MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

awinkel schreef: wo 25 november 2020, 15:59 Hou er rekening mee dat een gedeelte van de route ede is afgesloten wegens het storten van kalk.
Dat is klaar, alles is weer open :)

https://www.gelderlander.nl/ede/ede-is- ... ~ae776b99/
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Willem Altes schreef: wo 25 november 2020, 16:04 Het 'probleem' zit vooral in het middenstuk. Het oostelijke stukje is leuk (maar niet heel bijzonder; gewoon leuk), maar de weg er naar toe (naar en langs A12) en er vandaan richting jumpline (keuze tussen asfaltfietspad of naastliggend karrenspoor) zou je willen overslaan.

Het slechtste wat je kan doen, is dus wel dit middenstuk rijden, maar het oostelijke stuk overslaan. Haal dan het hele middenstuk er ook uit. Niet voorbij de tank rijden.
Dat is dan eigenlijk het 2e idee, vanaf de rotonde bij de N224 over fietspad Genieweg richting Kreelseweg? Dan mis ik, gemeten met de routeplanner van strava, zo'n 12km... Ik kijk wel hoeveel zin de benen nog hebben, of ik bij die rotonde bij het oorlogsmonument nog energie heb. Indien ja, dan rij ik de route tot Planken Wambuis en de afkorting. Indien nee, dan via de Genieweg r=terug...

Thanks!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik kan je ook een gpx sturen hoe ik meestal vanaf de tank rij, dan kom je een stuk door Edese en Bennekomse bossen.
Wel wat bredere paden maar ook wat verassende stukjes en een pittig klimmetje.
Stuur maar pb bij interesse.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Elvander schreef: wo 25 november 2020, 16:14
awinkel schreef: wo 25 november 2020, 15:59 Hou er rekening mee dat een gedeelte van de route ede is afgesloten wegens het storten van kalk.
Dat is klaar, alles is weer open :)

https://www.gelderlander.nl/ede/ede-is- ... ~ae776b99/
Top! Goed om te weten.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

drpaul schreef: wo 25 november 2020, 16:25
Willem Altes schreef: wo 25 november 2020, 16:04 Het 'probleem' zit vooral in het middenstuk. Het oostelijke stukje is leuk (maar niet heel bijzonder; gewoon leuk), maar de weg er naar toe (naar en langs A12) en er vandaan richting jumpline (keuze tussen asfaltfietspad of naastliggend karrenspoor) zou je willen overslaan.

Het slechtste wat je kan doen, is dus wel dit middenstuk rijden, maar het oostelijke stuk overslaan. Haal dan het hele middenstuk er ook uit. Niet voorbij de tank rijden.
Dat is dan eigenlijk het 2e idee, vanaf de rotonde bij de N224 over fietspad Genieweg richting Kreelseweg? Dan mis ik, gemeten met de routeplanner van strava, zo'n 12km... Ik kijk wel hoeveel zin de benen nog hebben, of ik bij die rotonde bij het oorlogsmonument nog energie heb. Indien ja, dan rij ik de route tot Planken Wambuis en de afkorting. Indien nee, dan via de Genieweg r=terug...

Thanks!
Vanaf de tank de route volgen tot Planken Wambuis ga je spijt van krijgen. Dat hele stuk onder de heide langs, door het A12 tunneltje, bospad langs de A12, en weer terug onder een 2de tunneltje onder de A12 tot aan het meander segment is het saaiste stuk van de rode route.
Rijd dan vanaf de rotonde met de tank over het fietspad langs de N224 naar de schaapskooi, achter de schaapskooi, langs het monumemt links aan houden over de trail door het gras, die trail volgen en je komt weer op de route.

Er is ook een trail dwars over de heide ten noorden van de N224, langs het Belgen monument, maar dat is wat lastiger uit te leggen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vanmiddag nog gefietst en daar omgedraaid aangezien mijn buik raar ging doen :~

Maar dat stukje is idd lastig uit te leggen ... maar niet teveel doen ook anders wordt het daar te druk :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Dank voor de reacties. Weersvoorspelling is nu dat het morgen gedurende de uren dat ik daar wil zijn ook regent... En aangezien ik van suiker ben, ga ik dan niet fietsen. Ik heb gelukkig komend weekend ook tijd. Waarschijnlijk zaterdag na het middaguur eerst Lunteren (ik denk dat die route met evt. 2x rijden van wat trails met afdalingen erin mij meer zal plezieren), daarna richting mijn ouders bij Venlo, en zondagochtend vroeg naar Brunssum voor 3 routes Parkstad (Roode Beek, Strijthagen en Brunsummerheide), daarna weer naar Salland.
Ede komt dan wel een andere keer :)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bah, wat heb jij een vervelend weekend voor de boeg! :-D :D
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

hanjovdberg schreef: wo 25 november 2020, 18:27 Vanmiddag nog gefietst en daar omgedraaid aangezien mijn buik raar ging doen :~

Maar dat stukje is idd lastig uit te leggen ... maar niet teveel doen ook anders wordt het daar te druk :winkie:
Ja precies, daarom is het ook zo lastig uit te leggen. :wink: :D
drpaul schreef: wo 25 november 2020, 23:26 Dank voor de reacties. Weersvoorspelling is nu dat het morgen gedurende de uren dat ik daar wil zijn ook regent... En aangezien ik van suiker ben, ga ik dan niet fietsen. Ik heb gelukkig komend weekend ook tijd. Waarschijnlijk zaterdag na het middaguur eerst Lunteren (ik denk dat die route met evt. 2x rijden van wat trails met afdalingen erin mij meer zal plezieren), daarna richting mijn ouders bij Venlo, en zondagochtend vroeg naar Brunssum voor 3 routes Parkstad (Roode Beek, Strijthagen en Brunsummerheide), daarna weer naar Salland.
Ede komt dan wel een andere keer :)
Lunteren / Otterlo is idd de beste keuze dan ja. Zit meer wat fun dichter op elkaar dan de Ede route.
Veel plezier.
MaTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 18:54

Jefro98 schreef: do 26 november 2020, 07:13 Lunteren / Otterlo is idd de beste keuze dan ja. Zit meer wat fun dichter op elkaar dan de Ede route.
Veel plezier.
Vandaag zo ongeveer Lunteren en Otterlo gedaan en dan vanaf de hessenweg terug over de route Ede. Zit zeker genoeg fun in!
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Ben van plan morgen Ede te doen. Had bedacht de auto op de carpool plaats Planken Wambuis te zetten, is dat een handige plek komende uit het oosten (A12 Arnhem)?
Tevens had ik bedacht om aansluitend de route Oosterbeek te doen, aangezien de auto dan ideaal tussen beide routes geparkeerd staat en die route ook in te korten is, mocht de energie op zijn. Alleen nu twijfel ik of Oosterbeek wel een beetje leuke route is.

Wat zou jullie advies zijn?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Die carpool is een prima plek om the te parkeren.
Vooral als je Oosterbeek ook wil doen.
Als je de route in wilt korten dan pak alleen het deel ten zuiden van de spoorlijn Ede - Arnhem
De zuidkant rond Doorwerth van de route is het leukst, de noordkant vanaf Papendal is niet bijzonder. Meer een gravel route.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik had bedacht om morgen Ede/Lunteren / Otterlo te gaan rijden maar begint vandaag opeen te regenen (na een week droog) :-{
Hoe liggen de routes er momenteel bij, aan te raden of beter wegblijven?

Edit:
laat maar, zie ook voor morgen te veel regen staan, bewaar hem wel voor in de kerstvakantie.
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op vr 11 december 2020, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lunteren Otterlo is eigen topic over. Daar staat al een en ander. Kun je eigenlijk ook wel voor dit weekend toepassen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Gisteren deze route voor het eerst gedaan. Nu ben ik letterlijk in de bossen van Ede geboren & getogen, dus onbekend ben ik er niet. Vanaf het moment dat ik kon fietsen reed ik ook door het bos. Sommige stukken waren dan ook een herhaling van mijn jeugd, erg tof om er weer eens te rijden. Andere delen waren heel leuk omdat ik vooral nieuwe hoekjes ontdekte waar ik nog nooit was geweest. Vooral qua natuurschoon blijft Ede echt vreselijk mooi. De route zelf vond ik niet technisch uitdagend, maar ik heb het reuze naar mijn zin gehad. Toch vind ik de charme van zelf je route vinden leuker, en dat mag hier gelukkig nog. Daar kan de route dan weer niks aan doen, en die was top!
Plaats reactie