'Oude' Voerstreekroute, ultieme route Zuid Limburg/Blg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

Bottecchia schreef: di 27 oktober 2020, 17:47 Hier een export van mijn rit van laatst: https://www.alltrails.com/explore/map/a ... fc7c9b?u=m

Dit was op 23 september. Toen was alles perfect begaanbaar. Zal inmiddels wel iets natter zijn maar voor het plaatselijk weerbericht en de omstandigheden ben ik geen goede bron.
Afgelopen zaterdag deze combinatie gereden, lag er heerlijk bij en het was tamelijk rustig onderweg, weer perfect. blijft een lekkere rauwe route, zeker de eerste 50 km. aanrader :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gaan jullie met de MTB al fietsend de grens met België over? (Even geen Corona regels paraat).
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Met ingang van morgen is dat bij mijn weten weer toegestaan, tenminste volgens de Belgische regels.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Van https://www.1limburg.nl/belgische-coron ... reisverbod:

“Reisverbod
Wat gaat er veranderen? Net als in Nederland werken onze Belgische buren met een stappenplan. Met ingang van maandag is het reisverbod voor niet-essentiële reizen opgeheven. Wel geldt er nog een negatief reisadvies voor alle reizen die niet essentieel zijn. Verder zijn ook de scholen weer gedeeltelijk open”.

“Euregio Maas-Rhijn heeft een handige vragenlijst* opgesteld. Als je die invult, krijg je te zien welke regels voor jou gelden of waar je rekening mee moet houden bij een bezoek aan België of Duitsland”.

*Vragenlijst: https://euregio-mr.info/nl/over-ons/for ... /index.php
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dat zeg ik, volgens de Belgische regels :tong
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De kans dat je van je fiets gelicht gaat worden als je over de grens fiets (als je met de auto naar Belgie gaat is dat uiteraard anders) is relatief klein. Voorheen controleerde de belgische Politie aan de grotere grensoversteken steekproefgewijs, en zoals iedereen inmiddels weet waren die bekeuringen niet mals. Daarnaast is er ook kans dat je in het bos (zeker in Wallonie met de regels omtrent offtrack-fietsen) staande gehoude wordt, met alle gevolgen van dien. En dan is er nog altijd de morele vraag of je je in tijden zoals deze over de grens moet begeven, maar ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen.

Ik ben afgelopen weken ook een paar keer met de fiets in Vlaanderen geweest (ik woon letterlijk op de grens) en geen problemen ondervonden. Net als in Nederland moet je ook een beetje het moment van rijden in de gaten houden want ook in Belgie is het druk in de natuur.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Is er iemand van de local die weet of de deze route nog een beetje fatsoenlijk begaanbaar is?

Als ik me niet vergis heeft men in deze streek ook last gehad van het noodweer van juli.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Is er iemand van de locals die weet of de deze route nog een beetje fatsoenlijk begaanbaar is?

Als ik me niet vergis heeft men in deze streek ook last gehad van het noodweer van juli.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

FranX78 schreef: vr 6 augustus 2021, 09:47 Is er iemand van de locals die weet of de deze route nog een beetje fatsoenlijk begaanbaar is?

Als ik me niet vergis heeft men in deze streek ook last gehad van het noodweer van juli.
Ik ben geen local. Vandaag heb ik wel zo een 80% van deze route gereden (en ook zo een 50 km in de provincie Luik). Er staan borden in de Voerstreek met een waarschuwing voor wegspoeling. Die staan er niet voor niks. Naast geulen kwam ik ergens onderweg plots een sinkhole tegen. Ik heb heel voorzichtig gereden. Altijd binnen mijn zichtsveld tot stilstand kunnen komen. Want met snelheid: ik improviseer wel wat en kom dan altijd tot een goede keuze werkt niet als die keuze er niet is.
Het was vanwege de regen van gisteren op veel plekken modderig. Met een erosiegeul die te diep en smal is om zonder pedalstroke in te rijden en spekgladde (schuine) kanten (die je in die geul willen laten glijden), blijf je in ieder geval alert.

Op een plek reden mountainbikers me tegemoet. Zij reden naar beneden nog langzamer dan ik omhoog (en ik was zeer traag vandaag). De opmerking van een van hen: " niet te doen".
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dan wordt de BBC een echte challenge dit jaar :wink:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij de BBC kan je denken, als de rijder voor mij erdoorheen kwam, lukt dat mij ook wel. Die luxe had ik niet.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik reed 1 aug. het hele BBC traject door de Blg. Voerstreek, juist om ‘m te checken op geulen. Hele parcours, hele stuk door de Voerstreek t/m Onderste/Bovenste Bos, lag er prima bij (is dus het Noordelijke deel vd Voerstreek, alles ‘boven’ de bebouwde kommen vd Voerstreek, niet precies het traject van de vaste Oude Voerstreekroute; en hoe het zuidelijke deel erbij ligt, weet ik niet).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het sinkhole lag op een niets aan de hand-pad op het zuidelijk deel. Je kon er makkelijk omheen sturen. Opvallend was wel dat sommige geulen messcherpe randen hadden. Die zijn dus eerder een dag geleden nog ontstaan (die randen dan: de geul is nog in ontwikkeling) dan een maand geleden.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Goed te lezen dat deze nog steeds rijdbaar (als in allemaal toegestaan) is.

Binnenkort weer eens doen op de rigid, laatste keer is alweer een hele tijd geleden.

Ik heb de 'oude geperfectioneerde' route van Aurelius nog, is dat de meest 'actuele' versie? :bier:
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Zondag obv een oude gpx de Oude Voerstreek en de (oude Epen/)Vijlenroute gereden vanuit de kleine parking bij camping De Bosrand. Het weer zat natuurlijk mee, desondanks een fijne laag modder op de bike en rijder. Heerlijke dag met 80km en 1700hms.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie