Route bij Renkum vernieuwd (ervaringen?)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Zie onze nieuwspagina
Nieuwe atb-route over meer onverharde paden

RENKUM - Er is overeenstemming bereikt over een gewijzigde route voor mountainbikers en andere sportieve fietsers in de bossen van de gemeenten Renkum en Arnhem. De officieel bewegwijzerde Atb-route Zuid-West Veluwe is in 2000 in gebruik genomen en blijkt in een grote behoefte te voorzien. Veel atb (all terrain bike)-fietsers vonden de route niet uitdagend genoeg en hadden vooral kritiek op het feit dat de oorspronkelijke route te veel over verharde wegen en paden leidde.


http://www.bikemail.nl/mountainbike-nie ... hp?id=2183
Iemand de nieuwe route al gereden? Zo ja? Hoe is die?
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

in november al wat verandering, zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=8125

later gezien dat er bij papendal (vlakbij station van oosterbeek) nog een mooie lus door het bos is bijgekomen.

wat ik de afgelopen keren (nov/dec) heb gereden was zeker een verbetering, maar qua uitdaging e.d. komt het niet in de buurt van rheden (dat zou kunnen als ze de bossen bij de duno/doorwerth ook zouden benutten!).

dat het in feb'04 in de krant komt houdt wellicht in dat er nog meer veranderingen zijn [hoophoopsmiley]

'k zal 'm zeer binnenkort nog eens rijden en post dan nogmaals een reaktie (thanx for the tip iig :-q )
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Dreezz schreef:'k zal 'm zeer binnenkort nog eens rijden en post dan nogmaals een reaktie (thanx for the tip iig :-q )
Ben zeer benieuwd. Iedereen raadde die route altijd af vanwege het vele asfalt. Dus misschien dat er nu iets ligt wat ik wel een keer wil rijden.

Dus hou ons ff op de hoogte :-q
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
robiba
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 26 augustus 2003, 13:53
Mijn mountainbike: cube reaction 2003
Contacteer:

Jass schreef:
Dreezz schreef:'k zal 'm zeer binnenkort nog eens rijden en post dan nogmaals een reaktie (thanx for the tip iig :-q Ben zeer benieuwd. Iedereen raadde die route altijd af vanwege het vele asfalt. Dus misschien dat er nu iets ligt wat ik wel een keer wil rijden.
Wat betreft dat te veel asvalt, dat is is toch van toepassing op die route van Oosterbeek? :~
Wil graag die route van Nijmegen is gaan rijden, is die een beetje vergelijkbaar met die 52km route van Arnhem??
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Renkum, Oosterbeek, Zuid-west-veluwe. Volgens mij allemaal dezelfde route.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

@slowbibä: wil jij wel eens goed leren quoten! nu lijkt het alsof ik o'beek niet wil(de) fietsen... :roll: :P
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Wat zie ik staan in het Nieuws-gedeelte?:
Koen1 schreef:Heb vandaag de volgens de krant aangepaste route Oosterbeek/wolfheze gereden. Voor zover ik na kan gaan is alleen het stukje Italiaanse weg veranderd. Wel een goede wijziging trouwens: je gaat niet meet over d eklinkers van de Italiaanse weg naar boven maar dwars door het bos. Pittig klimmetje. Verder blijft er (te?) veel asfalt/verhard vind ik. Maar goed was wel weer een leuk tochtje.
Koen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
robiba
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 26 augustus 2003, 13:53
Mijn mountainbike: cube reaction 2003
Contacteer:

Dreezz schreef:@slowbibä: wil jij wel eens goed leren quoten! nu lijkt het alsof ik o'beek niet wil(de) fietsen... :roll: :P
Ja idd, was even een " misquote"

Ik dacht dat in die rit van Oosterbeek flink wat verhard zat in vergelijk met die van Rheden (52km) route.

Maar wat ik dus weten wil, is die route van Rheden (52 km) een beetje vergelijkbaar als die route in Nijmegen.
Heb die route van Rheden (52km) al is gereden, en ik was diep onder de indruk.
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

die zijn redelijk vergelijkbaar
Koen1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 5 februari 2004, 10:15
Contacteer:

Misschien nog leuk om te weten (als je het niet al weet) De route van Oosterbeek is sinds enkele maanden verbonden aan die van Rheden. Een kaartje en info hierover kan je vinden op ondertstaande website. Samen een kleine honderd kilometer. Leuk toch!?
Fiets eens naar de website over de Rhedense route: http://home.hetnet.nl/~mtbroute/index.html
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

die verbinding is ander weinig interessant koen! zuigend vals plat (richting rheden bedoel ik dan) en weinig variatie.

even een andere vraag: bij papendal, als je na de crossbaan (jeweetwel, dat hobbelstukje) richting de duiker rijdt, dan heb je nu 2 mogelijkheden naast elkaar (voorheen alleen rechtsaf). je rijdt nu of door het hek, of links daarvan door het bos. de rechtse optie gaat dus richting duiker, de linker gaat linksom richting nieuw stukje (best interessant en komt dan langs het klooster en zo).

heeft iemand overzicht hoe e.e.a. loopt, is er een plaatje/afbeelding van de nieuwe route om te zien wat de consequentie is van links dan wel recht aanhouden op de route? (lijkt me dus dat de vaste 32km route niet meer zo vast staat als voorheen)
Koen1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 5 februari 2004, 10:15
Contacteer:

Je moet de eerste hebben (door het hek). dan ga je eerst richting wolfheze en Heelsum. Als je dat rondje hebt gemaakt rij je het bos weer uit door hetzelfde hek en vervolgens maak je dan een 180 graden bocht om het bos weer in te duiken. Zo kom je op de lus Oosterbeek/ Warnsborn.

Is inderdaad een beetje onduidelijk.
Koen.


P.S. kwam trouwens op 36 km. Voor de wijziging ook al.
Fiets eens naar de website over de Rhedense route: http://home.hetnet.nl/~mtbroute/index.html
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Heb vandaag (verlofdag :tong ), na het lezen van het aangehaalde artikel, de route weer 'ns volledig volgens de paaltjes gereden. Hierbij mijn bevindingen als reactie op het artikel:
Daarom is in overleg met de gebruikers en de talrijke terreineigenaren een aangepast tracé ontwikkeld, dat meer over onverharde paden leidt.
Met onverharde paden bedoelen ze hier; niet geasfalteerde paden. En dat klopt, i.p.v. daarvan voornamelijk zandpaden (goed berijdbaar met een stadsfiets :(( ). Dat betekent dus niet dat er veel mooie single tracks bijgekomen zijn. Maar wel één mooi, ter hoogte van Doorwerth een leuke klim omhoog.
Tip: Wissel die asfaltklim daarzo ook in voor een singletrack en neem dan meteen de klinkerwegafdaling mee.
Ook de klim bij de watertoren is mooi.
Het extra stukje bij Papendal (behalve over de weg) is ook meer van wat ik me bij mtb'en voorstel. Jammer dat ze daar niet meer mtb-terrein erbij pakken, kan makkelijk.
Volgens de gemeente Renkum zijn de terreinfietsers blij met de nu vastgestelde nieuwe route.
Oh?.....ah terreinfietsers :o Ik begin het te begrijpen die 'gebruikers' zijn terrein fietsers. Fietsers die in het terrein fietsen en terrein is natuurlijk ruimer te interpreteren dan een technisch uitdagend mtb-parcours. Vandaar de stukken asfalt en zandwegen. Als die 'gebruikers' tevreden zijn houden ze kennelijk van die afwisseling.
Volgens mij zijn die 'gebruikers' wielrenners die een niet al te moeilijke route willen.

Een van de grootste knelpunten in de nieuwe route ligt in de omgeving van Heelsum. Er was overleg met de Dienst Domeinen voor nodig om toestemming te krijgen om de route aan te leggen onder en langs het tracé van de A50.

Het gedeelte onder de A50 is gelegen bij het viaduct in de omgeving van papierfabriek Schut en de daar aangelegde skatebaan. Domeinen is er normaliter niet happig op anderen toe te laten op haar grondgebied.

De gemeente huurt het terrein bij Schut al voor 397 euro per jaar voor de skatebaan. Die huur wordt nu met 65 euro per jaar verhoogd om ook de terreinfietsers erlangs te laten rijden. De Dienst Domeinen heeft ingestemd met een huurcontract tot juli 2009.
Hebben we het hier over het afsnijden van een asfaltbocht met pakweg 150m? Het overige deel gaat over bestaande asfaltweg omhoog (langs kerkje), parralel aan A50, dan stuk zandweg en vervolgens weer asfaltweg. Asfaltwegen maken al deel uit van bestaande fietsroute. Ik snap de ophef hierover niet.

Voor de rest wel een leuk rondje als je lekker snel wilt scheuren en toch nog af en toe een klimmetje wilt.

@Koen1 Volgens mij is de verbinding er al langer dan enkele maanden. Kan me herinneren dat vorige lente de verbindingsbordjes er ook al stonden.

@Dreezz Als je de andere kant op fietst (van Rheden- naar Oosterbeek-route) heb je er geen last van. Behalve in de zomer, dan is het mulzand als gevolg van de paarden die er dagelijks over lopen. En wijzigingen t.o.v. nov/dec zijn er niet, behalve de singletrack-klim
pappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 februari 2004, 21:59
Mijn mountainbike: Stevens Fluent ES

Blijf toch een voorkeur houden voor de Veluwe (starten vanaf Terlet) of Nijmegen. Ondanks de positieve wijziging blijft Oosterbeek een tamme route. Da's jammer want er zijn daar mooie stukken hoogteverschil die niet gebruikt (mogen) worden. :cry:
Henk
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Ik heb het al begrepen heren, dank u.

De route van renkum/oosterbeek blijft voor mij dus nog maar een hele tijd een "NO GO AREA" :tong
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Plaats reactie