TBNZ, TBWO en meer offroad routes in België, plus fatbiking in Zweden :)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Marky007 schreef: za 25 april 2020, 17:21 Check http://m.kajakardennen.be/#river_status Dan weet je het altijd. :wink:
Hee dat is een handige link, thanks!
tiewrap schreef: za 25 april 2020, 20:18 Je kunt er rustig vanuit gaan dat de heren van solosride je op de mooiste plekken brengen.
Maar hun ritten zijn ook lood en loodzwaar.
Dat in bikepack setting met een raft bij je is de beul lachend een pussy noemen.
Mwah, tot nu toe lees ik alleen maar "zwaar klimmen" en "vette klei". Heb ook nog geen beelden gezien van kms lang fiets-tillen, geitenpaadjes langs steile afgronden, rotsblokterrein, sneeuwvelden, stromende rivieren die je moet overwaden etcetc. En gelukkig ben ik een expert in pushbiking dus mocht het te zwaar zijn dan stap ik gewoon af. Het is nl geen wedstrijdje, ik wil graag België op zijn mooist zien en beleven en dat is voor mij offroad in natuur. En afzien hoort daarbij want anders had ik geen packraft en tentje bij me. De raft weegt trouwens maar 3kg dus dat is nou niet echt een zwaar probleem.
bert l. schreef: za 25 april 2020, 19:41 Vergis je niet in de vette, natte klei van hoog België en ga ter voorbereiding daar een paar toertochten of marathons rijden. Anders weet je niet waar je aan begint
Het is niet echt mijn hobby maar geloof dat ik vette klei wel aankan. En anders is er altijd een andere weg te vinden, het is tenslotte 'maar' België en niet ergens in de blubber in Oezbekistan. Had ik zo bedacht :)
Bedankt voor de waarschuwing!
Willem Altes schreef: za 25 april 2020, 21:39 De Ardennen zijn gevoelig voor modder in de winter. Dan is dat niet leuk voor mensen die niet echt van modder houden.
De rivieren zijn zeer afhankelijk van regen. Er is per rivier een minimum waterstand bepaald. Vanwege de droogte van de afgelopen maand zitten veel beken en rivieren daar nu al onder. Dit kan veranderen na een weekje regen.
De waterstanden staan hier: http://voies-hydrauliques.wallonie.be/o ... e=59911002
Informatie van wildwatervaarders staat hier:http://www.wildwateracademie.nl/peil.html
Alles is nu dicht vanwege Corona.
Bedankt voor de links. Wist niet dat het zo streng geregeld is wb waterstand en wildwaterkanoën etc. Goed te weten!
Dat alles nu dicht zit vanwege corona weet ik, het plan is ook om volgend jaar te gaan. Hoop ik ..
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Gaaf plan maar ook een monster tocht. Maar goed , ik ben maar een watje. :lol:
En hoe gaat dat in zn werk, ik bedoel met een packraft? Waar laat je dan je fiets? Haal je die dan later weer met de trein op of zo?
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Die gaat gewoon mee en ligt op het voordekje. En tijdens 't fietsen zit de packraft opgerold aan het stuur, zoals een stuurrol/handlebar bag. Dat noemen ze ook wel bikerafting :)
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Hafraf schreef: ma 27 april 2020, 18:51 Die gaat gewoon mee en ligt op het voordekje. En tijdens 't fietsen zit de packraft opgerold aan het stuur, zoals een stuurrol/handlebar bag. Dat noemen ze ook wel bikerafting :)
Ligt op het voordekje?? Heb je een klein vouwfietsie of zo?

Pics or it didnt happen! :winkie:
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Klein kun je de fiets niet noemen, tis eerder een vetzak :)
Maar hier een plaatje.

Afbeelding
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Holy sh*t! Ziet er erg ruig en avontuurlijk uit! :-q Is dat een fatbike? Is dat niet overkill voor belgie?
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Jep, een fatbike. Vind zelf dat een fatbike overkill is in het aangeharkte Nederland, leuk voor wat uurtjes fietsen maar dan houdt het ook wel op. België heeft wdb natuurlijk veel meer te bieden.
Maar of 't overkill is is totaal niet belangrijk. De fiets rolt bijna overal overheen en dat is waar ik hem voor heb. Kom zo op plekken waar een mtb niet kan komen (laat staan een gravelbike) en dat alles met een dikke grijns :)
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Nu verwachten we natuurlijk ook een foto van je raft op je fiets. :D :D
Wel enorm vet! Mijn vriendin zeurt al jaren over een kano vakantie, je hebt me zo juist op ideeën gebracht. :lol:
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Okej, wat meer plaatjes :)

Maar ik maak vnl lange tochten in vaak onherbergzame gebieden dus heb veel zooi bij me. Veel eten, brandstof, extra warme kleren voor het geval ik in 't ijskoude water donder, dikkere slaapzak want vaak is er nachtvorst etcetc. Niet te vergelijken met bv een paar dagen in mooi weer in drukbevolkt NL waar op elke hoek een AH is :)

Afbeelding

Dit was bv tijdens een circa 6 weken tocht. Had toen de packraft bovenop de stuurrol (Revelate Harness) en had ook vaak het 4-delige peddeltje daar weer tussen gestoken. Maar normaal heb ik de peddel gewoon in een kleine rugzak, gaat eigenlijk beter. Bovenop de raft prop ik dan de spullen die je snel aan/uit wilt doen zoals muts, hanschoenen, jas etc.

Afbeelding

Soms heb ik kleine tassen achterop (zijn eigenlijk voortassen) zoals op deze circa 2 maanden lange tocht. Maar dat gaat niet op moeilijke berg/bospaadjes, dat is gewoon te zwaar en te onhandig. Dus dan fiets ik vnl over strand, makkelijke bospaden,

Afbeelding

kilometerslange gravelwegen,

Afbeelding

asfalt,

Afbeelding

en in niet al te zwaar verteerbaar gebergte.

Heb ook een surly 8-rack (pizza rack) als voordragertje en dat bevalt me eigenlijk het best. Vooral met de packraft en in de winter/sneeuw als ik meer spullen bij me heb. Het dragertje weegt 225g meer dan de Revelate Harnas (640 vs 425 gram) maar is van staal, kan 14kg dragen en is veel handiger. Zoals bv hier op een circa twee maanden lange reis, ik kon toen bv veel meer voedsel meenemen, wel zo handig als je dagenlang geen huis, winkel of mens tegenkomt:

Afbeelding

Ook op de packraft gaat dat pizza-dragertje prima, het steekt niet uit en zit niet in de weg:

Afbeelding

Nadeel van de 3kg packraft (plus al die zooi) is natuurlijk dat 't nogal lomp stuurt en onhandig groot kan zijn.

Afbeelding

Maar vaak zitten de pedalen ook in de weg dus dat wordt dan toch afstappen ;)

Afbeelding

En tis veel zwaarder om over stenen heen te zeulen, maar je krijgt er dan wel weer een retegoede conditie van.

Nog wat meer plaatjes van de fattie op de raft. Heb in spannend water (stroomversnellingen met rotsblokken, ijsschotsen of andere obstakels) vaak de wielen op elkaar zoals hier in het zoute zeewater. Het stuurt beter en is compacter:

Afbeelding

Afbeelding

Maar in kalm water zoals hier haal ik vaak alleen het voorwiel eruit of leg gewoon de hele fatbike dwars over het voordekje. De banden zijn dan dikke stootkussens, werkt perfect onder bv bruggen. Maar dan moet je wel weten dat de brug niet te smal is want een fatbike is echt een dikzak en voor je 't weet zit je vast. Dus bij twijfel haal ik toch de wielen eraf :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dank je, heel gaaf !
Zitten er nu tandwielen op je voorwiel ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

tiewrap schreef: do 30 april 2020, 23:31 Dank je, heel gaaf !
Zitten er nu tandwielen op je voorwiel ?
Ik vermoed om bij achternaaf (body/cassette) problemen het voorwiel te kunnen wisselen met achterwiel. Beter dan stappen als je nog ontzettend ver van de bewoonde wereld bent. Goed bedacht wel, zo’n extra zekerheid.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Ik doe ook weleens meerweekse bikepacking tripjes op de weg of ga met een rugzakje een weekje de middle of no where in, maar dat is wel de ultieme combi. Waar doe je deze tripjes ergens? Dat kan nooit in de buurt zijn gok ik zo. :D

Overigens valt mij die raft qua opberg formaat wel erg mee!
tiewrap schreef: do 30 april 2020, 23:31 Zitten er nu tandwielen op je voorwiel ?
Dit viel mij ook al op, ben benieuwd wat hier de reden van is! 2 wheel drive? :winkie:
Overigens ook wel benieuwd wat voor naaf dit is, lijkt een fixed gear te zijn?
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Wat gaaf! :o
Hafraf schreef: do 30 april 2020, 23:08 Afbeelding
Welk land is dit?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Leuke reacties, thanks :)
tiewrap schreef: do 30 april 2020, 23:31 Zitten er nu tandwielen op je voorwiel ?
Jep, een Surly Dingle 17/21t. De fiets heeft dus eigenlijk twee achterwielen. Ze zijn alletwee offset gebouwd (de spaken zitten aan één kant) en heb ook een offset (Moonlander/Pugsley) voorvork.

Afbeelding
hurck schreef: vr 1 mei 2020, 11:16 Ik vermoed om bij achternaaf (body/cassette) problemen het voorwiel te kunnen wisselen met achterwiel. Beter dan stappen als je nog ontzettend ver van de bewoonde wereld bent. Goed bedacht wel, zo’n extra zekerheid.
Ts vnl voor als het freewheel bevriest want dan kun je niet meer fietsen. Kan erg onhandig zijn honderden kms van de bewoonde wereld. Vooral als 't voedsel opraakt of nog erger: de brandstof want zonder brandstof kun je geen sneeuw smelten dus is er ook geen drinkwater. En in de winter zijn er weinig zonuren, batterijen zijn snel leeg/bevroren en dan is het zelfmoord met een fiets in 't donker, sneeuw, ijs en kouder dan -20.
Dus dan kan ik de wielen wisselen, 't andere wiel heeft een Surly fixie naaf dus kan niet bevriezen. Of mocht er iets mis gaan met de remmen of achterderailleur dan heb ik altijd nog de twee tandwielen of kan op de fixienaaf remmen. Maar een fixie-fattie is ook een erg goede training, je trapt jezelf helemaal leeg en technisch leer je veel. Dus ik wissel ook vaak de wielen voor de lol.

Afbeelding

De bagagedrager hier is trouwens niet 't veel kleinere 8-pack pizzarekje. Dit is een Surly Nice Rear Rack die ook vóór past.

Afbeelding

Achter zit een Surly Tuggnut kettingspanner (tevens bieropener) die nodig is bij de Dingle.

Krijg soms leuke opmerkingen als men de fatbike ziet, niet alleen omdat ie dik is maar ook door de twee achterwielen. Zoals: "Waarom heb je twee achterwielen??? Oooooh ik weet het al! Met twee fietskettingen trap je veel sneller! Slim bedacht zeg!"

Ook hagedissen vinden de Dingle interessant:

Afbeelding
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Tomboo schreef: vr 1 mei 2020, 11:20 Waar doe je deze tripjes ergens? Dat kan nooit in de buurt zijn gok ik zo. :D
Fiets vnl in noord Noorwegen, Zweden en Finland. Daarom ook die lange tochten, er zijn nl vaak geen wegen dus ff een weekendje weg in het gebergte is niet mogelijk.

Ik woon zelf niet in Nederland, daarom ook m'n vraag of er hier mensen zijn die de TBWO en TBNZ hebben gereden. Ik kan niet ff naar de Ardennen rijden om daar die vette klei te proeven, tis nl iets van 2500 km.
Maar ben blubber, moeras etc wel gewend. Vooral als hier de sneeuw smelt kan je tot aan de naven in de modder zakken. De modder is vaak te diep dus de fatbike drijft er wel overheen maar bij verkeerde banden/profiel is er alsnog weinig grip (als je nog van grip kunt spreken bij modder). Tis iig erg zwaar. Vooral als er ook ijs ligt want ik rij 5 maanden van het jaar spijkerbanden (Dillinger en Wrathlorde) en 300 spikes per band is fantastisch maar niet in diepe modder, dat maakt 't alleen maar nog zwaarder. Maar tis vaak aan het begin vd lente ijs plus modder dus er is gewoon geen keus, je kunt niet zonder spijkerbanden.

The Flying V schreef: vr 1 mei 2020, 11:26 Wat gaaf! :o
Hafraf schreef: do 30 april 2020, 23:08 Afbeelding
Welk land is dit?
Dit is op de grens Zweden/Noorwegen, daar in de verte ligt 't noorse bos. Maar eigenlijk kan 't overal in Lapland zijn, er zijn veel van dit soort kilometerslange gravelwegen en je kunt makkelijk duizenden gravel-kms wegtrappen.
Plaats reactie