MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik weet niet precies hoeveel er lopen maar we komen ze bijna elke week wel tegen ja.
Ze zijn redelijk tam, en trekken zich niets tot weinig van een MTBer aan.
Blijven gewoon op het pad staan als je er aan komt en idd wij wachten ook altijd even totdat ze plaats maken.
Beter niet te dicht bij komen vind ik, ze zijn toch best groot. :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jefro98 schreef: wo 14 oktober 2020, 07:41 Ik weet niet precies hoeveel er lopen maar we komen ze bijna elke week wel tegen ja.
Ik kom ze ook vaak tegen, vooral in de buurt van het stuk achter Juffrouw Tok en de Mossel. Ze doen normaal gesproken niets (ik heb er nog nooit last van gehad).

Met name bij de Mossel (tussen de weilanden het asfalt fietspad) zie ik vaak mensen erg dicht de beesten naderen, ook de paarden. Twee maanden geleden werd er nog een vrouw getrapt door een paard, moest toch even een ambulance komen.

Het zijn inderdaad wilde beesten en dat wil men wel eens vergeten.

Gisterenavond met de boswachter edelherten gaan kijken. Kwamen een groep van ong. 40-45 hindes tegen (van de 70 die er in het gebied zitten) met een mannetje er tussen. Toen er een ander mannetje opdook die wat dames wilde versieren ontstond er een mooi schouwspel. De boswachter meldde ook dat er veel te veel zwijnen zijn. Het gebied is geschikt voor ong. 1.500 beesten, nu lopen er zo'n 5.000 rond. Verklaart dus ook dat ze veel meer aan het wroeten zijn langst de paden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Zolang we maar afstand houden van de grote grazers is er niets aan de hand. Daar wordt ook voor gewaarschuwd op de borden. Ruime boog om deze forse jongens is gewoon het verstandigste. Dat doet helaas niet iedereen en soms klimmen ze bijna op de dieren om een selfie te maken. Dat het dan een keer verkeerd gaat is wel logisch.
Wat er vooraf is gegaan met de 'aanval' op de vrouw weet ik ook niet. Maar dat er dan gelijk een Angusburger van gemaakt moet worden is wel jammer.

Moraal van het verhaal.... Blijf uit de buurt van de grazers, ga er met een ruime boog omheen. Dan blijven we allemaal leven!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Inderdaad een beetje respect voor die beesten, worden elk jaar nog (zeer ervaren) boeren doodgedrukt door hun eigen stieren. Runderen zijn geen vluchtdieren zoals paarden :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

“ Maar dat er dan gelijk een Angusburger van gemaakt moet worden is wel jammer. ” ....
:lol:
Ik alleen de timing, t is niet echt barbecue weer :-D

Maar zonder dollen, ik kwam laatst een stier tegen en ben er met een veilige boog omheen gegaan. Je hebt weinig kans als ze je niet mogen.
Lekker fietsen!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kuijtje.nl schreef: wo 14 oktober 2020, 11:07 Wat er vooraf is gegaan met de 'aanval' op de vrouw weet ik ook niet. Maar dat er dan gelijk een Angusburger van gemaakt moet worden is wel jammer.
Precies dit, vind het erg sneu dat het beest is afgemaakt voor zoiets.
Zo'n stier valt heus niet zomaar iemand aan, die heeft ook maar te dealen met die vervelende wezens die mensen heten.

Als men dit wilt voorkomen dan moet er maar een hek om het landschap, blijkbaar zijn mensen niet rijp genoeg voor mooie wilde beesten in de natuur :-{
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

T.a.v. stieren en zomaar aanvallen: dat gebeurt; daarvoor hoef je ze niet te provoceren. Bij mijn weten is dat echter niet iets wat een dier dan vervolgens bij herhaling gaat doen, dus het verburgeren snap ik ook niet helemaal.

Wat ik altijd wel opmerkelijk vind: als ik een ruiter tegenkom doe ik altijd voorzichtig aan want paarden zijn nogal schrikkerig. Bij de wilde paarden rond de route is daar echter bijzonder weinig van te merken. Die blijven gewoon op of strak langs het pad staan als ik er aan kom. Ze zijn soms zelfs nieuwsgierig: komen ze even buurten als je stilstaat. Heeft iemand daar een verklaring voor?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Volgens mij is het puur gewenning van die dieren. Ze zien iedere dag tientallen mountainbikers langs komen, en kijken nergens meer van op. Paarden die in het bos lopen met ruiters zijn vaak schrikkerig omdat ze het niet regelmatig doen. Kijk maar naar bijvoorbeeld paarden van de me, die schrikken ook nergens meer van omdat ze op allerlei gekkigheid getraind worden.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

De training die deze paarden en ruiters krijgen is behoorlijk intensief. En dan nog kan een paard van de politie/ME kunnen als je ze onverwachts benaderd worden. En dan zie je deze ook stuiteren op alle vier de benen.

Mijn vrouw is ook elke week wel meerdere keren in bos te vinden met haar paard. En die is een idioot op MTB wel gewend (/me), maar ook honden, trackers etc... ook al is het beestje dat gewend ze kan nog steeds schikken net zoals wij als er iets onverwachts gebeurd. Heb dan ook zo iets benader dieren en mensen ook rustig.... Dan maar even geen strava kom ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Koban schreef: vr 16 oktober 2020, 08:41 Mijn vrouw is ook elke week wel meerdere keren in bos te vinden met haar paard. En die is een idioot op MTB wel gewend (/me), maar ook honden, trackers etc... ook al is het beestje dat gewend ze kan nog steeds schikken net zoals wij als er iets onverwachts gebeurd. Heb dan ook zo iets benader dieren en mensen ook rustig.... Dan maar even geen strava kom ;-)
:-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als de paarden in een groep zijn voelen ze zich veiliger denk ik. Ik heb op Ede al eens een groepje in de achtervolging gehad, vinden ze leuk denk ik :~
Lekker fietsen!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jazeker ik heb ze dat wel eens horen zeggen (kan toevallig een beetje paards :winkie: )

Daar hebben we er weer zo’n eentje op 2 wielen. Kom effe opjagen hihihi :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

klaast schreef: do 15 oktober 2020, 23:46 komen ze even buurten als je stilstaat.
Klopt, heb ik een jaar of 10 geleden ook meegemaakt. Als was toen een 29" wel heel bijzonder en hadden ze die waarschijnlijk nog nooit eentje gezien. Dit was bij Grijsoord.

Afbeelding

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Lees net dat de spaanse runderen uit de Edese bossen gaan verdwijnen aan het einde van dit jaar.
NM is er nog niet uit wat ze willen, zijn nog in gesprek met de eigenaar van de kudde.
Blijkbaar zijn het er 55. :o
Ik had niet gedacht dat het er zoveel waren.

https://www.gelderlander.nl/ede/ongewen ... ~a1fdd90b/
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik kom ze bijna altijd tegen en t is best een groot gebied, dacht al wel dat het een fors aantal moest zijn.
Maar wel jammer want samen met de paarden geeft t ook weer extras tijdens t fietsen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie