Trail centra in Wallonie (Ambleve, Bouillon, Chaudfontaine, Esneux, Spa)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Als je mij een pb stuurt met je mail kan ik je wel wat toesturen. Wij zijn opgestapt onder de snelweg brug naast de friettent.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Aankomend weekend ben ik in de buurt van Esneux, maar ik kan op de site niet echt vinden of de aanrijroute vanuit Anthisnes aangegeven is. Weet iemand dat?
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Weet het even niet meer 100% zeker, maar het is ook niet heel ingewikkeld. Als je voor het chateau staat moet je links aanhouden en met de bocht mee naar rechts. En dan is het gewoon een kwestie van die weg volgen tot je in het bos uitkomt. Vanaf daar is het sowieso aangegeven.

Als je het niet kan vinden kan je ook altijd kijken op de TF website kijken. :-q
https://www.trailforks.com/trails/map/? ... on=5.53601
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ah top, het kasteelchateau ken ik wel, dus dat komt wel goed :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zowel Esneux als Anthisnes zijn voornamelijk interessant als startpunt o.a. als je graag wilt warmfietsen (2x 2kmm die niet veel toevoegen).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat zeg je verkeerd Cheeta :-q :tong , vooral Anthisnes is van belang omdat na het fietsen je dan bij het chateau een lekker biertje kan drinken, het is namelijk ook gelijk een lokaal biermuseumpje met een bierwinkel met een uitgebreid assortiment

:bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en de Walen hebben zelfs nog geld :o voor meer projecten (ok, wel 2024)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

cheeta schreef: vr 5 augustus 2022, 18:44 ... en de Walen hebben zelfs nog geld :o voor meer projecten (ok, wel 2024)...
Laat maar komen :-q :kiss:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik wilde schijven, waar komt de zak met euro's vandaan. Maar vermoed dat dit een Europees subsidiepotje is :-q Heeft toch wel voordelen dat EU :winkie:
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Vraagje voor wie er al geweest is. Morgen ga ik naar Esneux en als ik nog puf heb naar Remouchamps (of die bewaar ik voor dag 2).

Is er bij esneux / endurourthe nog horeca langs / dichtbij de trails, of moet je daar weer terug voor dal in? En bij remouchamps / ambleve?

Arkeo camping zat vol, dus ik zet morgenavond tentje neer bij http://www.dieupart.be/ gekomen. Verslag volgt.

En mocht er iemand zin hebben om daar te rijden, ben denk ik rond 10u in Esneux. :roll:
Dawud
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 15:12

emeel schreef: ma 8 augustus 2022, 18:42 Vraagje voor wie er al geweest is. Morgen ga ik naar Esneux en als ik nog puf heb naar Remouchamps (of die bewaar ik voor dag 2).

Is er bij esneux / endurourthe nog horeca langs / dichtbij de trails, of moet je daar weer terug voor dal in? En bij remouchamps / ambleve?

Arkeo camping zat vol, dus ik zet morgenavond tentje neer bij http://www.dieupart.be/ gekomen. Verslag volgt.

En mocht er iemand zin hebben om daar te rijden, ben denk ik rond 10u in Esneux. :roll:
Er is quasi niets langs de route, behalve een kraampje aan een uitzichtpunt ongeveer halverwege (als ik het me goed herinner)

Esneux is best wel al pittig om te doen, 1300hm als je alle trails doet (groene zou ik skippen, dat is gewoon xc). Remouchamps zijn een pak hoogtemeters voor een enkele afdaling. Heb je een e-mtb?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Onderaan de Ry d'Oneux zit wat, staat volgens mij ook op de Endurourthe website. Edoch kom je daar normaal niet langs... Als je perse in Remouchamps nog wat wil doen dan zou ik er een paar pakken die bij elkaar liggen en in een uithoek ten opzichte van de rest zodat je daar op dag 2 niet heen hoeft...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Thnx! Broodjes mee dan maar.

Een bio bike , dus wordt lekker op gemakkie omhoog trappen. En na Endurourthe zien we wel weer verder.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik vond Esneux inderdaad best pittig. We hebben wel de groene stukjes gedaan en wat blauwe delen samen met de verbindingsroute.
Zwarte en rode stukken maar gelaten voor wat ze waren. Vanuit Anthisnes ernaar toe gereden.
Was een leuk dagje rijden daar.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Dat waren 2 leuke en pittige dagen. Heftiger dan Spa en ook heftiger dan wat ik afgelopen maand in Tsjechië heb gereden in o.a. Trutnov.

Op dag 1 vanuit Esneux de enduro trails opgepakt. Je start na een klim met rode trails. En die zijn zeker donker rood met zwarte stukjes. Leuk en uitdagend, maar voor mij soms ook net iets te. Elke lijn wel ergens afgestapt en gelopen omdat ik het te stijl of tricky vond. Verder wel enorm genoten van de lijnen. Maar soms dus wel een zwart stukje.

Na de noordelijke lijnen lekker rustig doorgefietst naar het zuiden. Afwisseling was wel even fijn en ook maar de Groene XC lijntjes genomen. Inderdaad niet echt de moeite waard. Daarna La falaise gepakt, waar wel een hele heftige afdaling in zat (net voor de samenkomst Trixhie). Hoog (zeker meter of 10, 15, Los leistenen, stijl en geen uitrol. Vond ik toch wel zwart aanvoelen. Daarna Trixhie maar overgeslagen en relaxt (wat niet erg was na die uurtjes in de hitte fietsen) naar start gereden via 2 leuke blauwe afdalingen en mooie flowline Esneux weer in .

Al met al goede dag gehad. Zou wel fijn zijn als je vanuit Esneux zou kunnen beginnen met een blauw lijntje om even in te komen na 3 uur in de auto zitten.

Na paar San alcohol biertjes op het terras de spullen in de auto gedaan en naar de camping in aywaille gereden. http://www.dieupart.be/ . Iets minder idyllisch dan Arkeo misschien, maar wel langs de rivier en prima camping voor een nacht. Café / restaurant op de camping met dagmenu en frites/ snacks. Om de hoek zit een supermarkt voor ontbijt en lunch.

Dag 2 naar ninglispo gereden voor Ambleve trails. Parking van wandelpaden was net vol dus maar in dorpje gezet bij de school (parking werd ook naar verwezen met bord vanaf ninglispo). 1.5 km ofzo. Prima losrijden.

Gestart met de blauwe ( led riveu) tot de kruising met de acces road zodat we niet weer helemaal omhoog hoefde te klimmen. Daara de rode ( la bolaf) gedaan om ook even te kijken wat ze hier rood vijden. Dat was een stuk eenvoudiger dan Esneux rood. Vervolgens naar wasflam (blauw). Pittige en stijle afdaling. Heel leuk om te rijden met de switchbacks . Daarna omhoog voor rode Wasse, die wel weer stuk pittiger was. Vooral combi van drop+ scherpe bocht+ stijle afdaling was mij iets te veel. Overige stukken lekker gereden.

Na de lange klim terug naar boven lekker over de wortels geract van de accesroad la Blaireau om af te sluiten met de 1.5 km afdaling van led riveu.
Plan was eigenlijk om hem op te pakken waar we bij de 1e keer waren gestopt, maar per ongeluk te lang rechtdoor gereden op de acessroad en toen kwamen we zo'n beetje weer bij echte start uit. Aanraders dus :lol: Scheelt hoop klimwerk en gaf een heerlijke afsluiter naar het dal. Biertje in het café en toen weer naar huis.

Conclusie: Al met al 2 mooie trailcenters die qua trails en omgeving/ natuur ook wel verschillen van elkaar. Voor mijn gevoel kan je bij Ambleve/ ninglispo wat meer zelf je dag opbouwen qua moeilijkheidsgraad blauw, rood en dan is er ook nog verschil tussen de rode trails. En dan liggen er ook nog zwarte trails. Bij endurourthe/ Esneux zit je wat vast aan wat je krijgt in de route en zijn de trails allemaal wel (donker)rood.
Plaats reactie