Noordhollands Duinreservaat NHD

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

B@zz schreef: Nog even, en het wordt handiger om toegangsbordjes te plaatsen bij de paden waarop wél gefietst
Uiteindelijk heb je op deze manier toch een vaste route in het PWN gebied.

maar om eerlijk te zijn snap ik ze wel een beetje.....
Ik ben twee keer (in het weekend) in het PWN gebied gaan fietsen en werd daar als biker niet blij van mijn medebikers.
Veel groepen van gemiddeld 20man/vrouw die kriskras door het bos fietsen en daarbij elkaar constant aanwijzingen roepen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Tja, doordeweeks is het vrijwel altijd rustig in het NHD. Daarentegen is het met name op zondag doorgaans errug druk en kan ik me de nodige overlast voor de overige recreanten ook wel voorstellen, zeker als er met enige regelmaat een grote groep langs je heen rijdt. En ja, daarbij zijn er altijd wel weer mtb'ers die het toch al discutabele imago nou niet bepaald positief beïnvloeden. Zo zag ik vanmorgen nog een flinke groep op een ruiterpad in het NHD trainen, en afgelopen zondagochtend in de Schoorlse Duinen — tijdens m'n hardlooprondje — een vijftal mtb'ers van een zelfverzonnen downhilltrail (met schansen) afdalen om vervolgens over wandelpaden verder te rijden.

Wat betreft het toekomstbeeld voor mtb'ers in het NHD heb ik ondertussen — na het afsluiten van al die paden — ook zo mijn twijfels. Wellicht dat mountainbiken op zondag wel weer verboden wordt, zoals enige jaren geleden het geval was? Dan zou het wel fijn zijn als het op de andere dagen wat langer toegestaan wordt, bijvoorbeeld tot 11u30. Telkens hetzelfde rondje rijden op een vast mtb-parcours? Ben ik persoonlijk geen fan van. Meer paden in het westelijk deel van het NHD toegankelijk maken en in het oostelijk deel (dichtbij de start/finish-locaties van wandelaars) als verboden terrein aanduiden? Goed plan! Maar goed, het zou me ook niet echt verbazen als mountainbiken uiteindelijk helemaal verboden wordt. Vermoedelijk zal de tijd het leren. :wink:
Superjeepee
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: za 30 juni 2012, 17:17
Mijn mountainbike: NS Snabb 150 1
Contacteer:

Hi Ik woon tegenwoordig op hinkel afstand van pwn gebied en rijd er regelmatig, en ja ik erger me ook enorm aan de spandex ridders in groepen groepjes schreeuwend alsof ze op een racefiets zitten en niet of nauwelijks rekening houden met andere recreanten, ook niet met mede bikers die moeten maar aan de kant gaan.
sukkels vind ik
en in het weekend rijd ik er alleen met mijn dochtertje als ze zin heeft!
Bike the Power
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Herkenbaar. Ik schaam me diep voor die lui die schreeuwend in te grote groepen over de paden denderen (en haast stilvallen bij het minste geringste hoogteverschil). Zaterdagochtend vroeg was overigens prima te doen. Zondag was erger. Gelukkig kan ik af en toe doordeweeks tijd maken en zit ik in 3 minuten vanaf huis op de paden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Wat heerlijk hier in Brabant dan. Ik kan op elk tijdstip de route in Eersel fietsen en mag van geluk spreken als ik 3 bikers tegenkom :) Meestal zie ik een enkele wandelaar.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vandaag vanuit Wijk aan Zee vertrokken voor een rondje Schoorl. Heen vrijwel de hele heenweg door het NHD gereden. Vooral het stuk boven Castricum is zeer fraai. Daar was ik nog nooit geweest. Op een bepaald moment vroeg ik met af waarom ik eigenlijk nog door zou rijden naar Schoorl. Toch maar een rondje gedaan. Terug helaas te laat om ook dat stuk onverhard te mogen doen maar desondanks voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
jan old skool
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem Pro

Inderdaad allemaal heel herkenbaar. Op zaterdagochtend is t nog wel te doen maar zondag ga ik al niet meer. Tussen Bergen en Egmond ook veel trainingsgroepjes die dan kleine parcourtjes uitzetten en dan met 20+ man tussen 2 heuveltjes op en neer crossen. En dan keren op t "parcours" en soms ook nog slalom tussen kegeltjes. Alle begrip ervoor maar ben bijna n paar keer aangereden omdat zo'n MTB-er te vermoeid de heuvel afreed en de bocht niet meer kon houden.

