TBNZ, TBWO en meer offroad routes in België, plus fatbiking in Zweden :)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wereldfietsersforum = minimumleeftijd voor toetreding 60 jaar en een zure pen is altijd een aanbeveling.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Te laat, heb al een berichtje gestuurd. Moet alleen nog goedgekeurd worden door de moderators. Maar zal zeggen dat ik een zure 60plusser ben, dan kom ik vast wel door de commissie ;)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bert l. schreef: zo 3 mei 2020, 17:52 Wereldfietsersforum = minimumleeftijd voor toetreding 60 jaar en een zure pen is altijd een aanbeveling.
Thanks :bier:

Oja die Olie tassen heb ik ook. TNNZ en de Belgische equivalenten heb ik nog niet op de palmares staan. Scheelt dat ik nog jong ben.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Mooie plaatjes Hafraf, geweldig dit soort avonturen!

Lang geleden heb ik een mini-avontuur gedaan met de bike; per trein naar Luik, en vanuit daar per mtb naar het zuiden tot aan de Franse grens (Bouillon). Van herberg naar herberg, gebruikmakend van de GR-routes. Bijv. de GR5 en GR57;

Afbeelding

Bron: http://www.trekkings.be/gr57voorstelling.htm

Ik ging overigens niet over Durbuy, maar wat meer oostelijk over Spa, Trois-ponts. Serieus klimmen daar, en de weg zoeken met m'n gelamineerde kaarten. Good times!

Ik vond die paden zeer de moeite waard; perfect voor het avonturen-gevoel. Niet te technisch, soms even lopen. En vooral heel erg mooi.
Niet altijd even legaal misschien, maar ik kan me niet voorstellen dat jij met je setup boze blikken krijgt. Waarschijnlijk juist heel veel aanmoediging :-q

Met andere GR's kun je helemaal je eigen route uitstippelen, ze zijn ongetwijfeld op het web te vinden.

Succes!
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Hafraf schreef: zo 3 mei 2020, 15:16
Is het plan dat je de tocht alleen maakt? Ik zou best wel een stukje mee willen rijden! :bier: Maar ik heb geen fatbike en ik weet niet of ik zo stoer ben als jij.
Ik ga solo maar ik zeg geen nee tegen een fietsmaatje, leuk! Dat je geen fatbike hebt is geen probleem, zolang we maar een beetje rekening met elkaar houden en 't tempo wat aanpassen. Een fatbike klimt bv langzamer maar gaat sneller over moeilijk terrein, althans is mijn ervaring.
Waar ik alleen geen zin meer in heb is samen met een skinnywheel of met een trekkingfiets met vier dikke Ortliebs rijden. Dan wordt het alleen maar asfaltrijden en daar heb ik echt geen trek in. Anders had ik wel de racefiets genomen.
Maar stuur maar een PM als je nog durft ;) En ik ben niet stoer, heb ook geen tattoos en baard, ben gewoon mezelf op een te dikke fiets.
Wat is voor jou "te moeilijk off road" en wat is het waar je vaak fietst?
Beetje moeilijk uit te leggen, zal vanavond als ik weer bij de pc zit wat foto's plaatsen, dat zegt meer dan woorden.


Ik heb je een pb gestuurd!

En laat de foto's maar komen! Keep them coming! :-q
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Smithy schreef: ma 4 mei 2020, 10:03 Mooie plaatjes Hafraf, geweldig dit soort avonturen!

Lang geleden heb ik een mini-avontuur gedaan met de bike; per trein naar Luik, en vanuit daar per mtb naar het zuiden tot aan de Franse grens (Bouillon). Van herberg naar herberg, gebruikmakend van de GR-routes. Bijv. de GR5 en GR57;

Afbeelding

Bron: http://www.trekkings.be/gr57voorstelling.htm

Ik ging overigens niet over Durbuy, maar wat meer oostelijk over Spa, Trois-ponts. Serieus klimmen daar, en de weg zoeken met m'n gelamineerde kaarten. Good times!

Ik vond die paden zeer de moeite waard; perfect voor het avonturen-gevoel. Niet te technisch, soms even lopen. En vooral heel erg mooi.
Niet altijd even legaal misschien, maar ik kan me niet voorstellen dat jij met je setup boze blikken krijgt. Waarschijnlijk juist heel veel aanmoediging :-q

Met andere GR's kun je helemaal je eigen route uitstippelen, ze zijn ongetwijfeld op het web te vinden.

Succes!
Daar had ik nog niet aan gedacht, goede tip! Zal eens kijken naar GR-routes, mss is dat idd een veel betere optie dan verschillende mtb-routes aan elkaar proberen te breien. En wat ik tot nu toe aan plaatjes heb gezien zijn die GR-routes erg mooi en precies wat ik zoek. Thanks!
brickie schreef: ma 4 mei 2020, 11:16 En laat de foto's maar komen! Keep them coming! :-q
Had ff geen tijd voor internetfietsen en foto's posten (vanwege corona heb ik nu veel werk) maar hopelijk lukt het vandaag. Dank voor je enthousiasme :)
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

brickie schreef: ma 4 mei 2020, 11:16 En laat de foto's maar komen! Keep them coming! :-q
Beetje late reactie, maar hier wat foto's voor Brickie en voor wie dat ook leuk vindt.
Wat is voor jou "te moeilijk off road"
Moeilijk offroad vind ik stinkend moeras met bloeddrinkende insecten; diepe sneeuw in minus-ergkoud; gevaarlijke ijsvelden en 't ergste vind ik snelstromende rivieren.

Dit is soms ook niet makkelijk; dagenlang langs de kust fietsen, over strand, door mul zand, diep water, over supergladde klippen, met veel zon, zout, harde wind en als je pech hebt regen:

Afbeelding

Maar de bergen (het noors/zweeds hooggebergte) vind ik toch 't moeilijkst. Het verraderlijke klimaat, het onherbergzame gebied, geen wegen, geen huizen ..

Afbeelding

Hier had ik het tentje ergens opgezet en maakte ik dagtochten zonder bikepackingzooi. Ging een stuk makkelijker maar voordat je daar bent heb je al heel wat moeilijke kms weggetrapt/geduwd.

Afbeelding

Het ziet er mss lekker uit en er loopt een pad maar dat pad is zoiets als dit en dan kilometers lang met enorme hoogtemeters:

Afbeelding

Afbeelding

Dit ziet er mss ook als een fatbike-paradijs uit (beetje zigzaggend over stenen hobbelen), maar het 'pad' is vaak onvindbaar en bestaat alleen maar uit stenen en rotsblokken:

Afbeelding

Vaak onmogelijk te fietsen, met een ijzige wind en waar 't ook midden in de zomer plots kan sneeuwstormen.

Afbeelding

Afbeelding

Vaak ook te steil of het gaat plots loodrecht naar beneden. Zoals hierboven op de foto. Het rotspad verdwijnt in de diepte en je valt dan als het ware over de rand. En dat kan met een dikke fatbike en als je doodmoe bent (levens)gevaarlijk zijn.

Afbeelding

Hier ging het onzichtbare pad juist recht omhoog. Te steil voor de fiets op je rug (je valt achterover) dus de enige manier is dan om de fatbike dwars omhoog te zeulen. Gekkenwerk natuurlijk maar de beloning als je eindelijk boven staat is groot en het avontuurgevoel onvergetelijk :)
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Bedankt! Fantastische tochten die je maakt! Ik zit nu ernstig te overwegen om een fatbike te kopen! Maar sneeuw, moeras, ijsvelden, snelstromenden rivieren, rotsen, bergen ..... dat is niet in nederland :( En om nou iedere keer met de auto ver te rijden .... :o
Wat fiets je nou als korte rit, bevoorbeeld na het werk of in het weekend? of pak je dan een gewone fiets?


Waar is dit??? Lijkt mij niet scandinavie???
Hafraf schreef: do 7 mei 2020, 22:24

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

brickie schreef: za 9 mei 2020, 20:31 En om nou iedere keer met de auto ver te rijden .... :o
Ik zie een emigratie aan komen, je leeft tenslotte nu :-q
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

Jurriaan schreef: zo 10 mei 2020, 11:34
brickie schreef: za 9 mei 2020, 20:31 En om nou iedere keer met de auto ver te rijden .... :o
Ik zie een emigratie aan komen, je leeft tenslotte nu :-q
nou ik zou best willen! :lol:
helaas ben ik slecht in taal leren .... lijkt me ook niet een gemakkelijke taal!
en hoe vertel ik het mn meissie ...... :o
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

"9 maanden winter" is ook wel een dingetje om rekening mee te houden... :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
brickie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:47

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 mei 2020, 18:38 "9 maanden winter" is ook wel een dingetje om rekening mee te houden... :wink:
9 maanden???? :o
ik vind die 5 maanden spijkerbanden van hafraf al veul te veul! :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gaat dit nog over Belgie?
Volgens mij dwalen we af... :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 mei 2020, 21:04 Gaat dit nog over Belgie?
Volgens mij dwalen we af... :lol:
O euh de emigratie was niet op België gericht :tong

Dat van die talen herken ik, dat heb ik al met Frans. Wat ze dan weer in België spreken. Wel erg gaaf wat er zoal uitgezocht is qua TBNZ, TBWO en de EEEE en MMMM trails in Luxemburg. Helaas zijn die laatste 2 al niet meer verkrijgbaar zijn, o.a. door commercieel misbruik van de routes.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

brickie schreef: za 9 mei 2020, 20:31 Waar is dit??? Lijkt mij niet scandinavie???
Hafraf schreef: do 7 mei 2020, 22:24
Afbeelding
Dat is in Frankrijk, geloof ergens bij Calais of mss een stuk verder richting Bourlogne-sur-Mer. Fietste toen zoveel mogelijk over het strand vanaf DenHelder, via België, een stukje Frankrijk in. Samen met een fietsmaatje met dikkere banden, wat trouwens niet vaak een voordeel was op het strand.

Afbeelding
brickie schreef: ma 11 mei 2020, 17:47
Jurriaan schreef: zo 10 mei 2020, 11:34 Ik zie een emigratie aan komen, je leeft tenslotte nu :-q
nou ik zou best willen! :lol:
helaas ben ik slecht in taal leren .... lijkt me ook niet een gemakkelijke taal!
en hoe vertel ik het mn meissie ...... :o
Voor je meisje koop je er gewoon nog een fatbike bij!

De taal is niet zo moeilijk hoor; je gøøgelt wat met öötjes en ååtjes, verwisselt alle klinkers door de 'eu' (dus brood wordt breud, sneeuw wordt sneu), plakt achter elk woord een j (hej, okej, nej) en de taal verengelsen is not done dus je zegt mejl, fejk, tejp, dejt, sajt inplaats van mail, fake, tape, date, site etc. En dan kom je heel ver ;)
Maar pas op met woorden die engels klinken zoals bv bra, prick, kiss, fart, sex want die hebben een heel andere betekenis. Engelsen snappen er ook niets van als ze door de politie worden aangehouden voor een 'fartkontroll' want dat is een snelheidcontrole. :lol:
brickie schreef: ma 11 mei 2020, 20:18
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 mei 2020, 18:38 "9 maanden winter" is ook wel een dingetje om rekening mee te houden... :wink:
9 maanden???? :o
ik vind die 5 maanden spijkerbanden van hafraf al veul te veul! :lol:
Liever 5 maanden spikes in een witte sneeuwwereld, dan 8 maanden regen in een grijze wereld! ;)
Plaats reactie