Technical Trail Features op vaste routes in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

aurelius schreef: wo 13 juli 2022, 15:42 Best pittig, dat parkje Landal Cauberg.
In ‘t begin die kleine jump met gap de houten Northshore op…
En de hoogste drop nodigt niet uit… smalle aanloop, landen op grind, en dan meteen rechts die wallride op :-? . De drop lukte, ik reed wel links rechtdoor, om de wallride heen, via ‘t dichte struikgewas :winkie: .
Ja is niet niks. Hoge drop niet gedaan, daarvoor was het me allemaal nog 'te vers'. Kleine drops gingen wel prima, wallride ook maar daarna stuiterde ik telkens rechts er van af, omdat die bocht daar onbewerkt is. Grind ligt idd nog wat los, al kan dat ook aan de huidige droogte liggen. Had ik in Eijsden ook nog wat last van.
¯\_(ツ)_/¯
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Eijsden is ‘uitnodigend’, daar valt alles te rollen, ook door de jeugd. Om te oefenen.

Landal Cauberg is ‘intimiderend’ met al die kleine gaps, en die smalle hoogste drop zonder veel uitloop. No room for mistake daar! Alleen voor reeds geoefenden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Iets doet me vermoeden dat zeker de jeugd niet echt geintimideerd gaat zijn door die kleine gaps, of moeite met de drops gaat hebben...
(er is een filmpje waar iemand moeite doet ze niet te halen, maar toch gewoon er over komt)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

aurelius schreef: wo 13 juli 2022, 21:47 Landal Cauberg is ‘intimiderend’ met al die kleine gaps, en die smalle hoogste drop zonder veel uitloop. No room for mistake daar! Alleen voor reeds geoefenden.
Maak mensen nou niet onnodig bang, je hebt er juist alle ruimte. Perfecte plek om gecontroleerd te oefenen.
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik maak niemand bang, ik beschrijf gewoon wat er ligt. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Ik had er zelf een iets makkelijkere lijn naast gelegd. Daar is ook ruimte zat voor.
Eén zonder gapjes, en met name een hoge drop met vrijere uitloop rechtdoor.
Dat maakt het uitnodigender om te oefenen en op te bouwen, laagdrempeliger.
Wij waren er met zeer ervaren technische rijders, en toch dacht iedereen: ‘da’s niet voor beginners’. En daar logeren er wel heel veel van, te ‘Landal Cauberg’ :wink: .
En verder: uitstekende aanwinst :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Denk ook niet dat je bewust probeert mensen bang te maken, maar een goedbedoelde online waarschuwing wordt tegenwoordig al gauw gedownload en opgeslagen als pure angst. Als je op internet gaat roepen dat er "no room for mistakes" is ben je in ieder geval geen drempels aan het verlagen.

Ik vind het een perfect oefenparcours, de motorisch gestoorde 50+er die ik bijhad ook. Dankzij een verdraaiend handvat kan ik bevestigen dat er genoeg uitloop is om ook in panieksituaties tot stilstand te komen, zelfs als je een beginner bent die niet volledig op de fiets zit :lol:
Het is hier geen ponykamp!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb net gepost in het topic Kalmthoutse Heide.

Ik wil graag aandacht vragen voor rijders die niet zitten te wachten op TTF's. Ik heb een XC HT en rij Lycra. Zo vind ik bikepark trails geen bal aan en zal daar ook niet heen gaan, volledig mijn eigen keuze. Maar als ik verplicht ergens moet rijden (wegens verbod andere paden) worden die TTF's mij wel opgedrongen.

De vraag is mag een trailcrew een route verbouwen naar eigen inzicht en overal in de flowline TTF's leggen? Als je TTF's wil prima maar leg ze buiten de flowline, dus naast de trail. Zoals het is/was heeft de prioriteit en niet andersom.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Mag een trail crew een route verbouwen naar eigen inzicht en overal in de flowline TTF's leggen? Denk ik wel.
Zal iedereen daar altijd blij mee zijn? Kennelijk niet.

Ik geniet van buitenspelen op mijn LTHT, draag baggy en ben dol op TTF's. Als er ineens een nieuwe TTF op een route verschijnt, wordt ik helemaal blij. Vaak loop ik weer een stukje terug om de TTF nog een keer te nemen. Als ik achterop gereden wordt door een snelle XC/Lycra die een poging doet om zijn Strava aan te scherpen, dan maak ik met alle plezier even ruimte. Ieder zijn ding, toch?

Ben van mening dat er altijd een optie moet zijn om een TTF te nemen of om deze (figuurlijk) links te laten liggen. De ene keer zal de TTF in de lijn liggen en moet je uitwijken om 'm niet te pakken. De andere keer zal de TTF naast de lijn liggen en kun je vol doorstomen als je er geen behoefte aan hebt. Hoe je het ook wendt of keert, mensen zullen er altijd iets van vinden. Ik vind het prima als ze buiten de flowline liggen, zolang ik maar voldoende snelheid kan maken om de TTF soepel te nemen. Ik voel in ieder geval geenszins de behoefte om wie dan ook voor te schrijven wat juist is en wat niet. Ook zal ik geen prioriteit claimen voor wat ik het leukste/mooiste of beste vind. Liever neem ik de situatie zoals die is en probeer er het mooiste van te maken. Ik wens ieder een geweldige rit, met of zonder TTF's. :-q
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Crapton schreef: zo 19 februari 2023, 12:01Zoals het is/was heeft de prioriteit en niet andersom.
Waarom?
FreedomRanger schreef: zo 19 februari 2023, 13:17Ben van mening dat er altijd een optie moet zijn om een TTF te nemen of om deze (figuurlijk) links te laten liggen.
Niet per TTF, je kunt gewoon een hele route links laten liggen. Of remmen, lopen, ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Of voortaan gaan gravelen. Mtb-en is geen veldrijden, hè?
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Giant-E schreef: zo 19 februari 2023, 13:33 Of voortaan gaan gravelen. Mtb-en is geen veldrijden, hè?
Hij was ook al gepost in topic "Kalmthoutse Heide". Dat is West-Brabant/België. Veldrij-heartland bij uitstek. :winkie:
Maar nogmaals: Ieder zijn ding. Ik zal een mens nooit veroordelen omdat hij Lycra draagt.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

cheeta schreef: zo 19 februari 2023, 13:30
Crapton schreef: zo 19 februari 2023, 12:01Zoals het is/was heeft de prioriteit en niet andersom.
Waarom?
FreedomRanger schreef: zo 19 februari 2023, 13:17Ben van mening dat er altijd een optie moet zijn om een TTF te nemen of om deze (figuurlijk) links te laten liggen.
Niet per TTF, je kunt gewoon een hele route links laten liggen. Of remmen, lopen, ...
Ad 1: Waarom niet? Als je ergens wil bouwen moet je een vergunning vragen en een heel proces doorlopen. Waarom zou dat nou zijn denk je?

Ad 2: Met het aanleggen van de vaste routes met TTF's is meteen de rest van het bos verboden gebied verklaard voor MTB. Dus of niet rijden, of op die routes, en nog betaald ook. Nogal makkelijk om te zeggen de route links te laten liggen.

Reactie van Freedomranger vind ik sympathieker, met name de TTF's zo te leggen dat de oorsponkelijke flow niet vernökt wordt maar wel zo dat je de TTF goed kan nemen. Dat lijkt me een prima compromis, maar is niet zoals bij ons gebeurt.

Ik ben meer van de natuurlijke trails. Af en toe een TTF prima maar uit de main flow en altijd met chicken run. Het is een kwestie van rekening houden met MTB-ers die niet op baggy LTHT fietsen rijden. Die zijn er nog steeds, en best veel ook.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Crapton schreef: zo 19 februari 2023, 12:01 De vraag is mag een trailcrew een route verbouwen naar eigen inzicht en overal in de flowline TTF's leggen?
Zolang er voldaan wordt aan de eisen van de grondeigenaar wel. Zo stelt Staatsbosbeheer dat alles rolbaar moet zijn. Wat is rolbaar? Een TTF waarbij je als een zak aardappelen op je fiets kan blijven zitten, en na de TTF nog steeds op je fiets zit. (wellicht iets geschrokken, maar zonder brokken) Dat kan dus zoals wij dat hier noemen best een Amsterdams stoeprandje zijn. (dropje zonder otb gevaar)

Of een TTF wel of niet in de hoofdlijn wenselijk is hangt van een aantal factoren af. De belangrijkste, in sommige gevallen kan/mag geen B lijn gemaakt worden. (ecologische redenen, inderdaad de verguning) Beste advies is neem eens contact op met de beherende club. Zij kunnen zonder twijfel de keuze onderbouwen.

Kleding keuze heeft uiteraard niks met de technische vaardigheid te maken. Ik raad het niet aan, maar van mij part rijd je in je blote kont. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Crapton schreef: zo 19 februari 2023, 17:46Het is een kwestie van rekening houden met MTB-ers die niet op baggy LTHT fietsen rijden. Die zijn er nog steeds, en best veel ook.
Ah, op dezelfde manier dat al decennia lastigere stukken (wortels, oneffenheden, etc.. ; gewoon natuurlijk) vakkundig geegaliseerd/van alle charme ontdaan worden en rekening wordt gehouden met de mensen die daar hun plezier uit halen (ga maar naar crossbaantje, ga maar naar het buitenland, etc...) ? :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

cheeta schreef: zo 19 februari 2023, 18:57 Ah, op dezelfde manier dat al decennia lastigere stukken (wortels, oneffenheden, etc.. ; gewoon natuurlijk) vakkundig geegaliseerd/van alle charme ontdaan worden en rekening wordt gehouden met de mensen die daar hun plezier uit halen (ga maar naar crossbaantje, ga maar naar het buitenland, etc...) ? :bier:
Sorry, maar dat is totaal NIET wat ik heb gezegd. Ik vraag NIET om een getandenborsteld knikkerbaantje met af en toe een TTF, lees mijn post nog maar eens.

Voorbeeld: de Veluwe route was tot het rampzalige gepruts door NM echt een perfect mooie natural trail. Wortels, hellingen enz. Super. Nu hebben ze er overal van die 2.0 wieber trails met tandenborstel afwerking van gemaakt. kan ik net zo goed om de hoek gaan fietsen, is hetzelfde gewieber van links naar rechts naar links naar rechts. Nee, saai. De TTF's moet je op Veluwe speciaal opzoeken en zijn dan meteen zo lastig voor XC niet te doen, sla ik dus maar over en is niet zo erg.

Kwintelooijen is ook een uitstekend voorbeeld van een voor NL iets lastiger natuurlijke trail met natuurlijke features. Die is voor XC fiets prima te rijden maar wel goed opletten sommige plaatsen. Heel gaaf.

Dus ik zie graag natuurlijke trails, mag met wortels, natuurlijke drops, geen kombochten, met hobbels, met remknippen enz. Wel prettig is goede afwatering op kwetsbare stukken. TTF's prima maar niet in de main flow.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie