Trail centra in Wallonie (Ambleve, Bouillon, Chaudfontaine, Esneux, Spa)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Aywaille en Esneux vandaag gereden.

Aywaille rood vond ik pittig steil. Maar ja ik ben dan ook in elke bocht een kom gewend..

Esneux rood, La Carrière en La …. vind ik een waar feestje.
Bordjes alhier ontbreken nog.

De emtb snap ik inmiddels 😉 De locals complimenteren zonder e, dat wel 😆
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dan moet je nodig Aywaille zwart eens proberen, daar zitten een paar echt stijle passages in👌👌

Met Pasen daar voor t eerst met spd gereden en had een paar gevoelsmatig serieus spannende momentjes 😬

Jammer trouwens dat la Blaireau zo halverwege eindigt, daardoor wel veel klimmen per meter dalen. Het is echt een supertrail, altijd wel een keer een voetje aan de grond nodig tot nu toe :)
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik heb donderdag een paar stukken Aywaille gereden, vond blauw zelfs al aardig steil in een geval, weet even niet meer welke dat was.. Ben vervolgens een lange tocht gaan doen die op Komoot als "gemiddeld" stond, zaten echter een paar rode en zelfs een zwarte lijn in..
Maar meer dan genoeg te vinden om je een paar dagen te vermaken hier!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

paulus1981 schreef: vr 29 april 2022, 20:01Jammer trouwens dat la Blaireau zo halverwege eindigt, daardoor wel veel klimmen per meter dalen. Het is echt een supertrail, altijd wel een keer een voetje aan de grond nodig tot nu toe :)
... als je hem een 2e keer doet hoef je alleen maar de meters te klimmen die je ook gedaald hebt. :bier:


Over klimmen gesproken (maar dan in Spa)...
Pat. schreef: vr 29 april 2022, 09:10De 2 blauwe lijnen bieden wat meer tijd en flow en geven wat meer gevoel dat je wat meer waarde hebt in het bergop fietsen.
... persoonlijk zou ik tenminste de eerste blauwe (La Lola?) definiëren als de moeite van het bergop fietsen niet waard.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als je na blaireau een andere trail (bv le graviers) pakt klim je toch niet heel veel voor niks ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En vandaag afgesloten met Chaudfontaine. De minste van de 4 wat mij betreft. Er wordt heel veel gereden dus overal lopen lijntjes. Kan zo maar zijn dat je pad, oeps in eens weg is. Althans weg naar mijn kunnen.
Veel losse leisteen, goed voor je glijskills.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je in Chaudfontaine niet goed bekend bent is het allerlastigste de geplande, of zelfs 2x dezelfde route te rijden... :lol: Er is overigens meer in de omgeving dan van het fort naar de rivier en terug.
tiewrap schreef: za 30 april 2022, 10:35Als je na blaireau een andere trail (bv le graviers) pakt klim je toch niet heel veel voor niks ?
LIgt er aan hoe je naar He Graviers doorsteekt... Als je terugrijdt naar de parking om dan via het uitzichtpunt omhoog te gaan of de klim terug naar de start van Blaireau neemt (wat eigenlijk de route is volgens mij) en dan bovenlangs gaat, dan denk ik dat je zo'n 40 a 50m 'verliest. Er zijn andere opties die dan gevoelsmatig halveren...


*edit*
Er wordt gemeld dat de bordjes in Esneux er aan komen...
Afbeelding

*edit* Wat sfeerbeelden uit Remouchamps (willekeurige rijders)...
Afbeelding
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Esneux heeft nu ook een website met beschrijving van de trails, GPX data van de routes, iedere trail, etc... (die an sich al op Trailforks te vinden waren): http://www.endurourthe.be/

Bordjes bij het begin van de trail staan er inmiddels, verbindingsroute werd o.a. vandaag aan gewerkt... Naar verluid zou de opening inmiddels voor midden juni (19e dacht ik te begrijpen) gepland zijn.

*edit* Bevestigd...
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Goed te zien dat men in Belgie de enduro trails aan het legaliseren is! Scheelt toch weer wat km rijden t.o.v. de Semoy in Frankrijk.

In potentie hebben ze daar net zoveel potentie als de North Shore ;)
Gebruikersavatar
eenkameleon
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 december 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Na twee jaar eindelijk weer eens richting Remouchamps. Nu een trailcentrum.
Omdat we hoofdzakelijk rond nonceveux zullen fietsen, vroeg ik me af of je daar ook kunt parkeren. De enige parking die ik ken en staat aangegeven staat al snel vol. Aangezien we het liefst zonder lunch op de trails afdalen en tussendoor een pauze willen pakken bij de auto het liefst dus zo dichtbij mogelijk.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

De Ninglinspo parkeerplaats is inderdaad snel vol. Wij waren er laatst om 10u en hadden toen het laatste ''normale'' plekje. Altijd een gedram daar op die parkeerplaats en je wordt zomaar klem gezet.
We parkeren ook wel eens ietsje verder, coördinaten: 50.452463299848354, 5.74131164773821 (copy paste in Googlemaps).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geplaatste speld:
https://maps.app.goo.gl/rGNixoks8UJYx2hp7
Parkeren bij de kerk.
Lekker rustig, behalve tijdens kerkdiensten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Heeft iemand toevallig .gpx bestanden van Ambleve Trail Center (Aywaille)?
Ben op trailforks door mijn gratis downloads heen :D
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

De officiële trails zijn goed aangegeven. En als je niet perse 1 route/gpx wilt rijden kun je ook gewoon trailforks via de browser openen dan kun je wel alles zien :-q
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Vorige keer heeft de batterij van mijn telefoon het niet gered dus zou het liefst de .gpx bestanden op mijn Etrex32 zetten zodat ik lekker onbezorgd kan rijden. Dus mocht iemand ze alsnog hebben dan houd ik me aanbevolen :-)
Plaats reactie