Advies voor 1e keer Belgie!

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
OneTwoTen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 april 2020, 09:59

Hoi allemaal,

Over 1.5 week wil ik graag 2 dagen in Belgie gaan MTB'en. Daar ben ik nog niet eerder wezen MTB'en, dus ik zou graag jullie om advies vragen. Ik heb al proberen te zoeken op dit forum en via route websites. Maar vind het niet makkelijk om een goed beeld te krijgen. Ik zag al dat er veel leuke routes zijn rond Malmedy, Houffalize, Genk en Aywaille. Maar ik vind het nog lastig in te schatten wat het niveau is van de routes en wat voor soort routes het zijn.

M'n broertje heeft niet heel veel MTB ervaring, maar wel een aardige conditie en is redelijk sportief aangelegd. Dus het hoeft niet echt voor beginners te zijn, hij mag best wat bijleren, maar ook niet te extreem uiteraard. Een beetje moeilijk te zeggen. Maargoed, ik heb 2 XC hardtails met 100mm voorvork. Ik gok dat maximaal 50km een goede afstand is voor hem. Verder zou het leuk zijn om routes in mooie natuur te rijden en niet met te brede paden (waar je eventueel ook veel wandelaars kan tegenkomen in deze tijd in het weekend).

Kunnen jullie me hierbij helpen? Duitsland is trouwens ook een optie, maar dat vond ik nog wat lastiger uit te zoeken. Niet veel verder rijden dan 3 uur ongeveer is een mooie afstand.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Heb je een gps ter beschikking? Sommige routes zijn niet zo goed afgepijld dan andere.

Houffalize vind ik een goed begin. De vaste routes zijn voor beginner mountainbiker toch wel uitdagend en conditioneel kan je je daar ook uitleven.
La Roche vind ik iets pittiger, maar nog goed doenbaar.
De vaste route van Vielsalm vind ik iets minder spectaculair, maar in vergelijking met Vlaanderen zeker nog altijd de moeite.
De vaste route van Paliseul is ook een zeer mooie tocht, zeker het eerste gedeelte.
Bouillon heeft ook permanente routes van de GR de Godefroy. Ook een mooie streek.

Met een hardtail 100mm heb ik tot voorbije jaar altijd mee rondgereden in Ardennen, dus dat kan perfect.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben geen België kenner dus daar zullen anderen je mee moeten helpen maar heb nog wel iets anders.

Je broertje kan dan wel een goede conditie hebben en sportief zijn maar zonder ervaring out of the blue ritjes van 50k gaan rijden met wellicht ook wat hoogtemeters dat zou nog zwaar tegen kunnen gaan vallen. Grote kans dat hij op dag 2 geen stap meer kan verzetten van de spierpijn.

En het zou ook handig zijn om te vertellen van welke stad 3 uur rijden je max is. :-q
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Genoeg eten en drinken en eigen tempo voor een startende fietser.
Als iemand sportief is kan dat hij zij iedere willekeurige spiergroep ontwikkeld hebben.

Ik wil ook naar be, dus ik blijf je dit draadje de volgen ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Belgie dichtbij;

Vaste Voerstreekroute, 50km 1000hm, tegen Zuid L aan gelegen, net beneden M’tricht.
GPX via desbetreffende topic op dit forum.

Genk is relatief vlak, bossen, ook leuk, zeker voor beginners zeker niet ‘te’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
OneTwoTen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 april 2020, 09:59

Thanks voor de reacties allemaal!

@ Rasmazzer. Bedankt voor de locaties! Ik zal ze checken. Ik zie dat er op elke plek weer verschillende routes zijn. Zijn die dan allemaal prima te doen (alle gepijlde routes)? GPS is iets waar ik denk ik in de toekomst ook naar moet kijken, kwam dat al veel tegen bij het inlezen.

@ Dice Oldskool. Ja, je hebt misschien wel gelijk, 50km over de weg is toch een ander verhaal dan met de MTB en hoogtemeters. Misschien moet ik eerst een route uitkiezen van rond de 25km, als het dan gewoon prima gaat kunnen we daarna nog een andere ronde doen. Die 3u was even vanaf Utrecht genomen (midden van het land)

Mochten er nog meer tips zijn dan hoor ik dat graag! We zouden eventueel ook op zaterdag in een regio kunnen gaan rijden en daar slapen en dan op zondag iets verderop in een andere regio (op de weg terug bijvoorbeeld) nog een route rijden.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Niet te vergeten....naar beneden :-{ zou je ook een beste kluif aan hebben, stenen, wortels, geulen en niet de rem ervaringen hebben :roll: 100% garantie voor een goede schuiver :-{
Ben je daar nooit geweest, voor een goede kennis making met plezier ga je naar Trois-Ponts route geel heb je 32 km leuk en lekker stukje biken :-q
Ben onderweg op de gele route in slaap gesukkeld :( rij je door naar Malmedy en pak je beneden in het dorp route blauw..... :lol: en naar de blauwe route te hebben gereden een verslagje hier posten aub :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

OneTwoTen schreef: do 18 juni 2020, 08:54 Thanks voor de reacties allemaal!

@ Rasmazzer. Bedankt voor de locaties! Ik zal ze checken. Ik zie dat er op elke plek weer verschillende routes zijn. Zijn die dan allemaal prima te doen (alle gepijlde routes)? GPS is iets waar ik denk ik in de toekomst ook naar moet kijken, kwam dat al veel tegen bij het inlezen.
Voor de staat van de pijltjes keek ik vroeger (toen ik nog geen GPS gebruikte) vaak naar de reviews van de route:

https://mtbroutedatabase.be/
https://www.mtbroutes.be

Laatste wordt denk ik niet zo veel meer gebruikt.

Daar staat bijvoorbeeld al bij La Roche dat er een stuk van route 3? is afgesloten door de privé-eigenaar. Dan kan je dat al eens uitzoeken op de kaart.

Als er daar iemand schrijft dat de pijltjes amper te vinden zijn, dan zou ik bijvoorbeeld zonder gps er niet aan beginnen. Het is sowieso al een uitdaging via pijltjes te rijden, want je moet toch goed uitkijken. Vond ik vroeger ook wel zijn charme hebben. Zo eens 2km terug rijden om het pijltje te zoeken :D .

La Roche-en-Ardenne route 1 in de voormiddag (toch al 750hm). 's Middags beetje bekomen in het dorp, misschien portie pasta eten en dan aan route 4 (ook zo'n 750hm) beginnen. Dan heb je zo'n 50km gedaan, maar wel 1500hm. Zelfs moet goede fysiek, maar minder mtb-marathon training zou je daar toch wel al behoorlijk tegen je grens moeten aanzitten.
OneTwoTen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 april 2020, 09:59

Ik heb trouwens wel een Garmin Fenix 5x. Daar zou ik in principe ook GPS mee moeten kunnen doen. Dus dat is ook nog een optie. Maar weet niet hoe fijn dat is in vergelijking met echt een schermpje op je stuur...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ohja.....de pijlen :-{ het is geen NL daar :D als in NL een bordje/pijl schreef hangt....dat er gelijk met groot materieel wordt uitgerukt :lol: :wink:
Maar neem je de tijd zoals ik toen deed :-D is er niets aan de hand, sommige stukjes 2 X of 3 X het zelfde pad af rijden :roll: je moet het zo zien, het is in alle gevallen goed voor de beentjes :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En voor een beetje Ardennen-gevoel in Nl: de mooie vaste Vijlenroute, Zuid Limburg, 25km 500hm. Ook prachtig, en wat minder 'technisch' dan de Oude Voerstreekroute (tegen Zuid L). Als deze 2 bevallen en goed gaan, dan ben je ook wel klaar voor 'echte' Ardennen routes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

aurelius schreef: do 18 juni 2020, 07:22 Belgie dichtbij;

Vaste Voerstreekroute, 50km 1000hm, tegen Zuid L aan gelegen, net beneden M’tricht.
GPX via desbetreffende topic op dit forum.

Genk is relatief vlak, bossen, ook leuk, zeker voor beginners zeker niet ‘te’.
Ik lees even geïnteresseerd mee. Door al die Corona-thuiswerk-ellende is een daagje net over de grens trappen wel welkom eigenlijk. Ik heb alleen geen GPS. Is die route goed bebord en zonder GPS te doen?
Assumption is the mother of all fuckups.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Velox schreef: do 18 juni 2020, 10:49 Ik lees even geïnteresseerd mee. Door al die Corona-thuiswerk-ellende is een daagje net over de grens trappen wel welkom eigenlijk. Ik heb alleen geen GPS. Is die route goed bebord en zonder GPS te doen?
Voerstreek blauw en zwart zijn volgens mij wel te rijden a.d.h.v. de pijltjes. Neem voldoende plakgerief mee als je de zwarte lus doet (braamstruiken).

https://mtbroutedatabase.be/limburg/voeren.htm

Voor iedereen die niet direct een GPS ter beschikking heeft. Het helpt als je de route toch inlaad op Komoot bijvoorbeeld en dan je GSM mee op pad neemt. Als je dan de weg niet vindt, heb je toch een backup.

Je kan zelfs GPX inladen in Google Maps en zo extra backup meehebben. Is alleszins toch beter dan na 1u zoeken terug te keren richting de auto...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Oude Voerstreekroute is alleen te rijden met GPS!
viewtopic.php?f=10&t=93879

De huidige 'vernieuwde' is namelijk de oude, waar ze alle leuke stukken uit hebben gehaald, en die nieuwe stukken gaan nu vooral over... asfalt. Zou ik nooit voor naar de Voerstreek komen, zonde.

De 'echte' Oude met GPS rijden dus, en die is dan weer helemaal top.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
OneTwoTen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 april 2020, 09:59

Bedankt voor alle tips! Ik zal eens op zoek gaan naar een accommodatie. Ik denk dat het een combi van La Roche en Houffalize wordt of anders Bouillon en Paliseul. Lijken mooie omgevingen met veel bos, heuvels en leuke dorpjes (en MTB routes, ook wel leuk opzich).
Plaats reactie