La Roche-en-ardenne

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Net terug van twee daagjes La Roche. Prachtige routes en, niet onbelangrijk, inderdaad een erg leuk dorpje!
Wij hebben route 1,2 & 3 gereden.

Route 3 heeft de zwaarste technische klim. Het was erg nat toen wij hem deden, dus wellicht dat het beter gaat op een droge dag. Neemt niet weg dat het een absurde klim blijft.

Route 2 is vooral leuk door de mooie singletracks in het begin en je komt langs de eerder genoemde skiheuvel. Veel bordjes zijn weg door kap en storm, erg lastig te volgen af en toe.
Veel korte maar erg pittige klimmetjes.

Route 1 heeft de meeste mooie (snelle) afdalingen te bieden en een fantastische klim aan het begin( zorg dat je warm bent voordatje aan deze route begint)
Volgens de kaart van de VVV de moeilijkste, ik vind echter alle drie de route hun eigen moeilijkheden en makkelijke stukken hebben, ze doen niet veel voor elkaar onder.
RS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 6 augustus 2006, 16:57
Mijn mountainbike: gaat voor mij door het vuur!

Oké dan!! Ik heb er al helemaal zin in :-)

Misschien koppelen we 1 & 2 dan wel aan elkaar op zaterdag. 3 op vrijdag nadat we zijn aangekomen en 4 op zondag... Is natuurlijk ook afhankelijk van verschillende factoren ter plekke...
Klimmen...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik weet 't weer :)

Eerst route 2. Die is in 't begin idd mooier dan 't eind. Dedze route kruist route 1 twee maal. De tweede maal ga je door op route 1.

Evt. kon je wandelroute 6 er volgens mij weer aanplakken voor ultiem bikersgenot. Maar ik had toen een (redelijk lokale) gids.
RS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 6 augustus 2006, 16:57
Mijn mountainbike: gaat voor mij door het vuur!

We zijn weer terug. Het was echt een superervaring voor ons alledrie. Mountainbiken zoals we dat in Nederland niet kennen. Af en toe erg zwaar, maar heeeel erg mooi en uitdagend!

We hebben alle vier de routes gereden. Vrijdag middag route 3. Zaterdag route 2 en 4. Zondag route 1.

Route 1 vonden wij toch wel de mooiste. Daar zit veel variatie in en een aantal extreme afdalingen en klimmen in! Route 3 begon met een extreme klim, maar verder zat er vooral veel 'landschap' in (het wordt landschap genoemd op de kaart). Dit was de minste route, vonden wij.

Een paar foto's om een impressie te geven:
Afbeelding
T-8one in actie. Pittige klimmen en vooral lange, erg lange klimmen. Als je boven komt is de voldoening groot.

Afbeelding
Mooie uitzichten gedurende de route's

Afbeelding
Tijdens de route's wel vrij veel van dit soort paden. Geen straf, maar wat ons betreft mocht er wel wat meer single track zijn!

Afbeelding
Van dit soort paden is het wel ranzig hard afdalen!! Wij deden dat veelal met een gangetje van 50. Op die grind/kiezel ondergrond ging dat hard zat!!

Afbeelding
Extra dimensie! Bij een aantal route's konden we door beekjes knallen!

Conclusie: Super vet! Je hoeft hiervoor niet extreem getraind te zijn. Wijzelf fietsen nu ongeveer anderhalf jaar actief, gemiddeld 1,5 keer per week. Ons ging het in ieder geval goed af! Bij de klimmen moesten we soms wel doorbijten (pijn is fijn). Kortom, een aanrader!
Klimmen...
Alf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 25 april 2007, 21:34
Mijn mountainbike: Komt eraan (Scott Aspect 910 2021
Contacteer:

Ben zelf een weekje op vakantie geweest in Beffe. Ligt vlakbij Rendeux(weg van La Roche naar Hotton) Het was een weekje met mijn gezin. In September gaan we nog met de hele familie een weekend. Zit er sterk aan te denken de mountainbike mee te nemen. Ik geloof dat je in Rendeux een stuk of 4 routes hebt.
Helemaal opnieuw beginnen! :-q
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Bij Beffe kan je best aardig uit de voeten met de mtb.
Koop evt een stafkaart, heb ik ook gedaan (in La Roche, meen ik).
Je kunt vanuit Beffe ook naar La Roche fietsen, lekker opwarmertje.
Alf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 25 april 2007, 21:34
Mijn mountainbike: Komt eraan (Scott Aspect 910 2021
Contacteer:

Walter schreef:Bij Beffe kan je best aardig uit de voeten met de mtb.
Koop evt een stafkaart, heb ik ook gedaan (in La Roche, meen ik).
Je kunt vanuit Beffe ook naar La Roche fietsen, lekker opwarmertje.
Ik meen gezien te hebben bij de lokale vvv in Marcourt(gemeente Rendeux waaronder ook Beffe valt) dat ze kaarten van het gebied rondom Rendeux verkopen à 8,- euro. Toch maar even kijken in september.
Helemaal opnieuw beginnen! :-q
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

Ben er vorige week ook in de buurt geweest (eerder Bertogne). Daar een dagje meegefietst met een stel die de omgeving goed kennen. Heb dus geen routes gevolgd.\

Maar man, wat een geweldige uitdaging. Nooit gedacht dat er zulke lange en steile klimmen gegeten zouden worden door mij! Stuk of 5 keer omhoog en weer naar beneden, met bijna uitsluitend behoorlijk technische afdalingen. Oude romeinse paden, smalle paadjes bezaaid met die ("platte") keien, riviertje over, scherpe bochten naast afgronden... Wat wil je meer.
Natuurlijk van NL gewend om voluit naar beneden te gaan, maar ben daar in de Ardennen wel van op terug gekomen...

Oh en een SID is daar niet heel érg comfortabel hehe
reactie!=actie
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Gisteren met Mongooseboy naar La Roche en Ardenne geweest. Bij een jonge dame van het plaatselijke toeristenbureau (die niet bepaald overliep van vriendelijkheid) een routekaart gekocht voor € 6,- We wilden eigenlijk een combinatie van route 1 en 2 rijden. Aanvankelijk was de bewegwijzering van route 2 goed. Op een gegeven moment werden we echter het bos ingestuurd. Letterlijk en figuurlijk helaas. De bewegwijzering stopte abrupt. Na enig zoekwerk bleek dat we voor het hekwerk in het weiland (zie één van de foto's) links af moesten. De route werd vervolgd maar al snel bleek dat het volgende bordje ook verwijderd (?) was. Omdat we voor een fietstocht en niet voor een speurtocht waren gekomen besloten we terug te rijden naar het centrum van La Roche en Ardenne waar we begonnen met route 1. Deze route voldeed in het begin niet aan onze verwachtingen. Veel asfalt, brede paden. De route werd echter gaandeweg mooier. Na afloop hadden we toch een voldaan gevoel. Met name de vaak lange afdalingen stonden nog op ons netvlies. Route 1 zou zonder meer een topper zijn als het eerste gedeelte een wat hoger off-roadgehalte zou krijgen. De bewegwijzering van route 1 was overigens goed. Foto's volgen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
mfhanske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 2 oktober 2006, 15:46
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon & Scott Scale 40
Contacteer:

Enrico schreef:Omdat we voor een fietstocht en niet voor een speurtocht waren gekomen besloten we terug te rijden naar het centrum van La Roche en Ardenne waar we begonnen met route 1. Deze route voldeed in het begin niet aan onze verwachtingen. Veel asfalt, brede paden. De route werd echter gaandeweg mooier. Na afloop hadden we toch een voldaan gevoel. Met name de vaak lange afdalingen stonden nog op ons netvlies. Route 1 zou zonder meer een topper zijn als het eerste gedeelte een wat hoger off-roadgehalte zou krijgen. De bewegwijzering van route 1 was overigens goed. Foto's volgen.
Ben afgelopen week ook in La Roche geweest en ook route 1 gereden.
Het klopt dat vanaf het centrum (vertrek van het vvv kantoor) je een redelijke maar doch saaie klim te wachten staat.
De klim wordt veelvuldig bezocht door wielrenners (cote de haussire).
Maar wie zal klimmen zal afdalen en de afdalingen maken deze route de moeite waard.
Vooral de afdaling vlak voordat je door het water kunt knallen. ongekend deze afdalingen.
Ik zal ook wat foto's plaatsen.
Gr Hans.
My Bikes:
Specialized
Scott

Drommelsch Drommelsch en nog eens Drommelsch het zijn die clown en die acrobaat.
Mongooseboy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 15 augustus 2005, 20:05

Hey Bikers,

Heb nog wat foto`s van afgelopen vrijdag.Samen met Enrico genoten van Route 1,met enkele pittige afdalingen en diverse klimpartijen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk dat Enrico ook nog zijn deel foto`s erbij plaatst.

Gr,

Mongooseboy
Mountainbiken just for the fun and Sport met mijn 205 GTI 1.9 Griffe
mfhanske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 2 oktober 2006, 15:46
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon & Scott Scale 40
Contacteer:

Ik zal erop in haken, de kiekskus van route 1 La Roche 29-08-07.
Gr Hans

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Latur Hans
My Bikes:
Specialized
Scott

Drommelsch Drommelsch en nog eens Drommelsch het zijn die clown en die acrobaat.
Mongooseboy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 15 augustus 2005, 20:05

Hans,die 2de en 3de foto komt mij bekend voor.2de foto is na die eerste Downhill wat eindigd bij dat waterstroompje.Daar ben ik ook hard door heen gebiked.Enrico heeft hier ook een mooie foto van,maar heb de foto`s nog niet hier gezien,helaas.En de 3de foto heb je genomen na deze waterpartij,ja de klim was wel de moeite waard.Vooral omdat ik behoorlijk nat was van de waterpartij,maar dat deerde mij niet.

Wat zie ik ook op een Scott Scale :-q Ik was er ook met mijn Scott Scale 20 aanwezig,maar had wel de verkeerde banden erop :oops:Ik mag van geluk spreken dat ik er heel vanaf ben gekomen.

Afbeelding


Gr,

Mongooseboy
Mountainbiken just for the fun and Sport met mijn 205 GTI 1.9 Griffe
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Hier dan eindelijk de foto's van La Roche en Ardenne van vrijdag 31-08-07. Door computerproblemen niet eerder kunnen plaatsen.

Geschikte wapens voor de routes:
Afbeelding

Verse escargot langs de route:
Afbeelding

Route 2 (kort hierna raakten we het spoor bijster)
Afbeelding

Afbeelding

Uitzicht op La Roche en Ardenne na de 1e (asfalt)klim van route 1
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mongooseboy op de lastige klim na het wildpark (route 1)
Afbeelding

Eén van de mooie afdalingen in het 2e gedeelte van route 1:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd af en toe asfalt op route 1. Het uitzicht maakt veel goed:
Afbeelding

Monument WO II.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Dikke sherman is wel handig daar op die paden :P
Vette foto's allemaal
Plaats reactie