Theux

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
jeroenj1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 november 2011, 20:14
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

Weer eens een berichtje over theux.

Afgelopen zondag met 4 man de blauwe route gereden.
Lag er erg goed bij alleen hebben we wel 4 lekke banden gehad door de doorns op het parcours.
Dat was wel balen. :roll:
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

latex is je beste vriend daar. :-D
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Vincieboy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 16:03

Tubeless(inclusief latex) is momenteel zeer zeker aan te raden. Vele naalden op de grond. Ietwat modderig wat een waar feest maakt. Afgelolen weekend nog een lang weekend geweest.

Route lag er mooi bij
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Het is 09:00 tijd om op te staan, vakantie en dan mag je af en toe uitslapen :)
Even de kachel aangemaakt zodat de rest als ze uit bed stappen het lekker warm hebben, het nadeel is dan dat ze graag in hun pyjama blijven zitten,
Langzaam maar zeker komen de kids uit bed en maak ik even ontbijt voor ze.

Dan wordt het tijd om de ketting nog even in de wax te zetten, de accu zit al ramvol.
Even mijn fleece in de rugzak bij de pomp , reserve binnenband, gereedschapsetje, wat geld, id-kaart, reserve sokken, mijn muts voor onder de helm, lippenbalsem, de waterzak wordt met drie liter afgetopt, nog wat gedroogd vlees en een appel erbij, en een extra dikke boterham.

Ik trek mijn lange fietbroek aan, ondershirt met lange mouwen en een dunne fleece erover.
In de GPS heb ik al de route gedownload.
Hmm er wordt toch wel gesproken over een zwaar en technisch parkoers, dus gaat de kinbeugel aan de buitenkant van de rugzak mee, beter safe dan sorrie.
Helm in de auto, handschoenen met lange vingers, de fietsschoenen, en rugzak.
Ik check nog even de fiets, controleer de druk in de veersystemen, bandenspanning, fiets in de auto en yes ik ben klaar om te gaan.
De GPS gaat aan, bestemming, Theux, rode route...

Het is zo'n 6 graden als ik vertrek, de weersverwachting was goed, droog, en met die temperatuur heb ik geen problemen.
Op de weg is het redelijk druk, en bij werkzaamheden sta ik zelfs even in de file.
Rond 11:00 kom ik aan bij het startpunt, mooi geregeld, ik kan direct aan het vertrekpunt parkeren.
Fiets uit de auto, fietsschoenen aan, handschoenen en om mijn nek een extra fleececol het is toch fris, helm op, rugzak om en GO.

Het eertse stuk gaat over de weg, het is fris en om warm te worden laat ik de ondersteuning uit staan.
Even twijfel ik om mijn windstopper aan te trekken maar besluit het even aan te zien.
Het blijft wat fris al is het na wat fietsen goed te doen.

De stukken met de uitgesleten sporen zijn niet lekker, als ik door blijf trappen raak ik regelmatig met de onderkant van de trapper de grond, niet fijn.
Dus dan maar rustig aan en daar trappen waar het kan.

Ik ga onder de snelweg door en al snel daarna komt de eerste afdaling.
Veel losse stenen en slecht overzicht door de vele bladeren.
Aan het einde spelen wat kinderen rechts van de weg, ik besluit naar links te gaan en heb meer snelheid dan ik dacht die ik door de ondergrond ook maar moeilijk eruit kan krijgen.
Het pad gaat iets naar rechts en daardoor kom ik voor mijn gevoel iets te ver links uit.
Gelukkig krijg ik de snelheid er voldoende uit en ik merk dat mijn achterwiel af en toe blokkeerd, blijkbaar heeft eea indruk gemaak op de spelende kids, ze staan stil te kijken en ik merk nog een open mond op..

Daarna het bos in. Het gaat lekker steil naar beneden.
Nu ben ik los gravel wel gewoon van de mijnterrils in de buurt, maar dit zijn lossestenen van het formaat baksteen en groter. Het meest lastige zijn de vele bladeren waardoor ik eigenlijk mijn lijn op de gok/gevoel uitzet. De enige manier om dit fatsoelijk te doen is de fiets de route te laten zoeken en vooral het stuur niet te verkramt vast te houden. Ik heb geen idee of ik dit ook zo zou kunnen met een hardtail, ik denk dat mijn vering de klappen dusdanig goed opvangt dat dat eea mogelijk maakt.
Halverwegen twijfel ik even of ik mischien mijn kinbeugel moet opzetten, ik denk dat ik eea onder controle heb maar heb al aardig wat keien zien wegspringen, een keer een grote kei verkeerd raken en je gaat genadeloos onderuit. Ik besluit wat snelheid eruit te halen maar stoppen om de beugel aan te doen vind ik zonde :)

Het gaat als een speer en als ik plots een pijtje naar recht zie opduiken is het vol in de ankers.
En ja hoor, beginnes fout nr-1 ik ben vergeten terug te schakelen...
Dus achterwiel omhoog en even een groot blad opzetten voordat ik weer verder kan.
Zo dat zijn wel even leuke klimmetjes zeg, ik laat de ondersteuning op de laagste stand staan en ga gelukkig redelijk omhoog.

