Westkant België

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Goedendag,

voor mij als Zeeuw zijn vele routes in België dichterbij dan de leuke routes in de achterhoek, rond Nijmegen of de Utrechtse heuvelrug. Toch houd ik het vaak bij de Kalmthoutse heide, Bergen op Zoom en omstreken en de routes bij Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen. (Naast de 'thuisroutes' uiteraard).

Toch begon het onbekende wel wat te kriebelen, dus ben ik vorig weekend met een fietsmaat naar Leuven getrokken. Via Komoot hadden we een leuke route gevonden (https://www.komoot.nl/smarttour/1066762). (Pas later, nadat we alle bordjes onderweg gezien hadden kwamen we er achter dat dit ook de officiele routes zijn https://mtbroutedatabase.be/vlaams-brabant/heverlee.htm)

We kwamen iets voor 11 uur aan bij de Parking en hebben in totaal 3 uur gefietst plus nog wat pauzes her en der. Routes zijn totaal niet te vergelijken met de gladde singeltracks die we uit Nederland kennen, maar je fietst in prachtige natuur en er zitten echt wel wat uitdagende stukken bij. Ook wel wat stukken over gravelpaden, b-wegen en een klein stukje asfalt her en der, maar niet storend.

Naderhand zijn we nog even het centrum van Leuven in gegaan voor een terrasje en ook dat was een regelrechte aanrader!

Nu smaakt dat allemaal naar meer natuurlijk, zijn er nog aanraders te vinden in het gebied ten westen van Leuven, pak'm beet de vierhoek Antwerpen - Leuven - Ieper - Blankenberge? Ik vermoed dat er bij Oudenaarde nog wel wat leuke routes kunnen zijn, klopt dat? Nu ik het zo eens op Maps bekijk is de streek bij Turnhout ongeveer dezelfde reisafstand, dus dat is ook nog wel een optie.

Ik ben me er van bewust dat een stukje verder naar het oosten er heel wat uitdagendere routes zijn en die wil ik graag ook nog eens gaan bezoeken, maar ik ben niet altijd in de gelegenheid om wat langer van huis te zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sherlockspringer schreef: vr 10 juni 2022, 10:22Toch begon het onbekende wel wat te kriebelen, dus ben ik vorig weekend met een fietsmaat naar Leuven getrokken. Via Komoot hadden we een leuke route gevonden (https://www.komoot.nl/smarttour/1066762). (Pas later, nadat we alle bordjes onderweg gezien hadden kwamen we er achter dat dit ook de officiele routes zijn https://mtbroutedatabase.be/vlaams-brabant/heverlee.htm)

We kwamen iets voor 11 uur aan bij de Parking en hebben in totaal 3 uur gefietst plus nog wat pauzes her en der. Routes zijn totaal niet te vergelijken met de gladde singeltracks die we uit Nederland kennen, maar je fietst in prachtige natuur en er zitten echt wel wat uitdagende stukken bij. Ook wel wat stukken over gravelpaden, b-wegen en een klein stukje asfalt her en der, maar niet storend.
Mwah, wat betreft de vaste routes in het Meerdaalwoud zou ik stellen dat het gehalte gravelpaden, b-wegen, etc... ten opzichte van echt singletrack wel storend is en over de hele linie weinig uitdagend. Wanneer je weet waar je naast de route moet zijn, kan het wel interessant worden tot zover het ABN het niet dichtgegooid heeft. Natuurtechnisch is het wel de moeite omdat je een behoorlijke ronde kan doen zonder het bos echt uit te komen...
Nu smaakt dat allemaal naar meer natuurlijk, zijn er nog aanraders te vinden in het gebied ten westen van Leuven, pak'm beet de vierhoek Antwerpen - Leuven - Ieper - Blankenberge? Ik vermoed dat er bij Oudenaarde nog wel wat leuke routes kunnen zijn, klopt dat? Nu ik het zo eens op Maps bekijk is de streek bij Turnhout ongeveer dezelfde reisafstand, dus dat is ook nog wel een optie.
Alles ten westen van Brussels negeer ik gewoon standaard, maar an sich kunt je wel een aardige ronde samenstellen in:
* Demervallei tussen Aarschot en Diest (ok, iets ten oosten van Leuven),
* de omgeving van Herenthals-Kasterlee (weinig hoogteverschil IIRC, en ook te oostelijk)
* de driehoek Bertem - Kortenberg - Herent (veel stukjes bos met verbinding door de velden) direct naast Leuven
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Alles is relatief natuurlijk. Ik ga zelf ook wel eens op uitstap in de ruime regio Leuven, het is makkelijk half zo ver als de Ardennen en bied toch toch natuur en hoogtemeters. Van onder aan Leuven ben je ook zo in Wallonië, voelt het nét nog wat meer Ardennen 8) Beetje verder dan waar je reeds was richting Précot & Grez-Doiceau liggen ook nog wel mooie stukken maar zoals gewoonlijk niet op officiële paden.

Alle officiële Vlaamse routes staan trouwens op https://www.sport.vlaanderen/waar-sport ... bikeroutes

Aarschot-Diest-Herent, dus de streek boven Leuven heeft ook wel wat mooie hoekjes. Je kan ook wat meer naar links gaan tot tegen Tervuren/Brussel maar daar stopt de lol wel.

Kant Oudenaarde-Heuvelland aka 'Vlaamse Ardennen' heeft wel hoogtemeters maar is qua natuur & uitdagende hoekjes wel iets minder imho. Ofwel heb ik het toch nooit zo mogen ervaren.

Langs de Belgische kust is het weinig soeps. Je hebt Middelkerke & De Panne maar dat is Westenschouwe uitgerokken met asfalt stukken en polder er tussen want je 'moet' precies aan een aantal km komen. Of liever Westenschouwe is het mooie van Middelkerke & De Panne aan elkaar geplakt met nog wat extra uitdaging.

Technisch heb je onder Antwerpen Zandberg in Kontich & de kleiputten in Boom maar dat zijn meer 'vuilnisbelt rondjes'.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ook rond de Kemmelberg schijnen er nog wat routes te liggen. Is dat wat?

https://www.utagawavtt.com/randonnee-vt ... onts-25135
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Allen bedankt voor de antwoorden!

Is de omgeving van Genk (Hoge Kempen) de moeite waard om er 2x een half uur extra voor te rijden? Of weten jullie van andere leuke plekken die vanuit Zeeland goed aan te rijden zijn, voor een dagje?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Genk kan, maar dan zou ik eerder er iets voor blijven bij Zonhoven... Dan heb je een groot gebied om te fietsen "Teut", met niet al te veel hoogteverschil maar wel condities dat je er in de winter nog goed kunt rijden terwijl je elders een waterfiets nodig hebt.

Genk heeft de terrils waar je aardig wat hoogteverschil kan pakken en soms best uitdagende paadjes liggen, maar dan kun je eigenlijk beter naar de terril van Beringen (B-Mine) waar een compleet bewegwijzerd XCO parcours en iets van 5 enduro lijntjes liggen. Natuurbeleving is er niet geweldig, maar wanneer een terril op en neer fietsen geen probleem is heb je er wel uitdaging.

Genk heeft trouwens bij het sportpark (Kattevennen IIRC) ook een kort rondje met man-made rockgardens, obstakels, .. en evt. een pumptrack.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

cheeta schreef: wo 15 juni 2022, 12:10 Genk kan, maar dan zou ik eerder er iets voor blijven bij Zonhoven... Dan heb je een groot gebied om te fietsen "Teut", met niet al te veel hoogteverschil maar wel condities dat je er in de winter nog goed kunt rijden terwijl je elders een waterfiets nodig hebt.

Genk heeft de terrils waar je aardig wat hoogteverschil kan pakken en soms best uitdagende paadjes liggen, maar dan kun je eigenlijk beter naar de terril van Beringen (B-Mine) waar een compleet bewegwijzerd XCO parcours en iets van 5 enduro lijntjes liggen. Natuurbeleving is er niet geweldig, maar wanneer een terril op en neer fietsen geen probleem is heb je er wel uitdaging.

Genk heeft trouwens bij het sportpark (Kattevennen IIRC) ook een kort rondje met man-made rockgardens, obstakels, .. en evt. een pumptrack.
Jammer dat ik je geen duimpje kan geven, dan maar even zo bedanken :-q :D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Sherlockspringer schreef: wo 15 juni 2022, 10:06 Allen bedankt voor de antwoorden!

Is de omgeving van Genk (Hoge Kempen) de moeite waard om er 2x een half uur extra voor te rijden? Of weten jullie van andere leuke plekken die vanuit Zeeland goed aan te rijden zijn, voor een dagje?
Het heeft weinig met de westkant van België te maken, maar het Nationaal Park de Hoge Kempen biedt wel natuurbeleving en aan de oostkant ervan heb je trails van de stijlrand van Hoge Kempen naar het maasdal en andersom. Verschil met UHR is dat hier wat grotere stenen tussen het zand liggen en dat veel trails tweerichtingsverkeer hebben.Het is wat dat betreft meer Veluwezoom oud. De westzijde heeft minder hoogtemeters, maar als je er toch bent...
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Afgelopen weken een totaal (niet) wetenschappelijke vergelijkende studie gemaakt 8)
Rit 1: Heuvelland (voorbij Ieper tegen de Franse grens) 60km 1000hm met oa Kemmelberg, Rode berg, Scherpenberg, ... leuk, afwisselend tussen de bossen de velden wel veel baan nodig om de stukken aan elkaar te plakken. Afgezien van de 'bergen' is het landschap vlak. Off-road klim/daal werk eerder beperkt. Meestal is het gewoon naar beneden raggen en naar boven dat ene pad aanhouden, geen technisch moeilijke stukken gezien.

Rit 2: Oud-Heverlee (onder Leuven) 85km 1200hm geen 'bergen'/hellingen met naam maar van uit Oud-Heverleebos richting Mollendaalbos, taalgrens over naar bois de Bercuit & bois de Laurensart. Even terug op Vlaams grondgebied in het Rodebos en dan door Précot terug het Meerdaal bos in. Grotendeels bos dus, hier en daar kom je er uit om door de velden naar het volgende bos te rijden. Landschap is glooiend, echt vlak is het nergens voor lang. Veel off-road dus, blij als je even tussen de velden kan gravelen als adem moment. Beperkte baan stukken en wat er dan in zit is meestal stevig naar boven of beneden. Technisch ook echt wel andere koek. Geen enduro maar hier moet je bij het klimmen en dalen echt wel al eens een lijn kiezen om over de stenen en wortels te raken. Soms zit er zelfs al eens een dropje in net voorbij het formaatje stoeprand. Andere keren rij je op een single met best wel een aardige afgrond er naast. Bij Précot is er een soort bike parkje in het bos. De jumps waren toe maar die kom bochten en tafels waren eens een afwisseling.

Conclusie: hoewel Heuvelland iets dichter bij is rij ik liever die paar extra km naar Vlaams Brabant, en ja verder door rijden zou natuurlijk ook kunnen maar dan spreken we al over >2u reistijd :-{
Plaats reactie