MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd zelfde voor mij. Sla vaak het saaier stuk van Sysselt over en via de hei (Belgen monument) kom ik dan via dit pad de route weer op.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Jefro98 schreef: do 10 oktober 2019, 11:44 Op dit bord staat niets over een fietsverbod dus ga ik er eigenlijk van uit dat ik er gewoon mag fietsen. :-?
Geen idee of het illegaal is maar in al die jaren dat ik hier op de zuid veluwe rond fiets nog nooit aangesproken door een boswachter of andere handhavers. ( terwijl ik ze heus wel eens tegen gekomen ben terwijl ze in de Subaru rond reden)

Afbeelding
"Overigens verboden toegang" lijkt me op zich helder genoeg toch? Daar vallen ook fietsers onder. Het is ook niet voor niets een ander bord.
Nou is dat volgens mij het stukje hei ten oosten van de schaapskooi en dat zal wel loslopen daar. De doorsteek die Hanjo bedoelt is denk ik ook de doorsteek die veel gebruikt werd naar de oude route. Of liep die daar zelfs officieel langs? Hoe dan ook, ik ken niemand die in de gemeentebossen van Ede ooit is aangehouden / bekeurd vanwege fietsen in het bos. Op het militaire oefenterrein is het wel een ander verhaal. Ik ken wel mensen die daar bekeurd zijn. Ook niet veel/vaak, maar toch.

Overigens vind ik het niet zo verkeerd dat de heide verboden is voor fietsers. Reptielen willen nog wel eens op het pad liggen zonnen en die zie je als mtb-er snel over het hoofd. (Ik ben trouwens niet roomser dan de paus. Dus soms... Maar vooral voor anderen in ieder geval een prima verbod :winkie: )
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

klaast schreef: do 10 oktober 2019, 16:53 Maar vooral voor anderen in ieder geval een prima verbod :winkie: )
:-q :bier:

Dat "overigens verboden toegang" verbiedt inderdaad al het andere, zoals auto-/motor-/brommerrijden en -helaas voor ons- ook fietsen.
Maar het is -zoals ook uit de reacties blijkt- nou ook weer niet de allerduidelijkste manier om dat aan te geven.

Zeker omdat die betekenis wat archaïsch is, het wordt nu meestal gebruik in een andere betekenis ("trouwens"..)

Wat me verraste:
De gratis van Dale op internet noemt alleen maar de (voorheen) secundaire betekenis:
Gratis van Dale schreef: ove·ri·gens (bijwoord)
1 nu we het er toch over hebben; = trouwens: het was overigens wel zijn eigen schuld
Terwijl de Dikke van Dale nog de oorspronkelijke betekenis (die hier op het bord wordt gehanteerd) als eerste noemt
Dikke van Dale schreef: ove·ri·gens (niet: o·verigens)
voeg­woor­de­lijk bij­woord
1735 ◻ Duits übrigens

1 voor het ove­ri­ge, wat de rest be­treft
•hij is wat drif­tig, maar ove­ri­gens is hij een goed mens

2 trou­wens (2)
•het kan mij ove­ri­gens wei­nig sche­len
•ove­ri­gens, het is niet mijn be­doe­ling dat al­le­maal voor zoe­te koek te slik­ken
Overigens is er gelukkig ook een goed gratis (overkoepelend) woordenboek op internet:
https://ivdnt.org/zoeken-in-woordenboeken?w=overigens

Maar alle juridische en taalkundige bespiegelingen terzijde: het is nuttige info dat ondanks het juridische fietsverbod je hier in de praktijk doorgaans toch wel kan fietsen zonder een boete te krijgen als je een handhaver tegenkomt, dank daarvoor.

Dat is bepaald niet in alle gebieden met dergelijke borden in de trant van "overigens.." het geval.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Bord ontwerp.... Lekker moeilijk doen, als het makkelijk kan.
De belangrijkste letter volgorde zijn in het kleinst geschreven.
Laten we een gemiddelde wandelaar nemen 6km/u lopen zij het verbod tegemoet, voor overige door de grote van het schrijven goed kunnen lezen.
Laten we een gemiddelde mtber nemen 25km/u in een verdomhoekje piep kleine lettertjes geschreven verboden toegang
Ik kan helaas hierop, alleen maar zeggen.... Nederland wordt nou eens wakker.... Alle tijdperkerken zijn al voorbij.... Het moet andersom vermeld worden :-{ :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding
Of dit is buitenland of dan wel iemand die het snapt/begrijpt dat tekeningen nuttiger zijn dan lappen teksten.... Sterker nog het bestaat ook andersom :-D :-q
Afbeelding
Alle gebruikers terecht of onterecht in één oog opslag duidelijk en snel te zien wat wel is toegestaan en niet is toegestaan :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

De borden van de gemeente Ede zijn nog redelijk van formaat in vergelijking met die standaard SBB bordjes... Maar ik ben het er mee eens dat het veel duidelijker kan. Wat mij betreft is een extra bordje 'verboden te fietsen' dan ook prima.

Alleen zit je vaak met een omgekeerde situatie: alles verboden behalve... Vang dat maar eens in een paar icoontjes :wink:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat zeg ik ook... alles verbod.... Alleen schrijf het met grotere letters... Dus het schrijven alleen moet andersom :-? :~ :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En wanneer kleine of grote letters onrust geeft/brengt.... Doe dan zoals hierboven signaalborden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mario070 schreef: vr 11 oktober 2019, 00:25 Afbeelding
Of dit is buitenland of dan wel iemand die het snapt/begrijpt dat tekeningen nuttiger zijn dan lappen teksten.... Sterker nog het bestaat ook andersom :-D :-q
Afbeelding
Alle gebruikers terecht of onterecht in één oog opslag duidelijk en snel te zien wat wel is toegestaan en niet is toegestaan :-q
Hmz even door de bril van de autist. Het is een gewone fiets met rechte stang. Ik heb een hele andere fiets ..

Zonder dollen vertelde een familielid me nog dat ze het maar gek vindt dat alleen rode auto’s zwarte auto’s niet mogen inhalen. Om maar te zeggen plaatjes zeggen ook niet alles.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

hanjovdberg schreef: vr 11 oktober 2019, 14:24 Zonder dollen vertelde een familielid me nog dat ze het maar gek vindt dat alleen rode auto’s zwarte auto’s niet mogen inhalen. Om maar te zeggen plaatjes zeggen ook niet alles.
:o :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

hanjovdberg schreef: vr 11 oktober 2019, 14:24
Hmz even door de bril van de autist. Het is een gewone fiets met rechte stang. Ik heb een hele andere fiets.
Speciaal voor deze mensen hangen er bij de Valouwe speciale mtb bordjes. Al zal een echte autist daar waarschijnlijk zeggen: ik heb geen rugzak :wink:
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

hanjovdberg schreef: vr 11 oktober 2019, 14:24Zonder dollen vertelde een familielid me nog dat ze het maar gek vindt dat alleen rode auto’s zwarte auto’s niet mogen inhalen. Om maar te zeggen plaatjes zeggen ook niet alles.
"Ze" zegt alweer genoeg. :winkie:

Gelukkig komt mijn vriendin hier nooit...
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

klaast schreef: do 10 oktober 2019, 16:53
Jefro98 schreef: do 10 oktober 2019, 11:44 Op dit bord staat niets over een fietsverbod dus ga ik er eigenlijk van uit dat ik er gewoon mag fietsen. :-?
Geen idee of het illegaal is maar in al die jaren dat ik hier op de zuid veluwe rond fiets nog nooit aangesproken door een boswachter of andere handhavers. ( terwijl ik ze heus wel eens tegen gekomen ben terwijl ze in de Subaru rond reden)

Afbeelding
"Overigens verboden toegang" lijkt me op zich helder genoeg toch? Daar vallen ook fietsers onder. Het is ook niet voor niets een ander bord.
Nou is dat volgens mij het stukje hei ten oosten van de schaapskooi en dat zal wel loslopen daar. De doorsteek die Hanjo bedoelt is denk ik ook de doorsteek die veel gebruikt werd naar de oude route. Of liep die daar zelfs officieel langs? Hoe dan ook, ik ken niemand die in de gemeentebossen van Ede ooit is aangehouden / bekeurd vanwege fietsen in het bos. Op het militaire oefenterrein is het wel een ander verhaal. Ik ken wel mensen die daar bekeurd zijn. Ook niet veel/vaak, maar toch.

Overigens vind ik het niet zo verkeerd dat de heide verboden is voor fietsers. Reptielen willen nog wel eens op het pad liggen zonnen en die zie je als mtb-er snel over het hoofd. (Ik ben trouwens niet roomser dan de paus. Dus soms... Maar vooral voor anderen in ieder geval een prima verbod :winkie: )
Zo'n bord zegt ook niet alles want je komt ze ook tegen op de officiële MTB routes - mag je er dan wel in of niet? Trouwens met dit specifieke bord vraag ik mij af of het er niet al stond toen de route daar nog gewoon langs liep.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MEGA-KLUSOCHTEND GROOT SUCCES
Vandaag hebben we met een groep van maar liefst 21 vrijwilligers (!) een heel groot deel van de nieuwe route Lunteren aangepakt. Team Ede en Team Otterlo hebben er samen voor gezorgd dat we een deel van de route kunnen gaan openstellen (daarover morgen meer.........).
Nu hopen we wel dat er langzaamaan een team Lunteren gaat ontstaan die deze spectaculaire route verder gaat oppakken en afwerken. Wij van Ede en Otterlo helpen natuurlijk graag een handje mee
#samenkunnenweveel #mtblunterenkommaaropmensen
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dubbel post
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op zo 13 oktober 2019, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie