TBNZ, TBWO en meer offroad routes in België, plus fatbiking in Zweden :)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Wil een soort van rondje in België fietsen (en mss ook stukje Frankrijk) en zoek routes, ideeën, tips. Dacht zelf oa aan TBWO (TransBelgie West-Oost, 520km) en TBNZ (Noord-Zuid, 375km). Iemand hier die één van deze routes heeft gereden, een idee heeft hoe druk het is begin lente of eind zomer, hoe technisch/zwaar/mooi en hoe offroad de route is (procent asfalt, gravel, bos, zand etc)? Dit laatste ook ivm welke banden het gaat worden.
Wil ook twee rivieren volgen; de Ourthe (in de Ardennen) en Semois (Franse grens Ardennen).

Iemand die andere leuke, mooie of spannende routes weet, graag :) Sta open voor alle tips, ook wb kampeerplaatsjes etc (heb een tentje bij me). Zal wrs pas volgend jaar worden ivm corona dus heb iig alle tijd om te plannen.

Bedankt alvast :)

Wil dus proberen deze vier routes aan elkaar te breien, maar andere routes zijn zoals gezegd ook zeer welkom:

Afbeelding

TBWO begint aan de Noordzee (De Panne/Duinkerke aan de franse grens) en eindigt in Krewinkel aan de duitse grens.

Afbeelding

TBNZ begint in Meersel Dreef (onder Bergen op Zoom) en eindigt in Torgny (franse grens). Maar denk dat het TBZN wordt want wrs wordt dit de terugweg naar NL.

Afbeelding

De rivier de Ourthe (totaal 165km)
En de Semois (190km):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hafraf op di 12 mei 2020, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Contacteer Elias van solosride eens http://www.solosride.be Die heeft meerdere van zulke tochten georganiseerd en gedaan. Misschien dat Lowie die ook op dit forum actief is je ook wel tips geven.

edit: en op het http://forum.4bikers.be lopen meerdere draadjes over dat soort tochten in specials
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Thanks, mooie links!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Contacteer forumlid Willem12 voor TBNZ.
Ik weet niet of TallBoyBram hier lid is. Die heeft TBWO geprobeerd

Beide tochten zijn geen kattenurine.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Bedankt voor de tips, Bert. Hoop eigenlijk op reacties hier of probeer eerst zelf info te zoeken voordat ik iemand een mailtje met een hoop vragen stuur. Maar mocht dat niet lukken dan weet ik iig waar ik terecht kan, thanx!

Denk ook dat de routes niet echt makkelijk zijn, maar ik heb geen haast en ben ook wel wat gewend. Vraag me alleen af hoe zwaar sommige stukken zijn, of ik de fiets moet dragen en dat soort grappen. De fiets is niet één van de lichtste en vooral met bepakking erbij weegt ie wel wat. Weet ook niet of er sneeuw ligt begin van de lente, of dat er vnl natte sneeuw valt of enorm veel regen zodat het erg modderig is etc. Ik ken wdb de Ardennen niet goed, tis eigenlijk de eerste keer dat ik daar offroad ga fietsen. Dus spannend :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lowie zal ook wel wat tips hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Van TBNZ weet ik dat het zwaar wordt in hoog België nadat je bij Namen de Maas oversteekt. Daarna nog twee Ardennenmarathonnetjes te gaan qua natte en vettige hoogtemeters.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Hafraf schreef: vr 24 april 2020, 14:37 Afbeelding

TBNZ begint in Meersel Dreef (onder Bergen op Zoom) en eindigt in Torgny (franse grens). Maar denk dat het TBZN wordt want wrs wordt dit de terugweg naar NL.
Ik begrijp voor de volle honderd procent (en meer) dat je BoZ als wereldstad ziet en wellicht het centrum van de wereld. :-q :D Maar Meersel Dreef ligt toch echt onder Breda en niet onder Bergen op Zoom. Sterker nog: Meersel Dreef ligt *boven* Breda, namelijk stroomopwaarts van het riviertje de Mark. (Zoals Maastricht ook boven Venlo ligt, Basel boven Koblenz, en een berg boven een dal.) Althans, als je het binnenvaartschippers vraagt.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik zou hier eens rondkijken. Dit zijn wel MTB routes maar geeft een indicatie van de mogelijkheden.
https://www.bikers.be/pg.asp?pageID=150
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Marky007 schreef: za 25 april 2020, 06:52 Ik begrijp voor de volle honderd procent (en meer) dat je BoZ als wereldstad ziet en wellicht het centrum van de wereld. :-q :D Maar Meersel Dreef ligt toch echt onder Breda en niet onder Bergen op Zoom. Sterker nog: Meersel Dreef ligt *boven* Breda, namelijk stroomopwaarts van het riviertje de Mark. (Zoals Maastricht ook boven Venlo ligt, Basel boven Koblenz, en een berg boven een dal.) Althans, als je het binnenvaartschippers vraagt.
Ja je hebt gelijk, Meersel Dreef ligt eerder bij Breda dan bij Bergen op Zoom! Dat had ik fout overgenomen (dus niet goed gecontroleerd) van iemand die de route op internet had gezet.
Maarreh, voor mij is het zuiden onder het noorden dus een plaats die zuidelijker ligt dan een plaats hogerop in het noorden, ligt dus altijd 'onder' en niet 'boven' die plaats. En stromend water verandert daar natuurlijk niets aan :)

Wat betreft stromend water, ik wil ook een paar rivieren volgen (heb een packraft bij me) en las net dat de Ourthe alleen te bevaren is bij hoge waterstand en dat is alleen in de vroege lente of in het late najaar. Dus heb nu bestemd dat het dan de vroege lente wordt want dat vind ik toch het mooiste seizoen. Wel zo makkelijk, dan hoef ik niet meer verder na te denken :)
bert l. schreef: vr 24 april 2020, 22:39 Van TBNZ weet ik dat het zwaar wordt in hoog België nadat je bij Namen de Maas oversteekt. Daarna nog twee Ardennenmarathonnetjes te gaan qua natte en vettige hoogtemeters.
Heb nu wat meer over beide routes gelezen maar geloof dat alleen de hoogtemeters zwaar zijn, dus niet het terrein zelf. Mooi want ik had niet zoveel zin in al te moeilijk gedoe. En dan hoeven er ook niet de dikste banden op dus dat scheelt ook weer in gewicht.

Afbeelding

Hier de hoogtemeters/profiel van de TBNZ. Ik dacht dus om zuid-noord te rijden, is gelijk ook wat minder klimmen (liever lui dan moe). Zit ook al een tijdje aan een andere cassette te denken, heb nu 9speed 11/32 (en 36/22t) maar wil wat beters, dus dat ga ik dan binnenkort maar eens doen. Weet alleen nog niet wat het gaat worden ..

Afbeelding

Profiel van TBWO. Kan ook deze route als terugreis nemen (dus oost-west rijden) maar wil graag op de heenweg zoveel mogelijk over het strand fietsen, als een soort opwarmertje. Dus wil daarom bij de Noordzee beginnen.

Bedankt alle voor de tips!
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Hafraf schreef: za 25 april 2020, 17:17 Wat betreft stromend water, ik wil ook een paar rivieren volgen (heb een packraft bij me) en las net dat de Ourthe alleen te bevaren is bij hoge waterstand en dat is alleen in de vroege lente of in het late najaar. Dus heb nu bestemd dat het dan de vroege lente wordt want dat vind ik toch het mooiste seizoen. Wel zo makkelijk, dan hoef ik niet meer verder na te denken :)
Check http://m.kajakardennen.be/#river_status Dan weet je het altijd. :wink:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vergis je niet in de vette, natte klei van hoog België en ga ter voorbereiding daar een paar toertochten of marathons rijden. Anders weet je niet waar je aan begint
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je kunt er rustig vanuit gaan dat de heren van solosride je op de mooiste plekken brengen.
Maar hun ritten zijn ook lood en loodzwaar.
Dat in bikepack setting met een raft bij je is de beul lachend een pussy noemen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat. Ik heb jaren geleden wat stukken uit Solosride gedaan, en dat was echt wel afzien. Beste man heeft schijnbaar een voorliefde voor hele vervelende klimmen. Wel mooi hoor, maar absoluut geen terrein om lekker vooruit te komen op je gravelbike.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Ardennen zijn gevoelig voor modder in de winter. Dan is dat niet leuk voor mensen die niet echt van modder houden.
De rivieren zijn zeer afhankelijk van regen. Er is per rivier een minimum waterstand bepaald. Vanwege de droogte van de afgelopen maand zitten veel beken en rivieren daar nu al onder. Dit kan veranderen na een weekje regen.
De waterstanden staan hier: http://voies-hydrauliques.wallonie.be/o ... e=59911002
Informatie van wildwatervaarders staat hier:http://www.wildwateracademie.nl/peil.html
Alles is nu dicht vanwege Corona.
Plaats reactie