Noordhollands Duinreservaat NHD

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gistermorgen (zaterdag) voor het eerst sinds een paar jaar weer eens in het NHD geweest.
Wekker om 6.15 :o uur gezet, 7.00 uur weg om om 8 uur op de fiets te stappen. Wel heul vroeg hoor, maar het doel was om minimaal 50 km voor 10.30 uur te kunnen fietsen.

Heerlijk weer en een fantastisch gebied, maar GPS problemen en niet echt bekend in het gebied, zorgde ervoor dat het toch niet de geweldige fietstocht werd waar ik zo'n zin in had :-{
Wordt dan beetje een zoektocht naar de écht leuke paadjes. Ook leek het alsof er meer voor mountainbikers afgesloten was dan zo'n 2 jaar geleden.

Ik zou voorstander zijn van 1 lang vast parcours door het hele gebied (km of 70, met alle letterlijke hoogtepunten), zodat mtb-ers en wandelaars weinig hinder van elkaar hebben en je de hele dag door kan biken ipv om 10.30 weer weg te moeten zijn.
Een utopie waarschijnlijk :((
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

erwin.burgers schreef: zo 14 juni 2020, 18:49
Ik zou voorstander zijn van 1 lang vast parcours door het hele gebied (km of 70, met alle letterlijke hoogtepunten), zodat mtb-ers en wandelaars weinig hinder van elkaar hebben en je de hele dag door kan biken ipv om 10.30 weer weg te moeten zijn.
Een utopie waarschijnlijk :((
Ja daar hoop ik ook op, maar is waarschijnlijk onmogelijk.
Zeker op zondag kom je ook hordes hardlopers en wandelaars tegen.
Er stond gisteren nog een ambulance ergens langs de staringweg bij ingang van een singletrack,, ik hoop niks ernstigs :-q
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Afgelopen zaterdag voor het eerst de route gereden die door Nikki Terpstra & Laurens Ten Dam is aangemaakt: de zogeheten NH100. Nou rijd ik al wekelijks door het PWN gebied ten zuiden van Schoorl (+parcours) dus was het voor de verandering ook leuk om eens helemaal naar Wijk aan Zee te rijden om de paden daar te verkennen en dan via het strand weer terug naar Bergen aan Zee.
Door een pechgevalletje aan het materiaal kwamen we wel een beetje in tijdnood en reden we "pas" rond 11 uur het gebied uit. Dus mea culpa naar de wandelaars die ons er soms vriendelijk en soms minder vriendelijk op attendeerden dat we te laat waren. Volgende keer nog eerder starten dus zodat we een buffertje hebben qua tijd voor onvoorziene dingen.
Tot slot kan ik nu wel zeggen denk ik dat het duingebied bij Schoorl toch echt wel het mooiste stuk van het gebied is en heb ik mazzel dat ik dicht daar in de buurt woon :)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Volgende keer gewoon om 10:30 van het onverhard af gaan en je rondje via verharde paden afmaken want zo geef je mountainbikers een slechte naam. En die is al niet best in dit gebied. Dat je een gps-track aan het volgen bent is geen excuus. Aardiger kan ik het niet zeggen, sorry.
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Of volgende keer nog eerder vertrekken dus om dit soort situaties te vermijden. Ik ontken ook niet dat ik daar wel had mogen fietsen rond dat tijdstip; ik ben echter niet bekend in omgeving wijk aan zee en de minder vriendelijke wandelaar stond gelijk al in standje “ga weg” dus even de beste route vragen aan die persoon zat er niet in. Wat betreft “slechte naam” geven klopt in zekere zin misschien voor deze ene specifieke persoon alhoewel vermoed ik gezien zijn reactie dat hij al een vooroordeel had. Verder groet ik iedereen netjes en de wandelaars groeten 9 van de 10 keer ook terug. Het is ook niet zo dat ik daar nog om 15:00 ‘s middags reed he.
Maar goed, je hebt gelijk verder dat wel :wink:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mwah, de grootste (niet de enige) veroorzaker van de slechte naam van mountainbikers in het PWN gebied is het PWN zelf met een achterlijk stel "regels" en een rigide houding t.o.v. betere alternatieven.
Ik fiets er zelden (omdat Schoorl mooier en uitdagender is) maar als ik dan toch eens een stukje mee pik (meestal rond Bergen aan Zee) uit nostalgische overwegingen is dat op een moment dat het mij schikt en expliciet zonder Duinkaart. Heb (tientallen) jaren zo'n kaart gekocht maar weiger het de laatste jaren principieel :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

haha ik voel wat persoonlijk historie hier tussen jou en PWN (vermoed ook vanwege je suggesties mbt parcours 2.0) waardoor je bent "afgehaakt". Hoe dan ook- ik koop nog wel netjes een duinkaart en ik denk ook zeker dat 90% van de mtb-ers in het PWN gebied dat ook doen.

Maarrr, het hele duinkaart wel/niet en half 11 van de paden af overschaduwt nu een beetje van mijn eerdere post waarin ik eigenlijk gewoon wilde zeggen dat ik heb genoten van NH100 8)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Leuk die wandelaars die meteen boos zijn als iemand er een half uur na "sluitingstijd" nog rijdt.
Soort van "dit gebied is van ons".
Wanneer je dezelfde personen vervolgens als wandelaar zijnde tegenkomt is men wel vriendelijk.

Verder natuurlijk een aparte samenwerking van PWN, een mega groot gebied en dan alleen een paar schaarse uurtjes in de ochtend beschikbaar stellen voor de fietser.
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Gisteren rondje PWN gereden en dat leek iets ten zuiden van het Parcours Schoorl meer op veldrijden dan op mountainbiken (of boswielrennen :winkie: ). Leek wel of de bovenste laag op sommige paden was afgegraven en er modder voor in de plaats was gedumpt; waar normaal het er best strak bij ligt (ook met natte weersomstandigheden) was het nu echt ploeteren. Zo heb ik het nog niet eerder erbij zien liggen. Zal het wel even mijden voorlopig om het niet nog meer te belasten.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Ja. Klopt. Pad langs de heide naar het verbindingsstukje vlakbij het kraantje is met vettige modder opgehoogd en vervolgens kapot gereden. Knappe jongen die daar nog zonder afstappen overheen komt
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Wellicht dat het was om het laatste stukje te repareren, daar waar het licht omhoog gaat. Dat is hard afgesleten de laatste tijd en was ook vrij zanderig. Maar dit is meteen het andere uiterste :~
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

dnuz schreef: do 16 december 2021, 18:26 Ja. Klopt. Pad langs de heide naar het verbindingsstukje vlakbij het kraantje is met vettige modder opgehoogd en vervolgens kapot gereden. Knappe jongen die daar nog zonder afstappen overheen komt
e-bike, ben er gewoon doorheen gefietst :)
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Het plan was om aankomend weekend weer eens PWN te gaan rijden.
Nu ben ik een route in Komoot aan het uitzetten vanaf Wijk aan zee maar het valt me op dat zo'n beetje alle (leuke)paden verboden zijn
voor fietsers. zeker aan de kant van WAZ.
zijn er laatste tijd zoveel meer paden gesloten?
Have fun!
Rinse.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Singletrack Sundays schreef: do 3 februari 2022, 18:00 Het plan was om aankomend weekend weer eens PWN te gaan rijden.
Nu ben ik een route in Komoot aan het uitzetten vanaf Wijk aan zee maar het valt me op dat zo'n beetje alle (leuke)paden verboden zijn
voor fietsers. zeker aan de kant van WAZ.
zijn er laatste tijd zoveel meer paden gesloten?
Is al tijdje zo. Maar je kan nog wel wat leuks linken hoor van WaZ naar Egmond.
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Cycleintothewind schreef: do 3 februari 2022, 18:07
Singletrack Sundays schreef: do 3 februari 2022, 18:00 Het plan was om aankomend weekend weer eens PWN te gaan rijden.
Nu ben ik een route in Komoot aan het uitzetten vanaf Wijk aan zee maar het valt me op dat zo'n beetje alle (leuke)paden verboden zijn
voor fietsers. zeker aan de kant van WAZ.
zijn er laatste tijd zoveel meer paden gesloten?
Is al tijdje zo. Maar je kan nog wel wat leuks linken hoor van WaZ naar Egmond.
Wil je het ook met mij delen? Dankje :-q
Plaats reactie