TBNZ, TBWO en meer offroad routes in België, plus fatbiking in Zweden :)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is er ergens iets meer te lezen over je avonturen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Hafraf schreef: vr 1 mei 2020, 14:55 Fiets vnl in noord Noorwegen, Zweden en Finland. Daarom ook die lange tochten, er zijn nl vaak geen wegen dus ff een weekendje weg in het gebergte is niet mogelijk.
Veel op de voetjes rond gelopen daar echt prachtig maar nooit aan gedacht dat je daar zo mooi kon fietsen, volgende keer toch de fietsen is mee nemen. Bedankt voor de tip! :D

Overigens ben ik erg benieuwd naar de TBWO en TBNZ, ik heb met een dun potloot de TNNW in de agenda staan maar deze routes hebben door dit topic zeker mijn aandacht getrokken.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

tiewrap schreef: vr 1 mei 2020, 15:28 Is er ergens iets meer te lezen over je avonturen ?
Alleen in het zweeds :) Maar kan hier mss een soort RR posten als ik dat rondje offroad-belgië ga doen, als men dat tenminste een beetje leuk vind. Geen idee of hier bikepackers of bikerafters zijn :)
Tomboo schreef: vr 1 mei 2020, 15:31 Overigens ben ik erg benieuwd naar de TBWO en TBNZ, ik heb met een dun potloot de TNNW in de agenda staan maar deze routes hebben door dit topic zeker mijn aandacht getrokken.
TNNW? Dat ken ik niet, of bedoel je soms de TNNZ? Ik heb die laatste met de fattie gereden maar dat was niet echt iets voor mij. Vond er eigenlijk weinig aan. Ja, 't was leuk om weer eens in NL te zijn, nederlands te praten en te eten, maar dat was 't dan ook wel. Snapte bv niet waarom je over ruiterpaden gaat fietsen als er precies naast een fietspad ligt, of waarom moeilijk omrijden als je ook gewoon rechtdoor kan en die route ook nog mooier is. Maar okej, ik ben wat betreft offroad duidelijk verwend.
Heb toen tot half Limburg gefietst (had echt geen zin meer om de route uit te rijden), daarna via wat mtb- en offroad routes door Brabant naar de kust gehobbeld, vervolgens zoveel mogelijk over het strand naar Den Helder geknald, over de Afsluitdijk en toen door schapenhekjes weer terug naar Lauwersoog. Dus dat was een soort offroad-rondje in NL.

Ik moet mss de titel van het topic veranderen want er zijn maar weinig reacties op m'n TBWO/TBNZ vraag. Iemand die mss een ander forum weet waar ik het kan vragen, dus die meer op bikepacking, langere tochten etc gericht is? Vond wel een belgisch forum maar dat is helaas nogal dood.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Hafraf schreef: vr 1 mei 2020, 16:18 TNNW? Dat ken ik niet, of bedoel je soms de TNNZ?
Ja, die ja. :wink:
Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden, is weinig over te vinden en de reacties zijn wisselend. Maar als ik momenteel in de landen om ons heen kijk (in zweden zit je wat dat betreft goed) leek me dit wel een aardig tochtje in de buurt. Zelf woon ik dicht bij de belgische grens en echt relaxt zijn ze daar momenteel nog niet als het gaat om reizen. Ik zie mezelf dan ook niet op de fiets half europa door crossen en leek me dit toch een leuk alternatief dicht bij huis.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Gewoon lekker die TNNZ gaan rijden, dan weet je wat je ervan vindt en kun je die ervaring weer delen. Ik vond het ook best wel leuk, maar het was vaak niet wat ik offroad noem. Zoiets als die keurig aangelegde schelpenpaadjes in de duinen, dat is voor mij ook geen offroad. Maar zoals eerder gezegd, ik ben wdb verwend.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De essentie van TNNZ is gebruik te maken van wat er is en je beeld te doen kantelen van wat er kan. "Onverwacht Nederland"
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vond de TNNZ dan weer een prachtige tocht die me regelmatig deed vergeten dat ik in NL was. Ik kan me dan vooral de vele mooie singletracks en bospaden herinneren (en af en toe een eindeloze slootkant). Uiteraard zitten er ook genoeg stukken bosweg, asfalt, landweggetjes en dergelijke in, maar het blijft dan ook Nederland. Niettemin vind ik het imposant hoe de route je door zoveel mogelijk mooie natuur weet te sturen. Ik heb in ieder geval de ambitie om hem nog een keer te gaan rijden.
Op Dirty Pages staat nog een beknopt verslag van mijn rit: http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... 4&start=50
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Hafraf schreef: do 30 april 2020, 23:08 Okej, wat meer plaatjes :)

Maar ik maak vnl lange tochten in vaak onherbergzame gebieden dus heb veel zooi bij me. Veel eten, brandstof, extra warme kleren voor het geval ik in 't ijskoude water donder, dikkere slaapzak want vaak is er nachtvorst etcetc. Niet te vergelijken met bv een paar dagen in mooi weer in drukbevolkt NL waar op elke hoek een AH is :)

Afbeelding

Dit was bv tijdens een circa 6 weken tocht. Had toen de packraft bovenop de stuurrol (Revelate Harness) en had ook vaak het 4-delige peddeltje daar weer tussen gestoken. Maar normaal heb ik de peddel gewoon in een kleine rugzak, gaat eigenlijk beter. Bovenop de raft prop ik dan de spullen die je snel aan/uit wilt doen zoals muts, hanschoenen, jas etc.

