route Terril Beringen

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

https://www.facebook.com/stadberingen/v ... 445413873/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet iemand of dit (al) vrij toegankelijk is? Ziet er mooi uit :P
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Volgens mij wel. Heb er idd al veel berichtjes over deze mijnterril op FB voorbij zien komen…… Er ligt zelfs een rockgarden. Ben dus ook wel benieuwd!
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is vrij toegankelijk, heb er 2 weken geleden nog gereden... Het komt in het filmpje wel mooier over dan het in werkelijk is IMHO, voor het mooie uitzicht hoef je er IMHO niet heen te gaan want het mist toch de nodige charme... Maar qua trainingsfaciltieit heeft het veel te bieden op een heel klein oppervlak...

Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

Ok, bedankt voor de info. Zal er van de zomer is gaan kijken, kan op de terugweg altijd nog rondje Herentals doen, is de reis niet voor niks geweest :wink:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik vind dat nog wel wat hebben, die gebouwen van de oude steenkoolmijn op de achtergrond.
Ik heb de nieuwe route nog niet gedaan maar ben daar al wel eens naar een MTB wedstrijd gaan kijken, er kan daar zeker deftig gebiked worden.
DoubleOne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 15:25

Deze is vrij toegankelijk en kent twee routes, nl rood en groen.

Voorlopig enkel de groene route gedaan omdat ik te schijterig ben om de rockgarden af te rijden en de afdaling die erna komt te pakken.

Wat mij betreft zeker de moeite om eens te rijden.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ik ben hier reeds enkele malen geweest.
Het is een mooi park aan het worden, er komen nog steeds toevoegingen bij.
Voor mij is het eigenlijk van een perfecte moeilijkheids graad, ik kan/durf nog niet alle hindernissen te nemen maar elke keer dat ik er kom gaat het beter.
Ik zie relatief veel mtb'ers die nauwelijks de hindernissen kunnen of proberen te nemen.
Al kan ik me voorstellen dat de hoge drop en de veschillende rockgardens wat overdonderen er zijn ondertussen genoeg passages die van een makkelijker niveau zijn en voor de gevorderde mtb'er goed te doen zijn.
Daarna kun je langzaam aan de moeilijkere passages gaan denken.

Een mtb park is om te oefenen en leren en dat kan hier dus goed.
Denk wel aan je helm en eventueel beschermende kleding, mocht je voor het eerst een rockgarden gaan doen dan is schade aan je fiets of jezelf goed mogelijk :(
Ook de diverse afdalingen en kimmen zijn technisch maar normaal gezien behoed een gezond verstand de meeste mtb'ers van ongelukken...

De fietsdruk is redelijk aan het toenemen, en dus is dat merkbaar aan het uitslijten van de paden.
Ikzelf vind de diverse geultjes ontstaan door bv. remmen ( of mischien ook wel regen ?) de meest gevaarlijke stukken.
Je zal je in dit park snel een halve dag kunnen vermaken.
(Na die halve dag heb je alles wel gezien en zul je helemaal op zijn :)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De routes zijn ontworpen en aangelegd door Patrick Jansen. Patrick heeft ook de routes op de Utr. Heuvelrug gedaan en o.a. ook die in Salland (Holten e.o.). Het moet een bike park worden en daar begint het al aardig op te lijken. De omgeving is prachtig, vooral als je van vervallen industrieel erfgoed houdt.

Op wapenstilstandsdag (11 november) viert men in België het einde van WO1. Dan wordt er jaarlijks een veldtoertocht gehouden vanuit Beringen waar deze route deels in is opgenomen. Er zitten hele moeilijke passages in waar echt goed voor moet kunnen fietsen. Ik doe het in mijn broek en sla grote delen over.

Onderschat dit parcourtje niet. Er zitten 'don't try this at home' stukken in.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De lijn met jumps op de top lopen wel allemaal tamelijk beroerd, of degene die die heeft aangelegd echt wist waar hij met bezig was...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

cheeta schreef:De lijn met jumps op de top lopen wel allemaal tamelijk beroerd, of degene die die heeft aangelegd echt wist waar hij met bezig was...
Je moet nodig je voetteksten weer eens bijwerken :-q
http://tinylink.net/mgc

Die jump line is niet van Patrick voor zover ik kan zien. Maar als je een PB aan Snakebite stuurt, dan krijg je wellicht antwoord.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ben nu een keer of 10 hier wezen fietsen, het blijft leuk.
Was vandaag erg, te, druk. Veel wandelaars die doodleuk de rockgardens gebruiken om de kinderen op te laten klauteren en tja dat blijft toch een lastige combinatie met bikers die omlaag komen.
Er komen nu ook steeds vaker groepjes die dan met zo'n vijf man bv de 'bos' afdaling doen en dan her en der over de afdaling verspreid liggen. Sommige stukken zijn te steil om tot stilstand te kunnen komen dus dan moet je gewoon boven wachten totdat ze beneden zijn of zichzelf en fiets aan de zijkant krijgen.

De technische stukken zijn erg goed om te oefenen. Vond zelf elk obstakel uiteindelijk vooral een mentale.
De drops kreeg ik vrij snel onder de knie en dan is ook de grote drop met steile afdaling eigenlijk heel goed te doen, ik begin hem nu met wat snelheid te nemen.
De rock gardens zijn echt een mentale uitdaging, ze lijken erg steil en technisch toch valt dir me nu heel erg mee. De langste rockgarden, hierboven in het draadje staat een foto, is eigenlijk de minst technische.
De moeilijkste is die met een kleine drop, als je die niet goed neemt, Niet ver genoeg naar achter hangen of je voorrem aanraken, ga je snel over de kop.

Bij het klimmen is de ondersteuning van mijn ebike een zegen. De afdalingen zijn best fysiek en je zult ook je armen voelen op een manier wat je op de meeste tracks niet lukt. Zeker in de rockgardens moet je vaak veel gewicht/schokken met je armen opvangen. Maar ook de benen krijgen een hele andere workout, in de afdalingen zet ik mijn zadel heel laag en dan kun je goed alle klappen opvangen en je zwaarte punt laag houden. Het gevolg is dat ik na de eerste paar keer echt verzuurde bovenbenen had, met normale tracks had ik daar nog nooit last van gehad. Op de technische rockgardens is een fully ook wel erug fijn...

Als je de vering niet goed getuned hebt zou ik aanraden de stijlste rockgardens te laten liggen totdat je de tuning op orde hebt. Heb je bv teveel rebound op je achtervering en ook je banddruk verkeerd staan dan stuiter je al snel over je voorwiel heen.

Het is een redelijk fysieke workout als je blijft fietsen.
De steile stukken omhoog zijn echt stijl en ik zie veel mtb'ers zich daarop stuk bijten.
De haarspeld bochten zijn ook niet voor iedereen zonder problemen te nemen.
Zelfs met de ondersteuning kosten mij de klimmen ook wel wat energie.
Als ik zo'n tien rondjes gedaan heb is de accu 2/5 leeg maar ben ik zelf redelijk op.
Vooral de armen zijn dan wat aan het verzuren en dan laat ik de technische stukken liggen.
Dan begin ik of aan de terug tocht of moet ik even wat eten en drinken en dan is het daarna na 30-60 minuten alsnog echt over...

Jammer dat er zo weinig mtb parken zijn het is echt fun en heel goed om je techniek en, specifieke, conditie op peil te brengen.

Fiets ze.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klinkt goed!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Op zon- en feestdagen (zeker bij goed weer) is het daar als mtb'er te mijden. Was er een paar zondagen terug ook toen het schitterend weer was met mijn gezin om de klautermuur/schuifaf/... te doen. Zag toen ook al veel mensen wandelen op de bike paden en de dropoffs als picknick bank gebruiken...

Gelukkig is het er tijdens de week super kalm en kan je dan wel vlot je ding doen :-q want het is wel een dikke aanwinst om in de buurt techniek te oefenen
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

volgende week vrijdag is daar de veldtoertocht.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
dimitrid
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 januari 2016, 12:37

Tijdelijk uitzonderlijk gesloten:
http://beringen.be/nl/press/record/3845 ... loten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie