Stoneman Arduenna

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

lowie schreef: ma 27 januari 2020, 19:06 Afgaande op de beschrijving en de regio wat kennende vrees ik dat bikers die op technische hoogstandjes verlekkerd zijn op hun honger gaan blijven zitten.
https://www.ostbelgien.eu/nl/actueel/ar ... ostkantons.
De aard van zo'n tocht maakt dat de nadruk ligt op het rijden van A naar B naar C naar D enz, om zo het rondje te maken.
Het is geen aaneenschakeling van de mooiste trails in de omgeving.
(maar het is niet uitgesloten dat je onderweg toch leuke paadjes rijdt ;) )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 januari 2020, 09:44 De aard van zo'n tocht maakt dat de nadruk ligt op het rijden van A naar B naar C naar D enz, om zo het rondje te maken.
Het is geen aaneenschakeling van de mooiste trails in de omgeving.
(maar het is niet uitgesloten dat je onderweg toch leuke paadjes rijdt ;) )
Een groot deel van die regio heeft nu eenmaal erg weinig leuke paadjes, en je zal het dus met veel schotterwegen moeten doen.
Zoals je weet zit ik erg veel rond te toeren in het Oosten van België, maar ten ZO van Malmedy tot de grens met Luxemburg valt niet veel te beleven voor een biker die niet de prestatie maar wel de fun zoekt.
De permanente routes zijn er very boring.
Ook al tracks gereden rond Sankt Vith bvb van een local die ik ken, en ook dat was saai.

De hoogtemeters zijn meestal ook een indicatie en 3400 hm op 176 km is ook weinig voor de Ardennen, en dat komt dus omdat een groot deel van de route over de hoogvlaktes van de Oostkantons loopt. (ter vergelijking : de meeste van mijn tracks zitten aan 2500-3000 voor afstanden tussen 80 en 100 km).

Maar ik ben wel benieuwd naar de track en heb nog een sprankeltje hoop.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Roland Stauder staat er wel om bekend ook zeker wat technischer stukken (zover mogelijk en afhankelijk van het land) in de route op te nemen.
Dus wie weet wat hij in België nog voor elkaar heeft kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vrees wel dat Lowie gelijk heeft.
Hij kent de omgeving beter dan ik en het is echt lastig om (spannende) singletracks te vinden in een flink deel vh gebied. Gewoon door de aard vh landschap.
Nu is alles relatief, dus mijn mening, of die van Lowie, is geen wet. Iedereen beleeft het op zn eigen manier.
Verder ligt de nadruk van dit evenement er niet in om het maximale uit de omgeving te halen. Het gaat om de ronde van 175km, niet om alle leuke paadjes van de Ardennen aan elkaar te lussen.
En bedenk ook dat 175km technische singletrack onmenselijk zwaar wordt!
(Lowie, Suravida en ik hebben vaak zat mensen meegenomen voor een trailtour rondom Malmedy. 75% vd forumbikers haakte na 30km af en ging over het asfalt terug)
50km echte Ardennen trails is zwaarder dan 100km op welke NL route dan ook.

Dus dit evenement is perfect voor mensen die afstand willen maken(in een mooie omgeving). 175km is nog steeds geen kattepis.
(Maar wil je technische tracks, dan schrijf je in voor de RDHF)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 29 januari 2020, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik las zojuist dat de ronde is samengesteld door de verschillende MTB routes aan elkaar te knopen.
Dat is dan wel weer jammer...
Ik ga komende zomer de Stoneman in Zwitserland rijden en daar is het een speciaal opgezette route.
Die schijnt soms lekker technisch te zijn. :-)
Die in België gaan we dan maar als duurtraining beschouwen. ;--)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zeker goede training.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
General Lee
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 november 2019, 00:36

Dit lijkt me een mooie bikepackingtrip. Iemand al ergens de GPX gezien?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je hebt niet het hele topic of de site van stoneman gelezen? ;-)
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Enkele jaren geleden meegedaan aan de 1e StonemanNL-Challenge in Het Ertsgebergte. Afgelopen herfst stond de Stoneman Glaciara op de planning, maar die hebben we gecancelled vanwege de slechte weersvoorspellingen en ingeruild voor een weekje Spaanse Pyreneeën. De Stonemanroutes in Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland zijn idd speciaal uitgezette routes. Dit maakt het extra interessant om deze een keer te gaan rijden en extra te betalen voor het concept. Ik ben benieuwd naar de reacties op dit forum hoe de Arduenna gewaardeerd wordt en of het de moeite waard is of beter gewoon de vaste routes te rijden. Aan de kaart te zien is het grotendeels vergelijkbaar met de 3 grote lussen die er al jaren zijn...… We wachten het af.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

pk-patty schreef: wo 5 februari 2020, 20:08 Ik ben benieuwd naar de reacties op dit forum hoe de Arduenna gewaardeerd wordt en of het de moeite waard is of beter gewoon de vaste routes te rijden.
Die vaste routes moet je zeker NIET rijden > geel bal aan in vergelijking met wat er in de naburige regio's WEL te vinden is.
Hopelijk vinden ze nog wat nieuws maar ik ben zéér sceptisch.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

lowie schreef: wo 5 februari 2020, 21:59
pk-patty schreef: wo 5 februari 2020, 20:08 Ik ben benieuwd naar de reacties op dit forum hoe de Arduenna gewaardeerd wordt en of het de moeite waard is of beter gewoon de vaste routes te rijden.
Die vaste routes moet je zeker NIET rijden > geel bal aan in vergelijking met wat er in de naburige regio's WEL te vinden is.
Hopelijk vinden ze nog wat nieuws maar ik ben zéér sceptisch.
Ik bedoelde het ook meer in het algemeen. Ben er ook bang voor dat deze Stonemanversie louter interessant zal zijn voor de plaatselijke middenstand...... :~
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

3.400hm uitgesmeerd over 175km, dat moet in een dag te doen zijn als je vroeg start en als Lowie zegt dat een niet-technisch parcours is.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Qua afstand en hoogtemeters is het vergelijkbaar met de combinatie van Oude Voerstreekroute, Vijlen (+heen-en-weer naar Vaalserberg), Gulpen, de 2 Valkenburgroutes en Meerssen. Dat is een combinatie van leuke stukken, stukken die goed zijn voor je gemiddelde snelheid en wat stukjes 'suffe lus', maar als je dat allemaal op één dag weet te rijden, heb je toch wel wat gepresteerd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zaterdag jl mijn eerste 200-er van dit jaar gereden. Op de weg, vanwege de opbouw
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Er staat al een artikel over de Stoneman Arduenna in Fiets Magazine van deze maand
Plaats reactie