MTB Route netwerk Hoge Kempen

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Er is weer moois aan routes bijgekomen...

http://www.mountainbike.be/nieuws/detai ... ge-kempen-" onclick="window.open(this.href);return false;

Afgelopen zaterdag was de officiële opening van de routes met een gratis tourtocht :-q

Samen met een bikemaat de Blauwe route gereden (35km). Ik had er niet echt hoge verwachtingen van moet ik zeggen...maar man wat een leuk bikegebied... de route was afwisselend en soms zeer uitdagend en technisch (deels ook door de modder)...Weinig hoogtemeters maar wel zo af en toe, stevig klimwerk (korte felle klimmen, van die muren :lol: ), enkel op puntje van je zadel en de juiste techniek boven te komen. Ook paar steile afdalingen.
We zijn vertrokken vanaf Maasmechelen, fijne parkeerplaats en horeca gelegenheid aan het begin van de routes.
Het zijn meerdere lussen, en je kunt zelfs een 83km lus maken.
Binnenkort de andere routes even checken... lekker dichtbij voor de Zuid-en Midden Limburgers.... vanaf Heerlen half uurtje rijden.
Routes zijn middels het welbekende bordje uitgepijld, elke route heeft een eigen kleur.
Laatst gewijzigd door Francois op ma 17 oktober 2016, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Is er ook al ergens informatie over de diverse lussen/startplekken? De officiele site van de Hoge Kempen verleent op dit moment alleen wat generieke fietsinformatie (http://www.nationaalparkhogekempen.be/nl/fietsen) en de melding dat er een mountainbikenetwerk komt. De enige startplek die vermeld wordt is aan de Kattevennen. Wil er komende zondag eens gaan kijken.
Laatst gewijzigd door FXII op ma 17 oktober 2016, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
¯\_(ツ)_/¯
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Zie hier: http://documenten.limburg.be/bestandenl ... alpark.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Handig, thanks :-q
¯\_(ツ)_/¯
anjin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 15:33

Cool 8)
Het is een mooi gebied maar zo uitgestrekt dat er zonder vaste routes of een recente GPX moeilijk te navigeren was..
S Works
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 29 juli 2006, 08:26
Mijn mountainbike: Yeti ARC C, 1990 Yeti Ultimate, 1996 Yeti ARC

Er is van de nieuwe vaste routes ook een .gpx bestand te downloaded, via deze link: http://limburg.be/loket#55900-60806" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Voor degene die geen zin heeft om verder te klikken :winkie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Vorige week heb ik de groene lus van Lanaken gereden, 25.5 km. De route was leuk om te rijden, af en toe een paar korte klimmetjes en afdalingen, maar het hoogteverschil is niet enorm. De ondergrond is zanderig, met af en toe wat modder en diepe plassen. Het is landschappelijk een mooie route met zowel bos als heide. Op een drietal plekken zijn korte stukjes singletrack aangelegd, maar deze moeten wel nog goed ingereden worden, op het moment stuiter je nog van je fiets af.
De bewegwijzering is helaas niet echt goed te noemen, we zijn meer dan 10 keer fout gereden omdat pijlen ontbraken of op onlogische plekken stonden.
Als dit opgelost is, dan is het een route die de moeite waard is om te rijden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Gisteren heb ik de blauwe lus van Lanaken (29 km) uitgeprobeerd. Dit is echt een lichte route, goed voor beginners, hersteltrainingen of gewoon een snel rondje. De route loopt voor een groot gedeelte over brede bospaden. Ook hier zijn een paar korte stukjes singletrack aangelegd, de laatste is dezelfde singletrack als de eerste van de groene route, maar dan andersom. Dit stuk wordt dus twee kanten op gereden, dus je hebt hier kans op tegenliggers.
En helaas is ook hier de bewegwijzering niet al te best. Opletten geblazen dus. In deze route zitten, voornamelijk halverwege de route, een aantal stukjes die over asfalt lopen. Ook deze route is landschappelijk mooi te noemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag ga ik de Rode route bij Maasmechelen proberen
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Zo, jij kechelt wat af! Beide rondjes Lanaken vanaf Pietersheim ingeprikt neem ik aan?
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Heerlijk zo'n vakantie :-q :bier: :winkie:

Klopt, vanuit Maastricht ongeveer 7km aanfietsen naar Lanaken (Pietersheim) en dan kan de pret beginnen.

Vandaag heb ik trouwens de Rode lus bij Maasmechelen gereden. Ik ben daar via een stuk van de Groene lus (tegenovergesteld) heen gefiets. Deze route is maar 16km, maar wel een stuk intensiever! Paar zeer leuke klimmetjes en afdalinkjes. Zeker de moeite waard om te rijden, vooral als je deze combineert met de Groene van Lanaken! Er zit een klim in die naar mijn idee niet te doen is. Helaas geen foto's kunnen maken omdat mijn fietsmaat me het licht uit de ogen heeft gereden :winkie: .
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Kechelke schreef:Heerlijk zo'n vakantie :-q :bier: :winkie:

Er zit een klim in die naar mijn idee niet te doen is. :winkie: .
dat zou zomaar eens dezelfde klim zijn die in de blauwe route zit die start in Maasmechelen. De blauwe route van 33,3km overlapt het laatste stuk met de rode route... die klim is echt een muur...en was redelijk aan het eind... net als je denkt dat je boven bent (gelopen hahaha) dan komt er nog een stuk met wortels e.d.

beetje verwarrend dat er 2 blauwe routes zijn ook...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
M@nuel
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: do 10 mei 2007, 14:13
Mijn mountainbike: Giant XTC Advanced 1.5 LTD. 29"

De kleuren vind ik ook niet goed gekozen. Zowel de dubbele kleuren als geen rekeninghoudend met mensen die kleurenblind zijn.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik heb vandaag de groene route bij Lanaken gereden (25,5 km). Wat een anticlimax. Normaal zijn de singletrails de leukste delen van een MTB route, maar hier waren ze absoluut verschrikkelijk. Je merkt goed dat hier met de beste bedoeling een MTB route is aangelegd met veel singletrails en draai- en keerwerk maar hadden ze dit niet ook een beetje kunnen shapen? Elke halve meter een kuil of een bult van 40cm diep/hoog maakt het echt onmogelijk om wat snelheid op te bouwen en de funfactor wat omhoog te krikken. Ik rij een hardtail, misschien dat het op een fully beter is... Gelukkig waren de (korte, felle) klimmetjes en afdalingen leuk genoeg om het net niet als flop te bestempelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De routes en omgeving hebben zeker potentieel, als de singletrails wat meer geshaped of ingesleten worden, wat Kechelke al zei, dan wordt het nog wat moois. Het liefst zou ik zien dat ze hier ook hier en daar wat TTF's zoals op de Brusummerheide/Strijthagen route inbouwen, en paar stukjes vlonder zouden ook al wonderen doen. Het landschap zelf is erg mooi, maar daar kom je op de eerste plaats niet voor.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Vandaag weer de groene route van Lanaken gereden. De bewegwijzering is duidelijk beter geworden :~

Afbeelding

:winkie: :winkie: :winkie:

Op een heel grrot deel van de route lagen enorme (diepe) plassen. Na twee keer erdoorheen gereden te hebben maakte dat niets meer uit en was het eigenlijk wel heel erg leuk! Modder tot in de oren en erger :D

Ps. Dank aan de MTB-er met stift op zak :-q
Plaats reactie