Noordhollands Duinreservaat NHD

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

MTB-ZONE 2018
Met ingang van 1 oktober a.s. wordt de nieuwe MTB-zone 2018 ingevoerd. Is inmiddels al veel over gezegd en geschreven, maar niet alles lijkt even duidelijk. Ter informatie en illustratie daarom allereerst wat feiten op een rijtje en daarna een zestal plattegrondjes met de paden die buiten de MTB-zone 2018 zullen vallen...
  • In januari 2004 werd fietsen op alle onverharde paden binnen de MTB-zone 2004 toegestaan van zonsopkomst tot 10u30, tenzij anders aangegeven (middels verbodsbordjes).
  • Nadien zijn er de afgelopen jaren alsnog 28 wandelpaden — met een gezamenlijke lengte van circa 7,5 km — ontoegankelijk geworden binnen de MTB-zone 2004. Daarvan zijn 13 paden specifiek voor mtb'ers ontoegankelijk (waaronder de Papenberg en 't fraaie Inkiepad), en 15 stuks zijn afgesloten voor alle recreanten (zoals de 3 vogelbroed-singletrails).
  • Met de invoering van de nieuwe MTB-zone 2018 wordt volgens PWN nog circa 8 km onverhard pad (in open duingebied) eveneens afgesloten voor mtb'ers. Gezien het betreffende plattegrondje op de PWN-site loopt het (volgens mij) in werkelijkheid evenwel op tot bijna 13 km. (Vermoedelijk zal men zich t.z.t. wel beroepen op tekenfouten in 't PWN-plattegrondje. Met name de af te sluiten paden in onderstaande kaarten van NHD-zuid 2, 4 en 5 lijken mij namelijk niet zo waarschijnlijk. Maar goed, zo hebben ze het wel getekend.)
  • Tevens is op het PWN-plattegrondje te zien dat er 3 wandelpaden (nabij de Brabantse Landbouw en zuidelijk van het zweefvliegveld) worden vrijgegeven voor mtb'ers. Totale lengte van deze paden is circa 800 meter.
Afbeelding

Opmerkelijk is dat nagenoeg alle bomen op en rond de Vogelduinen de afgelopen jaren weggekapt zijn, waardoor het tot open duingebied getransformeerd werd en PWN thans vooral de mountainbikers ziet als de veroorzakers van de flink toegenomen natuurschade...
Afbeelding

Afbeelding

Ook hier geldt dat de Meeuwenduinen eerst grotendeels ontbost werden, zodoende tot open duingebied transformeerde en de mountainbikers kennelijk verantwoordelijk zijn voor de toegenomen natuurschade...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BEZGRAZINGSGEBIEDEN
Daar komt nog bij dat PWN momenteel volop bezig is om de losse begrazingsgebieden in Castricum en Heemskerk samen te voegen. De benodigde rasterhekwerken zullen daarbij — binnen de MTB-zone 2018 — circa 40 paden kruisen. Om deze paden toegankelijk te houden, zullen er — naar verluidt — wildroosters op de verharde fietspaden geplaatst worden en overwegend klappoortjes (met klinksluiting?) op onverharde paden. Gevolg hiervan is vermoedelijk dat de paden met klappoortjes in de praktijk zoveel mogelijk vermeden zullen worden. Wat bijvoorbeeld te denken van onderstaande twee trajecten waar je binnen één kilometer op respectievelijk 5 en 4 klappoortjes zult stuiten...?

Afbeelding

Hoe dan ook, dat het voor mountainbikers krapper, drukker en minder aantrekkelijk in het NHD wordt, lijkt een understatement. Volgens mij dan, hè. ;)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tijd voor een vaste route van 100km :)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat is de enige optie om drukte, hinder en schade in goede banen te kunnen leggen. Ik kom wel helpen met aanleggen.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Eergisteren een groep van minimaal 25 trailrunners, dat mag dan wel...Tijd voor een goede dosis burgerlijke ongehoorzaamheid...
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

PWN kiest wel heel snel voor afsluiten van paden. Waarom kijkt men niet naar andere mogelijkheden?
In plaats van een klim afsluiten kan men ook een fietssluis aanbrengen, zodat de snelheid naar beneden eruit wordt gehaald. Nu wordt echter gewoon de hele klim als verboden gebied aangegeven.

Zoals B@zz al aangeeft is het welk makkelijk om eerst de bomen te kappen en vervolgens gedurende een droge zomer meteen het pad af te willen sluiten voor de MTB, omdat de zandondergrond wordt beschadigd.
Een nadeel van zoveel fietsverboden is overigens ook dat we met dezelfde aantal mtb'ers op nog minder paden moeten rijden, waardoor overlast ontstaat bij andere gebruikers en waardoor PWN ook deze paden gaat afsluiten.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

En dat is wellicht het hele idee erachter..
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

BM'09 schreef:En dat is wellicht het hele idee erachter..
Jij gaat door voor de wasmachine.
◼︎ Go round the outside.
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

Tijgerhaai schreef:
BM'09 schreef:En dat is wellicht het hele idee erachter..
Jij gaat door voor de wasmachine.

Wandelen met een paar stokken laat ook schade na. Boskap laat ook schade na door de machines, en grote dieren zorgen ook voor schade aan de paden. De MTB'ers krijgt gewoon de schuld zonder gedegen onderzoek.

Volgens mij worden de MTB'ers achtergesteld. Een ander woord hiervoor is discriminatie!
Dat moet wij toch niet laten gebeuren? Na één droge zomer worden bijna 13 km paden dichtgezet in één paniekactie, na meer dan 10 jaar rijden over deze paden.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sportfietsers zijn altijd de schuldige bij het grote publiek.

Kijk maar op de weg hoe vaak de sportfietser de schuld krijgt t.o.v. de andere verkeers deelnemers.
Terwijl een e-bike persoon even snel of sneller fietst, nee de wielrenner krijgt de schuld.

Iets met imago bij het kuddevolk, ga je niks aan veranderen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die koeien en paarden staan er juist zodat ze 'schade' veroorzaken. Ze zorgen er op die manier dat er niet uiteindelijk alleen maar heide groeit.

Als er een vaste route zou liggen is dat voor het imago van de MTB-er ook een voordeel. Mensen vinden het doorgaans mooi om te zien maar wel op een veilige afstand.
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Tijgerhaai schreef:
BM'09 schreef:En dat is wellicht het hele idee erachter..
Jij gaat door voor de wasmachine.
Das ook niet aardig :(
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat betekend hier dat je het bij het juiste eind hebt.
◼︎ Go round the outside.
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Tijgerhaai schreef:Dat betekend hier dat je het bij het juiste eind hebt.
O haha ik las dat ik door de wasmachine ging haha :P
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

Het kappen van bomen, zoals PWN doet, gaat overigens in tegen het nationaal beleid en hiermee gaat PWN tegen deze regels in. Daarnaast blijkt dat naaldbomen beter dan loofbomen fijnstof opnemen. Algemeen bekend is dat bomen ook CO2 opnemen en de hitte in de zomer tegengaan evenals dat zij water langer vasthouden. Het is dus eigenlijk onduidelijk of het terugbrengen van stuifduinen wel goed is voor het milieu.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Plaats reactie