MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Afgaande op de ervaringen in NM gebieden krijg ik niet het idee dat ze heel erg pro MTB zijn. Maar goed dat is een hele andere discussie. Het ging hier tenslotte over Ede. Maar ook daar valt het op. Grond van de gemeente Punica oase, NM recht toe recht aan over beheer- fietspad. Hoe dan ook tijd voor een goed landelijk systeem. Met de auto mag ik ook in het hele land rijden en hoef ik ook niet apart belasting te betalen als ik eens in een andere gemeente of provincie rijd. :bier: Onderhoud kost geld, betalen voor wat je gebruikt hoor je mij verder niet over. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: za 14 augustus 2021, 16:58 Met de auto mag ik ook in het hele land rijden en hoef ik ook niet apart belasting te betalen als ik eens in een andere gemeente of provincie rijd.
Op een aantal tunnels en bruggen na…
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

https://www.bikesbusiness.nl/achtergron ... este-tijd/
Leuk stukje over het ontstaan van de MTB route Ede
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik wil dit weekend Ede, Otterlo, Lunteren en Oosterbeek rijden.
Heeft iemand ook een gpx van deze route?
Of bestaat er een verbindingsroute Ede Oosterbeek?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

worstkaas schreef: di 17 augustus 2021, 19:52 Ik wil dit weekend Ede, Otterlo, Lunteren en Oosterbeek rijden.
Heeft iemand ook een gpx van deze route?
Of bestaat er een verbindingsroute Ede Oosterbeek?
Alle gpx-en staan op mtbroutes.nl en ze staan ook op https://mtbzuidveluwe.nl/routes/

Er is een verbinding van Oosterbeek naar Ede of andersom, ik zal even kijken of ik een gpx van Strava kan halen voor je.
Deze route is niet bewegwijzerd maar volgens mij wel legaal, althans toen ik het zo reed wel.

Gelukt, ik heb een variant vanaf het zuidelijke stuk (Renkum) naar Ede gereden
en een variant vanaf het noordelijke stuk (Oosterbeek) naar Ede gereden
Beiden kun je natuurlijk ook andersom rijden.
Kijk maar even of je hier zo mee geholpen bent.

Edit na downloaden van Worstkaas: GPX-en openbaar verwijderd mocht je ze nodig hebben stuur dan een pm.
Laatst gewijzigd door Elvander op wo 18 augustus 2021, 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Elvander schreef: di 17 augustus 2021, 20:16
worstkaas schreef: di 17 augustus 2021, 19:52 Ik wil dit weekend Ede, Otterlo, Lunteren en Oosterbeek rijden.
Heeft iemand ook een gpx van deze route?
Of bestaat er een verbindingsroute Ede Oosterbeek?
Alle gpx-en staan op mtbroutes.nl en ze staan ook op https://mtbzuidveluwe.nl/routes/

Er is een verbinding van Oosterbeek naar Ede of andersom, ik zal even kijken of ik een gpx van Strava kan halen voor je.
Deze route is niet bewegwijzerd maar volgens mij wel legaal, althans toen ik het zo reed wel.

Gelukt, ik heb een variant vanaf het zuidelijke stuk (Renkum) naar Ede gereden
en een variant vanaf het noordelijke stuk (Oosterbeek) naar Ede gereden
Beiden kun je natuurlijk ook andersom rijden.
Kijk maar even of je hier zo mee geholpen bent.
Super, bedankt!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wil je alles achter elkaar rijden? Dus op 1 dag of verdeeld over meerdere dagen?

En wil je Oosterbeek of Schaarsbergen eraan vastplakken? Is nl wel leuker ...

Houdt rekening met ongeveer 115km als je Oosterbeek eraan vastplakt.

Ik ga volgende week waarschijnlijk alle routes van MTB zuid Veluwe rijden.

Volgorde is; Starten met groen/paars - bij Area 51 naar Otterlo - weer verder op paars - oversteken naar Ede Rood - dan naar Arnhem/Papendal - Oosterbeek - Arnhem - Schaarsbergen - Arnhems - Ede - paars/groen tot startpunt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

hanjovdberg schreef: wo 18 augustus 2021, 11:33 Wil je alles achter elkaar rijden? Dus op 1 dag of verdeeld over meerdere dagen?

En wil je Oosterbeek of Schaarsbergen eraan vastplakken? Is nl wel leuker ...

Houdt rekening met ongeveer 115km als je Oosterbeek eraan vastplakt.

Ik ga volgende week waarschijnlijk alle routes van MTB zuid Veluwe rijden.

Volgorde is; Starten met groen/paars - bij Area 51 naar Otterlo - weer verder op paars - oversteken naar Ede Rood - dan naar Arnhem/Papendal - Oosterbeek - Arnhem - Schaarsbergen - Arnhems - Ede - paars/groen tot startpunt.
Ik wil alles in 1 dag rijden.
Op de trein naar Ede en daar starten
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

"Op de trein" dat is voor de echte bikkels!
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

hanjovdberg schreef: wo 18 augustus 2021, 11:33

Ik ga volgende week waarschijnlijk alle routes van MTB zuid Veluwe rijden.

Volgorde is; Starten met groen/paars - bij Area 51 naar Otterlo - weer verder op paars - oversteken naar Ede Rood - dan naar Arnhem/Papendal - Oosterbeek - Arnhem - Schaarsbergen - Arnhems - Ede - paars/groen tot startpunt.
Ik zit hier ook al een tijdje over te brainstormen… Zat al te rekenen, maar bij elkaar zou het dan zo’n 165-170km zijn vanuit het centrum van Ede.
Alleen de aanvliegroute welke eerst te pakken houdt me nog wel bezig. Die volgorde die jij aanhoudt is denk ik wel het slimst. Dan heb je de tweede ‘zware’ routes maar gelijk te pakken in het begin, in plaats van daar te eindigen.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Tijgerhaai schreef: za 14 augustus 2021, 12:42 Ah, de vignetten discussie. Het begint net als zwarte piet een mooie traditie te worden. :winkie:

Ik heb er in de basis ook geen problemen mee om een bijdrage te leveren. Je zou het kunnen zien als een contributie. Waar ik echter wel wat moeite mee heb is dat je gelijk voor een heel jaar moet aftikken of je nu 365 dagen of 1 keer per jaar langs komt. Of zoals bij NM waar de prijs van een dagkaart niet in verhouding staat tot een jaarkaart.

In het artikel schrijft wel dan wel dat je als "toerist" dan geen kaart hoeft te hebben. Omdat je het haalt uit parkeer gelden. Echter hoe ga je dat handhaven? Pleur je je auto toch lekker ergens neer waar je niet hoeft te betalen? En als local die er geen zin in heeft zeg je dat je van buiten komt.

Ik vind het allang en breed tijd voor een landelijk systeem. Gewoon één bedrag per jaar om overal in het land op de routes te rijden. Ja, maar de verdeelsleutel zegt men dan. Reten simpel, wij rijden zowat allemaal met een GPS. Koppel dat aan het landelijke systeem en je hebt een prima teller voor de verdeelsleutel. Ja, maar de privacy zegt men dan. Het systeem hoeft alleen maar te tellen op welke routes je geweest bent. Verder niks, vergelijk het met parkeren via de telefoon. Voor mensen die dat allemaal te eng vinden hou je het oude systeem in stand. (wat dus inhoud dat je overal een apart vignet moet kopen, en dus wellicht duurder uit bent) Dan zal er ook wel weer iets over in de wet staan over persoonsgegevens. Maar als je er toestemming voor geeft zie ik het probleem niet.
Ik wil hier graag op inhaken, geheel eens met bovenstaande, echter stoort mij wel de verschillende argumentatie. Zeg eerlijk wat je wil, daarnaast kosten wandel/fiets en paarden paden ook gewoon geld, doen die dan voortaan ook mee? Wat dat betreft vindt ik de duinen achter egmond wel een goed voorbeeld, gewoon betalen voor gebruik, iedereen. (net als wegenbelasting of efteling achtbanen)
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Verschillende argumenten vallen wel mee dacht ik. Wat ik wil? Één landelijk systeem waarmee je dus op alle routes in het land mag rijden. (En dan ook alle routes, dus ook waar je nu nog niet doneert/betaald) Hoe? Zie boven. En als je dan nog eerlijker wil maken maak er dan rekeningrijden van. Even uitgaande van het duurste vignet en 1 rondje per week komt dat op €0,50 per keer. Dus route(s) gereden die nu onder 1 vignet vallen is €0,50 op de rekening. Net als mobielpakeren krijg je aan het van de maand de rekening. Automatische incasso, iedereen blij. Elke route krijgt naar verhouding een bijdrage.
◼︎ Go round the outside.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

als je even kijkt naar wat huidige vignetten kosten, plus het feit dat daarmee maar een schijntje van het onderhoud kan worden bekostigd...en als je kijkt naar het aantal routes wat in NL is, gaat een jaarvignet al heel gauw heel duur worden. Terwijl ik inschat dat de gemiddelde MTB-er maar 5% van de totale routes ooit zal rijden.

Vignetprijs NM: 12 euro voor 6 routes
UHR: 7,50 voor 9 routes
Den treek: 25 euro voor 2 routes
Almere: 6,50 voor 2 routes

Rond het af op 10,- per jaar voor 5 routes, wat nu de 'norm' is. Er zijn 240 MTB routes in NL....dat wordt dus bijna 500,- voor een jaarvignet voor alle routes.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bram87 schreef: ma 23 augustus 2021, 18:09 als je even kijkt naar wat huidige vignetten kosten, plus het feit dat daarmee maar een schijntje van het onderhoud kan worden bekostigd...en als je kijkt naar het aantal routes wat in NL is, gaat een jaarvignet al heel gauw heel duur worden. Terwijl ik inschat dat de gemiddelde MTB-er maar 5% van de totale routes ooit zal rijden.

Vignetprijs NM: 12 euro voor 6 routes
UHR: 7,50 voor 9 routes
Den treek: 25 euro voor 2 routes
Almere: 6,50 voor 2 routes

Rond het af op 10,- per jaar voor 5 routes, wat nu de 'norm' is. Er zijn 240 MTB routes in NL....dat wordt dus bijna 500,- voor een jaarvignet voor alle routes.
MTB waardige routes ... :winkie:

Veel routes vallen per 6, 10 of meer onder een stichting. Dus als je dat eerst eens goed arrangeert. Of per provincie de routes onderbrengt in een provinciale stichting en gradatie aanbrengt in hoe onderhoudsgevoelig de routes zijn. Daar kun je gebruik maken van het nieuwe route gradatie systeem.

Dan kom je al op een hele andere verdeelsleutel en zou je denk ik voor een €50 wel heel ver kunnen komen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 23 augustus 2021, 18:09 als je even kijkt naar wat huidige vignetten kosten, plus het feit dat daarmee maar een schijntje van het onderhoud kan worden bekostigd...en als je kijkt naar het aantal routes wat in NL is, gaat een jaarvignet al heel gauw heel duur worden. Terwijl ik inschat dat de gemiddelde MTB-er maar 5% van de totale routes ooit zal rijden.

Vignetprijs NM: 12 euro voor 6 routes
UHR: 7,50 voor 9 routes
Den treek: 25 euro voor 2 routes
Almere: 6,50 voor 2 routes

Rond het af op 10,- per jaar voor 5 routes, wat nu de 'norm' is. Er zijn 240 MTB routes in NL....dat wordt dus bijna 500,- voor een jaarvignet voor alle routes.
Voor zo ver ik het begrijp houd de UHR geld over en worden daar zaken als een wildtunnel mede mee bekostigd. Landgoed Den Treek laat het aanleg en onderhoud doen door betaalde krachten. Als dat hun vaste mensen zijn hoeven zij natuurlijk geen extra materiaal te kopen. Maar "een schijntje van het onderhoud" zal wel mee vallen.


Ik denk dat je het idee van een landelijk systeem niet begrijpt. Er zijn nu een aantal routes waar je een verplicht vignet nodig hebt, en een aantal waar je kan doneren. Als je als local alleen je rondjes rijd op bijvoorbeeld de UHR betaal je €7,50/jaar voor 9 routes. Mooie deal wat mij betreft. Echter als je ook wel eens een uitstapje maakt naar Den Treek komt daar €25/jaar bij. En laten wij zeggen dat je ook naar Rheden gaat dan komt daar nog eens €12,- bij. Ondertussen zit je op €44,50/jaar. Uiteraard stelt €44,50/jaar nog steeds niet al te veel voor als je elke week wel op één van deze routes te vinden bent.

Maar er zijn nu dus ook plannen om ook op zuid Veluwe een vignet te gaan voeren. Noem eens wat, die maken wij ook €12,-/jaar ongeacht of je nu 1 dag langs komt of elke dag. Dan staat je teller al op €56,50/jaar. Je zal begrijpen dat het lekker aan gaat tikken als je dus meerdere routes in het land aan doet en daarvoor (straks, want meer zullen wel volgen) ongeacht of je nu één dag langs komt of elke dag een vignet van rond een tientje nodig hebt om er te mogen rijden. (Ja, sommige routes/netwerken hebben een dagkaart. Maar kijkende naar bijvoorbeeld Den Treek vind ik €5,-/dag niet in verhouding staan tot €25/jaar. Als je 6* een dagkaart koopt ben je al duurder uit)

Nu zijn die vignet prijzen vast op een interessante berekening gebaseerd waardoor het het met gevraagde bedrag uit kan. Echter als je op de ene route rijd kan je niet op de andere rijden. Dus waarom zou je voor allemaal tegelijk moeten betalen? (de door jou genoemde €500,-) Dat is waar de verdeelsleutel om de hoek komt kijken. Dat kan je dus heel mooi verdelen naar registratie van het aantal bezoeken. Een landelijk systeem is wat mij betreft dus bedoeld voor mensen die routes door het hele land bezoeken. Krijg je in plaats van een UHR/NM/Den Treek sticker een landelijke sticker (zoals bijvoorbeeld Yellowbrick/Parkmobile) Voor mensen die alleen maar op een bepaald netwerk rijden hou je het bestaande systeem.

Waarom voor alle routes invoeren? Dan krijgt iedereen een bijdrage in het onderhoud na gelang het gebruik. Het groeit nu al namelijk scheef, bij het ene clubje komen bakken met geld binnen door een verplicht vignet. Terwijl het bij een ander clubje liefdewerk oud papier is. Ook zij vinden het wel eens prettig om een nieuwe kruiwagen te kunnen kopen.

Of.... Je moet het helemaal over een andere boeg gooien. Niks verplichte vignetten. Elke local doneert aan zijn locale route(s) en als je het helemaal mooi wil doen helpt met onderhoud. De route blijft daar mee in tip top conditie. Vervolgens kunnen wij zonder moeilijk gedoe met vignetten bij elkaar op bezoek als je eens een uitstapje wil maken naar een andere route dan je locale rondje.

Kortom, voorlopig blijven wij deze discussie nog wel even voeren. :bier: Maar uiteindelijk kom je wel tot iets waar een ieder zich in kan vinden. :-q
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie