MTB route Ommen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Vandaag de route in Ommen gereden,volgens mij nog redelijk vers aangelegd.
Weet eigenlijk niet waar het startpunt is(dus ook niet de totale afstand van de route),maar zag in een oogwenk een rood bordje met het bekende mtb logo, dus die es gevolgd.
Zitten stukjes mooie singletracks in maar ook gevolgd door verhard(o.a fietspaden),halverwege in Junne opeens een splitsing,links ri. Hardenberg??,rechts ri. Ommen? :~ (geen kleur verandering,rood links,rood rechts ipv blauw of zwart)
Er zitten singletrack stukken in die ook met de tourtochten worden gereden,maar jammer genoeg ook stukjes net worden over geslagen :-? (je rijdt er net tig meter naast,verleiding is groot om die te rijden)
Al met al een mooi gevarieerd parcour :-q
Rijdend in the middle of nowhere vroeg ik me af, waarom er bij de atb routes in het algemeen, geen nummers o.i.d worden geplaatst.
In geval van nood(pech of ongeluk)weet je totaal niet waar je bent.
In dit geval wist ik dat ik in Junne was,maar iemand die onbekend is in het gebied...kan het nadelige gevolgen hebben.
Binnenkort weer eens rijden :winkie:
:bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

robin schreef:Vandaag de route in Ommen gereden,volgens mij nog redelijk vers aangelegd.
Is er nu een goede maand...
robin schreef:Weet eigenlijk niet waar het startpunt is...
Parkeerplaats 'Steile Oever' en bij een parkeerplaats bij Junne (richting Hardenberg), edoch kun je net zo goed bij de Sahara parkeren of de parkeerplaats wanneer je in de bocht afslaat op de weg Ommen - Den Ham. Route komt langs alle...
robin schreef:Zitten stukjes mooie singletracks in maar ook gevolgd door verhard(o.a fietspaden),halverwege in Junne opeens een splitsing,links ri. Hardenberg??,rechts ri. Ommen? :~ (geen kleur verandering,rood links,rood rechts ipv blauw of zwart)
1. Echte 'singletrack' staat in geen verhouding tot het fietspad...
2. De keuze de route te vervolgen of richting de route van Hardenberg te gaan is inderdaad vaag. Kan me voorstellen wanneer je niet goed op het route kaartje hebt gekeken vantevoren en je lokaal niet bekend bent, dat het gewoon gokken is.
robin schreef:Er zitten singletrack stukken in die ook met de tourtochten worden gereden,maar jammer genoeg ook stukjes net worden over geslagen :-?
Wat er in de toertocht te vinden is interesseert me niet zo, wat er in het gebied te vinden is des te meer. Dan worden geen stukjes overgeslagen....
robin schreef:Al met al een mooi gevarieerd parcour :-q
Willst du uns verarschen oder was?!

De variatie is tussen a) fietspad, b) brede zandweg (toegankelijk voor motorvoertuigen), c) breed bospad, d) brede grasstrook of e) singletrack. Afgezien van dat a) lichter rolt dan b), c) en d) zit daar bijzonder weinig variatie. Hoogteverschil kom je ook al nauwelijks tegen...
Enige wat voor een beetje variatie zorgt is dan e), alleen op de totale lengte van de route maakt dat misschien 10% uit. Behendigheid met de fiets wordt eigenlijk - afgezien van een 100m achter de Sahara en 100 bij Junne - alleen een beetje op de proef gesteld op de laatste km voor je het fietspad naar parkeerplaats 'Steile Oever' opdraait. Drops, boomwortels om het wat lastiger te maken (denk aan "gevaarlijke afdaling" bij de Lemelerberg), etc... kom je nergens op de route tegen. Ondanks dat ze in het gebied waar je omheen fiets niet moeilijk om te vinden zijn.

Als je route afzet tegen het potentieel dan is'mooi niet het woord dat me te binnen schiet.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Ik verarsch helemaal niks cheeta,neem aan dat je ook uit de buurt komt,dus dan weet je ook dat er qua hoogteverschil niet te vergelijken is met Lemele,Nijverdal,Holten (misschien eerder Sleen ofzo)
Wel dat je nu met iets minder gezeur of kans op bekeuringen een route kunt rijden op een zondagmiddag.
Wil je echt gevarieerd,fiets je toch ook ff door naar de Lemelerberg,rij daar de route en dan heb je gelijk een mooi aantal km's gereden plus hoogteverschillen.
:bier:
Gebruikersavatar
Hein1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 16:46
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper comp 29er 2013

Snap het óók niet helemaal waarom je zo uitvalt cheeta. :((
Robin meldt alleen wat hij tegenkomt op de route ...

Greetz, :bier:
Hein
You don't like my tattoos?
At least I can cover them up.

Your face on the other hand...


robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Thanks Hein1, tja kritiek of eigen visie er op is prima maar ik verarsch(afzetten ; misleiden; bedriegen; besodemieteren; enz..) niemand.
:bier:
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Afgelopen weekeinde de route ook maar eens gereden om er een oordeel over te kunnen vellen.

Grote stukken zijn inderdaad weinig spektakulair voor de gevorderde.
Er zijn echter een aantal wat technische singletracks die het wat spannender maken, deze stukken vind ik uitdagender dan die van de Lemelerberg.
Maar voor de afwisseling en wat conditie opbouw is het best wel een aangename route.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Ondanks het feit dat het qua afstand vanaf huis te fietsen is heb ik deze route nog niet gefietst.
Binnenkort toch maar eens een poging wagen. Dan zal ik er ook wel een verslagje van maken hier.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Afgelopen weekend voor het eerst deze route gereden, als uitbreiding van Lemele.

Weinig uitdagend, maar zeer de moeite waard vanwege de prachtige omgeving.

Dit was het spannendste gedeelte van de route:

Afbeelding


En dan is de app van mbroutes erg handig.
(links = verbindingsroute)
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo te zien zijn een paar bikers bevangen door keuzestress rechtdoor tegen de paal aan gereden :winkie:
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

G.P. schreef: wo 2 september 2020, 14:51 Afgelopen weekend voor het eerst deze route gereden, als uitbreiding van Lemele.

Weinig uitdagend, maar zeer de moeite waard vanwege de prachtige omgeving.

Dit was het spannendste gedeelte van de route:

Afbeelding


En dan is de app van mbroutes erg handig.
(links = verbindingsroute)
Ja dit is wel echt een slecht paaltje, als je het hier niet kent zit je zomaar op de route van Hardenberg na een paar saaie stukken zandpad.
Geen gezeik, mountainbike!
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

Inderdaad niet een heel spannende route.
Singletrack stukjes in bos in de eerste helft zijn nog wel leuk voor de natuur, alleen de iets te veel rechte en verharde stukken van de tweede helft minder
Voor een indruk van de route, video een ronde hier https://www.youtube.com/watch?v=kpc1r6Z4MnY
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Prima route op de gravelbike hoor! :winkie:
Helemaal als je gravelbike wat trekjes van een MTB heeft (Topstone Lefty)
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Combineer Ommen met Hardenberg of Lemelerberg, of alle 3.

Gegarandeerd voldaan gevoel ;)
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Deze route heeft nog weinig reacties zie ik. Vandaag heb ik deze route gefietst. Je kunt hem ivm de rechte stukken goed up tempo rijden en ondertussen van de natuur genieten. Op de rechte stukken hadden soms wel wat meer paaltjes mogen staan om te bevestigen dat je nog goed zit. Technisch is de route niet heel hoogstaand, maar dat heeft niet want de natuur maakt veel goed.
Plaats reactie