MTB route Zuidlaren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

grunnfred schreef: vr 12 juli 2019, 17:19 Echt de moeite waard! Leuk verrassend stukje.
Zeker weten, en met het stukje wat door het bos langs de N34 richting de P&R loopt er ook nog bij, heb je ondertussen toch een mooi stuk aan singletracks liggen. Ze zijn er lekker mee bezig in Zuidlaren!
Heckler40 schreef: vr 12 juli 2019, 13:20 Klinkt goed, ik ken dat paadje ook niet denk ik. In elk geval niet de skinny en de drops.
En ik rijd daar toch bijna elke week. Heb je een Strava kaasrtje misschien?

Enjoy!!
Sure: https://www.strava.com/activities/2474859540
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Vorige week donderdag was ik voor een paar rondjes in Schipborg. Waar er een week eerder nog enorme plassen lagen, was het nu alweer kurkdroog. En gezelschap van de kudde 8)

Afbeelding
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

ArjanT schreef: do 23 augustus 2018, 13:57 Gisteren nog even nagevraagd bij de beheerders van de route en het volgende antwoord gekregen:
'Wij kunnen niet aangeven hoe lang het nog duurt dat er een vervolg komt aan de route. Het wachten is op toestemming van landeigenaren om mtb-routepalen te mogen plaatsen. Hopelijk gaat dat niet meer al te lang duren!'
Ha, dat is anno nu nog steeds hetzelfde. :P
De route Zuidlaren is leuk. Het rondje dichtbij het ‘centrum’ is ook tof maar ik kwam er qua bewegwijzering (bww) niet uit. Wat een wirwar! Maar wel mooie TTF’s (zo heet dat toch he? :winkie: ). Zelfs dikke drops, ik was alleen dus die heb ik maar over geslagen - ik zou het wel graag willen leren.
De route in de buurt van De Vledders loopt nog steeds tot een km of 4, daarna houd het op. Het eerste stuk waar wel bww staat vind ik wel echt heel tof. Daarna deze keer een aardige (off-road) route gevonden verder richting Oudemolen, de vorige keer (eerste keer daar voor mij) kwam ik al snel op gewone wegen uit.
Bokmaaa schreef: di 16 juli 2019, 13:43 Sure: https://www.strava.com/activities/2474859540
Dit is ongeveer wat ik ook heb aangedaan vandaag. Bij De Vledders kun je ook heel mooi door hetzelfde stuk bos weer terug naar het begin van dat rondje, zonder bww, maar als je het pad eenmaal te pakken hebt kan het niet missen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

las toevallig hier van een drop, dus vandaag ook maar even hierheen geweest na jaren.
Toen was het ooit nog 5km
Strubben, nu 23,30km aaneen gefietst.
Begonnen bij de strubben, voor de kombocht
Rechtsaf naar de tunnel. En richting Zuidlaren. Leuk stukje nooit geweten. En erg lekkere drop en jump, en verder op nog een kleine gap, wel opgevuld met stenen.
Toen weer terug onder de tunnel door en rechts af. Ook daar een begin met een heerlijke flow. Uiteindelijk bij wat huizen gaat het rechts af bos uit en ben ik de route kwijt.
Goed werk verricht hier, ik kom zeker nog vaker terug.
Ik ben wel benieuwd hoelang die drop er blijft. Ik hoop lang maar als er een keer iemand goed valt dan begint de gemeente wel dat ie weg moet, gevaarlijk Blabla
One life, ride it!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Nou ik heb overal de spinnenwebben er weer afgefietst hoor! De volgende keer is iemand anders aan de beurt! :roll:
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Nog maar weer ff heen geweest, weer genoten. Maar waarom staat de route de Vledders en Zuidlaren centrum niet op de kaart eigenlijks.
Ik reed hiervoor enkel het rondje van 8 km wat op mtb routes staat
One life, ride it!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Mark-ering schreef: ma 9 november 2020, 09:33 Nog maar weer ff heen geweest, weer genoten. Maar waarom staat de route de Vledders en Zuidlaren centrum niet op de kaart eigenlijks.
Ik reed hiervoor enkel het rondje van 8 km wat op mtb routes staat
Bij een (vrij nieuw) bord met overzichtkaart die bij de route in Rolde staat, is de route Vledders wel opgenomen. Terwijl deze maar deels bewegwijzerd is. Dat is al jaren zo las ik hier. Met een beetje zoeken is het me wel gelukt om het vervolg te vinden. Het is er wel maar er is nog geen toestemming om de bordjes te plaatsen. Ik denk dat dat ook de reden is dat die route nog niet op iets als mtbroutes.nl staat.
Die bij Zuidlaren centrum kende ik ook niet, een bekende tipte mij. Het lijkt me het speeltuintje van de Dobberieders, waarvan ze het bestaan niet aan de grote klok willen hangen of zo. :P
ArjanT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 13:50

