MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4716
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd wanneer heb je dat dan gezien? Dat deel zou je dan nog wel kunnen rijden tot aan fietspad richting Oud Reemst maar een groot deel van het gedeelte waar de rode route over ligt is afgesloten :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Vanochtend! Maar dat stukje is nog open (was mij vorige week tijdens een wandeling al opgevallen, daar komt de helikopter ook niet). Iets later ben ik naar het zuiden afgezakt om via de Johannahoeve weer op de route Oosterbeek uit te komen.

Afbeelding
Te bekalken gebied, bron: https://www.ede.nl/in-de-gemeente-ede/bekalken-ginkel
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4716
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd dat kan wel :-q

Maar die boom en of metalen bruggetje kan ik niet plaatsen?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Hier was eerst een boom dwars op de route, met wat stammetjes ervoor om erover te rijden:

Afbeelding

Nu lag ie in stukken aan de zijkant.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ah die boom, waar je eigenlijk ook gewoon rustig over heen kan rijden, eventueel met een minihopje erbij.

Boze bikers die zelf de route aanpassen zijn kennelijk niet alleen in Otterlo te vinden.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Ja het stelt / stelde echt niks voor, maar toch regelmatig fietsers op de meest bizarre manieren onderuit zien gaan. De mooiste was eentje die hard aan kwam, technisch goed z'n gewicht naar achter bracht om de boom als sprong te gebruiken, maar met z'n edele delen vol op de zadelpen ter aarde stortte. Toen heb ik 'm maar aangeraden een dropper te nemen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4716
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Elvander schreef: wo 18 november 2020, 15:13 Ah die boom, waar je eigenlijk ook gewoon rustig over heen kan rijden, eventueel met een minihopje erbij.

Boze bikers die zelf de route aanpassen zijn kennelijk niet alleen in Otterlo te vinden.
Ik hoop het niet zeg ... maar niks vernomen dat klusteam dat gedaan zou hebben. Is ook niet een aangelegde track dus onderhoud valt dan onder terrein eigenaar.

Past wel in het jaargetijde (bwr’s...) :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

spiked schreef: wo 18 november 2020, 15:09 Hier was eerst een boom dwars op de route, met wat stammetjes ervoor om erover te rijden:

Afbeelding

Nu lag ie in stukken aan de zijkant.
Geen metalen bruggetje te vinden daar. Die is toch echt van Eikenhout. Het enige metaal zijn de schroeven en het gaas. Maar alle obstakels op dat pad zijn door de terreineigenaar (Natuur Monumenten) verwijderd. Er zijn maar enkelen die de uitdaging aangaan om over de liggende stammen heen te hoppen. De rest moet er, om een of andere reden, ruim omheen en creëert een nieuw pad. En daar hebben de terreineigenaren een behoorlijke hekel aan (en wij ook trouwens).
Eleven Zeros
The Trail Company
The Pump Factory
Routenetwerken Twente
Routebureau Veluwe
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

kuijtje.nl schreef: wo 18 november 2020, 17:25 Geen metalen bruggetje te vinden daar. Die is toch echt van Eikenhout. Het enige metaal zijn de schroeven en het gaas. Maar alle obstakels op dat pad zijn door de terreineigenaar (Natuur Monumenten) verwijderd. Er zijn maar enkelen die de uitdaging aangaan om over de liggende stammen heen te hoppen. De rest moet er, om een of andere reden, ruim omheen en creëert een nieuw pad. En daar hebben de terreineigenaren een behoorlijke hekel aan (en wij ook trouwens).
O ja, het was inderdaad een houten brug... Ik was in de war met de metalen rooster-bruggetjes die je verderop bij de route Oosterbeek hebt. Excuus!

Dank verder voor de toelichting, en wel jammer dat dit soort mini-obstakels al teveel van het goede is.
MaTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 18:54

kuijtje.nl schreef: wo 18 november 2020, 17:25 Er zijn maar enkelen die de uitdaging aangaan om over de liggende stammen heen te hoppen. De rest moet er, om een of andere reden, ruim omheen en creëert een nieuw pad. En daar hebben de terreineigenaren een behoorlijke hekel aan (en wij ook trouwens).
Lees al lang mee hier voor nuttige informatie over diverse routes maar erger me ook regelmatig aan dit soort reacties, dus ook maar even mijn zegje doen nu.
Wat je hier schrijft is gewoon aanstellerige onzin en er gaat ook een zeker arrogantie vanuit.
De arrogantie zit hem erin maar te vinden dat iedereen hier overheen moet kunnen rijden en de insinuatie is ook een beetje dat je anders maar weg moet blijven. Probeer je anders even te herinneren dat je dat zelf ook ooit niet kon. Ik rij deze route regelmatig met mensen die hier niet overheen kunnen. Als ze het willen leren dan geef ik ze tips en oefenen we het een paar keer maar de meeste hebben daar gewoon geen behoefte aan (of durven echt niet) en dat is ook prima, dan rij je er gewoon omheen. Veel MTBers willen (in eerste instantie) gewoon lekker fietsen over kronkelweggetjes, beetje op en af, en vooral in mooie natuur.
Het klopt verder van geen kanten (en is dus onzin). De bewoners van de Veluwe weten als geen ander dat het juist de terreineigenaren zijn die de meeste schade aanbrengen aan de natuur; zogenaamd natuurbeheer door regelmatig met tractoren door het gebied heen ploegen (terwijl ze wat willen wat verdienen aan de houtkap). De suggestie dat een mini paadje om de boom heen een probleem voor ze is is dan ook redelijk absurd en als ze hier werkelijk een probleem mee hebben dan zijn ze zo hypocriet als maar zijn kan.
Ik kom hier trouwens ook regelmatig lopend in dit gebied en er is pas “onderhoud” gepleegd; o.a. boomstammen in het hele gebied zijn rond dezelfde tijd verwijderd door natuurmonumenten. Er zijn zeker niet specifiek obstakels van de route verwijderd. Met het paadje naast de boomstam heeft het dus niets te maken, het hele gebied is gewoon pas onder handen genomen.
Wij zijn die “wij” hier dan kuijtje.nl die er zo’n hekel aan hebben??
Helaas zie je deze arrogantie soms bij mensen die op een af andere manier betrokken zijn bij een route. Sommige mensen denken blijkbaar dat hun inspanning ze een bepaalde zeggenschap geeft over anderen in een gebied waar iedereen vrij op zijn eigen manier zou moeten kunnen recreëren.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Dank voor je reactie MaTB, het is makkelijk om op dit forum alleen het 'andere' geluid te horen.

Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik denk dat mijn ervaring gedeeld wordt door meer leden van dit forum. En dat is dat er een lastige balans te vinden is tussen de beginners, recreatieve rijders, stoempers, wintergasten, adrenaline-junkies, technisch begaafden en meer. Een aantal meer ervaren MTBers (die naar mijn weten ook oververtegenwoordigd zijn op dit forum en bij de vrijwilligers-crews) zou graag meer technisch interessante stukken zien. Echter is de realisatie hiervan erg lastig omdat de routes vaak voor de grote massa toegankelijk moeten blijven. Dit frustreert soms, op een manier die voor mij vergelijkbaar is met bijvoorbeeld voetballen in een gemixt team met spelers van alle niveaus. Vaak leuk, vaak gezellig, maar af en toe wil je ook 'op je eigen niveau' spelen. Bij voetbal kan je zo een team hoger (of lager), maar bij mountainbiken in Nederland is dat lastiger omdat je afhankelijk bent van wat er toegestaan wordt op de routes.

Deze frustratie kan af en toe overlopen, en op een forum met gelijkgestemden is het dan makkelijk om de nuance en de ervaringen van anderen over het hoofd te zien. Een mogelijke oplossing met technische lusjes of een zelfs een volledige lastige route is wat mij betreft de toekomst, maar ook bij die lusjes is regelmatig zo dat er zaken kapotgaan doordat er langs obstakels wordt gereden terwijl er een alternatieve 'chicken run' aanwezig is (zie bijv. het topic over Ottorlo of de hand-built track bij Hoge Vuursche). Het constant conformeren aan de massa en het gebrek aan ruimte om voor mijzelf / onszelf wat te maken is soms moeilijk.

Het beste is om met elkaar in gesprek te blijven, dus wat mij betreft dank voor je reactie, en hopelijk kan je vaker de andere kant van het verhaal toelichten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4716
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Pffff wat een ongenuanceerde reactie zeg van MaTB. Heb je voordat je de post deed wel gelezen hoeveel woorden je gebruikt om je verhaal kracht bij te zetten? Even opsommen;
- aanstellerige onzin, arrogantie, insinuatie, klopt van geen kanten etc.

Je komt op mij over als iemand die nogal gefrustreerd is. Waarom? Waardoor?

Ook stel je wat dingen die gewoon niet juist zijn. NM wil idd niet dat er op delen die niet zijn aangelegd nieuwe paadjes ontstaan. Deze boom lag er al jaren en er is zelfs wat aan gedaan door extra stammetjes voor te leggen. Daardoor was de boom zelfs te rollen. Geen hop nodig. Voorheen werd hier veel minder gefietst. Maar nu komen er hordes fietsers langs. En zoals Spiked al terecht aanhaalt velen willen gladgestreken paden waar ze nauwelijks moeite hoeven te doen. Maar even afstappen is velen te moeilijk dus creëren we wel zelf een nieuw paadje erom heen. En ja dat frustreert als je als vrijwilliger veel tijd en werk stopt in de route. En ja mag je dan soms wat meer willen zeggen? Het is toch van de zotte dat er soms maanden tot jaren overleg overheen gaat om een stuk route voor elkaar te krijgen en dat er dan van die lui zijn die al dat werk in een paar dagen om zeep weten te helpen (denk idd aan Otterlo..)

Heb je evenveel recht om op de route te fietsen? Ja natuurlijk maar als je nooit komt helpen, niks van je laat weten en nu uit het niets even losgaat op die ‘wij’ dan heb je wat mij betreft idd weinig recht van spreken. En zul je moeten accepteren dat de route wordt aangelegd zoals deze wordt aangelegd en niet achteraf gaan zeuren op zaken die je anders had willen zien. En die kronkelige paadjes worden dus ook aangelegd en onderhouden door de vrijwilligers. Beetje respect en waardering zou dan wat meer op z’n plaats zijn.
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op wo 18 november 2020, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

MaTB schreef: wo 18 november 2020, 20:15
kuijtje.nl schreef: wo 18 november 2020, 17:25 Er zijn maar enkelen die de uitdaging aangaan om over de liggende stammen heen te hoppen. De rest moet er, om een of andere reden, ruim omheen en creëert een nieuw pad. En daar hebben de terreineigenaren een behoorlijke hekel aan (en wij ook trouwens).
Lees al lang mee hier voor nuttige informatie over diverse routes maar erger me ook regelmatig aan dit soort reacties, dus ook maar even mijn zegje doen nu.
Wat je hier schrijft is gewoon aanstellerige onzin en er gaat ook een zeker arrogantie vanuit.
De arrogantie zit hem erin maar te vinden dat iedereen hier overheen moet kunnen rijden en de insinuatie is ook een beetje dat je anders maar weg moet blijven. Probeer je anders even te herinneren dat je dat zelf ook ooit niet kon. Ik rij deze route regelmatig met mensen die hier niet overheen kunnen. Als ze het willen leren dan geef ik ze tips en oefenen we het een paar keer maar de meeste hebben daar gewoon geen behoefte aan (of durven echt niet) en dat is ook prima, dan rij je er gewoon omheen. Veel MTBers willen (in eerste instantie) gewoon lekker fietsen over kronkelweggetjes, beetje op en af, en vooral in mooie natuur.
Het klopt verder van geen kanten (en is dus onzin). De bewoners van de Veluwe weten als geen ander dat het juist de terreineigenaren zijn die de meeste schade aanbrengen aan de natuur; zogenaamd natuurbeheer door regelmatig met tractoren door het gebied heen ploegen (terwijl ze wat willen wat verdienen aan de houtkap). De suggestie dat een mini paadje om de boom heen een probleem voor ze is is dan ook redelijk absurd en als ze hier werkelijk een probleem mee hebben dan zijn ze zo hypocriet als maar zijn kan.
Ik kom hier trouwens ook regelmatig lopend in dit gebied en er is pas “onderhoud” gepleegd; o.a. boomstammen in het hele gebied zijn rond dezelfde tijd verwijderd door natuurmonumenten. Er zijn zeker niet specifiek obstakels van de route verwijderd. Met het paadje naast de boomstam heeft het dus niets te maken, het hele gebied is gewoon pas onder handen genomen.
Wij zijn die “wij” hier dan kuijtje.nl die er zo’n hekel aan hebben??
Helaas zie je deze arrogantie soms bij mensen die op een af andere manier betrokken zijn bij een route. Sommige mensen denken blijkbaar dat hun inspanning ze een bepaalde zeggenschap geeft over anderen in een gebied waar iedereen vrij op zijn eigen manier zou moeten kunnen recreëren.
Ik zeg maar 1 ding... Je bent te gast in het bos, handel daar ook naar.

