Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, ik was gisteren voor het eerst dit jaar weer eens in de LDD. Beide routes gedaan, vertrokken bij Bosch en Duin.
Groene route: het eerste deel (vanaf het fietspad) vind ik echt leuk, veel lekkere bochten. Verderop zit er naar mijn idee wat veel rechtdoor-werk in. Lag er top bij.

De zwarte route lag er op zich ook heel goed bij, maar die wordt echt steeds vlakker getrokken zeg. Omdat ik er al lang niet geweest was vallen de veranderingen misschien meer op, maar ik heb meerdere punten gezien waar eerst nog een worteltje of iets dergelijks lag waar je rekening mee moest houden en wat nu helemaal gladgestreken was. Het is al niet de meest uitdagende route van NL, maar het wordt er imo niet beter op. Die leuke S-kombocht en een of twee minisprongetjes kunnen dat niet goedmaken, je rijdt onder de streep 25km met heel weinig "yes!" momenten.

Ik vermoed dat elke rit daar me minstens 2 euro gaat kosten, want de vraag is of ik er dit jaar nog wel vijf keer ga rijden :-)
Als ik in de buurt blijf ga ik net zo lief naar Dorst of zelfs de Stadsbosroute, en misschien moet ik ook weer eens Best op de local-ride-optielijst zetten.

Jammer, ik heb er in het verleden best graag gereden maar op dit moment doet de LDD-route het niet meer voor mij...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: do 24 juni 2021, 10:17 Jammer, ik heb er in het verleden best graag gereden maar op dit moment doet de LDD-route het niet meer voor mij...
Eens, ik heb een vignet maar ben er nog niet geweest dit jaar. 10x liever Stadsbos013, daar zit meer uitdaging in...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ga regelmatig naar Nijmegen of de UHR, maar ja, heb niet elke week zin (of tijd) om zo'n end in de auto te stappen.
Het maakt toch wel veel uit of je wat hoogteverschil ter beschikking hebt om een mtb-route echt leuk te kunnen maken. Denk dat er ook heel wat meer mogelijk is in de LDD, maar ik snap ook dat Natuurmonumenten niet zit te wachten op een 25km lange kunstmatige achtbaan in een Nationaal Park.

Hoe het ook zij, ik denk dat ik er voorlopig niet vaak meer te vinden zal zijn.
Ik zal m'n vignet maar eens gaan gebruiken voor de Veluweroute denk ik... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ik herken wel wat er gezegd wordt, de stukken waar je vroeger echt goed moest sturen, of je stuur moest vasthouden vanwege wortels of kleine drops zijn steeds meer verdwenen. Toch vind ik wel dat de route zijn charme heeft als racebaan. Hoewel dat dan wel weer vooral leuk is als je echt hard rijdt, en daar moet je ook maar altijd zin in hebben.

Het was misschien mooi geweest als groen een gladgestreken beginnersroute was geweest (en als zodanig gemarket) en zwart dan ook een echte 'zwarte' route.

Maar voor mij is de keuze tussen Stadsbos (op < 10 min fietsen tegenwoordig) of LDD (~40 min fietsen) ook snel gemaakt. Stadsbos verveelt ook minder snel, zelfs niet als je er twee keer per week komt.
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Gisteren (zondag) zwart en groen gedaan. Het ligt er perfect bij, de regen heeft er een mooie strakke baan van gemaakt.
Niet zeuren.... door fietsen
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Ik ben benieuwd, plan is morgen er met vrouw heen te gaan... :-q Of is er vandaag veel regen gevallen?
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

ijskonijn schreef: ma 28 juni 2021, 18:40 Ik ben benieuwd, plan is morgen er met vrouw heen te gaan... :-q Of is er vandaag veel regen gevallen?
Er is vandaag (ik woon 1,5 km hemelsbreed van de route) wel wat regen gevallen maar niet echt schrikbarende hoeveelheden. Aangezien de route aardig wat regen aan kan verwacht ik niet dat je morgen vies zult worden.
Niet zeuren.... door fietsen
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Sicos schreef: ma 28 juni 2021, 19:02
ijskonijn schreef: ma 28 juni 2021, 18:40 Ik ben benieuwd, plan is morgen er met vrouw heen te gaan... :-q Of is er vandaag veel regen gevallen?
Er is vandaag (ik woon 1,5 km hemelsbreed van de route) wel wat regen gevallen maar niet echt schrikbarende hoeveelheden. Aangezien de route aardig wat regen aan kan verwacht ik niet dat je morgen vies zult worden.
Mooi, dat wekt verwachting! :-q Ik ben niet zo van poetsen na elk ritje :wink:
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

MJV schreef: do 24 juni 2021, 13:02 Het was misschien mooi geweest als groen een gladgestreken beginnersroute was geweest (en als zodanig gemarket) en zwart dan ook een echte 'zwarte' route.
Zou mooi zijn maar daar zit de zwarte route heeeeeel ver vandaan.... Technisch nivo van de hele route is gewoon groen, niet eens blauw naar mijn mening. BWR racebaan, geen MTB track meer.

Nou ben ik op dit moment in de Dolomieten rond Cortina d'Ampezzo m'n fiets aan 't mishandelen dus de mogelijkheid bestaat dat m'n referentiekader wat vertroebeld is. :wink:
Zal nog 's op LDD gaan kijken als ik weer thuis ben.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat wordt even afkicken na de Dolomieten vrees ik :D

Dat vind ik tenminste elk jaar als ik terug kom van een weekje biken in de Alpen.
Meestal vind ik het dan leuker een rondje op de racer te stappen dan om lokaal te gaan "mountainbiken"...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: di 29 juni 2021, 16:27 Dat wordt even afkicken na de Dolomieten vrees ik :D
Daar ben ik idd vrij zeker van. Hoewel, heb natuurlijk wel de drop van Dorst zowat in de achtertuin hé. :lol:
Maar goed, zal hier verder niet off-topic gaan, piccies volgen wel in m'n SYS na thuiskomst. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Zwarte route (of wat voor kleur men hier ook voor gaat verzinnen) ligt er erg goed bij. 1 plasje bij ingang na Rustende Jager, meer niet :-q . Geen fiets poetsen :-D
Wat men ook vindt van het niveau van de route, mijn vrouw vond het lekker rijden. Zelf hou ik ook wel van wat meer uitdaging, maar met mooi weer, zoals vandaag, is het toch genieten.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

KTManiac schreef: di 29 juni 2021, 15:52
MJV schreef: do 24 juni 2021, 13:02 Het was misschien mooi geweest als groen een gladgestreken beginnersroute was geweest (en als zodanig gemarket) en zwart dan ook een echte 'zwarte' route.
Zou mooi zijn maar daar zit de zwarte route heeeeeel ver vandaan.... Technisch nivo van de hele route is gewoon groen, niet eens blauw naar mijn mening. BWR racebaan, geen MTB track meer.
.
Daar heb je gelijk in. Maar het schijnt dat Natuurmonumenten de route zo glad en strak houdt omdat het de meest 'toeristische' route is in NL. D.w.z. het populairst bij nieuwe fietsers en fietsers op huurfietsen. Uitdaging zorgt dus voor ongelukken, en dat wil de landeigenaar niet. Zou mooi zijn als dat publiek dus wat meer naar 'groen' zou gaan, en zwart uitgagender kan blijven.

Maar in vergelijking met het buitenland valt NL altijd een beetje in het niet...
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

-edit dubbel-
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

MJV schreef: di 29 juni 2021, 21:11
KTManiac schreef: di 29 juni 2021, 15:52
Zou mooi zijn maar daar zit de zwarte route heeeeeel ver vandaan.... Technisch nivo van de hele route is gewoon groen, niet eens blauw naar mijn mening. BWR racebaan, geen MTB track meer.
.
Daar heb je gelijk in. Maar het schijnt dat Natuurmonumenten de route zo glad en strak houdt omdat het de meest 'toeristische' route is in NL. D.w.z. het populairst bij nieuwe fietsers en fietsers op huurfietsen. Uitdaging zorgt dus voor ongelukken, en dat wil de landeigenaar niet. Zou mooi zijn als dat publiek dus wat meer naar 'groen' zou gaan, en zwart uitgagender kan blijven.

Maar in vergelijking met het buitenland valt NL altijd een beetje in het niet...
Zou de keuze van de "huurfietsers" voor de zwarte route ook niet komen door de startpunten? Bij de rustende jager kan je direct de zwarte route op, dat is de eerste pijl naar een route die nieuwelingen zien en dus kiezen. Ze hebben geen idee dat ze even een km over het fietspad moeten rijden om dan rechts aan groen te beginnen. Dat staat niet duidelijk aangegeven.

Een groot bord met "let op, zwarte route! Groen/beginners die kant op" zou wonderen doen.
Nu ook op een gravelbike... :o
Plaats reactie