MTB Route netwerk Hoge Kempen

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Paulusman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 13:50
Mijn mountainbike: SUPERIOR XP 939

Vorige week de zwarte lus gereden van de Hoge Kempen route. Mooie afwisselende route zonder veel echt klimwerk. Voor Belgische begrippen best goed aangegeven en uitgepijld. Slechts twee keer fout gereden.
Route is, door de zanderige en losse ondergrond, wel als zwaar aan te merken, niet op de laatste plaats omdat de route 81km lang is.

Aanrader om een keer te rijden vooral vanwege de prachtige omgeving!
Scrape your heart from the bottom of the barrel, keep your faith in the path that's growing narrow.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Aangezien deze route's "redelijk" bij mij in de buurt liggen:

https://www.sport.vlaanderen/waar-sport ... oepId=6114

Kan iemand mij vertellen of deze route's de moeite waard zijn, en wat voor routes het eventueel zijn?
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Aardige routes met voornamelijk bospaden op zanderige heidegrond. Terrein rijdt het lekkerste als het wat geregend of gevroren heeft, bij langere droogtes is het vooral zand happen.

Sommige lussen hebben wat meer singletrails (Lanaken, Zutendaal), andere routes iets meer hoogteverschil (rondom Maasmechelen, Dilsen-Stokkem). Zijn eigenlijk mijn local trails, is allemaal best goed uitgepijld (zeker voor Belgische begrippen). De noordelijke routes (Bocholt, Duingordel) vond ik het minst leuke, omdat je daar alleen maar van die brede bospaden aan het rijden bent, en het terrein is redelijk vlak. Zonhoven is ook zoiets. Heb Lommel niet gereden maar kan er eigenlijk alleen maar vanuitgaan dat die hetzelfde is.

Maasmechelen & Dilsen-Stokkem vind ik persoonlijk de leukste, omdat daar de variatie wat hoger ligt, en je lekker tegen de stijlrand op kunt buffelen. Hier liggen van de routes af ook nog een paar hele mooie paadjes. De routes van Genk zijn vanuit het Hoge Kempen-Netwerk ook te bereiken, die vind ik ook wel de moeite waard.
¯\_(ツ)_/¯
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Oke, bedankt!

Hamont-Achel en Pelt zijn voor mij de dichtstbijzijnde, op zo'n 30 km ongeveer.
Dus misschien beter om met de auto er heen te gaan :D

Edit: Bocholt rood en groen ook redelijk dichtbij.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gerwin89 schreef: ma 16 november 2020, 17:24 Oke, bedankt!

Hamont-Achel en Pelt zijn voor mij de dichtstbijzijnde, op zo'n 30 km ongeveer.
Dus misschien beter om met de auto er heen te gaan :D

Edit: Bocholt rood en groen ook redelijk dichtbij.
Volgens mij mag je nu eerst in quarantaine als je de grens overgaat (dus eerst twee weken in Belgie en dan biken en dan weer 10 dagen in Nederland als je weer terugkomt van het biken) :-{

Je valt als je minder dan 48 uur in Belgie verblijft mogelijk niet onder deze plicht in Belgie; maar ik zou nu gewoon Nederlandse routes verkennen. Er zijn er zo 240 en je hebt ze vast nog niet allemaal gehad.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Willem Altes schreef: wo 18 november 2020, 00:12
Gerwin89 schreef: ma 16 november 2020, 17:24 Oke, bedankt!

Hamont-Achel en Pelt zijn voor mij de dichtstbijzijnde, op zo'n 30 km ongeveer.
Dus misschien beter om met de auto er heen te gaan :D

Edit: Bocholt rood en groen ook redelijk dichtbij.
Volgens mij mag je nu eerst in quarantaine als je de grens overgaat (dus eerst twee weken in Belgie en dan biken en dan weer 10 dagen in Nederland als je weer terugkomt van het biken) :-{

Je valt als je minder dan 48 uur in Belgie verblijft mogelijk niet onder deze plicht in Belgie; maar ik zou nu gewoon Nederlandse routes verkennen. Er zijn er zo 240 en je hebt ze vast nog niet allemaal gehad.
Dat was mijn vraag niet.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op het forum kijken we ook achter de vraag. Dus je vraag was waar moet ik rijden in Belgisch Limburg? Antwoord: nu even niet.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Willem Altes schreef: wo 18 november 2020, 15:32 Op het forum kijken we ook achter de vraag. Dus je vraag was waar moet ik rijden in Belgisch Limburg? Antwoord: nu even niet.
Nee hoor, dat maak JIJ er zelf van!
Zie je waarschijnlijk in je glazen bol?

Dit was de vraag:
Kan iemand mij vertellen of deze route's de moeite waard zijn, en wat voor routes het eventueel zijn?

Edit: Al zou ik België niet in mogen mag ik toch wel vragen of iemand informatie over die routes heeft? Wat is dat nu voor flauwekul zeg.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb het grootste deel gewoon op mijn starre gravel-crosser gereden ... Als mtb'er zeg ik dan: niet de moeite waard
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Gerwin89 schreef: ma 16 november 2020, 11:13
Kan iemand mij vertellen of deze route's de moeite waard zijn, en wat voor routes het eventueel zijn?
Enkel nog maar Hechtel-Eksel gedaan en verbindingsstuk door bosland ... Aan fietsen door de bomen geparkeerd (het was een familie uitstap) en dan via die verbindingsroute naar de rode van Hechtel-Eksel. Zeer aardige route, bijna volledig off-road, lange singles en mooie omgeving maar niet super uitdagend. Dat verbindingsstuk is echter zeker de moeite, één lange single, wat scherpe klimmen en afdelingetjes in. Glimlach van start tot eind.

Het stuk evenwijdig met de Kiefhoekstraat op deze dus https://www.sport.vlaanderen/waar-sport ... ute=531484

Beetje verder kan ik ook zonhoven/houthalen-helchteren blauw/groen aanraden. En Genk Kattevenne groen was ook aardig maar als je daar al bent: de terril van Winterslag (C-mine) is ook leuk maar niet officieel. Terril van Beringen (B-mine) is dat wel en mist bijna enkel nog een uplift om zich een bikepark te noemen.
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

De groene route Lanaken en de rode route bij Maasmechelen zijn routes met genoeg technische uitdaging.
Alle andere vaste routes zijn niet zo spannend. Wel leuke routes maar je hebt er geen mtb voor nodig.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Luhmann schreef: wo 25 november 2020, 13:50
Gerwin89 schreef: ma 16 november 2020, 11:13
Kan iemand mij vertellen of deze route's de moeite waard zijn, en wat voor routes het eventueel zijn?
Beetje verder kan ik ook zonhoven/houthalen-helchteren blauw/groen aanraden. En Genk Kattevenne groen was ook aardig maar als je daar al bent: de terril van Winterslag (C-mine) is ook leuk maar niet officieel. Terril van Beringen (B-mine) is dat wel en mist bijna enkel nog een uplift om zich een bikepark te noemen.
Zonhoven vond ik zelf niet zo heel boeiend, was vooral zandbanken ploegen (maar het was ook hoog zomer toen ik deze voor de laatste keer gereden heb). Genk heeft geweldige trails, de blauwe route van Genk is leuk en afwisselend maar de echte goede tracks zijn idd non-official. Niet alleen de Terrils, maar ook de bossen van de Melberg en Kolderbos hebben schitterende singletrails.

En aan de Kattevennen natuurlijk het MTB-park en pumptrack.

Afbeelding

Afbeelding
¯\_(ツ)_/¯
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Zou dit weekend ook eens tot daar willen rijden. Hoop dan inderdaad zoveel mogelijk Single Tracks te doen. Op de asfalt rijden kan ik hier ook :D .

Ik had dit al gevonden:
https://connect.garmin.com/modern/course/45133914

of dit:
https://connect.garmin.com/modern/course/46463127

Iemand van uit de buurt die leuk te rijden track heeft en deze wil delen of eens een blik wil werpen op hetgeen ik hierboven gepost heb?

EDIT:

Of de Marathon-route: https://www.sport.vlaanderen/waar-sport ... te=4572209
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Die route in Genk die je gevonden hebt doet idd alle leuke stukjes die ik hierboven al aangaf aan. Zeker de moeite waard en komt dus ook langs het eerder genoemde bikepark.

Je route in Maasmechelen is vooral een combiroute van de Maasmechelen en Dilsen-Stokkem routes, met hier en daar een doorsteekje. Zitten zeker goede stukken tussen, maar slaat ook best wel wat leuks over (dit is zowat mijn achtertuin).

De marathon-route daarintegen vind ik persoonlijk niet de moeite waard, dan raad ik je eerder die twee andere routes aan, of je kunt de bepijlde routes Maasmechelen en/of Lanaken/Zutendaal en/of Dilsen-Stokkem rijden. De marathon-route is vooral de buitenom van alle bestaande routes daar en gaat met name om alle leuke stukken heen - is dus vooral kilometers maken.

De Hoge Kempen zijn vrij uitgestrekt en er lopen ook heel veel mooie singletrails doorheen, dus het is ook de moeite om daar op de bonnefooi van de bospaden af te gaan. Zeker rondom Maasmechelen zit er nog wat hoogteverschil in.

Zeker nu, met koud en vochtig weer, is de ondergrond (vrij zanderig) heel goed te doen! Ik ga zondagochtend ook weer naar de overkant!

Als je hier in de buurt bent is een bezoekje aan het NK-parcours in Sittard, Watersley of de Windraak-Route ook leuk om je eens dood op te buffelen :D
¯\_(ツ)_/¯
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ok, Genk wordt het dan!
Kunnen in Kattevennen nog wat plezier maken als we nog tijd over hebben.

Volgende keer dan eens wat verder de Hoge Kempen in.

Bedankt voor de feedback.
Plaats reactie