OK 2 dingen... speciaal een account aangemaakt om ff los te gaan :lol:
Eleven Zeros
The Trail Company
The Pump Factory
Routenetwerken Twente
Routebureau Veluwe
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Gewoon oer hollands, zelfoverschatting is verantwoordelijk voor deze discussie. Er ligt duidelijk een extra lijntje, met een bordje, met uitleg .... maar iedere boerenl#l denkt dan, oh, zo erg zal 't niet zijn laat ik maar eens gaan kijken. Komen ergens niet op of af en creëren dan maar een eigen paadje ..... "trail etiquette" is menigeen vreemd en als een trailbouwer dan terecht pissig wordt nog gaan lopen zeveren ook..... kansloos.

Even wat quotes van onze nieuwe toetsenbordheld maTB
maar de meeste hebben daar gewoon geen behoefte aan
Ga dat soort paadjes dan ook niet opzoeken
De suggestie dat een mini paadje om de boom heen een probleem voor ze is is dan ook redelijk absurd en als ze hier werkelijk een probleem mee hebben dan zijn ze zo hypocriet als maar zijn kan.
Hypocriet of niet .... het is HUN terrein.

De arrogantie zit hem erin maar te vinden dat iedereen hier overheen moet kunnen rijden en de insinuatie is ook een beetje dat je anders maar weg moet blijven.
Er staat juist een bord dat het NIET voor iedereen is ....
Ga jij ook leren klimmen op El Capitan? Het is veiliger om op andere plekken te oefenen. Met deze instelling in Sedona gaan fietsen en je wordt niet oud ..

Veel MTBers willen (in eerste instantie) gewoon lekker fietsen over kronkelweggetjes, beetje op en af, en vooral in mooie natuur.
Daar ligt NL vol mee, ga dan alsjeblieft niet lopen zeiken op die paar meter die wel wat skills vraagt ..... blijf daar gewoon weg.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
MaTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 18:54

Inhoudelijk zeer zwakke reactie hanjo.
hanjovdberg schreef: wo 18 november 2020, 22:17 Je komt op mij over als iemand die nogal gefrustreerd is. Waarom? Waardoor?
Waar ik me o.a. aan stoor is dat hier de recreant (door het vormen van die chicken) onterecht de schuld van het weghalen van de boomstam in de schoenen wordt geschoven. Dit terwijl, zoals hierboven ook te lezen, laatst elders op de route een boom was gevallen die nog wel iets uitdagender was, maar die moet dan wel verwijderd worden want die “hoort” niet bij de route!
hanjovdberg schreef: wo 18 november 2020, 22:17 Ook stel je wat dingen die gewoon niet juist zijn. NM wil idd niet dat er op delen die niet zijn aangelegd nieuwe paadjes ontstaan. Deze boom lag er al jaren en er is zelfs wat aan gedaan door extra stammetjes voor te leggen. Daardoor was de boom zelfs te rollen. Geen hop nodig.
Dit is nu wat ik bedoel met aanstellerig. Je doen alsof het hier om een of andere enorme aanpassing gaat terwijl in feite het (wandel)pad aan de linker kant gewoon wat breder was en dat is nu wat meer ingesleten. Vergelijk dat even met wat nm in het gebied doet. Wat stel ik dan dat niet juist is?
hanjovdberg schreef: wo 18 november 2020, 22:17 Maar even afstappen is velen te moeilijk dus creëren we wel zelf een nieuw paadje erom heen. En ja dat frustreert als je als vrijwilliger veel tijd en werk stopt in de route. En ja mag je dan soms wat meer willen zeggen?
Niemand is daar bezig geweest een paadje te “creeren”, de ruimte om er omheen te rijden was er gewoon altijd al. Je mag van mij zeggen wat je wil maar dan kan het ook gebeuren dat iemand daar een andere mening over heeft. Ik proef ook in jouw reactie een bepaalde verhevenheid over ander bosgebruikers.
hanjovdberg schreef: wo 18 november 2020, 22:17 Het is toch van de zotte dat er soms maanden tot jaren overleg overheen gaat om een stuk route voor elkaar te krijgen en dat er dan van die lui zijn die al dat werk in een paar dagen om zeep weten te helpen (denk idd aan Otterlo..)
Zoals je zelf al zegt lag dit stuk er al jaren en mijn reactie ging ook niet over Otterlo.

Dus wat stel ik nu eigenlijk dat niet juist is?
hanjovdberg schreef: wo 18 november 2020, 22:17 En zul je moeten accepteren dat de route wordt aangelegd zoals deze wordt aangelegd en niet achteraf gaan zeuren op zaken die je anders had willen zien.
Waar zeur ik dan dat ik het anders had willen zien?
Plaats reactie