(echte)Singletrack & (fatsoenlijke) downhill routes gezocht

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
amigooo!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 09:52
Mijn mountainbike: Likes it dirty..

Hallo, (mijn eerste post :D )

Al een tijdje ben ik van plan om in Ardennen te gaan biken. Er is heel veel te lezen en te vinden, maar veel al oude posts, oninteressante routes en veel onduidelijke beschrijvingen.
Ik zal dus uitleggen wat ik onder singletrack en downhill versta: In mijn wereld is singletrack z'n 30cm breed en nogal slingerend. (geen weilandpaden dus). En downhill is inderdaad naar beneden, maar niet over de weg en/of in een rechte lijn. Dus eigenlijk hiervoor genoemde singletrack maar dan vooral naar beneden. :D
Meeste routes en filmpjes die ik van andere Ardennen-gangers zie, zijn of brede bospaden, asfaltwegen, rechte paden, en hier en daar en singletrack en downhill van ongeveer 10 seconden.??!!
Daar ga je niet voor naar Belgie rijden toch. :-?
Mijn verzoek aan jullie om mijn verhaal aan te vullen met evt gpx., goede beschrijvingen van start punten en aard van route. Misschien kan ik voor iedereen een actuele verzameling maken van top singletrack en downhill routes in Ardennen. (vooral handig voor beginners zoals ik :wink: )
Dankje,

De veel genoemde plaatsen met goede routes zijn met name:
Malmedy:
Chaudfontaine:
Namen:
La Roche:
My Blog: http://RidersNation.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Echt lange DH tracks ga je natuurlijk niet vinden in Belgie...
Gebruikersavatar
amigooo!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 09:52
Mijn mountainbike: Likes it dirty..

Zou Winterberg een betere optie zijn dan Ardennen?
My Blog: http://RidersNation.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ook daar zijn de dh trails hooguit 3 minuten. We wonen nu eenmaal in het verkeerde land om te mountainbiken.
Gebruikersavatar
amigooo!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 09:52
Mijn mountainbike: Likes it dirty..

Waar ga jij graag biken?
Rij jij ook singletrack of aleen dh? Wat is jouw Jouw favoriete track die de moeite waard is om naar Ardennen te rijden? (zowel st als dh)
My Blog: http://RidersNation.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Dat neemt niet weg dat er zat gave en steile singletrack afdaling in de Ardennen te vinden zijn! Weliswaar vrij kort maar 10 keer een korte is ook leuk.

Desalniettemin ben ik bang dat je weinig respons op je oproep zult krijgen. Dit soort trails blijven het mooist als er niet teveel mensen komen. Zodra ze bij meer bikers bekent worden worden ze kapot gereden, overlast, verboden, weg dikke trail.. Dus iedereen houdt ze enigszins geheim.. Wat jammer maar wel begrijpelijk is.

Mijn tip, ga met een local op pad of iemand die er vaker geweest is. Koop een NGI kaart en trails scouten maar!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lowie heeft zn solo rides, hij deelt de route's graag.
Hij kent de Ardenne als zn broekzak, of beter
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

amigooo! schreef:Meeste routes en filmpjes die ik van andere Ardennen-gangers zie, zijn of brede bospaden, asfaltwegen, rechte paden, en hier en daar en singletrack en downhill van ongeveer 10 seconden.??!!
DH van 10s? Je kijkt dus de verkeerde filmpjes...
Vielsalm
Chaudfontaine
Dinant
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
amigooo!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 09:52
Mijn mountainbike: Likes it dirty..

@dureal: bedankt voor je tips. Ik denk inderdaad dat ik of dat moet doen of beginnen met een vaste route als de "closest thing".

@japie: solo rides ken ik inderdaad. Alleen was ik bang meer van het zelfde "kuiten bijter", snelle afdaling in een rechte lijn en marathon routes zou krijgen. Vandaar dat ik hem nooit benaderd heb. Ga ik toch maar even doen.

@cheetah: 10 seconden is inderdaad een beetje overdreven, ik probeerde een punt te maken (:wink:) Zou je dan een startlocatie/google linkje/etc aan willen geven thanks.
My Blog: http://RidersNation.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Een marathon ala rdhf is juist super uitdagend, en absoluut voor de gemiddelde Nederlandse mtber.
Gebruikersavatar
amigooo!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 09:52
Mijn mountainbike: Likes it dirty..

Hierbij een link met (bijna) alle bikeparks en DH routes. De langste afdaling/route is inderdaad maar 800meter.
Btw, Mijn Frans is niet best, maar Vielsalm staat er echt niet tussen!? Terwijl dat daar wel wedstrijden worden gehouden.
https://maps.google.be/maps/ms?client=f ... 4c66f6&z=9
My Blog: http://RidersNation.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Probeer de Cimes de Waimes eens, veel on-Nederlandse paadjes ;)

En anders: zuidkant van de Vogezen!
Hier staat niets.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

amigooo! schreef:@japie: solo rides ken ik inderdaad. Alleen was ik bang meer van het zelfde "kuiten bijter", snelle afdaling in een rechte lijn en marathon routes zou krijgen.
Degenen die mijn tochten al gereden hebben zullen allicht beter weten :-D
Zondag ben ik nog een verbeterde versie van één van mijn Spa Rides gaan registreren, en ik kan je verzekeren dat daar heel wat single-tracks in verwerkt zitten.
Maar om nu precies de mooiste stukken gaan aan te duiden, dat moet je aan mij niet vragen. De filosofie van alle Solo's Rides is "endurance mountainbiking" of een dag lang genieten van de mooiste trails in die bepaalde regio met respect voor de natuur en de medegebruikers. Ik heb er schrik van dat bepaalde trajecten gaan gebruikt worden om lekker als dh-parcoursen gebruikt te worden en dat is absoluut niet de bedoeling. Daarom vraag ik ook dat die routes bij mij aangevraagd worden en niet online gezet.
Zo liggen er ook in de buurt van Remouchamps bvb ook heel wat enduro-afdalingen verscholen tegen de hoge hellingen van de Amblève-vallei, maar ik denk niet dat je die ergens online gaat vinden.
Ik kan je wel verwijzen naar het bikepark van de Ferme Libert en de Apollinaire-afdalingen in Malmédy die je wél op die kaart terugvindt en als dusdanig bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De beste en leukste manier: vrienden maken met de locals.

De meest avontuurlijke manier: topokaart bestuderen en dan ter plekke gaan ontdekken.

De makkelijkste manier: routes van endurowedstrijden op strava opzoeken en narijden, daar zitten meestal mooie singletrackafdalingen in.
Gebruikersavatar
amigooo!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 20 oktober 2014, 09:52
Mijn mountainbike: Likes it dirty..

Ha Lowie,
Bedankt voor je reactie.
Volgens mij zitten wij op 1lijn kwa gedachte over wat mountainbiken is..;-)
Ik ben inderdaad niet iemand die de hele dag op dezelfde heuvel dezelfde afdaling 30x op een dag doet, wil ook graag rond fietsen en voor verrassingen komen te staan. Zowel kwa natuur als stuurwerk. Dus Enduro is een betere verwording denk ik.
Nu ga ik de eerste of de tweede weekend van november naar Ardennen en waarschijnlijk Malmedy zo zou ik toch een paar afdalingen maken op de bikepark of de afdalling waar jij het over had . Zou je mij een van je toffe routes kunnen doorgeven:-). Iets rond 40km?

@Nielsvk: je hebt gelijk hoor. Ik ben gewoon te veel gewend geraakt aan bordjes volgen. Ook omdat ik nog geen gps heb behalve mijn iphone:-). Ps. Enduro wedstrijden via strava is een super idee!! Ga ik een poging wagen.
My Blog: http://RidersNation.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie