Open trails/ onverharde paden Utrecht e.o.; tips uitwisselen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: di 10 november 2020, 21:47
xyz schreef: di 10 november 2020, 21:30 Bruggetje over de munikenbeek? Staat op Komoot ven Google geen paadje. Satelliet is wat onduidelijk.
Ik ben gestopt met kennis delen en dat is niks voor mij. De reden is de volgende. In het kort "komoot"
In het lang: zullen we proberen zo lang als het lukt een paar paadjes waar ook veel mensen wandelen een beetje rustig te houden. Zag maar "voor onszelf"?
Als het eenmaal op Komoot staat is de eerste vraag "Heb je er ook een GPX van?". En vervolgens gaat er 100 groepen en groepjes overeen, terwijl u en ik dachten dat we een klein stukje lokale kennis met éen persoon gedeeld hadden.

In onze praktijk van routebeheer op de Heuvelrug komen we flinke groepen tegen die overal vandaan komen en overal naar toe gaan. Enige wat ze zeggen kunnen is "ja, Komoot gaf aan"
Er zijn al eigenaren die hun terrein willen sluiten en waar we mogelijk de route mogen weghalen.

Deel je lokale kennis liever één op één
Dat is verstandig. Ik probeer mij steeds meer te verdiepen in het maken van gravel routes, maar weiger komoot te gebruiken. Ik probeer via andere middelen af te kijken, maar tegelijkertijd vraag ik ook mensen naar goede stukken. Als ik dan eens een route van iemand neem, dan pak ik nooit blind de GPX, maar ga ik de route zelf natekenen en alle paden checken op of je er mag rijden.

Tegelijkertijd probeer ik het wiel soms ook opnieuw uit te vinden door met google streetview en open streetmap de buitengebieden af te speuren om zo nog wat leuke gravelpaden te vinden ter vervanging van asfalt.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

emeel schreef: di 10 november 2020, 21:30 Bruggetje over de munikenbeek? Staat op Komoot ven Google geen paadje. Satelliet is wat onduidelijk.
Nee niet over de beek, maar parallel daaraan (noordelijker) over een slootje. Vroeger (tot recent) stond hier verkeersbord verboden in te rijden met als onderbord fietsen toegestaan. Dit is recent (dit jaar denk ik; ik kom er niet elke dag) gewijzigd in de vreemde combinatie wandelpad verboden voor snorfietsen. Ik neem aan dat ze hetzelfde bedoelen (dat onderbord slaat anders nergens op).
Ik heb bij de gemeentelijke bekendmakingen geen verkeersbesluit kunnen vinden over dit pad. Dus officieel is er mogelijk niets veranderd. (Ik betaal je boete niet).
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

Zum schreef: di 3 november 2020, 16:13 Groenewoudsesteeg en Zuiderbroek zijn legaal. Het verlengde van de Meent is idd ruiterpad, en officieel verboden terrein. Dit pad wordt wel door half Woudenberg gebruikt, en ook door bijv fietsers uit Leusden en Amersfoort die het Henschotermeer bezoeken.
Geen mens die daar ooit een probleem van heeft gemaakt, dat zal het pas worden als er bij de oversteek van de N224 iemand voor zijn sokken gereden wordt.
Als aanvulling op de opmerking van Bert; ik sprak vanmiddag de eigenaar van het grote witte huis op de hoek Griftdijk/Zuiderbroek. Een gedeelte van het Zuiderbroek is zijn terrein, en hij verleent hier toegang met het bekende groene bordje (vrij wandelen etc etc). Hij bemerkt het afgelopen jaar een flinke stijging van het aantal fietsers over zijn terrein, deels door de populariteit van het gravelen, deels door de nieuwe route op Den Treek. Dit zorgt helaas voor nogal wat irritatie en conflictjes met de wandelaars, en hij is nu aan het bekijken hoe hij dit aan moet pakken.
Ik heb mijn best gedaan om “onze” kant van het verhaal over te brengen, maar ben bang dat ook dit mooie pad binnenkort op slot gaat voor ons :-(
Het probleem is niet dat er gefietst wordt, (dat gebeurd al jaren en was nooit een issue), maar de toename, en het gedrag van enkele individuen zorgt er voor dat we straks op steeds minder plekken welkom zijn.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Zum schreef: wo 11 november 2020, 00:02
Zum schreef: di 3 november 2020, 16:13 Groenewoudsesteeg en Zuiderbroek zijn legaal. Het verlengde van de Meent is idd ruiterpad, en officieel verboden terrein. Dit pad wordt wel door half Woudenberg gebruikt, en ook door bijv fietsers uit Leusden en Amersfoort die het Henschotermeer bezoeken.
Geen mens die daar ooit een probleem van heeft gemaakt, dat zal het pas worden als er bij de oversteek van de N224 iemand voor zijn sokken gereden wordt.
Als aanvulling op de opmerking van Bert; ik sprak vanmiddag de eigenaar van het grote witte huis op de hoek Griftdijk/Zuiderbroek. Een gedeelte van het Zuiderbroek is zijn terrein, en hij verleent hier toegang met het bekende groene bordje (vrij wandelen etc etc). Hij bemerkt het afgelopen jaar een flinke stijging van het aantal fietsers over zijn terrein, deels door de populariteit van het gravelen, deels door de nieuwe route op Den Treek. Dit zorgt helaas voor nogal wat irritatie en conflictjes met de wandelaars, en hij is nu aan het bekijken hoe hij dit aan moet pakken.
Ik heb mijn best gedaan om “onze” kant van het verhaal over te brengen, maar ben bang dat ook dit mooie pad binnenkort op slot gaat voor ons :-(
Het probleem is niet dat er gefietst wordt, (dat gebeurd al jaren en was nooit een issue), maar de toename, en het gedrag van enkele individuen zorgt er voor dat we straks op steeds minder plekken welkom zijn.
Dit verhaal horen wij van meerdere eigenaren. Het aantal GPX volgers is gigantisch gegroeid. Iemand rijdt een keer en route, zet het op Komoot en iedereen volgt
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het Reproductiegetal ligt ruim boven de 1
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Zelf gebruik ik om deze reden ook geen Komoot: ik wil niet dat Jan en Alleman over mijn (soms niet legale) rustige routes rijden, want dan is het niet meer rustig omdat Komoot het dan als suggestie gebruiken kan.
Dit was natuurlijk te verwachten met het openen van teveel vaste routes. Op een bepaald moment is al die nieuwe aanwas wel een beetje uitgekeken op elke keer hetzelfde rondje en wil je weleens wat anders. Dus na de autobiker hebben we nu de autogravelaar.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De internetplatform-economie heeft ons bereikt. Het maakt Uber geen *kont* uit of de onderbetaalde Marokkaanse taxichauffeur oververmoeid is. Het zelfde geldt voor de maaltijdbezorger en de rolkoffertjes van Airbnb.

De platform-argumenten zijn altijd hetzelfde "wij doen niets, het zijn de gebruikers"
Het K-platform loopt vol. De gebruikers laten hun data achter. De gebruiker wordt lid van de community. Een enkele rit wordt door honderd man nagereden. De eigenaar van het landgoed of de camping of de grond snapt er geen *kont* van. Waar komen die gasten ineens vandaan?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hoe het tij te keren als ik als niet local toch iets wil. Daarom destijds dit topic begonnen. Het lijkt er op dat we desondanks ons eigen graf gegraven hebben.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Jurriaan schreef: wo 11 november 2020, 20:18 Hoe het tij te keren als ik als niet local toch iets wil. Daarom destijds dit topic begonnen. Het lijkt er op dat we desondanks ons eigen graf gegraven hebben.
In dit geval hebben een stel Duitsers en Oostenrijkers met een gehypte website en een Nederlander met een gravelritten site ons graf gegraven.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jurriaan schreef: wo 11 november 2020, 20:18 Hoe het tij te keren als ik als niet local toch iets wil? Daarom destijds dit topic begonnen. Het lijkt er op dat we desondanks ons eigen graf gegraven hebben.
Topic sluiten. Individueel iets navragen en dat individueel gebruiken. Die rit zet je vervolgens op prive. Je hoeft niet in een Uber-taxi, je hoeft niet via Airbnb, je kunt ook zelf een vakantie-adres zoeken en zelf je fietspaadje opzoeken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

bert l. schreef: di 10 november 2020, 21:47 ..
.. Enige wat ze zeggen kunnen is "ja, Komoot gaf aan"
..
..
Tja, stupiditeit is het nieuwe normaal... :(
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

