Trail centra in Wallonie (Ambleve, Bouillon, Chaudfontaine, Esneux, Spa)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Esneux als donkerrood betitelen vind ik er wat over (volgens mij zit men behoorlijk op dezelfde golflengte als de Fransen voor soortgelijke trails, en als Walen zich ergens aan spiegelen....). Ik denk dat ... op Trailforks voor het officieel werd zelfs als blauw betiteld werd.
Ok, in Coccinelle zit 10m die eigenlijk zwart kunnen zijn (om de boom naar rechts, steil naar beneden en dan hopen dat je de bocht naar links kan maken) waar geen alternatief maar anderzijds zit je tot dat moment gewoon op een blauwe trail. De andere rood zijn uhh... gewoon rood?

Dat zwart in Esneux in vergelijk met Ambleve zwart eigenlijk donkerrood is, valt meer voor te zeggen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

cheeta schreef: wo 17 augustus 2022, 21:49 Esneux als donkerrood betitelen vind ik er wat over (volgens mij zit men behoorlijk op dezelfde golflengte als de Fransen voor soortgelijke trails, en als Walen zich ergens aan spiegelen....). Ik denk dat ... op Trailforks voor het officieel werd zelfs als blauw betiteld werd.
Ok, in Coccinelle zit 10m die eigenlijk zwart kunnen zijn (om de boom naar rechts, steil naar beneden en dan hopen dat je de bocht naar links kan maken) waar geen alternatief maar anderzijds zit je tot dat moment gewoon op een blauwe trail. De andere rood zijn uhh... gewoon rood?

Dat zwart in Esneux in vergelijk met Ambleve zwart eigenlijk donkerrood is, valt meer voor te zeggen.
Als Esneux geen donkerrood is, dan zijn alle rode trails in Spa eigenlijk blauw. Zeer groot niveau verschil tussen Spa rood en Esneux rood.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jeroen90 schreef: do 25 augustus 2022, 20:41Als Esneux geen donkerrood is, dan zijn alle rode trails in Spa eigenlijk blauw.
Prima, maak gelijk die Lola gewoon groen en zwart -> rood. :-q
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

haha. conclusie: het is leuk / uitdagend, afhankelijk van je ervaring is het groen, blauw, rood of zwart. :-D rijden is ervaren :-q
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Afgelopen weekend bouillon kort aan gedaan, klein stukje trail die op trailforks oranje is, daar had ik nogal moeite mee, ik vond het lastig de lijn te ontdekken laat staan te rijden op meerdere punten.
Met de (op Trailforks) zwarte trail had ik minder moeite, die was eigenlijk blind te rijden en imo dus ook niet zwart, wel een leuke trail om te doen.

Weet iemand wat het niveau is van de rode trails aldaar? Dat bepaalt een beetje of het de moeite waard om nog eens terug te rijden en meer tijd te nemen, LHR is natuurlijk lastige concurrentie om de hoek :)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als ik HdB mag geloven is er wel meer de moeite waard daar. Maar zijn de klimmen minder prettig dan in Naux.

Zwart en rood is wat mij betreft ook wel eens betrekkelijk, het is maar net waar jij je kracht hebt. Rode/zwarte lijnen in Greenhill heb ik toch bij bvb Mamut de houten drop mooi niet gereden, evenals de voor mijn skills niet te halen gaps.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zijn er updates qua trail centra in Wallonië?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ten opzichte van wanneer? In ieder geval zijn behoorlijk wat trails aardig uitgesleten...

Bouillon: is een blauwe bijgekomen (La Nouneuse) bij Rochehaut vorige maand, dan ligt er een half jaar ofzo La Sensuelle die wel de moeite is in de categorie 'natuurlijke' trails maar niet echt op iets aansluit.

Esneux: Geen nieuwe trails in de route, wel een by-pass op het eerste lastige stuk van Coccinelle waar je nu voor de boom rechtsaf naar beneden kunt in plaats van strak om de boom te moeten draaien, lijkt overigens meer een spontaan ontstane by-pass... Een van de groene tracks, die met jumps en die giga wortel heeft onderhoud gehad waarbij de jump wat veranderd is. Op L'Alternative zijn op 1 of 2 plaatsen by-passes geblokkeerd en het einde voor je op de weg uitkomt is aangepast. Veel tracks die lastig te zien zijn door bladeren en secties die spekglad zijn met regen...

Ambleve: Bosbouw nabij He Graviers, waardoor de verbinding van He Graviers naar La Golden langs Demenciel een absolute nachtmerrie is.

Spa: Van verrassingen houden lijkt me wel een goede eigenschap wanneer je volgas aan eent trail wilt beginnen op basis van een herinnering van een half jaar geleden gezien wat uitgesleten stukken of waar of punten wat dichtgelegd is

Boven zijn de 'geadverteerde'..:
https://visitwallonia.be/nl/3/doen/spor ... ie_lang=nl

* Ottignies zijn ze in Bois de Reve behoorlijk aan onderhoud aan het doen en op punten aan het opwaarderen,
* Chaudfontaine staan nog steeds geen bordjes, wel een by-pass ontstaan voor een steil stukje met stenen bovenin en wat activiteit maar ik verwacht dat dat eerder BEC gerelateerd is,
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Esneux zou ik nog een paar weken wegblijven.
Jeetje de tering dat is me toch een slijkbende momenteel. Afgelopen zondag met de TT daar wat afdalingen meegepakt maar daar wordt je bike niet vrolijk van. Een grote tsjapzooi. Bike deed het verder wel prima bergaf. Voelde in sommige bochten beetje aan als een speedway bike. :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Pat. schreef: vr 24 maart 2023, 18:51 Esneux zou ik nog een paar weken wegblijven.
Jeetje de tering dat is me toch een slijkbende momenteel. Afgelopen zondag met de TT daar wat afdalingen meegepakt maar daar wordt je bike niet vrolijk van. Een grote tsjapzooi. Bike deed het verder wel prima bergaf. Voelde in sommige bochten beetje aan als een speedway bike. :bier:
Dat was eind december niet anders, ik wacht wel even tot er weer berichten over een neerslag tekort en een sproeiverbod voorbij komen voor ik daar nog eens naartoe ga :)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

cheeta schreef: ma 20 maart 2023, 00:11Spa: Van verrassingen houden lijkt me wel een goede eigenschap wanneer je volgas aan eent trail wilt beginnen op basis van een herinnering van een half jaar geleden gezien wat uitgesleten stukken of waar of punten wat dichtgelegd is
Kleine update:

L'Ardennes Rocks:
Niet heel recent volgens mij maar de jumps is herbouwd, lijkt me een stuk hoger en breder geworden zonder nog echt ruimte om er langs te kunnen gaan...
Afbeelding

La Duchesse:
Volgens mij lag er al iets van een pad - edoch nooit echt op gelet - om niet van de rockslab af te hoeven helemaal aan het einde ,maar dat lijkt nu echt een alternatief geworden, al staan er geen bordjes bij...
Afbeelding

Dechainee:
Eveneens allerlaatste vrij steile stuk dat graag modderig wil zijn. Daar zat voorheen halverwege een ~45deg knik in het steilste stuk die in bagger condities voor menigeen lastig te houden was. Nu zitde knik gelijk bovenaan en is het steilste stukgewoon nagenoeg een rechte lijn.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Handige info! Zaterdag naar Spa, rematch op een slecht weekend vorig jaar. Ben benieuwd of ik nu wel alles kan rijden.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Afgelopen vrijdag voor het eerst in Spa geweest, welliswaar op de hardtail met schwalbe (nobby nic en wicked will) xc/trail banden maar me toch goed vermaakt! Twee zwarte en een rode trail gereden die alle drie leuk waren, gezien de natte ondergrond waren de stenen op zwart prettiger dan de bosgrond op rood.

Ik kom zeker nog eens terug met op z'n minst een ander setje wielen eronder :)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Wij waren afgelopen zaterdag in Spa. Was voor mij de eerste keer. Alles trails gereden op een blauwe na. Lijn 6 Ardennens rocks is toch wel mijn favoriete track. En de eerste rode na de klim is ook erg leuk vooral met dat steile stuk op het eind :bier:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Is het bij Spa nog mogelijk om na de blauwe trails niet rechtsaf de normale klim omhoog te pakken maar linksaf naar boven om sneller weer bij blauw uit te komen? Heb dat ooit gezien, maar zelf niet gereden. Is die klim een beetje te doen?
Plaats reactie