Gedeeltelijke sluiting route Brunsummerheide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

:-{ 25-01-2004 Binnenkort zal een gedeelte van de route over de Brunsummerheide worden afgesloten. De afsluiting heeft te maken met de lokale ontgrondingswerkzaamheden door Sigrano Nederland BV welke tevens eigenaar is van de grond waarover de route ter plaatse loopt.
Het gaat om het gedeelte van het traject Heihoven-Heksenberg t.h.v. de Kapelweg aan de rand van de Brunssummerheide. Naast mtb'ers maken ook vele wandelaars en ruiters gebruik van deze route.
Officieel werd deze route in 1992 door de gemeenteraad van Heerlen aan de openbaarheid onttrokken. De firma Sigrano Nederland BV heeft op deze voorwaarde in 1993 de gronden ter plaatse aangekocht. Echter zijn er nadien geen maatregelen getroffen om het gebruik van deze route te stoppen, of de gebruikers te informeren over de situatie ter plaatse. De route werd in de afgelopen pakweg 40 jaar door velen gebruikt voor verschillende doeleinden. Er is daardoor volgens ons sprake van een zg. verworven gebruiksrecht. Dit recht biedt o.i. de mogelijkheid om via het bij wet geregelde 'recht op overpad' het behoud van de route, en het gebruik ervan, op te eisen bij de eigenaar.

De de stichting Behoud Brunssummerheide heeft zich primair tot doel gesteld om de natuurwaarden van de Brunssummerheide te beschermen. De eerder genoemde ontgrondingswerkzaamheden worden door de stichting dan ook nauwlettend gevolgd. Momenteel onderzoekt de stichting de mogelijkheid om de met afsluiting bedreigde route te behouden (dus de voorgenomen afsluiting tegen te gaan). In dit verband is de stichting dan ook op zoek naar genoemde gebruikers van deze route om te vernemen of wij hierbij op hun instemming en steun kunnen rekenen.

Wil jij je steun betuigen neem dan contact op met:
Otto Zerdoner
Stichting Behoud Brunssummerheide, secretaris
Heideveldweg 41
6414 XJ Heerlen
Telefoon: 045 5219224

:-q Ik denk dat er maar veel mensen moeten reageren
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Heeft Otto ook e-mail?
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

N :D ee!!!
Daarom zoveel mogelijk reacties in dit forum. Hij zal er dan zelf voor zorgen dat de berichten doorgegeven worden.
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik hoop voor jullie dat het niet zo'n ontzettende teringzooi gaat worden
als in Eersel...

dus hoop dat de route berijdbaar blijft...
nou nog eens een keer de bepijling goed aangeven en hij is helemaal top
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Jeannette schreef:
Walter schreef:Heeft Otto ook e-mail?
N :D ee!!!
Daarom zoveel mogelijk reacties in dit forum. Hij zal er dan zelf voor zorgen dat de berichten doorgegeven worden.
OK, bij deze:

WIJ WILLEN DAT DE HELE BRUNSUMMERHEIDE ROUTE OPEN BLIJFT !!!
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

De route mag niet!!! gesloten worden
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Ja, topie geweldig idee. Ik sta hier helemaal achter.
De natuur moet blijven!!!!!!!
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

De route is toch gewoon een beetje veranderd, lijkt mij verder geen probleem, zo geweldig was het stukje langs de sigrano ook weer niet.
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

Jeannette schreef:Er is daardoor volgens ons sprake van een zg. verworven gebruiksrecht. Dit recht biedt o.i. de mogelijkheid om via het bij wet geregelde 'recht op overpad' het behoud van de route, en het gebruik ervan, op te eisen bij de eigenaar.
sorry dat ik dit zeg, maar dit is echt bullshit. om meerdere redenen, te beginnen deze:

Code: Selecteer alles

boek 5 burgerlijk wetboek:

Artikel 70
1.
Een erfdienstbaarheid is een last, waarmede een onroerende zaak - het dienende erf - ten behoeve van een andere onroerende zaak - het heersende erf - is bezwaard.
2.
In de akte van vestiging van een erfdienstbaarheid kan aan de eigenaar van het heersende erf de verplichting worden opgelegd aan de eigenaar van het dienende erf op al dan niet regelmatig terugkerende tijdstippen een geldsom - de retributie - te betalen.
een efdienstbaarheid dient dus (de eigenaar van) een heersend erf, niet wandelaars en mtb'ers die van die mooie route willen genieten.

en dan hebben we het nog niet over de verjaringsproblematiek gehad. ook kansloos :-{

ik zeg dit btw niet om bijdehand te doen of iets dergelijks, maar wel om met zijn allen reëel te blijven.

Juridisch niet haalbaar, wil overigens niet zeggen dat een lobby niet zou kunnen werken, dus succes verder.
€win H
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 28 juli 2003, 19:37
Mijn mountainbike: S-works...
Contacteer:

Hoe is het momenteel met de route gesteld ?
Is ie normaal (zonder al te veel onderbrekingen i.v.m werkzaamheden)
te rijden ?
-MTB Team Putten-
datadutch
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 5 januari 2004, 15:08

€win H schreef:Hoe is het momenteel met de route gesteld ?
Is ie normaal (zonder al te veel onderbrekingen i.v.m werkzaamheden)
te rijden ?

ja hoor, de bordjes zijn al aangepast. Het betroffen stuk wordt nu gemeden.

Vanaf het brede grindpad dat richting de Sigrano zandgroeve gaat, dat je vroeger rechtdoor reed tot aan de splitsing van de strijthagenlus geldt:

Halverwege rechtsaf richting paardenpension heihof. Dit is wel een privé weg maar we mogen hem toch gebruiken. Gewoon langs de slagboom fietsen. Op het einde linksaf. De volgende kruising oversteken (rechtdoor dus).

Je fietst nu lang het nieuwe terrein van Sigrano, waar veel honden, fietsers en paarden komen, dus ff rustig aan. Langs het hekwerk af links afslaan.. Je kunt het grote pad nemen, waar op zondag véél volk is; of het 'speciale' MTB single-trail nemen, dat verstopt zit tussen het hekwerk en het grote pad. Dit moet nog ingereden worden, maar het is er wel al.

Na een paar honderd meter wordt je vanzelf naar rechts gedirigeerd en kom je weer op de route zoals ie was.

Sigrano gaat dus het hele stuk waar je omheen fietst ontgronden. Het enige dat ze als eilandjes laten staan zijn een paar stroommasten en een boerderij, precies in het midden. Naja, die ligt tenminste over 10 jaar lekker aan het meer dus.

grtx,
cr
Plaats reactie