Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
The_Gunner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 12 juli 2002, 14:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 (2020)

Dit is inderdaad een hele leuke ronde om je skills als XC'er te testen. Ik ga het mountainbiken weer fanatieker oppakken (Canyon Lux 7.0 is op komst) en een van mijn doelen is om hier onder het uur te rijden. Afgelopen zondag al een testrit gedaan en kwam tot 1:06 en aantal seconden. Het bochtenwerk en de conditie moet beide nog een stuk beter.

Enige nadeel zijn de vele oversteekplaatsen. Dat lijkt me tot gevaarlijke situaties leiden als je echt op recordjacht gaat. Natuurlijk gaat veiligheid voor, maar als je vol met adrenaline zit ga je ook weer niet stapvoets erop af. Hoe gaan jullie hiermee om?
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Toch gewoon oppassen aangezien je in een openbaar gebied bent en het geen wedstrijd is. Als je echt wilt door rijden zal je toch een beetje buiten de standaard tijden moeten gaan rijden je kan namelijk niet van elke recreant verwachten dat die meteen opzij gaat. Hoewel ik het er mee eens ben dat je er soms idioten tussen hebt zitten en soms gewoon eikels die gewoon niet even opzij willen gaan ook al hebben ze daar zat ruimte voor.
Niet zeuren.... door fietsen
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb vanmiddag een rondje gereden en je hoeft idd niet hard te willen. Vakantie dus veel mensen op huurfietsen en zo. Tsja. Als je snel wilt moet je voor zonsondergang gaan of lekker vroeg. Nu had ik een uur en acht minuten nodig. Dat is inclusief fotostop en afstappen op de mulle klim voor de Roestelberg.

Ik had wel de neiging mijn nickname waar te maken. Man man man... voetgangers, hardlopers... maar de kroon werd gespannen door een meneer op middelbare leeftijd die tegen de richting in op een scooter reed! Dat was een moment dat ik dacht ‘waar is mijn mitrailleur...’ :evil:
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

The_Gunner schreef: di 28 juli 2020, 16:22 Dit is inderdaad een hele leuke ronde om je skills als XC'er te testen. Ik ga het mountainbiken weer fanatieker oppakken (Canyon Lux 7.0 is op komst) en een van mijn doelen is om hier onder het uur te rijden. Afgelopen zondag al een testrit gedaan en kwam tot 1:06 en aantal seconden. Het bochtenwerk en de conditie moet beide nog een stuk beter.

Enige nadeel zijn de vele oversteekplaatsen. Dat lijkt me tot gevaarlijke situaties leiden als je echt op recordjacht gaat. Natuurlijk gaat veiligheid voor, maar als je vol met adrenaline zit ga je ook weer niet stapvoets erop af. Hoe gaan jullie hiermee om?
Kan me niet herinneren ooit een gevaarlijke situatie bij een oversteekplaats te hebben meegemaakt. Kwestie van goed kijken en/of gas terugnemen. Op een rondje van 25km heeft even wat langzamer gaan niet veel effect op je eindtijd.

De malloten op de route zoals Majoor Kees tegenkwam, zijn veel gevaarlijker.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

JoopO schreef: di 28 juli 2020, 21:02
The_Gunner schreef: di 28 juli 2020, 16:22 Dit is inderdaad een hele leuke ronde om je skills als XC'er te testen. Ik ga het mountainbiken weer fanatieker oppakken (Canyon Lux 7.0 is op komst) en een van mijn doelen is om hier onder het uur te rijden. Afgelopen zondag al een testrit gedaan en kwam tot 1:06 en aantal seconden. Het bochtenwerk en de conditie moet beide nog een stuk beter.

Enige nadeel zijn de vele oversteekplaatsen. Dat lijkt me tot gevaarlijke situaties leiden als je echt op recordjacht gaat. Natuurlijk gaat veiligheid voor, maar als je vol met adrenaline zit ga je ook weer niet stapvoets erop af. Hoe gaan jullie hiermee om?
Kan me niet herinneren ooit een gevaarlijke situatie bij een oversteekplaats te hebben meegemaakt. Kwestie van goed kijken en/of gas terugnemen. Op een rondje van 25km heeft even wat langzamer gaan niet veel effect op je eindtijd.

De malloten op de route zoals Majoor Kees tegenkwam, zijn veel gevaarlijker.
Gewoon goed uitkijken bij de oversteekplaatsen. Een jaar of 8 geleden bij het oorlogsmonument was mijn rit ten einde na een aanvaring met een wielrenner. Nog even snel een rondje maken voor het donker worden. We mochten beide met de ambulance naar Tilburg :-{ .
Kort daarna zijn er afremmende bochten voor de oversteek gemaakt. Ik ben dus voorzichtiger geworden :wink:
Life is short.....................enjoy it!!!
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

De kruising bij het oorlogsmonument is inderdaad één van de plekken waar je extra voorzichtig moet zijn. En verderop is nog zo'n kruising. Ook daar remmende maatregelen getroffen en dat is natuurlijk niet voor niets. Ik kom met de racefiets ook geregeld op die fietspaden en dan ligt je snelheid behoorlijk hoog (want heuvelaf). Ik houd die rare mtb'ers ook altijd goed in de gaten als ik er langs kom.
WouterG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 juli 2020, 12:19

JoopO schreef: wo 29 juli 2020, 10:35 De kruising bij het oorlogsmonument is inderdaad één van de plekken waar je extra voorzichtig moet zijn. En verderop is nog zo'n kruising. Ook daar remmende maatregelen getroffen en dat is natuurlijk niet voor niets. Ik kom met de racefiets ook geregeld op die fietspaden en dan ligt je snelheid behoorlijk hoog (want heuvelaf). Ik houd die rare mtb'ers ook altijd goed in de gaten als ik er langs kom.
Zou het niet gaaf zijn om er een houten 'viaduct' te plaatsen? Biedt wat extra uitdaging/afwisseling. Geen ongevallen meer.

Zal niet goedkoop zijn overigens.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Haha en daar een drop & chickenrun maken. Mooi idee; kan iemand dat bij Natuurmonumenten influiten?

Bij het kruisen van fietspaden is het idd even uitkijken. Wat dat betreft zijn hardrijders doodrijders.
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Majoorkees schreef: wo 29 juli 2020, 14:52 Haha en daar een drop & chickenrun maken. Mooi idee; kan iemand dat bij Natuurmonumenten influiten?

Bij het kruisen van fietspaden is het idd even uitkijken. Wat dat betreft zijn hardrijders doodrijders.
Heb jij een hekel aan hardrijders? :)
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Nee, alleen wel aan mensen die veiligheid ondergeschikt maken aan hard rijden. Bij die oversteekplaatsen gewoon even in de remmen en goed kijken. Je komt van onverhard en de wielrenner op het asfalt heeft dus voorrang :winkie:

Fietsers zijn bestuurders dus ter lering ende vermaeck

https://rijbewijshulp.nl/voorrang-onver ... rde-wegen/
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Majoorkees schreef: wo 29 juli 2020, 20:43 Nee, alleen wel aan mensen die veiligheid ondergeschikt maken aan hard rijden. Bij die oversteekplaatsen gewoon even in de remmen en goed kijken. Je komt van onverhard en de wielrenner op het asfalt heeft dus voorrang :winkie:

Fietsers zijn bestuurders dus ter lering ende vermaeck

https://rijbewijshulp.nl/voorrang-onver ... rde-wegen/
Dat is wel zo dat de verharde weg voorrang heeft, maar ik denk nog steeds dat beide even goed uit moeten kijken. Je kunt ook een beetje rekening houden met elkaar. Een wielrenner die daar met ruim 35 aan komt zetten, mag dan wel voorrang hebben maar wordt redelijk laat gezien. (geld ook op de normale weg trouwens) Ik kijk goed uit bij de oversteekplaatsen vooral op drukke tijden. Want er zijn nog steeds mensen op elektrische fietsen die geen idee hebben dat daar mtb uitkomen en dat ook totaal niet door hebben.

Als ik hard wil rijden doe ik dat meestal op ongewone tijden zoals 6 uur 's Ochtends dan is het aantal andere fietsers beperkt.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Helemaal mee eens. We zitten met zijn allen op de weg / het pad en niemand zit erop te wachten een ander in elkaar te rijden. Ga ik tenminste vanuit. Die dat wel leuk vinden moeten het gesticht in of de bak.

Je mag dan ook verwachten dat iedereen rekening met elkaar houdt. De wet zit ook zo in elkaar, artikel 5. Het zogenaamde kapstok artikel. Als een opsporingsambtenaar verbaal opmaakt voor verkeersovertredingen zal dit er vaak bij gezet worden een beetje in de categorie ‘schiet met hagel altijd prijs’.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wegenv ... 994/5.html
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Vandaag LDD XL gereden. Te warm om hard te gaan dus een rustig tempo duurinspanning ervan gemaakt. Het ligt er nog aardig bij maar het wordt nu snel muller. Op de groene route ben ik onderuit gegaan omdat er een laagje los zand op de hardere ondergrond ligt. Opletten dus. Voordeel van het warme weer: lekker rustig daar :winkie:

Ik had een twee liter drinkzak mee en die is leeg gegaan. Verder dacht ik goed te hebben geknabbeld maar toch hongerklop; misschien ook een warmte effect. En aan het einde begon kramp zich aan te dienen, dus het is wel opletten met dit weer. Maar desalniettemin heerlijk tochtje :-q
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Gisteravond een rondje gereden en het wordt weer goed mul....

Fatbikes, kom er maar in :winkie:
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Majoorkees schreef: vr 31 juli 2020, 21:33 Vandaag LDD XL gereden. Te warm om hard te gaan dus een rustig tempo duurinspanning ervan gemaakt. Het ligt er nog aardig bij maar het wordt nu snel muller. Op de groene route ben ik onderuit gegaan omdat er een laagje los zand op de hardere ondergrond ligt. Opletten dus. Voordeel van het warme weer: lekker rustig daar :winkie:

Ik had een twee liter drinkzak mee en die is leeg gegaan. Verder dacht ik goed te hebben geknabbeld maar toch hongerklop; misschien ook een warmte effect. En aan het einde begon kramp zich aan te dienen, dus het is wel opletten met dit weer. Maar desalniettemin heerlijk tochtje :-q
Ja dat drinken gaat op warme dagen redelijk snel op. Jammer dat het alweer muller wordt overigens. Dat zie je op andere plekken ook wel. Gelukkig rijd ik tegenwoordig met 2.6 dat scheelt al een stuk
Plaats reactie