan organiseren ofzo net als de politie en de brandweer :D
Dat mtb'ers zelf hun paden onderhouden is helemaal geen gek idee, maar dat gebeurt op veel routes toch al?
KC
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 3 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Santos - Black and Beautiful
Contacteer:

In dit geval is er vind ik wel een goede reden om nog eens naar de route te kijken. Als ik mij niet vergis gaat het namelijk om het laatste stukje van de route: Als je in Rheden eindigt en linksom rijdt.

Vanaf het moment dat de route is afgelopen (bordje), is het nog ca. een km naar de parkeerplaats. Die gaan dalend. En dat is precies het drukste punt, waarbij je ook nog eens geacht wordt over het fietspad te rijden (doen we dat?), waar natuurlijk ook de gezinnen met wandelwagen komen. Bovendien zit daar ook nog het bezoekerscentrum, moeten daar paarden langs en heb je nog een paar bochten en een wegversmalling. Kortom, gewoon druk. Laten we zeggen: Het lijkt op Albert Heijn op zaterdag. Ook niet echt de meest ideale plek om te gaan biken. Laat staan een afdaling te maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat stukje van het parcours ook niet het meest gelukkige stukje vind. Ik zou blij zijn met een aanpassing aldaar. Maar om daarvoor de hele route te sluiten is natuurlijk te belachelijk voor woorden.
Warning: mysql_connect(): Unknown MySQL Server Host 'database2.widexs.nl' (1) in /opt/guide/www.mountainbike.nl/HTML/forum/db/mysql4.php on line 48
Could not connect to the database
HT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 21:10
Mijn mountainbike: Nishiki

Wat nou zo jammer is: Als een heeeele grote groep wandelaars in het bos zijn, denk aan een vierdaagse, georganiseerde wandeltocht
Deze soms lijkt wel veeel meer rechten hebben in het bos dan de ATB-er.

Met name bij vierdaagsen door kinderen. Er wordt over de hei gelopen, (dus buiten de paden,) soms gaat de vierdaags zelfs een deel van de de atb-route!!

Verder: Een vierdaagse kun je regelmatig volgen precies door op het zwerfafval te volgen dat dan in het bos ligt.
Dit verhaal heb ik ooit voorgelegd aan de boswachter.
Deze persoon zij toen tegen mij dat hij nog nooit een vierdaagse of een wandeltocht had gevolgd!!

Tijdens onze ATB-toertocht die hoofd zakelijk over de ATB-route ging, controleerden 2 boswachters!!

Het lijkt erop dat ze het de laatste tijd steeds meer op de ATB-er gemunt hebben.
Hopelijk zullen ze in de toekomst ook meet op de wandelaar, maar ook ruiter letten.

Wij als ATB-er moeten natuurlijk het goede voorbeeld blijven geven!!
No distance too long!!
Peter F900
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00

Is het niet iets om met zijn alle te gaan klagen over de wandelaars op de mtb-route. Wij hebben net zo veel last van hun als zij van ons.

Soms wordt er een oplossing gezocht voor de groep "klagers" ondanks het feit dat ze zelf ook overlast veroorzaken.

Gaan we het probleem omdraaien.

Krantenkop:
Wandelaars veroorzaken overlast op MTB-route.
Boscrosser
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
Mijn mountainbike: Naamloos geval

Wat doen wandelaars op een MTB route? die horen toch op een wandelroute :~ Optieven dat moeten ze!
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Boscrosser schreef:Wat doen wandelaars op een MTB route? die horen toch op een wandelroute :~ Optieven dat moeten ze!
Op de rheden-route zijn de meeste stukken gecombineerd, zowel voor bikers als voor wandelaars als voor paarden toegankelijk, dus nadenken voor je blaat kan geen kwaad :wink:
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Pas als alle bikers naar een minder overbevolkt land zouden verhuizen zou dit probleem pas écht opgelost zijn lijkt mij.. en in het land waar ik het over heb is natuurlijk nog vééél beter te biken ook dus waarom niet?! :)
KC
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 3 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Santos - Black and Beautiful
Contacteer:

Jass schreef:
Boscrosser schreef:Wat doen wandelaars op een MTB route? die horen toch op een wandelroute :~ Optieven dat moeten ze!
Op de rheden-route zijn de meeste stukken gecombineerd, zowel voor bikers als voor wandelaars als voor paarden toegankelijk, dus nadenken voor je blaat kan geen kwaad :wink:
Precies Jass! Stukje waar het over gaat is:
A. Voorbij de MTB route.
B. Openbare weg, fietspad, paardenpad en wandelpad ineen.

Dus......doe daar gewoon ff rustig aan. :-q
Warning: mysql_connect(): Unknown MySQL Server Host 'database2.widexs.nl' (1) in /opt/guide/www.mountainbike.nl/HTML/forum/db/mysql4.php on line 48
Could not connect to the database
Boscrosser
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
Mijn mountainbike: Naamloos geval

Ok ok ik zal voortaan eerst vragen of het een gecombineerde route is voordat ik zal oordelen over de wandelaars :lol:
bike_magic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 26 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp, magura voorvork, en deore, lx, xt, magura clara's
Contacteer:

Nou is het natuurlijk ook zo dat de wandelaars stevig geörganiseerd zijn en sterke contacten hebben met natuurmonumenten, (waar wandel je anders dan in de natuur)

Wij als atb'ers hebben bijna geen contacten met natuurmonumenten ja vriendelijke vriend karst loopt er zo nu en dan eens langs voor een artikeltje of zo, maar verder,...............

Zou er een belangen vereeniging van ATB'ers zijn met een kleine 10.000 leden in de regio Arnhem die vecht voor de recht van de atb'ers was het denk ik een ander verhaal.
Plaats reactie