Die bij Zuidlaren centrum kende ik ook niet, een bekende tipte mij. Het lijkt me het speeltuintje van de Dobberieders, waarvan ze het bestaan niet aan de grote klok willen hangen of zo. :P
Het lusje 'Zuidlaren centrum' is onlangs wederom aangepakt, begint nu wel echt een serieus stukje route te worden. Zijn paar grappige jumps toegevoegd, bochtenwerk (en daarmee waterafvoer) is een stuk verbeterd en zit nu zelfs een houten 'hunebed' in waar je overheen kunt. Lekker bezig daar!

Afbeelding

Al lijkt al dat harde werken wel een beetje ten koste te gaan van de officiële route Zuidlaren, daar zitten inmiddels aardig wat stukken in die wel wat aandacht verdienen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Klopt het dat de mtb route ‘centrum’ Zuidlaren niet op MTBroutes.nl voorkomt?

Had het stuk al gezien maar kon er geen info over dus toen ik mijn mtb mee had niet gereden.. :oops: Goede reden om volgende keer mtb weer mee te nemen en nu wel ‘centrum’ te rijden.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Klopt, dat stuk staat niet op mtbroutes.nl., is wel gepijld, ook de verbinding naar de delen aan de andere kant van de N34.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

ArjanT schreef: vr 30 april 2021, 12:58
Die bij Zuidlaren centrum kende ik ook niet, een bekende tipte mij. Het lijkt me het speeltuintje van de Dobberieders, waarvan ze het bestaan niet aan de grote klok willen hangen of zo. :P
Het lusje 'Zuidlaren centrum' is onlangs wederom aangepakt, begint nu wel echt een serieus stukje route te worden. Zijn paar grappige jumps toegevoegd, bochtenwerk (en daarmee waterafvoer) is een stuk verbeterd en zit nu zelfs een houten 'hunebed' in waar je overheen kunt. Lekker bezig daar!

Afbeelding

Al lijkt al dat harde werken wel een beetje ten koste te gaan van de officiële route Zuidlaren, daar zitten inmiddels aardig wat stukken in die wel wat aandacht verdienen.
Dat heeft te maken met het feit dat route Zuidlaren op terrein van Staatsbosbeheer ligt en die staan op dit moment alleen noodzakelijk onderhoud toe. Zodra het kan gaan ze hier ook weer mee aan de slag
maartenderuiter
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 13:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction C62

Ben wel benieuwd wat er nu met dat stukje bij De Vledders gaat gebeuren. Het doorsteekje van het zandpad tot over het fietspad lijkt er uit te zijn, staan nu bordjes dat het privé terrein is/ een wandelroute van de camping. MTB routebordje zag ik vrijdag niet meer staan. Hier zit ongetwijfeld een hoop gedoe achter waar wij geen idee van hebben.
Like2Bike
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 5 juli 2015, 21:07
Mijn mountainbike: Canyon LUX CF 7 2021

Tijdens de bartje werd ik gelanceerd op de route Zuidlaren. bocht naar rechts, bocht naar links. In de bocht naar rechts bleek onderin een boomstammetje te zitten, niet gezien en voor ik t weet vloog ik door de lucht.

even voor me een andere strijder precies hetzelfde.

Toevallig bekend bij jullie?

locatie: https://www.google.com/maps/place/Strub ... 56!5m1!1e4
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Waarom is dit topic zo stil? De route lijkt me best een leuke, maar is er niks over te melden? Ik ga er over een goede anderhalve week naartoe op vakantie, dus ik was op zoek naar 'verse' informatie :D
maartenderuiter
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 13:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction C62

Sherlockspringer schreef: ma 10 juli 2023, 16:44 Waarom is dit topic zo stil? De route lijkt me best een leuke, maar is er niks over te melden? Ik ga er over een goede anderhalve week naartoe op vakantie, dus ik was op zoek naar 'verse' informatie :D
En, is het wat geworden? Ik heb hem laatst weer even gereden en geconcludeerd dat het noordelijke deel (rond camping De Vledders) deels niet meer bestaat. Ben wel benieuwd wat daar nu speelt maar zoals het filmpje op mtbroutes.nl van 5 jaar terug al zegt: lijkt er op dat mtb'ers er niet echt welkom zijn. Blijft jammer dat dat deel niet lekker uit de verf komt, stuk daar langs de N34 blijft mooi!
Plaats reactie