Afbeelding

Soms heb ik kleine tassen achterop (zijn eigenlijk voortassen) zoals op deze circa 2 maanden lange tocht. Maar dat gaat niet op moeilijke berg/bospaadjes, dat is gewoon te zwaar en te onhandig. Dus dan fiets ik vnl over strand, makkelijke bospaden,

Afbeelding

kilometerslange gravelwegen,

Afbeelding

asfalt,

Afbeelding

en in niet al te zwaar verteerbaar gebergte.

Heb ook een surly 8-rack (pizza rack) als voordragertje en dat bevalt me eigenlijk het best. Vooral met de packraft en in de winter/sneeuw als ik meer spullen bij me heb. Het dragertje weegt 225g meer dan de Revelate Harnas (640 vs 425 gram) maar is van staal, kan 14kg dragen en is veel handiger. Zoals bv hier op een circa twee maanden lange reis, ik kon toen bv veel meer voedsel meenemen, wel zo handig als je dagenlang geen huis, winkel of mens tegenkomt:

Afbeelding

Ook op de packraft gaat dat pizza-dragertje prima, het steekt niet uit en zit niet in de weg:

Afbeelding

Nadeel van de 3kg packraft (plus al die zooi) is natuurlijk dat 't nogal lomp stuurt en onhandig groot kan zijn.

Afbeelding

Maar vaak zitten de pedalen ook in de weg dus dat wordt dan toch afstappen ;)

Afbeelding

En tis veel zwaarder om over stenen heen te zeulen, maar je krijgt er dan wel weer een retegoede conditie van.

Nog wat meer plaatjes van de fattie op de raft. Heb in spannend water (stroomversnellingen met rotsblokken, ijsschotsen of andere obstakels) vaak de wielen op elkaar zoals hier in het zoute zeewater. Het stuurt beter en is compacter:

Afbeelding

Afbeelding

Maar in kalm water zoals hier haal ik vaak alleen het voorwiel eruit of leg gewoon de hele fatbike dwars over het voordekje. De banden zijn dan dikke stootkussens, werkt perfect onder bv bruggen. Maar dan moet je wel weten dat de brug niet te smal is want een fatbike is echt een dikzak en voor je 't weet zit je vast. Dus bij twijfel haal ik toch de wielen eraf :)

Afbeelding
Woaw!! Vet!!! Cool zo een fatbike! je gebruikt hem ook waar voor die bedoelt is.Logisch dat je het off road rijden in nederland niets aan vind na dit alles. Ben benieuwd hoe belgie je bevalt! De ardennen staan ook op mijn lijstje maar ik ben lang niet zo stoer als jij. :(
Bedankt voor de top fotos en inspiratie! :-q :-q
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Hafraf schreef: vr 1 mei 2020, 14:26 Leuke reacties, thanks :)
tiewrap schreef: do 30 april 2020, 23:31 Zitten er nu tandwielen op je voorwiel ?
Jep, een Surly Dingle 17/21t. De fiets heeft dus eigenlijk twee achterwielen. Ze zijn alletwee offset gebouwd (de spaken zitten aan één kant) en heb ook een offset (Moonlander/Pugsley) voorvork.

Afbeelding
hurck schreef: vr 1 mei 2020, 11:16 Ik vermoed om bij achternaaf (body/cassette) problemen het voorwiel te kunnen wisselen met achterwiel. Beter dan stappen als je nog ontzettend ver van de bewoonde wereld bent. Goed bedacht wel, zo’n extra zekerheid.
Ts vnl voor als het freewheel bevriest want dan kun je niet meer fietsen. Kan erg onhandig zijn honderden kms van de bewoonde wereld. Vooral als 't voedsel opraakt of nog erger: de brandstof want zonder brandstof kun je geen sneeuw smelten dus is er ook geen drinkwater. En in de winter zijn er weinig zonuren, batterijen zijn snel leeg/bevroren en dan is het zelfmoord met een fiets in 't donker, sneeuw, ijs en kouder dan -20.
Dus dan kan ik de wielen wisselen, 't andere wiel heeft een Surly fixie naaf dus kan niet bevriezen. Of mocht er iets mis gaan met de remmen of achterderailleur dan heb ik altijd nog de twee tandwielen of kan op de fixienaaf remmen. Maar een fixie-fattie is ook een erg goede training, je trapt jezelf helemaal leeg en technisch leer je veel. Dus ik wissel ook vaak de wielen voor de lol.

Afbeelding

De bagagedrager hier is trouwens niet 't veel kleinere 8-pack pizzarekje. Dit is een Surly Nice Rear Rack die ook vóór past.

Afbeelding

Achter zit een Surly Tuggnut kettingspanner (tevens bieropener) die nodig is bij de Dingle.

Krijg soms leuke opmerkingen als men de fatbike ziet, niet alleen omdat ie dik is maar ook door de twee achterwielen. Zoals: "Waarom heb je twee achterwielen??? Oooooh ik weet het al! Met twee fietskettingen trap je veel sneller! Slim bedacht zeg!"

Ook hagedissen vinden de Dingle interessant:

Afbeelding
Een fatbike met twee achterwielen .... :o
Vet gaaf! :lol: :-q
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Hoop vragen.

TBWO & TBNZ zijn ontworpen door team Solosride.Be. Door het leven (gezin + werk) wordt er nu geen jaarlijkse TBNZ en twee jaarlijkse TBWO meer gereden. De routes zijn zwaar en steil maar niet super technisch. Veel kruip-door paadjes maar ook veel verbindingswegen. Je hoeft je fiets amper te tillen. Zorg voor goed lopend rubber. Voor techniek neem je de Elias Rides in Luxemburg (MMM)

Het waren routes met tijdslimiet en werden non-stop snel gereden. Je ging de hele nacht door. Ik heb het er met Elias een paar keer over gehad om het BikePackend te doen. Misschien in september :winkie:

TNNZ en de Belgische routes zijn niet met elkaar te vergelijken. In Nederland is alles aangeharkt en heeft een bestemmingsplan, in België....niet. België heeft echte hellingen en Elias heeft deze routes ook ontworpen om lekker af te zien. Je pakt dus zoveel mogelijk hellingen, op hun steilste punt. Een extra lusje voor extra helling werd niet vermeden.

De modder die aangehaald werd is is in de Ardennen geen probleem, gewoon zwarte modder, het gaat om het stuk ten westen van de maas, dat is bij regen een soort grijze plaksmurrie die ketting en derailleur vol plamuurd. Geen probleem voor de mens, maar verwoestend voor je fiets. Ik heb een keer in de auto wasserette in Andenne de hele fiets schoon meten spuiten voor 2 Euro, om 7h 'ochtends.

Door Bert de Canne zijn de Act3 en Act5 samengesteld, zware routes die door België gaan. Deze routes zijn ook interessant, mede omdat hij veel door Solosride "geïnspireerd" is. Heeft er ook niet toe bijgedragen dat team SolosRide vrolijk door ging.

TBNZ en TBWO gaan vaak buiten dorpjes en steden om. Eten en drinken regelen goed plannen dus.


Afbeelding
Afbeelding
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Dankk Willem12, precies de info die ik zocht! En wilde horen want ik had geen zin in al te technische routes als ik de packraft erbij heb. Maar klimmen (of duwen) is geen probleem, modder kan de fatbike prima aan en drinken/eten meenemen ben ik gewend. Dus dat wordt hopelijk een prachttocht!

Welke banden weet ik nog niet zo, is altijd een beetje moeilijk. Iemand hier een idee? Ben nogal nieuw op 't forum en heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel fatbikers hier zitten, hopelijk lezen er een paar mee ..

bert l. schreef: za 2 mei 2020, 10:30 De essentie van TNNZ is gebruik te maken van wat er is en je beeld te doen kantelen van wat er kan. "Onverwacht Nederland"
Zo voelde het voor mij ook, was erg leuk om Nederland op een andere manier te zien. Wat dat betreft is het een erg mooie route, hulde voor de makers!
brickie schreef: za 2 mei 2020, 12:53 Woaw!! Vet!!! Cool zo een fatbike! je gebruikt hem ook waar voor die bedoelt is.Logisch dat je het off road rijden in nederland niets aan vind na dit alles. Ben benieuwd hoe belgie je bevalt! De ardennen staan ook op mijn lijstje maar ik ben lang niet zo stoer als jij. :(
Bedankt voor de top fotos en inspiratie! :-q :-q
Thanx :)
Wat betreft België, ik heb daar goede hoop in, lijken me prachtroutes. En niet te vergelijken met 't aangeharkte Nederland. Dat is zoiets als de belgische/bourgondische keuken en zijn straffe bier met de Hollandse pot en zijn slappe Heineken vergelijken. Althans dat hoop ik want heb eigenlijk nog niet veel ervaring met belgisch offroad haha.
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Hafraf schreef: vr 1 mei 2020, 16:18
g. Iemand die mss een ander forum weet waar ik het kan vragen, dus die meer op bikepacking, langere tochten etc gericht is? Vond wel een belgisch forum maar dat is helaas nogal dood.
Hhet wereldfietser forum?

Is het plan dat je de tocht alleen maakt? Ik zou best wel een stukje mee willen rijden! :bier: Maar ik heb geen fatbike en ik weet niet of ik zo stoer ben als jij. Wat is voor jou "te moeilijk off road" en wat is het waar je vaak fietst?
En hoe is het daar waar jij woont met het corona-virus , mag je daar nu fietsen?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Asphaltdude heeft heel Amerika in de lengte doorgefietst
MarcelB heeft de GDR gereden
Lieuwe de TCR
DIDa is op IJsland geweest
Floepert heeft de OHRA bedacht en heeft TransFrankrijk en TransItalia gereden

Tijd om eens op D-P te kijken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

bert l. schreef: zo 3 mei 2020, 14:47 Asphaltdude heeft heel Amerika in de lengte doorgefietst
MarcelB heeft de GDR gereden
Lieuwe de TCR
DIDa is op IJsland geweest
Floepert heeft de OHRA bedacht en heeft TransFrankrijk en TransItalia gereden

Tijd om eens op D-P te kijken.
D-P is Dirty Pages?
Ik zoek eigenlijk alleen wat info over offroad routes in België. Of over packrafting of bikerafting in België, maar dat laatste is erg moeilijk want er zijn maar weinig gekken die dat doen. Maar ik zal eens op Dirty Pages kijken, dacht dat het nogal dood was. Dank!
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Wat een vragen brickie :)
brickie schreef: zo 3 mei 2020, 12:13Hhet wereldfietser forum?
Hmm, wereldfietsforum. Was lang geleden dat ik daar kwam. Voornamelijk dure fietsen met dikke Ortliebs en bijna geen bikepackers, mtb'ers of anders-denkenden. Wel veel lange zure tenen. Maar mss is er een frisse wind doorheen geblazen, zal eens kijken ..
Is het plan dat je de tocht alleen maakt? Ik zou best wel een stukje mee willen rijden! :bier: Maar ik heb geen fatbike en ik weet niet of ik zo stoer ben als jij.
Ik ga solo maar ik zeg geen nee tegen een fietsmaatje, leuk! Dat je geen fatbike hebt is geen probleem, zolang we maar een beetje rekening met elkaar houden en 't tempo wat aanpassen. Een fatbike klimt bv langzamer maar gaat sneller over moeilijk terrein, althans is mijn ervaring.
Waar ik alleen geen zin meer in heb is samen met een skinnywheel of met een trekkingfiets met vier dikke Ortliebs rijden. Dan wordt het alleen maar asfaltrijden en daar heb ik echt geen trek in. Anders had ik wel de racefiets genomen.
Maar stuur maar een PM als je nog durft ;) En ik ben niet stoer, heb ook geen tattoos en baard, ben gewoon mezelf op een te dikke fiets.
Wat is voor jou "te moeilijk off road" en wat is het waar je vaak fietst?
Beetje moeilijk uit te leggen, zal vanavond als ik weer bij de pc zit wat foto's plaatsen, dat zegt meer dan woorden.
En hoe is het daar waar jij woont met het corona-virus , mag je daar nu fietsen?
Het leventje gaat hier gewoon door, althans zoveel mogelijk. De risicogroep (de ouderen, zieken etc) wordt geadviseerd zoveel mogelijk binnen te blijven en geen bezoek te ontvangen. De meeste houden zich eraan en zo niet, tja .. dan is er kans dat ze ziek worden.
De zorg kan het tot nu toe aan. Er zijn wel in Stockholm veel doden gevallen omdat het virus daar uitgebroken is in verpleeghuizen. Die zijn over het algemeen veel groter dan in bv Noorwegen, dus als dan de pleuris uitbreekt hou je 't niet tegen en vallen er veel doden (je kunt mensen met bv dementie niet opsluiten, althans niet hier). Maar je houdt zowiezo het virus niet tegen, we worden allemaal een keer besmet en daar de meeste hier erg nuchter zijn en gewend zijn voor zichzelf te zorgen is er ook geen paniek. Dus geen felle discussies op fietsfora tussen 'domme kwaadwillenden' en zij die zich slimmer wanen, geen kliklijnen, geen dreiging politiestaat, geen enorme economische crisis etcetc. Dus ja, je kunt hier leven en dus ook fietsen.
Ik ga van de week bv weer een paar dagen met de fatbike, packraft en tentje op stap. Tis mooi weer dus ik zie geen reden om thuis te blijven. Moet natuurlijk ook m'n fatbike-conditie op peil houden :)
Plaats reactie