bert l. schreef: wo 11 november 2020, 20:35
Jurriaan schreef: wo 11 november 2020, 20:18 Hoe het tij te keren als ik als niet local toch iets wil? Daarom destijds dit topic begonnen. Het lijkt er op dat we desondanks ons eigen graf gegraven hebben.
Topic sluiten. Individueel iets navragen en dat individueel gebruiken. Die rit zet je vervolgens op prive. Je hoeft niet in een Uber-taxi, je hoeft niet via Airbnb, je kunt ook zelf een vakantie-adres zoeken en zelf je fietspaadje opzoeken.
Mwa, denk dat dit topic sluiten geen zoden aan de dijk zet. Bereik is toch wel iets kleiner dan Komootfluencers als Bruinsma, Sikkens en Ten Dam.
Maar inderdaad, de routes wat meer voor jezelf houden daar begint het mee.
Niet gedacht dat Komoot zo goed zou aanslaan na dat schutterende praatje bij Cycleworks.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Daar was ik ook bij.
Ik vroeg nog waarom ik moest betalen voor iets wat elders gratis is en ook gebaseerd is op OSM
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik beken, ik ben sinds dit jaar ook een Komoot gebruiker geworden en heb van de zomer gebruik gemaakt van de aanbieding om tegen een gereduceerd tarief de hele wereld offline beschikbaar te hebben. Ik snap dat er op het web allerlei andere gratis prgramma's en websites te vinden zijn, maar ik ben liever lui dan moe, dus geen zin om het allemaal te zoeken en dan op zondagavond na het voetbal en de afhaalchinees aan de slag te gaan om 1 route te maken op basis van 4 webkaarten, 3 websites en 2 gpx-programma's...

Maar ik probeer daar wel verstandig mee om te gaan.
Zo is mijn hele account prive, en mijn geplande routes ook. (Misschien naïef maar daarmee hoop ik wel dat niet Jan en alleman mijn routes of delen ervan narijden).
Wat ik ook probeer is om inderdaad goed te kijken welke paden ik mag fietsen als ze als "highlight" worden aangegeven, met andere woorden een dosis scepsis gebruik ik wel om mijn routes te maken. Nu maak ik niet zoveel routes met komoot, heb er nu 10, waarvan 8 in het buitenland op een vakantieadresje. 3 daarvan zijn trouwens nog wandelroutes ook.

Kwa mountainbiken "beperk" ik me tot de vaste routes en daar heb ik geen komoot voor nodig, zowel in binnenland als in buitenland. Voor het toerfietsen gebruik ik meestal een knooppuntenapp om routes te maken, en dan is het risico op illegale paden 0,0, hooguit kun je te maken krijgen met een seizoensafsluiting als je door bijvoorbeeld een broedgebied gaat.

Maar ik snap de bezwaren wel tegen platformen zoals Komoot wel, omdat ze de gebruikers niet waarschuwen voor illegale paden op de routes. En dat ze zich verschuilen dat het de verantwoordelijkheid is van de gebruikers zelf om dat onderzoek te doen of er gefietst, gewandeld, gekanoëd of wat dan ook kan worden op de paden en gebieden.
Het gemak dient nu eenmaal de mensch, en ik ben heus niet de enige die liever lui dan moe is. Ik probeer alleen misschien wel wat verstandiger met die luiheid om te gaan.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Meegs schreef: do 12 november 2020, 10:54 Maar ik snap de bezwaren wel tegen platformen zoals Komoot wel, omdat ze de gebruikers niet waarschuwen voor illegale paden op de routes. En dat ze zich verschuilen dat het de verantwoordelijkheid is van de gebruikers zelf om dat onderzoek te doen of er gefietst, gewandeld, gekanoëd of wat dan ook kan worden op de paden en gebieden.
Dat is ook gewoon in alle gevallen de verantwoordelijkheid van de gebruikers.
Net zoals bij het gebruik van elke vorm van navigatiemiddelen blijf je gewoon zelf verantwoordelijk voor wat je doet, wat dat ding ook aangeeft.
Als er al iemand is die zich m.b.t. verantwoordelijkheid verschuilt is het de degene die roept: "Ja maar, Komoot gaf aan dat...".

Iemand die zich verschuilt achter Komoot is naar mijn mening niet gewoon capabel om Komoot (of welk navigatiemiddel dan ook) te gebruiken en kan dat dan beter maar niet doen ook voor 'ie met z'n fiets of auto een kanaal in rijdt of een spoorweg op rijdt.

Ik zie iets vergelijkbaars bij sommige gebruikers van navi's, specifiek voor campers.
"Help, ik stond ineens voor een tunneltje van 2.40m hoog terwijl mijn camper 2.60m hoog is en mijn navi waarschuwde me hier niet eens voor, schandalig!"
Euh, nee clown. Maar die 3 verkeersborden met hoogtebeperking erop die je voorbijgereden bent misschien wel? :~
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie