vaste route Overloon...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Mijn vaste rondje! Heerlijke ronde, zeker zoals de ondergrond er op dit moment bij ligt en mede door het onderhoud. Niet de geplaveide baan door het bos maar een route met de nodige wortels, gaten en modderpoelen bij nat weer. Dit mag van mij zo blijven.

Het nieuwe gedeelte is al wat beter als in het begin maar is nog niet helemaal wat het zou kunnen zijn vind ik. Bij de toegevoegde afdaling en klim (na dat nieuwe stukje) vraag ik me af wanneer er ongelukken gaan gebeuren bij de afdaling. Dat wordt helemaal kapot geremd en spoelt weg. Daarbij komt het uit op een wandelpad (veel bewandeld paadje in ieder geval) waarop je haaks linksaf moet. Misschien matten in leggen en wat waarschuwingen voor de mountainbikers en wandelaars dat ze hier rekening met elkaar moeten houden!

Daarnaast erger ik me ook mateloos aan crossers op een route in het algemeen. Ik moet wel zeggen dat ik ze de laatste tijd in omgeving Overloon weer veel tegenkom, maar dan wel op de grote zandpaden waar ze volgens mij ook mogen rijden. Ik zie hier in tegenstelling tot Venray ook minder schade als voor zeg een jaar terug. Misschien dat dat gevalletje met de Boa hier iets mee te maken heeft!?

Ik zag ook wat aanpassingen langs de route die in ieder geval de quads tegen moeten kunnen houden bij een van de heuveltjes. Hopelijk helpt het want die idioot die daar met zijn quad de hele heuvel aan gort had gereden moet echt gestopt worden. Van mij mogen deze blokkades er meer in!

Ik ben blij met deze route in mijn achtertuin en ik hoop dat we er met zijn allen nog lang gebruik van mogen maken!
Focus29
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 15 september 2014, 22:05

Dankjewel voor de complimenten! Wij als vereniging streven ook niet naar een geplaveide baan, Er moet natuurlijk wel een leuke flow in zitten.

Ik weet welk stukje je bedoeld en ik ben hier ook mee bezig. Het valt nu volgens mij redelijk mee hoe erg het kapot is geremd. Ook gaan we bordjes plaatsen voor zowel de fietsers als de mountainbikers.

We proberen de quads inderdaad zo goed als mogelijk tegen te houden. We zijn nu een aantal proeven aan het doen met verschillende blokkades. Hier onderstaand de blokkade die jij waarschijnlijk bedoeld :D

Afbeelding

Als dit werkt gaan we zulke constructies meer maken op de route. Deze oplossing is niet hinderlijk voor de fietser maar een quad zal er toch wat meer moeite mee hebben :-q
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Vanmiddag weer eens deze route gedaan. Ik woon maar op 20 min rijden en besefte me dat ik deze eigenlijk veel te weinig rijd. Wat een heerlijke baan! Vooral de eerste 20 kilometer zijn echt top. De route lag er ook super goed bij. We hebben uiteindelijk de eerste 10 km nog eens gedaan en na 40 km waren we meer dan voldaan.

Misschien wel de mooiste route in de regio. Hopelijk lezen de Horst aanhangers dit niet.... :lol: :wink:

Hopelijk blijven die crossmotoren weg dan kunnen wij blijven genieten van deze route. :-q
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Waarom zouden de Horst aanhangers dit niet mogen lezen? Ik geniet net zoveel van Overloon als van Horst. Is alleen appels met peren vergelijken.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Koenuhhh schreef: Misschien wel de mooiste route in de regio. Hopelijk lezen de Horst aanhangers dit niet.... :lol: :wink:

Hopelijk blijven die crossmotoren weg dan kunnen wij blijven genieten van deze route. :-q
Ben jij dan geen Horst aanhanger (meer)? :o
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Wij fietsen deze baan met regelmaat! Gisteren vond ik hem al redelijk mul worden. Maar wel weer heerlijk gas gegeven. Ik vind dat bochtige deel, nadat je de doorgaande weg bent overgestoken altijd erg gaaf, mooi bochten combi's zitten daar in! Dat is richting het einde, uitgaande van de start bij het Museumpark.
Ik snap niet dat het hier zo ongelooflijk rustig is op zondag ochtend, terwijl baantjes die net zo mooi zijn, soms net een pretpark zijn. Maar vind het niet erg, dat ie on- ontdekt is. Mag van mij zo blijven!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Dit is naar mijn menig samen met Horst de mooiste route in de buurt.
Zeker nu er bijna geen crossers meer op zijn geweest, want wat vond ik het jammer dat de singeltracks veranderde in dubbele singeltracks.
Overal op de route sporen getrokken door Quads en off road motoren, weinig tot geen onderhoud waardoor paden ontstonden van meters breed om maar langs de modderpoelen te kunnen komen.
Maar nu na regelmatig onderhoud,is de route voor mij weer aantrekkelijk.
Ja ik rij graag op de Schaak route, daar kom je door de flow van bochten en korte klimmetjes zelf ook in een lekkere flow.
In Overloon kom ik ook in een zeker ritme/flow, deze route is veel rauwer dan Horst, wortels, remkuilen, hobbelig een bietje Ardennen gevoel hier en daar naar mijn mening.
Hier moet ik met een volledig starre fiets goed de aandacht erbij houden, veel werken met mijn lichaamspositie, dus ook veel uit het zadel en veel het voorwiel over wortels zetten.
Een volledige body workout.
Als alle routes net als Horst en Bakelse bossen worden kunnen we straks geen toertochten meer rijden. :wink:
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Bowiex schreef:
Koenuhhh schreef: Misschien wel de mooiste route in de regio. Hopelijk lezen de Horst aanhangers dit niet.... :lol: :wink:

Hopelijk blijven die crossmotoren weg dan kunnen wij blijven genieten van deze route. :-q
Ben jij dan geen Horst aanhanger (meer)? :o
:lol:
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

reaction 67 schreef: In Overloon kom ik ook in een zeker ritme/flow, deze route is veel rauwer dan Horst, wortels, remkuilen, hobbelig een bietje Ardennen gevoel hier en daar naar mijn mening.
Hier moet ik met een volledig starre fiets goed de aandacht erbij houden, veel werken met mijn lichaamspositie, dus ook veel uit het zadel en veel het voorwiel over wortels zetten.
Een volledige body workout.
Als alle routes net als Horst en Bakelse bossen worden kunnen we straks geen toertochten meer rijden. :wink:
Mooi omschreven. Gisteren ook met de HT gereden en voelde het goed in mijn lichaam op het einde. Denk dat we gewoon blij moeten zijn met de variatie die we hebben in de omgeving. Bakelse Bossen is een super vloeiende singletrack. Horst zit er een beetje tussen in denk ik. Rijd ze allemaal graag. :winkie:
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vraagje: wat is een redelijke tijd voor deze route, met een normaal tempo??
Over 2 weken ben ik met een fietsmaat in deze regio en we twijfelen tussen Horst (heb ik al gedaan) en Overloon, gezien wat beperkte tijd (en de dag erna de Bakenbos Challenge in Tegelen, dus moet niet te zwaar zijn natuurlijk :) )
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Tussen de 1,5 en de 2 uur afhankelijk hoe fit je bent.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Bowiex schreef:Tussen de 1,5 en de 2 uur afhankelijk hoe fit je bent.
Aha, wordt grensgevalletje, ook omdat Horst een dik half uur korter is... Is er een makkelijke mogelijkheid om wat af te snijden, bijv. het Noordelijke deel richting Stevensbeek, of is dat juist een essentieel onderdeel van de route qua technische uitdagingen??
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Op +/- 10 en 20 kan je afkorten. In de allerlaatste km's zitten nog een paar leuke stukjes maar die kan je misschien ook vooraan beginnen.

Dus vanaf museum richting Vierlingsbeek rijden en thv einde bebouwde kom rechts het bos de route oppikken. Dan kan je gerust bij 20 afkorten, je mist dan wel de bossen aan de Stevensbeekkant maar dat is mi. het minder leuke deel op de asfalt kms na dan. :lol:

De 1e 15 en de laatste 2 kms zijn verreweg het leukste.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Bowiex schreef:Op +/- 10 en 20 kan je afkorten. In de allerlaatste km's zitten nog een paar leuke stukjes maar die kan je misschien ook vooraan beginnen.

Dus vanaf museum richting Vierlingsbeek rijden en thv einde bebouwde kom rechts het bos de route oppikken. Dan kan je gerust bij 20 afkorten, je mist dan wel de bossen aan de Stevensbeekkant maar dat is mi. het minder leuke deel op de asfalt kms na dan. :lol:

De 1e 15 en de laatste 2 kms zijn verreweg het leukste.
:-q +1
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Bowiex schreef:Op +/- 10 en 20 kan je afkorten. In de allerlaatste km's zitten nog een paar leuke stukjes maar die kan je misschien ook vooraan beginnen.

Dus vanaf museum richting Vierlingsbeek rijden en thv einde bebouwde kom rechts het bos de route oppikken. Dan kan je gerust bij 20 afkorten, je mist dan wel de bossen aan de Stevensbeekkant maar dat is mi. het minder leuke deel op de asfalt kms na dan. :lol:

De 1e 15 en de laatste 2 kms zijn verreweg het leukste.

Dank je. Kun je op een zaterdag rond een uur of 16.00-17.00uur ook gewoon bij het museum parkeren? Of beter ergens anders (te weinig plek, parkeergeld, boze buurtbewoners ivm onruststokende mtbers,,,,)?
Plaats reactie