Het is droog genoeg om goed snelheid te kunnen maken.
Op de enkele klei plekken na waar het water is blijven staan, daar is het ook wel meteen een vette bende.
Alles blijft een mijn fiets hangen en grip is af en toe eng weinig..
Ik kom er goed door.

Na zo'n 15 km zie ik dat mijn eerste accu streepje uit gaat (van de vijf).
Even snel rekenen en ik kom dan al snel in de buurt van de 60 totale km van de route.
Omdat ik vermoed dat er nog heel wat klimmem gaan komen speel ik het verder op safe en laat ik de omdersteuning op de weg en makkelijke stukken uit staan.
Ik had gelezen dat op het einde nog een fijne klim zat en weet dat die laatste streepjes als sneeuw voor zon lijken te verdwijnen. Je wordt wat moe en juist dan ga je de ondersteuning het hardste nodig hebben.
Een fiets van ruim 20 kg krijg ik meestal best omhoog getrapt maar als het echt stijl wordt en als je dan ook nog moe bent dan is het wel erg fijn als je even op een extra steuntje kan rekenen.

De temperatuur is lastig, ik zweet best bij de steile klims, maar bij de langere en zeker de snele afdalingen koel ik ook enorm fel af. Geen idee hoe ik dat beter kan oplossen, steeds iets aan en uittrekken dat vind ik totaal waardeloos, dus besluit ik gewoon het zo te laten en of en toe het vele zweet en soms de koele stukken maar voer lief te nemen.

Zo rond de 25 km moet ik even een plaspauze doen.
Eindelijk tijd om even goed romd te kijken. Wat is het bos mooi in de herfst.
Maar ik ga snel weer verder.
Rond de 30km kom ik bij een mooi bankje (tegenover een begraafplaats, even de appel en mijn brood verorberen. Ik merk dat dit toch wel een redelijk intensieve route is, ben niet op maar wel wat vermoeider dan na 30 km van de tracks die ik vaker doe.

Ik kom in totaal zo'n drie mtb'ers in de tegen gestelde rinchting tegen en kom een groepje tegen dat de blauwe route doet, het is dus rustig te noemen.
Wat minder zijn twee plekken waar de route is afgezet met een lint en waar dus gejaagd wordt.
Tja ik weet absoluut geen alternatief en in ronddwalen heb ik geen zin, en besluit gewoon door te fietsen.
Gelukkig hoor ik en zie ik verder niks enkel een schot dat ver weg is.
Er volgen nog wat afdalingen die echt fun zijn.
En ook enkele stukken met een een kant veel takken en aan de ander kant fijn prikkeldraad.
Ik hou de snelheid ze tussen de 25-30 km/h maar echt een fijn gevoel is dat toch niet.

Ook de verharde stukken zijn soms echt steil, en ik moet toegeven dat ik af en toe toch even de ondersteuning heb bijgezet.

Zo rond de 45 km zie ik nog drie streepjes en ga ik weer de ondersteunig continue bijzetten.
Ik merk ook dat de beentjes het wat zwaarder krijgen.
Er komen nog heel wat dalingen en klimmen.
Ik zet op een mooie overzichtelijke afdaling mijn top van vandaag 59.3 km/h.

Langzaam ga ik naar de laatste km'ers toe.
En dan komt die laatste klim, ik heb nog twee streepjes van de accu staan, ben best moe en zonder veel na te denken zet ik de tweede ondersteunings stand aan, man hier zitten wat zware stukken bij.
Weer door de vele bladeren zie ik niet de onderond en ik verlies af en toe grip op de vele losse stenen.
Maar met zoveel ondersteuning kom ik zonder echte problemen bij de weg die ik herken omdat ik er met de auto ben langsgereden op de heenweg.
Ik mis op het laatst nog een keer een bordje en gelukkig red de gps me weer van veel Km'ers onnodig omrijden.

Bij de auto merk ik pas goed hoe moe de beentjes zijn geworden, het lopen gaat toch een stukje minder soepel dan toen ik begon..

Theux rood is een mooie route.
Hij is zwaar door de vele hoogte meters en steile klimmen.
Ikzelf vond deze route niet super technish, alles is goed te doen.
Wil je eea op snelheid kunnen doen dan moet je echt wel over de nodig fietscontrole beschikken.
En de route uitrijden zal voor velen physiek wel echt zwaar zijn.
Zonder gps, met de route erin, zul je zekker een keer of vijf/zes moeten gokken, leuk als je veel tijd hebt en genoeg energie, bij zo'n lange en intensieve route heel wat minder.
Ik heb met een enkele keer zo'n honderd meter verkeerd rijden 60,73 km geklokt.
Hoogte meter kan ik niet vertellen omdat de gps met het omschakelen naar de auto modus de tripteller weer heeft aangezet :( ik neem aan de de her en der vermelde getallen redelijk zullen kloppen).
Met een gemiddelde van 16.3 km/h vond ik mezelf wel langzaam.
De rijtijd gaf 3 uur en 43 minuten aan.
Dus best een leuke workout :0)

Fiets ze
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Leuk verhaal!
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

Ondersteuning :o
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Boeiend die ondersteuning, op deze manier kan hij toch zn hobby uitoefenen en een mooie lange en zware track rijden?
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ik kan nu ook het "doorn verhaal" ondersteunen.
Ging begin van de week nog een rondje doen en de bochten voelde wat raar.
Ik dacht eerst dat er iets los moest zitten of zo, maar het bleek een aardig lege band te zijn...

Dat is dan ook meteen een 'nadeel' van achtervering, zou je normaal meteen voelen dat je achterband slap is, met achtervering merk je dat dus veel moeilijker.
Gelukkig had ik mijn rugzakje met pomp bij, ik zag het uiteinde van een, beruchte, doorn n mijn achterband maar heb toch zonder problemen de 14km van mijn rondje kunnen uitrijden.

Het plakken van mijn band zal ik in een ander draadje uit de doeken doen, mijn verder goed bevallende Alien tool komt bij een bandwissel toch zwak uit de bocht.
Maar lek rijden in Theux is dus wel een grote kans.

Fiets ze.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Cube-e-bike schreef:Maar lek rijden in Theux is dus wel een grote kans.
.
Tubeless rijden, heb je ook geen last van doornen.. :bier:
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Knakker29 schreef:Tubeless rijden, heb je ook geen last van doornen.. :bier:
Precies :-q :-q
Always ride with a smile!!!!!!
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Weekendje Ardennen met een collega. Zelf geen MTB meer maar wel een gravelbike dus daar dan maar wat MTB routes mee doen. Zo gezegd zo gedaan. MTB is vast leuker en praktischer maar toch 2 dagen dikke lol. Al denk ik dat de remblokken nu wel zo goed als op zijn.

Vrijdag route Spa 6 vanaf Camping Polleur. Zou iets van 48 km moeten zijn incl. heen rijden vanaf de camping. Score werd wegens verkeerd rijden 64km. Incl. 2 lekke banden + een bak friet en hamburger in Spa.

Dag 2 route Theux. Zou 58 moeten zijn, maar waren na 48 weer terug bij het begin. Roestige rijstijl wat aangepast en dus meer staan in de afdaling. Resultaat geen lekke banden. Vroeg weg gegaan en op tijd weer terug op de camping dus dan maar aan het bier. Nog nachtje geslapen en vandaag weer huiswaarts. Plan was om vandaag ook nog ergens een rondje te doen maar zo wel geslaagd genoeg. Volgend jaar weer een poging en dan maar weer een MTB mee denk ik 8)
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Komend weekend wil ik in Theux gaan fietsen, nog mensen die daar recent geweest zijn en weten hoe het met de bewegwijzering gesteld is?

Ook iemand misschien ervaring met camping de la Gileppe in de buurt van Theux?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De paaltjes verdwijnen daar als sneeuw voor de zon.
Is al jaren zo, zal nu niet ineens beter zijn, tenzij de paaltjesdief kortgeleden is overleden of geëmigreerd ;)
Latex in je banden en een gps op het stuur (met de juiste track) dan kom je er wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Wij zijn weer terug van een rondje Ardennen, rode route Theux. Het was echt ontzettend gaaf en geen lekke banden, goede bewegwijzering alhoewel de meeste bordjes verstopt waren achter takken en bladeren, toch de route goed kunnen vinden (wel gpx meegenomen voor de zekerheid en ook wel af en toe nodig gehad).
De route was behoorlijk technisch met lastige afdalingen met vooral losse stenen, geulen, gladde klei ondergrond en greppels maar mijn kona heihei (fully) had er geen moeite mee. De klimmetjes waren vet en op sommige heb ik toch echt moeten afstappen.

Ook het kamperen op de La Gilette was prima te doen, mensen zijn er aardig maar hebben geen enkel idee van mountainbiken en herkenden ook het routebordje wat bij hen voor de oprit stond niet als een mountainbike-bordje.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Gaan begin september weekje naar Theux. Iemand tips/tricks voor evt routes of tracks die je gereden moét hebben daar?? Had zelf al gedacht om de Ardennen Trophy na te rijden en op zondag de toertocht in Aywaille mee te pikken... :wink: :-q
Plaats reactie