Fietsen in PWN duingebied wordt beperkt

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Valley
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 10:08

Uit het Noordhollands dagblad van vandaag, lees "MTB-ers" waar "fietsers" staat:
Fietsen in duingebied wordt beperkt
Van onze verslaggever
bergen-De wandelaars in het Noordhollands Duinreservaat kunnen opgelucht ademhalen. Vanaf 1 januari volgend jaar mogen fietsers nog maar sporadisch gebruik maken van de onverharde paden. PWN, die het duinreservaat beheert, heeft tot deze maatregel besloten omdat onderzoek heeft uitgewezen dat wandelaars veel hinder ondervinden van fietsers.

De maatregel komt niet uit de lucht vallen. In de beheernota die dit jaar werd vastgesteld, was al aangekondigd dat er een strenger regime voor fietsers zou komen. In feite is de maatregel het eerste uitvloeisel van de nota.

Wie nog wil fietsen op de onverharde paden, moet vroeg opstaan. Vanaf 1 januari mogen fietsers slechts van zonsopgang tot 10.30 uur gebruik maken van deze paden. En dan alleen van maandag tot en met zaterdag. Op zondag mag er helemaal niet op die paden worden gefietst. ,,Op zaterdag gaan mensen boodschappen doen en andere dingen, maar zondag is echt een familiedag. Dan is het altijd druk met wandelaars, weer of geen weer'', aldus voorlichtster J. van Rijn van PWN.

Paden die door kwetsbare en unieke natuurdelen lopen, zijn en blijven te allen tijde afgesloten voor fietsers.

PWN gebruikt de komende tijd om bekendheid te geven aan de maatregel. Vanaf 1 januari zal PWN de fietsers de eerste vier weken aanspreken en informeren. Wie de maatregel daarna nog overtreedt, kan rekenen op een boete. Fietsers blijven wel welkom op de verharde paden. PWN zal overigens geen extra mensen inzetten om de maatregel te controleren. Volgens Van Rijn is het de bedoeling dat de controle met de huidige mensen wordt gedaan.

De maatregel zal na een jaar in overleg met diverse gebruikers geëvalueerd worden.

Onderscheid
Hoewel de hinder vooral wordt veroorzaakt door personen en groepen die hard door het duin willen fietsen, geldt de maatregel voor alle fietsers. Wettelijk gezien is het immers niet mogelijk een onderscheid te maken.

PWN zegt er naar te streven ruimte voor natuur én ruimte voor de mens te creëren. Dat betekent dat er gebieden blijven waar flora en fauna niet steeds gestoord worden. Voor de bezoekers is het van belang dat zij zo min mogelijk hinder van elkaar ondervinden en volgens PWN is de grootste hinder tussen de bezoekers van het duin, die tussen wandelaars en fietsers. Met name mountainbikers zorgen volgens PWN voor overlast.

Volgens J. van Rijn zijn er de afgelopen jaren ook verscheidene ongelukken gebeurd. ,,Er zijn mensen ernstig gevallen met alle vervelende gevolgen. En elk geval is er natuurlijk één teveel.''

De maatregel geldt overigens alleen in het Noordhollands Duinreservaat. In het Nationaal Park Zuid-Kennemerland (waar PWN een deel van beheert), mag men alleen fietsen op de aangegeven fietspaden. Zelfs het aan de hand mee voeren van een fiets op verharde en onverharde voetpaden is daar niet toegestaan.
Dit betekent dus een drastische beperking voor het MTB-en in Noordholland. Waar twee partijen botsen wint degene die het hardst klaagt...
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Triest....

Hier bij mij in de straat staat nog een huis te koop.
celeron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 18:45
Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
Contacteer:

Valley schreef:PWN, die het duinreservaat beheert, heeft tot deze maatregel besloten omdat onderzoek heeft uitgewezen dat wandelaars veel hinder ondervinden van fietsers.
Ik heb hier op de veluwe ook veel last van wandelaars (en vooral hun honden), maar mij is nog nooit gevraagd wat ik hier van vind. :D
crasher
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 2 december 2003, 12:24
Mijn mountainbike: Giant ATX 830

Wat vind je er dan van? :P

Ik kan wandelaars wel verdragen, zolang ze maar niet gaan zeuren dat we ergens niet mogen fietsen.
Is het iemand ooit opgevallen hoeveel rotzooi wandelaars al niet achterlaten in het bos? Wordt ook nooit wat van gezegd toch!? :evil:
En die kinderen die met stokken slepen, levensgevaarlijk!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Het stukje wat over dit onderwerp deze ochtend in de Metro stond was nog iets stigmatiserender (woord van het jaar voor mij) t.o.v. mountainbikers.

Stond oa iets in de trant in van: wandelaars hebben last van fietsers. Laatst is er zelfs een paard op hol geslagen door een fietser, waardoor de berijdster in het ziekenhuis terecht kwam.

Zielig voor dat meisje natuurlijk. Maar mij lijkt dat je van een paard als wandelaar en als natuur (pad) ook best veel last hebt. En een paard is bij mij nog geen wandelaar.

Maar goed. Wederzijds: de goeien bederven het voor de kwaaien. En wie zijn hond wil slaan vindt licht een stok.

(Ja, ik ben aan het studeren voor wandelend spreekwoorden, gezegden en moeilijke woordenboek. Een cursus spelling komt later nog wel een keer)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

celeron schreef:
Valley schreef:PWN, die het duinreservaat beheert, heeft tot deze maatregel besloten omdat onderzoek heeft uitgewezen dat wandelaars veel hinder ondervinden van fietsers.
Ik heb hier op de veluwe ook veel last van wandelaars (en vooral hun honden), maar mij is nog nooit gevraagd wat ik hier van vind. :D
Dat komt doordat wij niet in het bos horen....
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Ja, jongens, dit zie je steeds meer en wel door heel het land.
We zitten overal met dit probleem en ik zou zeggen, doe er wat aan.
De instanties hebben een verkeerd beeld van de problemen en dat komt omdat wij als fietsers niet zo gauw klagen als wandelaars en stilstand[het niet klagen] betekend achterstand!!!
Dus ga ook klagen, net als ik. Zoek de instanties op en maak met goede redenen bezwaar!!! Want let wel....we worden nu wel gediscrimimeerd en ik dacht dat dat hier toch verboden was? Of zit ik er nu helemaal naast??
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

er zijn genoeg plekken waar je wel mag biken dus wat maak je je druk...
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Dat is de instelling.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

juist :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Blijf erbij dat ik toch blij ben dat ik onder in brabant woon...
Genoeg huizen te koop hier ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MTBuddy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 14:12
Mijn mountainbike: Cube Acid 2003
Contacteer:

Rolling Thunder schreef:Genoeg huizen te koop hier ;)
Dat zou toch iets moeten zeggen :tong
Valley
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 10:08

Spook-E schreef:er zijn genoeg plekken waar je wel mag biken dus wat maak je je druk...
Er zijn maar weinig plekken in NL waar je zo goed kan biken als daar. En ik heb niet zo veel behoefte aan biken in het weiland of op een oude vuilnisbelt, dus daarom mag je je er best druk om maken.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Valley schreef:
Spook-E schreef:er zijn genoeg plekken waar je wel mag biken dus wat maak je je druk...
Er zijn maar weinig plekken in NL waar je zo goed kan biken als daar. En ik heb niet zo veel behoefte aan biken in het weiland of op een oude vuilnisbelt, dus daarom mag je je er best druk om maken.
Het blijft triest, maar wel een mooie gelegenheid om je blik eens te verruimen.
Bovendien las ik op DP dat dit het grootste MTB gebied van Nederland werd genoemd.
...Dat zeg ik, blik verruimen...
Valley
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 10:08

Walter schreef:
Valley schreef: Er zijn maar weinig plekken in NL waar je zo goed kan biken als daar. En ik heb niet zo veel behoefte aan biken in het weiland of op een oude vuilnisbelt, dus daarom mag je je er best druk om maken.
Het blijft triest, maar wel een mooie gelegenheid om je blik eens te verruimen.
Bovendien las ik op DP dat dit het grootste MTB gebied van Nederland werd genoemd.
...Dat zeg ik, blik verruimen...
Ken je de omgeving een beetje Walter? Je zal versteld staan van wat er in de strook duingebied die zich uitstrekt van Bergen tot aan Wijk aan Zee allemaal mogelijk is.
Plaats reactie