Technical Trail Features op vaste routes in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Behalve als het advies gratis is :lol: En dan het liefst ook nog panklaar :tong
gerco 301
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 12 juli 2010, 19:37
Mijn mountainbike: Specialized Turbo Levo FSR

Dutch schreef:Als er in het vervolg advies nodig is over te gebruiken houtsoorten voor bepaalde toepassing(gebied)en en bodemgesteldheden dan hoor ik het graag. Jammer dat er veel werk gestoken wordt in ontwikkelen van nieuwe ttf's met de verkeerde materialen voor de gebruiksdoelstellingen.

Ja.... Ik ben timmerman en weet erg veel over hout en wat te gebruiken voor TTF's.
Maar.....voor de northshore in Sleen was destijds geen budget en verzekeringstechnisch was het een drama. Met toestemming van de boswachter mochten we de bestaande bomen(dennen) gebruiken, en dan zeg je geen nee.

Het was een test om te zien of er belang bij was, maar vooral eigenbelang :wink:
We hebben er heel veel van geleerd.
Het meeste zoals rvs spijkers, schroeven en schaaldelen zijn zelf gefinancieerd, met een kleine ploeg hebben we daar iets moois gebouwd, maar was helaas niet erg duurzaam.
Zodra er budget voor vrij komt, dan komen er fatsoenlijke TTF's met eiken of Azobe palen, en dikke lariks planken erop. :-q
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Dan kom ik graag nog een keertje terug in Sleen!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Eiken is zomaar een naam, er zijn binnen eiken verschillende duurzaamheidsklassen.
Azobé kan wel zeer geschikt zijn. (passen we ook veel toe in de waterbouw, al zijn ook dara tegenwoordig erg goede alternatieven)

Je hebt het zoals ik lees in sleen over risico klasse 4, (permanent in vochtig milieu) Daar rot eiken relatief snel weg. lariks kan prima zijn voor de dekdelen (klasse 3 hout), echter als het oppervlak dusdanig wordt aangelegd dat het vochtig blijft zou ik andere soorten gaan gebruiken.

Zoals hierboven al beschreven is red cedar een prima houtsoort om te gebruiken en goed verkrijgbaar.

Als je wil dat er niemand bij in de buurt wil komen maak je het van Angelim, dat meurt een uur in de wind :-q
Stuur tzt maar een pb :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Kwam vandaag een hoop hout tegen op een route, edoch geen idee welke soort het is...
Afbeelding
(foto volledig schaamteloos van Nimbus gejat)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En dan schaamteloos de locatie vergeten te melden..;-)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Even de link aanklikken ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
luxaflex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 27 juni 2016, 22:27

Route Oostvoorne ligt tegenwoordig vol met TTF's, pumps en kombochten.
Zie filmpjes op de site: http://www.mtboostvoorne.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
koddebeierTim
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 12:04

Hoe is het te rijden rond deze tijd van het jaar? Ik kan me van voorgaande jaren herinneren dat het vooral op de Dutch mountains een modderpoel was, maar daar werd aan gewerkt destijds.
Ik rij er dagelijks langs en zie best vaak mtb'ers op het parcours!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

cheeta schreef:Kwam vandaag een hoop hout tegen op een route, edoch geen idee welke soort het is...
Afbeelding
(foto volledig schaamteloos van Nimbus gejat)
https://youtu.be/7XYhM6ESrZ0" onclick="window.open(this.href);return false;
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Clickbait....

Volgense week woensdagavond ga ik weer eens spelen hier.
Wordt steeds mooier daar.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

gerco 301 schreef:Ja.... Ik ben timmerman en weet erg veel over hout en wat te gebruiken voor TTF's.
Maar.....voor de northshore in Sleen was destijds geen budget en verzekeringstechnisch was het een drama. Met toestemming van de boswachter mochten we de bestaande bomen(dennen) gebruiken, en dan zeg je geen nee.

Het was een test om te zien of er belang bij was, maar vooral eigenbelang :wink:
We hebben er heel veel van geleerd.
Het meeste zoals rvs spijkers, schroeven en schaaldelen zijn zelf gefinancieerd, met een kleine ploeg hebben we daar iets moois gebouwd, maar was helaas niet erg duurzaam.
Zodra er budget voor vrij komt, dan komen er fatsoenlijke TTF's met eiken of Azobe palen, en dikke lariks planken erop. :-q
waarom gebruik je voor de palen die de grond in gaan geen kunstsof palen, zie ook wat ze tegenwoordig in speeltuinen gebruiken. Kunststof kun je prima boren en schroeven.
dope-on-wheels
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1095
Lid geworden op: wo 9 mei 2007, 12:19
Mijn mountainbike: Hightower CC

McFiddles schreef:Dat mis ik toch echt in Nederland, de goede rock gardens. Iemand enig idee waar je deze kan vinden? In bijzonder in de omgeving van Utrecht?
In zoetermer ligt er “iets”... het is niks vergeleken mer het buitenland, maar het is iets....


In centrum ligt trouwens een rockgarden van formaat, alleen is dit niet op de mtb route zelf.
in memory of Joost http://www.progravity.nl ride in peace!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

dope-on-wheels schreef:
McFiddles schreef:Dat mis ik toch echt in Nederland, de goede rock gardens. Iemand enig idee waar je deze kan vinden? In bijzonder in de omgeving van Utrecht?
In zoetermer ligt er “iets”... het is niks vergeleken mer het buitenland, maar het is iets....
In centrum ligt trouwens een rockgarden van formaat, alleen is dit niet op de mtb route zelf.
Oostvoorne! (Mogelijk de meest ondergewaardeerde MTB route in NL).
Ligt niet direct bij Utrecht, maar zeker de moeite waard om eens heen te gaan. Als je Googlet op rockgarden Oostvoorne dan vind je een YouTube-filmpje.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ligt die rockgarden in Oostvoorne er sinds kort? Ik ben er een paar jaar geleden voor het laatst geweest, maar kan me geen grote rockgarden herinneren.

Die in centrum Zoetermeer blijft erg leuk :bier:

Maar ook op de route van Nieuwegein ligt een rockgarden toch?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie