'Oude' Voerstreekroute, ultieme route Zuid Limburg/Blg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

:-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Gisteren onder perfecte omstandigheden weer eens gereden; erg leuk!
Wel twee keer moeten afstappen (da's al een heel stuk minder vaak dan 5 jaar geleden toen ik deze route voor het laatst reed). Één punt was waar je links afslaat een flauwe helling af met héél veel puin, iets voorbij Teuven (de vuilstort van de plaatselijke boer gok ik). De andere keer direct na het beekje overgestoken te hebben (lekker door het water :)), na zo'n 20km. Die trappen dus die eerder genoemd werden. Komt iemand dit stuk zonder af te stappen voorbij? (Behalve 50m door het water te ploegen). Ik kreeg het in ieder geval niet voor elkaar.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

aurelius schreef: do 17 september 2020, 08:54 Gisteren de Voerstreek weer doorkruist, veel buiten de Oude Vaste route om, maar toch: hij ligt er echt prachtig bij. Singletrails mooi open, bramen en brandnetelen en meidoorn geen issue, wel zoals gebruikelijk veel (losse vuur-) steen. Genoten...
Dus als iemand nog wat echt buitenland gevoel wil hebben, niet te ver weg, voor de modderige herfst begint...
Ook stukken rustiger nu dan het drukke Zuid-L (Coronacrisis-drukte).
Dank nog voor deze tip. Ik had mezelf vandaag een vrije dag cadeau gedaan en dit was net het zetje om weer eens hier te gaan rijden. Was lang geleden maar ik ben weer eens voor de combi Voerstreek en Vijlen gegaan en heb weer ouderwets genoten!

Voor een vaste route heeft Vijlen toch ook echt wel een paar mooie afdalingen. Was wel goed opletten met wandelaars daar maar er is geen onvertogen woord gevallen. Iedereen was zeer vriendelijk.

Ergens in het Voerstreek gedeelte kreeg ik in een afdaling een flinke kei op m'n scheenbeen. Eenmaal beneden keek ik even snel of er schade was en zag tot m'n verbazing een enorm ei op die plek. Eerst vrij zacht maar al snel werd het hard. Ben er maar lekker mee doorgereden want ik had er verder geen last van. Nu is 'ie weg. Nog nooit eerder gezien eigenlijk.

Met de GPS (de oude Vijlen + Voerstreek versie) heb ik wel wat ellende gehad. Een heel deel van de route was op het apparaat tot één rechte lijn verworden dus dat zorgde voor wat oponthoud. Heeft iemand misschien een recente versie van deze combi? Dan probeer ik die de volgende keer eens. Want ik heb zo genoten dat ik snel weer terugkom. :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja hoor, Johnny, lukt.

De ideale lijn volgen:
Na het bruggetje tegen het steile heuveltje op en dan links omhoog blijven klimmen, dus het pad rechts naar de trap negeren. Links hoog op de helling/wand boven de trap blijven en dan de helling af de holle weg weer in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

aurelius schreef: za 19 september 2020, 00:22 Ja hoor, Johnny, lukt.

De ideale lijn volgen:
Na het bruggetje tegen het steile heuveltje op en dan links omhoog blijven klimmen, dus het pad rechts naar de trap negeren. Links hoog op de helling/wand boven de trap blijven en dan de helling af de holle weg weer in.
Aha, die was mij tot nu toe niet opgevallen. Dat was dus dat eerdere lusje neem ik aan.
Is het door het water eigenlijk te doen? Ik kon niet goed zien of daar grote keien e.d. in liggen, dus heb het maar op het korte oversteekje door het water gehouden.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is dat daar waar ze met de wedstrijd door de beek gingen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

aurelius schreef: vr 18 september 2020, 19:42 Wederom met dank aan Johnny:
https://trackprofiler.com/track:1600450056785748944
Ik had de oude route en de nieuwe even naast elkaar gelegd. Behalve de eerder genoemde lusjes zie ik een verschil ten westen van St. Pieters Voeren.
Zie afbeelding (rood is oude gpx en geel de nieuwe van Johnny):
Afbeelding

In de nieuwe GPX is een stukje afgesneden. Geen probleem natuurlijk, maar ik was benieuwd of dat met een reden was of per ongeluk. Dan kan ik daar een volgende keer evt. rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

FranX78 schreef: za 19 september 2020, 12:57 ...maar ik was benieuwd of dat met een reden was of per ongeluk. Dan kan ik daar een volgende keer evt. rekening mee houden.
Dat is per ongeluk gegaan; heb ik me niet gerealiseerd :roll: . Ik heb zelf geen Basecamp o.i.d. dus kan het ook niet aanpassen.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ah ok. Had ook gekund dat er een pad was afgesloten of iets dergelijks.
Wat mij betreft is het zo goed. Maar als iemand er waarde aan hecht dan wil ik de lus er best wel even intekenen met Basecamp.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Johnny, de ideale lijn, dat was niet de voormalige lus die nu vervallen is. De ideale lijn loopt gewoon links van en boven de-niet-te-fietsen-trap.
Het beekje oversteken is geen probleem, safe. De beek naar rechts volgen, en daarmee die trap afsnijden, dat kan link zijn, met stenen en bomen kun je vastlopen, omvallen.

@Tiewrap, dat was 'de Ockeloenbeek' uit de BBC wedstrijd inderdaad. Zit er dit jaar ook weer in. De beek wordt sinds afgelopen jaar afgesloten met lint om afsnijden tegen te gaan.

@FranX78, ik zag het ook inderdaad. Dat lusje is wel zeer de moeite waard, leuke klim, hele mooie afdaling met leuke bochten, dus toevoegen is fijn :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

aurelius schreef: za 19 september 2020, 13:24 @FranX78, ik zag het ook inderdaad. Dat lusje is wel zeer de moeite waard, leuke klim, hele mooie afdaling met leuke bochten, dus toevoegen is fijn :-q .
Ik zal dat lusje dit weekend aan Johnny's GPX toevoegen. Wellicht kan Johnny 'm dan opnieuw uploaden, en jij de link aanpassen.
Laatst gewijzigd door FranX78 op za 19 september 2020, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed plan!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Die beek is goed te doen, daar fiets je zo doorheen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Inderdaad, geen verrassingen onder water.

Als iemand toch wat huiverig is dan stop je toch gewoon even om te kijken? Het water is vrij helder. Je ziet dan gewoon de bodem en dat geeft dan misschien net het zetje om het wel te doen. Is echt niet spannend en gewoon leuk om te doen.

Laatste keer stonden er twee wandelaars te kijken of het ging lukken. Ik weet niet of ze nou licht teleurgesteld waren dat er niets te lachen viel. Maar ze vonden het wel mooi. Het valt me overigens sowieso op dat alle wandelaars zeer vriendelijk zijn. Ik denk dat dit deels komt doordat hier een ander type mensen aan het wandelen is dan degene die je hier in de randstad tegenkomt in de eerste paar honderd meter van het bos (verder gaan ze meestal niet). Als je in Limburg gaat wandelen ben je toch wat sportiever en wellicht van daaruit ook wat meer betrokken bij andere buitensporters.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Kan iemand hier mij nog eens helpen aan een actueel GPS-bestand van deze route? Is dit allemaal nog begaanbaar?
Had het oude routebestand op een laptop staan die helaas nu wijlen is, en uit het blote hoofd ken ik 'm nog net niet :D

BVD!
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie