Malmedy of La Roche

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Mijn vriendin en ik willen, volgende week, 2 dagen, mountainbiken in Belgie. Nu heb ik het idee om naar Malmedy of La Roche te gaan.

Wij hebben allebei een hardtail 29er en rijden nu ongeveer een maand of 2. Echte beginners dus. Mijn fietsconditie is goed. Die van mijn vriendin is redelijk. Ik denk dat 30km, met niet al te veel hoogte meter, max is voor haar. Wij rijden meestal Druunse duinen of Stadsbos013 van Tilburg. Zelf rij ik het liefst single tracks in het bos en hou wel van een beetje DH.

Mijn vragen zijn:
- Is Malmedy/ La Roche iets voor mij en mijn vriendin?
- Welke banden zijn goed voor het gebied? dacht zelf aan schwalbe ralph en ray.
- Heb ik in het gebied iets van gps nodig?
- Welke routes moet ik vooral niet doen met mijn vriendin?

Alle tips en tools zijn welkom.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vergeleken met LDD en 013 heeft de Ardennen veel hoogtemeters. Daarom ga je er ook heen. Ik zou niet op hoogtemeters beknibbelen, maar op lengtemeters.
Op het forum staan er allemaal berichten over dat er nu streng wordt gehandhaafd op het wild rijden op singletracks. Als beginner is het daarom misschien het meest vertrouwd om de uitgepijlde routes te rijden. Hier zitten echter grote verschillen in van ronduit saai tot leuk (zeker voor een beginner). Ga er echter niet vanuit dat overal waar een bordje zou moeten staan er ook een (zichtbaar) aanwezig is. Zorg altijd voor goede back-up; want die heb je hoogstwaarschijnlijk nodig. Niet overal is men even actief met het bijhouden van de routes. Een overzicht van vaste routes vind je hier: https://mtbroutedatabase.be
Zoals je kan zien, is niet alles even up-to-date,; ga op grond hiervan ook checken bij de lokale VVV etc.
Over je bandencombi; die is goed voor LDD, maar te licht voor de Ardennen; je kan ze er wel op laten zitten, maar het betekent dat je met name downhill wat voorzichtiger moet rijden. Ik zou sowieso niets aantrekken van snelheden die ervaren rijders downhill halen; je moet eerst de hellingen leren lezen.
DMP
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 23:46
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300

Willem Altes schreef: ma 6 juli 2020, 23:05 Vergeleken met LDD en 013 heeft de Ardennen veel hoogtemeters. Daarom ga je er ook heen. Ik zou niet op hoogtemeters beknibbelen, maar op lengtemeters.
Op het forum staan er allemaal berichten over dat er nu streng wordt gehandhaafd op het wild rijden op singletracks. Als beginner is het daarom misschien het meest vertrouwd om de uitgepijlde routes te rijden. Hier zitten echter grote verschillen in van ronduit saai tot leuk (zeker voor een beginner). Ga er echter niet vanuit dat overal waar een bordje zou moeten staan er ook een (zichtbaar) aanwezig is. Zorg altijd voor goede back-up; want die heb je hoogstwaarschijnlijk nodig. Niet overal is men even actief met het bijhouden van de routes. Een overzicht van vaste routes vind je hier: https://mtbroutedatabase.be
Zoals je kan zien, is niet alles even up-to-date,; ga op grond hiervan ook checken bij de lokale VVV etc.
Over je bandencombi; die is goed voor LDD, maar te licht voor de Ardennen; je kan ze er wel op laten zitten, maar het betekent dat je met name downhill wat voorzichtiger moet rijden. Ik zou sowieso niets aantrekken van snelheden die ervaren rijders downhill halen; je moet eerst de hellingen leren lezen.
De hoogtemeter was meer bedoeld als indicatie van de fietsconditie van mijn vriendin.

Als backup gebruik ik mijn Garmin Fenix 6. Ik laat de track daarop.

Wij denken er nu over om toch maar deze vakantie in NLD te blijven. Wij gaan dan een dagje naar de Utrechtse heuvelrug en Limburg.

Als wij toch naar de Ardennen gaan welke banden zijn dan geschikt voor daar?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Als je met La Roche het plaatsje La Roche en Ardenne bedoelt: de MTB routes verlaten daar bij mijn weten het asfalt nagenoeg niet. Je kunt die dus ook prima met je stadfiets/racefiets doen. Iets verderop bij Maboge heb ik een heel klein stukje singletrack gevonden over rotsen, maar 90+ % van de leuke paadjes worden vermeden door vaste routes. OK je bent beginner, maar dit is wel het uiterste waar je geen enkele MTB skill voor nodig hebt.
Als je nu 'pas' 2 maanden op de MTB zit denk ik dat je meer lol haalt uit de vaste routes in bijvoorbeeld Limburg, dan dat je a. een teleurstellende asfalt route met slechte bewegwijzering in de Ardennen rijdt of b. een mooie gpx tocht rijdt maar juist teveel rotsen tegenkomt waar je wellicht te weinig ervaring voor hebt.

Ik zou zeggen: Limburg, UHR of Veluwe (Veluwezoom, Ede, evt Montferland)

qua banden: als je rustig aan doet en de routes zoekt die bij je niveau passen denk ik niet dat je iets heel anders nodig gaat hebben. Kijk vooral naar de lekbestendigheid. Als je over een paar jaartjes hard over de rotsen kunt knallen zul je merken dat wat dikker rubber en meer profiel wenselijk is.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zie voor de Ardennen ook dit onderwerp:
viewtopic.php?f=11&t=146597

Wat betreft Limburg, daar zijn ook niet alle routes een feest voor MTB-ers. Veel zijn er ook geschikt om te gravellen. Lees daarvoor het vaste routes Limburg topic maar eens door.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Banden voor Z Limburg of Ardennen: Nobby Nick. Of een vergelijkbaar type van een ander merk.

De vaste routes in Z Limburg zijn voor beginners zeker de moeite waard. Misschien wel beter dan in de Ardennen, waar het landschap wel ruiger is, maar de paden niet ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

De groene en blauwe route in Malmedy is heel goed te fietsen voor beginners. Ook kom je langs mooie plekken. De rode is qua hoogtemeters en afstand meer voor de gevorderde fietser.
Plaats reactie