Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Er is hier ergens een heel topic over wanneer iemand die een route beheert aansprakelijk is. Juridisch gezien is het volgens mij niet zo moeilijk: mtb is een risicosport, route wordt onderhouden maar eigen vaardigheid is ook belangrijk. Aangezien de route als zwart wordt gemarkeerd en de beginnersroute groen, mag worden verwacht van deelnemers dat zij zich orienteren en het eigen kunnen afstemmen op de geboden route. Alleen als er grove nalatigheid of zo kan worden aangetoond is sprake van aansprakelijkheid lijkt me. Dus rockgardens met chickenlanes: niet aansprakelijk, je neemt een risico.

Affijn, over aansprakelijkheid kun je hele verhandelingen optekenen. Wiki heeft dat een beetje gedaan:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aansprakelijkheid
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Majoorkees schreef: di 1 december 2020, 22:16 ..
Aangezien de route als zwart wordt gemarkeerd..
..
De bordjes zijn toevallig zwart, hadden ook blauw, rood of roze kunnen zijn.
Die kleur houdt geen enkele kwalificatie van de route in in dit geval.
Als dat wel zo bedoeld is hebben ze iig de plank volledig misgeslagen.

Als deze route gekwalificeerd zou worden volgens de 'nieuwe' kleurcodering (naar MOZL voorbeeld) zou 'ie naar mijn mening groen zijn, misschien met heel veel fantasie blauw.
Om dit volgens die codering zwart te noemen moet je toch echt geblinddoekt achterstevoren op je fiets gaan zitten...
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ja klopt, het ging me meer om het onderscheid wanneer aansprakelijkheid voor een rechter komt. Natuurmonumenten noemt de zwarte route middelzwaar en verwijst naar de groene route als makkelijker.

https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... -loonse-en
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Duidelijk :-q, dat 'middelzwaar' lijkt me dan eerder gebaseerd op wat klimmetjes dan op 'technisch feature' nivo.
Mooie route hoor, dat zeker maar voornamelijk vanwege de omgeving. Kom er regelmatig met plezier.

En 'aansprakelijkheid'... tja.... het woord wat anno 2020 de plaats heeft ingenomen van de combinatie 'gezond verstand + eigen verantwoordelijkheid' helaas. :(
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Route wordt steeds makkelijker... Of worden de mountainbike's van tegenwoordig en hun berijders steeds beter?!
Misschien terug naar old scool mtb, heb je weer een uitdaging :winkie:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

KTManiac schreef: di 1 december 2020, 22:44 Duidelijk :-q, dat 'middelzwaar' lijkt me dan eerder gebaseerd op wat klimmetjes dan op 'technisch feature' nivo.
Mooie route hoor, dat zeker maar voornamelijk vanwege de omgeving. Kom er regelmatig met plezier.

En 'aansprakelijkheid'... tja.... het woord wat anno 2020 de plaats heeft ingenomen van de combinatie 'gezond verstand + eigen verantwoordelijkheid' helaas. :(
Eens! Ooit begonnen met een groepje mee. Niet meekomen = meer trainen. Vallen = technisch beter worden; over een boompje springen, hopje met het achterwiel maken, sprongetje en dan een hoger en nog hoger. Inschatten eigen kunnen etc etc etc. Maar tegenwoordig lijkt alles wel aan een ander te liggen.... als je niet kunt zwemmen ligt het aan het water :roll:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

ijskonijn schreef: di 1 december 2020, 23:22 Route wordt steeds makkelijker... Of worden de mountainbike's van tegenwoordig en hun berijders steeds beter?!
Misschien terug naar old scool mtb, heb je weer een uitdaging :winkie:
Haha daarom ook mijn Trek 930.... dikke lol. Maar minder comfort. En volgens gmbn bestaat gravelbiking omdat....

https://m.youtube.com/watch?v=XC_xFpg_UmA
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Vandaag weer een rondje zwart gedaan. Het was een stuk rustiger dan vorige week, zelfde dag/tijd. Was ook 5 graden kouder, maar heerlijk weer voor een rondje duinen.

Deze week is er hard gewerkt, veel extra afwateringsgaten en nieuw zand gezien. En twee geheel nieuwe "elementen", twee aangesloten hoge kombochten een stuk voor de Roestelberg, en een pumptrack en een table (zo heet dat, dacht ik) bij het open stuk langs de autoweg. Benieuwd wat er nog meer komt......
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Vrijdag en zaterdagochtend weer lekker gefietst. Vrijdagochtend meteen om 08:30 uur begonnen vanaf de Rustende Jager. De route was op dat moment nog goed nat van de regen, en modderig iets verder van de Roestelberg af. Fiets zat er weer helemaal onder het zand.
Zaterdagochtend was het een stuk droger maar ook iets kouder dan vrijdag. Vond het zaterdagochtend rustiger als vrijdagochtend. Er waren op vrijdagochtend vroeg meer buitensporters/wandelaars aanwezig.
Al met al lekker gefietst beide keren.
:-q
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Drunen eerste rondje zwart en start De rustende jager leek zondag wel een toertocht. Supergezellig ddww.Tweede rondje zwart was bijna al het volk weg en was het prettiger fietsen.
Een verademing hier vergeleken met onze achtertuin Hoge Vuursche. Ligt er top bij! Nog 18 PR ‘s ook 🥳
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JoopO schreef: za 5 december 2020, 18:57 Vandaag weer een rondje zwart gedaan. Het was een stuk rustiger dan vorige week, zelfde dag/tijd. Was ook 5 graden kouder, maar heerlijk weer voor een rondje duinen.

Deze week is er hard gewerkt, veel extra afwateringsgaten en nieuw zand gezien. En twee geheel nieuwe "elementen", twee aangesloten hoge kombochten een stuk voor de Roestelberg, en een pumptrack en een table (zo heet dat, dacht ik) bij het open stuk langs de autoweg. Benieuwd wat er nog meer komt......
Ik zag het gisteren ook, moet zeggen dat ik die twee bochten wel leuk zie worden als ze wat meer aangereden zijn (al zou het me ook niet verbazen als er voor de eerste al snel de nodige "rem"knippen gaan ontstaan).

Het pumptrack-stukje moet ook nog wat ingereden worden voor je daar wat snelheid kunt genereren. Iig met mijn beperkte skills op dat vlak :D

Maar er was/werd flink gewerkt, heel veel stukken die vers zand gekregen hadden en ik ben een graafmachientje en iemand met een schep tegengekomen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Vandaag een stukje gereden van zwart. Pumptrack gezien, en ook aan de stukken erna is gewerkt. Meer flow als het ingereden is denk ik. Leuk!

Kraantje tegengekomen dus er volgt nog wel meer.

Heerlijk weer trouwens! Regen is rust op de route 😎
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Majoorkees schreef: di 15 december 2020, 19:07 Vandaag een stukje gereden van zwart. Pumptrack gezien, en ook aan de stukken erna is gewerkt. Meer flow als het ingereden is denk ik. Leuk!

Kraantje tegengekomen dus er volgt nog wel meer.

Heerlijk weer trouwens! Regen is rust op de route 😎
Ja, vandaag ook weer eens met de vrouw geweest. Ik zag idd een hoop nieuwe features, zoals die mini-pumptrack en een dozijn jumpjes :-q
Het was perfect weer, het was lekker rustig qua fietsers en de track lag er, op wat zachte plekken en wat verdwaalde plasjes na, prima bij. Er leek ook al een hoop gerepareerd, als ik al die verse plekken mag geloven. (er was ook iemand aan het scheppen, net na de Roestelberg)
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Hoe ligt het erbij op de zwarte route? Zag op Strava dat de groene nog behoorlijk blubberig is.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Agamer schreef: do 17 december 2020, 22:06 Hoe ligt het erbij op de zwarte route? Zag op Strava dat de groene nog behoorlijk blubberig is.
Zie hierboven, ik heb groen niet gereden.
Plaats reactie