Zou mij ook niet verbazen als inderdaad op korte termijn een MTB verbod komt in t pwn gedurende t weekend.
Goed man. Prima
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Heb ondertussen ook het duingebied een beetje ontdekt, en ik vind het een mooi gebied om af te wisselen met Schoorl, ik ben eigenlijk nog wel op zoek naar wat leuke gpx routes, want wat ik nu vooral vind zijn hele oude gpx files, ik ben op zoek naar wat routes in het noordelijke gedeelte bet lifst zoveel mogelijk onverhard.
Hoop dat ik hier een beetje de goede richting in gestuurd kan worden om die te vinden.
Mvg Mark
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mtbnw9, idd oud, maar in mijn ogen actueel genoeg.
Of wordt lid van mtb-nw, en ga mee met een let's ride.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
marinus23
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 9 juli 2013, 14:40
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL, Ghost SE 6000

https://nl.wikiloc.com/wikiloc/user.do?id=40453" onclick="window.open(this.href);return false;

Het kan zijn dat bepaalde stukjes van een route onlangs tot verboden voor fietsers is verklaard door PWN, maar grotendeels kun je deze routes gewoon ijden. Bij verbod even omrijden en de route weer oppakken
Gebruikersavatar
Senior
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 9 augustus 2017, 21:30

Onlangs weer eens onverhard van Heemskerk naar Schoorl door 't duin. Via via kom ik dan vlak voor de Nok uit op de Blijdensteinseweg. Dan 't complete rondje, bakkie doen bij Duinvermaak en door 't achterland van Bergen en de Egmonden naar huis.

Da's de intro...nu de vraag.

Ik ga bij Restaurant 't Woud weer 't duin in en zo kruipdoor sluipdoor naar Schoorl over leuke paadjes en ook langs een koepeltje? Maar ik heb 't idee dat ik daar veel leuke paadjes laat liggen. Is hier een local die een leuke gps-track voor me heeft?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vandaag weer lekker een paar rondjes door het reservaat. Om 8:00 vertrokken en vrijwel niemand tegengekomen. Tot op een gegeven moment op een brede zandweg er een groep achter me aansloot vanuit een zijpaadje. Ik nam een klimmetje door het midden van het pad om een klein taluutje mee te pakken en hoorde achter me “wat een klootzak” roepen. Wat de fuque? Hoop dat ik het verkeerd verstaan en heb en er “wat een klote zand” werd geroepen. Het was wel behoorlijk mul op sommige stukken :-?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef:Vandaag weer lekker een paar rondjes door het reservaat. Om 8:00 vertrokken en vrijwel niemand tegengekomen. Tot op een gegeven moment op een brede zandweg er een groep achter me aansloot vanuit een zijpaadje. Ik nam een klimmetje door het midden van het pad om een klein taluutje mee te pakken en hoorde achter me “wat een klootzak” roepen. Wat de fuque? Hoop dat ik het verkeerd verstaan en heb en er “wat een klote zand” werd geroepen. Het was wel behoorlijk mul op sommige stukken :-?
Grote groepen icm het (oerdomme) beleid van PWN zijn een garantie voor problemen ....... al jaren. De oplossing is in meerdere overleg momenten al een keer of 100 aangegeven door o.a. MTBNW . Gewoon een mooie route tussen bergen en Wijk aan zee in 3 losse lussen. heb je zo 100km MTB route die elke dag beschikbaar is (meer spreiding) en de overlast zal terug gaan naar (bijna) nul.

Sommige groepen fietsers (clubjes) zijn hier tegen, zij hechten blijkbaar erg aan het "vrij" rijden tot 10:30 ...... en dat zijn vaak dezelfde clubjes die zelf week in week uit hetzelfde saaie rondje rijden :roll: :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik dacht het van de week ook: een vaste route zou zoveel beter zijn. Lekker allemaal dezelfde kant op rijden scheelt ook een hoop gedoe. Er zijn nu maar een paar stukjes die echt de moeite waard zijn en er worden regelmatig illegale paadjes die net even wat meer uitdaging bieden gesloten. Het moet natuurlijk niet té leuk worden, dat mountainbiken in het NHD.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Iemand een idee hoe het er nu bij ligt?
Plaats reactie