Open trails/ onverharde paden Utrecht e.o.; tips uitwisselen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
42erik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 2 april 2015, 22:59

Hmm, dus of via het jaagpad, met alle twijfels van dien, of eerst flink utrecht uit en dan de routes van tymon...

Qua mtb zit ik blijkbaar niet ideaal :)

Dank julie wel
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Warming-up heb je gedaan als je bij het bos bent, kun je daar gelijk op pr jacht.
42erik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 2 april 2015, 22:59

Als ik eerlijk ben let ik nooit zo op mijn tijden :)
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Leuk paadje die Jacobssteeg, al is het voor mij wel een beetje van niks naar nergens vanuit Bunnik. Daarna een stukje door Panbos en Beerschoten gereden. Ik weet niet wat jullie ervaring is daar, maar ik had gelijk een encounter met de boswachter... bleef gelukkig bij vriendelijk praatje.
Vond vandaag wel een andere weg richting Heuvelrug dan die ik normaal pak: In het verlengde van de Zwarteweg op de Sterkenburgerlaan RA naar Zandspoor, dan bij T-splitsing LA naar Doornveldlaan, provinciale weg oversteken en LA, en 2e RA Broekweg.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Jurriaan schreef:Yep dat pad bedoel ik. Ga ik een keer meenemen in een tocht, met daarna de Zwarteweg, Molenweg en Postweg.
Helaas is de Achterdijk redelijk onvermijdbaar.

(Sommige krijgen geen kaart, wel boetes. :wink: )
Volgens mij gewoon toegestaan met fietsen. De omliggende klompenpaden daarentegen helaas niet.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Knerbert schreef:Iemand nog tips voor touren over onverharde wegen / doubletracks als deze Postweg in Doorn, Laan van Rijwijk in Bunnik, Jacobssteeg in De Bilt?

Dit soort wegen zijn 7 van de 10 keer legaal en hebben als voordeel dat je nog eens wat ziet van de omgeving en flink door kan rijden vanwege vlakkere ondergrond, breedte van de weg en vele kaarsrechte wegvakken.
Kilometers singeltrack zoals Driebergen Zeist is gaaf, alleen ik zie buiten 10 meter links en rechts van de baan niets van de omgeving...

Ben benieuwd!
Weerdensteijnselaan, Strijp, Leeuwenburgerlaan, Pittesteeg. Helaas allen wel haaks op de Heuvelrug. Bovendien legaal te befietsen.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

nomad030 schreef:
Jurriaan schreef:Yep dat pad bedoel ik. Ga ik een keer meenemen in een tocht, met daarna de Zwarteweg, Molenweg en Postweg.
Helaas is de Achterdijk redelijk onvermijdbaar.

(Sommige krijgen geen kaart, wel boetes. :wink: )
Volgens mij gewoon toegestaan met fietsen. De omliggende klompenpaden daarentegen helaas niet.
Nope is niet officieel aldus de bebording. Ik fietste daar vroeg al, herinnerde ik mij toe ik er onlangs weer eens fietste. Wordt dus al tientallen jaren gebruikt door fietsers.

Leuk: Weerdensteijnselaan, Strijp, Leeuwenburgerlaan, Pittesteeg
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En of 'Weerdensteijnselaan, Strijp, Leeuwenburgerlaan, Pittesteeg' leuk waren. Prachtige aansluiting op gevonden vanaf Utrecht. Daarna nog de Broekweg in Doorn gereden.
N13ls
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 11 januari 2015, 18:33

Het zat er natuurlijk aan te komen; nu is het dan een feit: de controles in Den Treek zijn aangescherpt. Een logisch gevolg van het steeds populairder worden als aanrijroute naar de tracks op de UHR.

http://www.ad.nl/amersfoort/den-treek-h ... ~a04a8544/" onclick="window.open(this.href);return false;
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Jammer. Mountainbiken op de Heuvelrug is door al die routes verworden tot sport waar de secondes tellen. Het vrijheids- en avontuursgevoel gaan er zo wel af helaas.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Helemaal mee eens nomad030.

Dat is absoluut een nadeel van de prachtige routes en het daaraan gekoppelde verbod elders te mogen fietsen.
Het avontuurlijke wat mountainbiken ook zeer behoort te hebben is er op deze manier af. Is ook echt iets wat ik mis.

Lekker op de bonnefooi door de bossen struinen en het eureka momentje als ik een singletrack van lang geleden weer terug vond.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Jurriaan schreef:.....het daaraan gekoppelde verbod elders te mogen fietsen.
Waar baseer je dat op :~
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jurriaan schreef:Helemaal mee eens nomad030.

Dat is absoluut een nadeel van de prachtige routes en het daaraan gekoppelde verbod elders te mogen fietsen.
Het avontuurlijke wat mountainbiken ook zeer behoort te hebben is er op deze manier af. Is ook echt iets wat ik mis.

Lekker op de bonnefooi door de bossen struinen en het eureka momentje als ik een singletrack van lang geleden weer terug vond.
Hier moet ik je toch tegenspreken, Jurr. Ergens rond 2007 zijn de regels hier veranderd. Het heeft er lang naar uitgezien dat onze sport hier gewoon verboden zou worden, want niet passend bij de status van een Nationaal Park mijn zijn hoogwaardige natuur.
Niet mijn woorden, maar de woorden van de mensen voor wie het geen probleem is om een minister of een oud-minister te bellen en dan iets te regelen als een wegafsluiting of het voorkomen van de komst van wild van het Veluwe naar de Heuvelrug.

Edit:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 00&start=0
het forum heeft een beter geheugen dan ik. Waar hierboven 2007 staat, hoort 2009 te staan
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Volgens beheerder Jacobine Diepenhorst is fietsen over het landgoed alleen toegestaan op de daartoe aangewezen verharde paden. ,,Dat geldt al zo lang ik me het kan herinneren.
Dat stond tot voor kort nooit op de toegangsborden, ook niet toen er bij de oprichting van het Nationaal Park nieuwe bordjes werden geplaatst, Den Treek bleef het enige gebied waar je vrij over de bospaden mocht fietsen. Daarna zijn de bordjes nog enkele malen vernieuwd en pas op de meest recente bordjes staat dat je alleen op de daartoe aangewezen paden mag fietsen.

Het zou mooi zijn als er voor de amersfoorters een verbindingsroute naar de UH wordt aangelegd, of één over de Leusderheide die alleen in het weekend toegankelijk is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

deer_hunter schreef:Het zou mooi zijn als er voor de Amersfoorters een verbindingsroute naar de UH wordt aangelegd, of één over de Leusderheide die alleen in het weekend toegankelijk is.
Ja, hé, dan eis ik een route vanuit Amsterdam!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie