MTB Trails Spa

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

StephanS schreef: vr 8 oktober 2021, 21:44 Ik was vandaag op verkenning door België op zoek naar wat leuke natuurlijke trails. Winterberg enzo doen het toch niet echt meer voor me. Eerst Chaudfontaine daarna doorgereden naar Spa. Moet zeggen dat dit wel een aardige spot is. Leuke loamtrails die allemaal goed te doen zijn, hoe sneller hoe uitdagender. Na 6 keer omhoog was ik wel redelijk klaar, dat klimmen hakt er toch behoorlijk in.

Zijn er nog vergelijkbare (legale) spots in de buurt?
Ik neem aan dat je deze wel kent?
https://www.trailforks.com/region/bikep ... me-libert/
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Definieer in de buurt...

Legaal: Bouillon

... en de mijnterril in Beringen heeft aardige lijntjes maar weinig natuurbeleving.

Er schijnen nog wat zaken gaande te zijn voor legale trails maar da's nog niet gerealiseerd.


Wel jammer dat de lastigste trail in Spa nu is opgedoekt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
StephanS
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 21:57

Willem Altes schreef: vr 8 oktober 2021, 22:53 Ik neem aan dat je deze wel kent?
https://www.trailforks.com/region/bikep ... me-libert/
Check, die staat op de lijst.
cheeta schreef: za 9 oktober 2021, 10:33 Definieer in de buurt...

Legaal: Bouillon

... en de mijnterril in Beringen heeft aardige lijntjes maar weinig natuurbeleving.

Er schijnen nog wat zaken gaande te zijn voor legale trails maar da's nog niet gerealiseerd.


Wel jammer dat de lastigste trail in Spa nu is opgedoekt.
Rond een uurtje of 3 vanaf utrecht is een beetje de grens.

Bouillon was ik zelf niet opgekomen maar dat heeft idd ook potentie. Ik zie op trailforks ook nog La Semoy (is FR maar ongeveer zelfde hoogte als Bouillon).
Ziet er ook wel veelbelovend uit (https://www.trailforks.com/region/la-se ... on=4.80698)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

StephanS schreef: za 9 oktober 2021, 15:45Bouillon was ik zelf niet opgekomen maar dat heeft idd ook potentie. Ik zie op trailforks ook nog La Semoy (is FR maar ongeveer zelfde hoogte als Bouillon).
Ziet er ook wel veelbelovend uit (https://www.trailforks.com/region/la-se ... on=4.80698)
Beter bekend als LHR (Les Hautes-Rivieres, waar gemakshalve dan Naux, Thilay, Tournavaux ook toe gerekend worden), omvangrijker qua aanbod dan Bouillon. Alleen ook populair voor de jachtg, wat op het moment iets is om voor heel de Ardennen mee rekening te houden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BlackBurn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 20:23
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021 incl. dropper
Contacteer:

Ik wil morgen naar deze trails rijden, echter het is 2u rijden, lonen deze trails om voor op en neer te rijden en kun je, je er een paar uur vermaken ? Daarnaast worden de trails een beetje vast bezocht, ook doordeweeks, gezien ik alleen ga en mocht er onverhoopt iets gebeuren..... :-{

Mocht er iemand morgen toevallig die kant op gaan, wellicht leuk om even kennis te maken. Zelf ben ik van plan vanuit Beuningen (bij Nijmegen) 's ochtends redelijk vroeg er naar toe te rijden, gezien mijn dochter 's middags zwemles heeft, evt. meerijden mag ook. Uiteraard een beetje afhankelijk van de reacties op de eerdere vraag 8)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik was er twee weken geleden en heb me er een hele dag vermaakt. 7 trails, een paar dubbel gereden, telkens weer omhoog peddelen… best vermoeiend ook nog. Maar ik was positief verrast over de trails! Klik maar op het topic van mijn Snowdon in mijn signature, op de laatste pagina’s staat er eea over.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
BlackBurn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 20:23
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021 incl. dropper
Contacteer:

Klinkt goed! Wel te doen om alleen te gaan of beter even wachten tot er wat gezelschap mee kan?

p.s. erg vette build in dat andere topic :o :-q
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

BlackBurn schreef: wo 27 oktober 2021, 18:43 Klinkt goed! Wel te doen om alleen te gaan of beter even wachten tot er wat gezelschap mee kan?

p.s. erg vette build in dat andere topic :o :-q
Ik was er met Kapitein op een zaterdag met mooi weer en toen was het niet druk. Denk dat je niet veel mensen tegenkomt op een donderdag.

Zelf zou ik niet alleen gaan. Veel gezelliger met gezelschap. En het is allemaal niet zo gepolijst en met natte weer van afgelopen tijd best glibberig. Het zijn al met al best serieuze tracks.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Er wordt mooi weer voorspeld voor morgen, maar ik verwacht niet dat er veel volk zal zijn, er is hier geen vakantie dus weinig mensen zullen vrij zijn.
Het hangt ook een beetje af van je niveau, want echt makkelijk zijn ze niet. Persoonlijk zou ik daar niet graag alleen willen rijden, de blauwe ok,, maar de rode en zwarte zijn pittig.
BlackBurn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 20:23
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021 incl. dropper
Contacteer:

Dan stel ik ze nog maar even uit, kan ik iig uitslapen morgen en wat routes dichterbij bezoeken :)

Ben wel erg nieuwsgierig geworden naar deze trails, dus binnenkort maar eens opnieuw plannen of dit topic/let's ride forum in de gaten houden, wanneer mensen gaan.
TPeer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 oktober 2020, 20:45

BlackBurn schreef: wo 27 oktober 2021, 20:31 Dan stel ik ze nog maar even uit, kan ik iig uitslapen morgen en wat routes dichterbij bezoeken :)

Ben wel erg nieuwsgierig geworden naar deze trails, dus binnenkort maar eens opnieuw plannen of dit topic/let's ride forum in de gaten houden, wanneer mensen gaan.
Als je van plan bent om te gaan meld je gerust. Bij mij staat hij ook nog op het verlanglijstje om er een dag naar toe te gaan :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Denk dat het voornamelijk afhangt van wat je gewend bent te rijden (en daarmee niveau?)...
# Voor Ardennen-Enduro standaard zijn ze niet echt steil, extreem, etc... Snelheid ligt ook niet echt hoog en je hebt doorgaans veel escapes.
# In het bijzonder de zwarte trails hebben wat passages die tricky zijn met stenen, in het bijzonder als het nat is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

cheeta schreef: do 28 oktober 2021, 07:48 Denk dat het voornamelijk afhangt van wat je gewend bent te rijden (en daarmee niveau?)...
# Voor Ardennen-Enduro standaard zijn ze niet echt steil, extreem, etc... Snelheid ligt ook niet echt hoog en je hebt doorgaans veel escapes.
# In het bijzonder de zwarte trails hebben wat passages die tricky zijn met stenen, in het bijzonder als het nat is.
Toen wij er kwamen, was het wel even wennen, met name op de eerste blauwe trail. Dat ging prima, tot aan het eind bij de twee steile hellingen achter elkaar met weinig ruimte voor escape of uitloop. Geen trails die ik niet eerder had gereden, maar als je al anderhalf jaar zo'n beetje alleen heuvelrug rijdt, is het toch wat anders :tong . Ik las op hun FB-pagina dat ze na het weekend dat wij er waren, de exit van die eerste blauwe trail toch maar als rood hebben geclassificeerd, en een extra blauwe exit hebben gemaakt. Dat klopt wel beter bij wat wij van blauw en rood verwachten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Inderdaad bij die blauwe (Tom en Jerry), is het einde best wel steil.
Ik ken de trail bouwers en ik heb het met hen hierover gehad dat je dit wel rood kan noemen.
Ze gaan dit dus ook veranderen en een chicken way creëren (lijkt mij niet moeilijk want er is een pad naar rechts net voor dat steile stuk).
Ik rijd alleen maar in de Ardennen (ik woon hier) en ik vind ze best wel pittig om 2 redenen: heel veel off-camber en de ondergrond, weinig grip, boomwortels ten overvloede en vaak ook nog lekker daar waar je je voorwiel wil plaatsen.
Ik dacht in eerste instantie dat de blauwe en de rode lijnen geen probleem voor mij zouden moeten zijn met mijn ervaring, maar dat viel dus behoorlijk tegen!
We zijn begonnen met de eerste lijn, Lolo, en die was al pittig, daar keken we dus van op. Daarna Tom & Jerry en diegene die ons leidde van de groep, ging in de remmen voor dat steile stuk, waardoor we allemaal stil stonden.
La duchesse (ik geloof dat de naam is), haarspeldbochten in die zachte off camber ondergrond, niet makkelijk!
Ik heb de zwarte lijnen geeneens geprobeerd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

julie schreef: do 28 oktober 2021, 10:41 Inderdaad bij die blauwe (Tom en Jerry), is het einde best wel steil.
Ik ken de trail bouwers en ik heb het met hen hierover gehad dat je dit wel rood kan noemen.
Ze gaan dit dus ook veranderen en een chicken way creëren (lijkt mij niet moeilijk want er is een pad naar rechts net voor dat steile stuk).
Ik rijd alleen maar in de Ardennen (ik woon hier) en ik vind ze best wel pittig om 2 redenen: heel veel off-camber en de ondergrond, weinig grip, boomwortels ten overvloede en vaak ook nog lekker daar waar je je voorwiel wil plaatsen.
Ik dacht in eerste instantie dat de blauwe en de rode lijnen geen probleem voor mij zouden moeten zijn met mijn ervaring, maar dat viel dus behoorlijk tegen!
We zijn begonnen met de eerste lijn, Lolo, en die was al pittig, daar keken we dus van op. Daarna Tom & Jerry en diegene die ons leidde van de groep, ging in de remmen voor dat steile stuk, waardoor we allemaal stil stonden.
La duchesse (ik geloof dat de naam is), haarspeldbochten in die zachte off camber ondergrond, niet makkelijk!
Ik heb de zwarte lijnen geeneens geprobeerd.
Als je la p'tite duchesse rijdt, kun je de rest ook, denk ik. Ook zwart. Wij spraken een van de bouwers, die zelf ook al aangaf dat Tom en Jerry eigenlijk rood moest zijn. Ik denk dat wij de chicken route al namen (die geul naar rechts, die uitkomt op het asfalt onderaan). Nu wordt het einde dus inderdaad rood. De meeste drops/jumps zijn te rollen, op een enkele na, ik weet alleen niet meer in welke trail die zit. Je komt dan uit een bocht en rijdt op een jumpje af, maar je moet dan wel echt goed je vaart weten te houden anders drop je zo met je voorwiel in de geul die achter de take-off zit. En links of rechts van die jump is ook geen chicken route, dus dat is even afstappen om door de geul te komen.

Wij hebben ze allemaal gereden, en sommige twee keer, alleen Tom en Jerry niet meer. Met wat we tegenkwamen in de andere lijnen, hadden we die uiteindelijk einde dag wel gekund qua techniek, maar het was vooral de concentratie die na een dag op en neer peddelen wel weg was.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie