MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij trek je je nu iets aan wat anders bedoeld wordt Klaas. Eric wil niet weer een discussie of zo’n paadje rechtmatig of niet of logisch of niet is. De vragen die je stelt zijn juist goed :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

[quote=hanjovdberg post_id=2547928 time=1606115332 user_id=31944]
Volgens mij trek je je nu iets aan wat anders bedoeld wordt Klaas. Eric wil niet weer een discussie of zo’n paadje rechtmatig of niet of logisch of niet is. De vragen die je stelt zijn juist goed :-q
[/quote]

Zo bedoelde ik dat inderdaad. Het was gewoon een antwoord met vervolgens de opmerking niet weer eenzelfde discussie te geraken.
Ik heb de opmerking weggehaald om nog meer misverstanden te voorkomen.
MaTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 18:54

kuijtje.nl schreef: zo 22 november 2020, 22:04 Rechts is ook zo'n pad dat ontstaan zoals in de discussie die net is afgerond is.
Probeer je toch een beetje je gelijk te halen... maar vooruit, inhoudelijk over dit stukje van de route Ede dan:

Als ik me niet vergis is dit een stukje oude verbindingsroute Oosterbeek. Links om de boom (met de huidig rijrichting uiteraard) was de “meer doorgaande route”, ieder geval als je een beetje snelheid wilde houden. Rechts lag een iets wat obscuurder lijntje dat tussen de bomen slingerde. Wat klaast heeft opgemerkt is dat die laatste zeer recent een (schijnbaar niet door banden gemaakte) upgrade heeft gekregen. Nu lijkt rechts best een logische keuze.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

kuijtje.nl schreef: ma 23 november 2020, 09:29 Zo bedoelde ik dat inderdaad. Het was gewoon een antwoord met vervolgens de opmerking niet weer eenzelfde discussie te geraken.
Ik heb de opmerking weggehaald om nog meer misverstanden te voorkomen.
Ok, dan leg ik mijn schep wel weer klaar. Een oproep om op een forum niet te discussiëren ging net even over mijn betuttelingstreshold heen.

Maar dat paadje zag er idd uit alsof daar mee gebeurd was dan enkel wat MTB-verkeer. Een aangezien er even verderop ook flink was ingegrepen vroeg ik me af of dat nu de officiële route was. Maar niet dus.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

MaTB schreef: ma 23 november 2020, 19:14
kuijtje.nl schreef: zo 22 november 2020, 22:04 Rechts is ook zo'n pad dat ontstaan zoals in de discussie die net is afgerond is.
Probeer je toch een beetje je gelijk te halen... maar vooruit, inhoudelijk over dit stukje van de route Ede dan:

Als ik me niet vergis is dit een stukje oude verbindingsroute Oosterbeek. Links om de boom (met de huidig rijrichting uiteraard) was de “meer doorgaande route”, ieder geval als je een beetje snelheid wilde houden. Rechts lag een iets wat obscuurder lijntje dat tussen de bomen slingerde. Wat klaast heeft opgemerkt is dat die laatste zeer recent een (schijnbaar niet door banden gemaakte) upgrade heeft gekregen. Nu lijkt rechts best een logische keuze.
Er is daar de laatste tijd zoveel gereden dat het echt een pad is geworden. Het zijn echter wel bandensporen. Er is op die plek nog niet machinaal gewerkt. Wel aan het begin (meter of 20) van het plaggenpad. Daar is zand opgebracht om te zien of dat een beetje houd als het geregend heeft. We mogen daar niet de randen van de bossen in (dus ook niet bij de boom rechts langs). Het is dus een hele opgave om dat pad in de winter een beetje droog te krijgen/houden en te zorgen dat men niet de randen in duikt. We proberen overigens wel NM er van te overtuigen dat dat een probleem gebied blijft en dat het beter is om er een track naast te leggen. Maar voorlopig mogen we er niet naast komen en moeten we kijken hoe we het moerasprobleem oplossen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dat pad was in de winter zonder die boom al aardig dramatisch, dus dat wordt volgens mij nog een aardige opgave... Liggen die bomen daar trouwens met een reden? Ik kan me er alles bij voorstellen dat je in het bos zelf alles laat liggen wat omvalt, maar op zo'n breed pad? Of halen ze hem ooit weg bij de eerstvolgende keer bosbouwactiviteiten?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Deze ligt nu over de rode route. Is niet ter plekke afgebroken maar er bewust neergesleept.

Hij ligt op het laatste stukje waar je even het fietspad van de kruislaan oversteekt, waar je weer bijna bij de kruislaan/N224 aankomt in een snelle bocht naar links.

Als je even niet oplet knal je vol op het afgescheurde gedeelte.

Afbeelding

Van de andere kant gezien:

Afbeelding

Ik heb hem geprobeerd een beetje aan de kant te schuiven zodat je links een kleine uitwijkmogelijkheid hebt, maar ligt daar best gevaarlijk. Zal Erik ook een PBtje sturen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:evil: :o Moeten meerdere, sterke daders geweest zijn.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En je moet gestoord zijn om daar je tijd aan te willen besteden...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd daar liggen niet eens wandelpaden dus je stoort er niemand .... :~

Heb het gemeld bij de juiste personen :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vraag: Ik heb morgen een vrije dag opgenomen, wilde in het Noorden blijven om te fietsen (Gieten, Rolde), echter voor daar is regen voorspeld, en voor het midden van het land droog. Dus, plannen zijn veranderd, en na een eerder kennismaking met Otterlo, stukje Lunteren en de kinderroute, wil ik gaan fietsen in Ede, gecombineerd met Lunteren. Ik zie dat er in de oosthoek (na Planken Wambuis) een extra lus zit van circa 8.5km lengte. Is die lus de moeite waard (oftewel: leuke singletracks) en moddervrij, of brede baggerpaadjes? Aangezien het samen met Lunteren op circa 65km uitkomt, en dat echt (te) veel voor me is, kan 8.5km minder ook een voordeel zijn :D

Ik wil beginnen aan het begin van Area 51, parkeren bij de Apeldoornseweg 42. Dan denk ik eerst Lunteren (gezien de hoogtemeters bij de Goudsberg) en dan bij nog energie over route Ede. En mocht ik erachter te komen te moe te zijn, evt. vanaf de rotonde bij de N224 over het fietspad en de Kreelseweg afkorten. Mis ik dan interessant singletrack werk aan de zuidoostzijde van de route, of heb ik het mooiste van Ede al aan de noordwestkant (bijv. overlap met paars, jumpline?) gehad?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik zou lekker gaan afkorten.
Dat extra stuk is aan de bovenste kant op de kaart het meest moddergevoelig.

Voor de fun zou ik eerder Area51 en het jumplinetje wat vaker rijden.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Als je van de singletrack houd zou ik het stuk voorbij Planken Wambuis overslaan.
Goed voor de km's maar als je naar Ede komt voor de leuke single tracks als Lunteren / Otterlo / Area51 dan kun je dat deel beter overslaan en je krachten sparen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hou er rekening mee dat een gedeelte van de route ede is afgesloten wegens het storten van kalk.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het 'probleem' zit vooral in het middenstuk. Het oostelijke stukje is leuk (maar niet heel bijzonder; gewoon leuk), maar de weg er naar toe (naar en langs A12) en er vandaan richting jumpline (keuze tussen asfaltfietspad of naastliggend karrenspoor) zou je willen overslaan.

Het slechtste wat je kan doen, is dus wel dit middenstuk rijden, maar het oostelijke stuk overslaan. Haal dan het hele middenstuk er ook uit. Niet voorbij de tank rijden.
Plaats reactie